Illustrerede klassikere=spartansk, interne~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-06 08:41

Da jeg i 1969 var på ungdomssommerkonference i Cardiff,Wales og sku
give kort indlæg om klassisk litteraturdannelse fik jeg sat min egen
provokation i centrum ved at fraråde al læsning af Shakespeare i
original version - jeg har kun læst ham som Illustreret Klassiker
tegneserie og kan dermed snakke med om HANDLINGEN som er så vigtig som
MELODI er i musik.. Selv de bedste filmversioner af ordrige
Shakespeare har altid kedet mig, og helvede var, da jeg pressedes til
at overtage teaterbillet til Købmanden i Venedig.(som jeg godtog fordi
netop denne ikke fandtes som tegneserie og har ry for antisemitisme,
hvilket viste sig unfair.)
"Hamlet", "Macbeth og "Romeo og Julie" er godt nok lang i spyttet -
og er blandt de MEST fængende, syns jeg (kun dramaet Julius Cæsar
ville jeg have med, hvis jeg skulle vælge tusind bøger til
fængselsophold).
Highlights og kort-citater er hvad behøves.

"Classics Illustrated" startede i USA i fyrrerne og der kom et par
hundrede, ( i DK startende da jeg gik i tredie klasse og var til
AndersAnd,KongKylie og SkipperSkræk) og de har nok gjort mere gavn end
Discovery mht praktisk dansk folkeoplysning

Undervisningsministerie og lærerforenings topfolk har ønsket
tegneserier forbudt - de behøves jo ikke, når videbegærlige drenge
selv finder det, de er motiveret for

Livet er for kort til lommefilosofiske sidespor, som forfatteren
indsmugler for at moralisere. De klares bedre af korte fyndige
læserbrevsformuleringer som fx

" A good aphorism is too hard for the tooth of time, and it
is not worn away by all the centuries, although it serves as food for
every epoch. Nietzsche

"I quote others to better express myself Montaigne

" At læse strøtanker er god erstatning for samtale. Poul Martin
Møller

"Lap på sorgen med ordsprog. Shakespeare.

Dare to jump in the mud Christiania-underwear-slogan"Always with the
funk", Christiania-underwear-slogan
FREE SEX, Christiania-underwear-slogan
"Længe leve kapitalismen" Christiania-underwear-slogan
"Hold op med at torturere folk" Christiania-underwear-slogan
"Man kan ikke skabe demokrati for andre" Christiania-underwear-slogan
"Bush is the real terrorist Christiania-underwear-slogan
"Jesus gør glad" Christiania-underwear-slogan
"Del dine organer"(Share your organs" ) Christiania-underwear-slogan
"Be honest" Christiania-underwear-slogan
"Pas på Grønland smelter" Christiania-underwear-slogan
"Bomb christiania" Christiania-underwear-slogan
"Nyheder er mode, hvad sker der i Congo" Christiania-underwear-slogan
"Bono for World Bank President" RoskildeFestival-underwear-slogan
VI SKAL IKKE TRO VI KAN FORBEDRE VORT LIV VED AT
BRUGE ANDRE - det er en illusion! Christiania-underwear-slogan

qukor Ethvert overflødigt ord virker direkte imod sin hensigt.
Schopenhauert

qunzKY Ret beset frembyder Nietzsche et ordinært
Sygdomstilfælde: en invalid skuffet tysk Professor som gør Opsigt i
Egenskab af Stakkel og udstiller sine Rovfornemmelser og indre Kramper
under Forsøget på et konstruere sig op til blot at blive Menneske.
Johannes V. Jensen Nietzsche. was a confirmed Life Force worshipper.
It was he who raked up The Superman, who is as old as Prometheus.
GBShaw

qunzrg I have a terribly fear that I shall be pronounced holy
.. Nietzsche

quoeQUUEor Vi citerer alle, af nød, af tilbøjelighed, af glæde
derved. Emerson

quoeQUUEorkyqo I hate quotations. Tell me what you know.
Emerson

quoeQUUor An excellent quotation may spoil whole pages, even a whole
book. It seems to cry warningly to the reader "I am the precious stone
and round me is pale , worthless lead. Nietzsche

quoeQUUorkyqohtmo/hh All aforisms about women is necessarily
viscious. To show the good in women you need several pages.
Kort karakteristik af kvinder er ofte nedladende, for vil man beskrive
det gode, har man brug for mange sider. André Maurois

quoeQUUorkyz De fleste mænd, der har udtalt sig klogt om kvinder,
er ringe elskere. Store praktikere taler ikke, de handler. Jeanne
Moreau, fransk skuespillerinde

