Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Firmakreditkort med privat fakturering?
Fra : Kim Ravn-Jensen

Dato : 03-05-06 20:19

Jeg er ansat i Danmark som funktionær i et større internationalt firma.
Indtil nu har hver medarbejder haft et MasterCard, hvor kontoen stod i
firmaets navn. Det ønsker firmaet nu ændret til, at hver konto skal stå i
medarbejderens navn, medarbejderen skal selv foranstalte betaling af
fakturaerne, og disse sendes til privatadressen. Firmaet hæfter angiveligt
stadig for betalingen, og den enkelte medarbejder skal ikke kreditvurderes.

Dette skift undrer mig, for vi har allerede et EDB-system, hvor hver enkelt
medarbejders kreditkorttræk dukker op i en personlig postkasse. Det er
derfor svært at se, at firmaet i afgørende grad har en administrativ gevinst
ved det nye system.

Man får den tanke, at den nye kortudsteder kan se en fordel af at have
berøring med medarbejdernes privatøkonomi, og at kortudstederen har udloddet
en del af denne fordel som en gevinst for firmaet.

I så fald står medarbejderne som de økonomiske ofre ved det planlagte skift
af kontoform.

Kan nogen be- eller afkræfte, at privat fakturering af firmakreditkort kan
have sådanne konsekvenser?

Fra : Johnt

Dato : 03-05-06 23:51

> [...]
> skift af kontoform.
>
> Kan nogen be- eller afkræfte, at privat fakturering af firmakreditkort kan

Der er mange firmaer der anvender denne form for kreditkort til
medarbejderne. Det medfører en lettelse for en betydelig administrativ byrde
i virksomheden, med at rykke medarbejderne for afregninger og bilag. Jeg
tror ikke, at kortselskabet har udlovet nogen gevinst til firmaet.

Jeg kan ikke se, at medarbejderne står med nogle økonomiske ofre ved et
skift, så længe at man afleverer sine udlægsafregninger til tiden. Nærmere
tværtimod, da man ofte får 30-45 dages kredit hos kortselskabet, mens mange
arbejdsgivere betaler modtagne udlægsafregninger i løbet af få dage.

Hilsen
Johnt

Fra : nguyen

Dato : 04-05-06 09:30

Hej Kim
Der har lige været en sag hvor et firma gik konkurs. Så er det dig som
kommer til at hæfte på alle disse overtrækker/udgifter. Jeg vil nok have en
skriftlig dokumentation for at jeg ikke komme til at hæfte for en evt.
konkurs fra firma, fra kreditkortselskabet.

Mvh.
Nguyen

"Kim Ravn-Jensen" <kim.ravn-jensen@SLETDETTEkrjconsulting.dk> wrote in
message news:4459020d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...