Shakespeare (1564-1616)English Dramatist and Poet

Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

Modenhed er alt, Edgar af Clouster Kin Lear Shakespeare

Cicero siger: "I sandhed , dette er en sært betonet tid/(en sær tid):
Men mennesket er i stand til at forbinde (ikke i medicinsk betydning)
ting- eller måske rettere- begreber efter eget valg.
Uafhængit af delenes egen indre valør." JCæsar
0sfm "Lad mig se fede folk omkring mig - de tynde tænker for
meget" J Cæsar

Møllehave J "Uglen og bagerdatteren, vi ved hvad vi er men ikke hvad
vi kan blive"

Pp "Tfirst thing we do, let's kill all the lawyer"Henry VI

Sg Det døde geni er mere i live end vi er. Shakespeare

"The first thing we do, let's kill all the lawyer"Henry VI
(Shakespeare)

Selvbedrag/DAGDRØM

0Då Håbet er ofte en sporhund der har mistet sit spor.
Shakespeare

d Everyone can master a grief, but he that has it.William Shakespeare

d Han gør det med mere ynde, men jeg gør det mere naturligt.
Shakespeare

0ac d Hele verden er en scene, og alle mænd og
kvinder blot skuespillere:de har deres sortier og entreer; og en mand
spiller mange roller i sit liv.Shakespeare

0or Hvad ligger der i et navn? det, vi kalder en rose,
ville dufte lige sødt, hvilket navn det end havde.Shakespeare

d Jeg spildte tiden, og nu spilder tiden mig. Shakespeare

d Jesters do often prove prophets.Shakespeare

d *Korthed er viddets sjæl. Shakespeare

d Small things make base men proud.Shakespeare

d The brain may devise laws for the blood, but a hot temper leaps o'er
a cold decree. Shakespeare

d The devil hath power to assume a pleasing shape.William Shakespeare

d There is nothing either good or bad but thinking makes it
so.Shakespear

d Vi er den slags stof, som drømme er lavet af (og vort lille liv
afrundes med en søvn.) Shakespeare

d We know what we are, but know not what we may be. Vi ved hvad vi
er, men ved ikke hvad vi kan blive. Shakespeare

MAND-KVINDE

h Maids want nothing but husbands, and when they have them, they want
everything William Shakespeare (1564-1616)English Dramatist and Poet

h When my love swears that she is made of truth, I do believe her,
though I know she lies.William Shakespeare

d Love looks not with the eyes, but with the mind; / And therefore is
winged Cupid painted blind. Shakespeare

d Love's best habit is a soothing tongue.Shakespeare

POLITIK

p He thinks too much; such men are dangerous. Han tænker for meget;
den slags folk er farlige.Shakespeare

p Hvor der er virkeligt venskab, behøves ingen ceremonier.Shakespeare

p Let me have men about me that are fat.Shakespeare(Cæsar)

p Når mennesket dør, betaler det sin gæld. Shakespeare

p Nothing emboldens sin so much as mercy.Shakespeare

*p Sweet mercy is nobility's true badge.Shakespeare

p Troskab mod en nar gør selv vor troskab dum Shakespeare

p True nobility is exempt from fear.Shakespeare

RELIGION

r As flies to wanton boys, are we to the gods;They kill us for their
sport.Hvad fluer er for kåde dreng, er vi for guderne; de dræber os
for morskab.Shakespeare

r Det er tåbelig afgudsdyrkelse at gøre gudstjenester vigtigere end
gud. William Shakespeare

SAMFUND

s All's welll that ends well.Når enden er god, er alting
godt.Shakespeare

s Happy are they that hear their detractions and can put them to
mending.Shakespear

s If all the year were playing holidays,/ To sport would be as
tedious as to work.William Shakespeare

s Let the end try the man.Shakespeare

"This above all - to thine own self be true,
And it must follow, as the night the day,
Thou canst not then be false to any man"

(Shakespeare, Hamlet,I,3,78-80).

First,let us kill all the mers! - W.Shakespeare

Håbet er ofte en sporhund der mistet sit spor. Shakespeare