Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kontanthævning uden chip? / andre kort end~
Fra : K. Nielsen

Dato : 13-04-06 10:22

Hej

Nu har jeg så hørt, at man fra i går af ikke kan hæve penge på sit dankort,
hvis chippen ikke virker - helt i orden at man gør noget ved al den misbrug
der har været af kort, men så er det jeg tænker på:
...hvad så med de af os, der gerne vil hæve kontanter på et af vore andre
kreditkort, hvor der kun er magnetstriben og altså ingen chip? Eks.
MasterCard uden chip. Kan man det eller kan man kun hæve i kontantautomaten,
hvis der er chip på det kort man stikker ind? Det vil være lidt nedtur, for
jeg vil jo gerne kunne hæve penge på mit MasterCard, men der er blot ingen
chip på. Det mener jeg heller ikke der er på DinersClub kort (sådan et har
jeg dog ikke). Nogle der ved om vi der har andre kort uden chip kan bruge
dem blot med magnetstriben - og om den nye regel kun gælder dankort? Jeg
kan selvfølgelig blot køre ud til en pengeautomat for at prøve, men nu er
det ikke lige i dag jeg regner med at skulle hæve penge og jeg vil blot
gerne høre om der er nogle der ved noget om det, for i så fald skal min
udsteder da have sat en chip på kortet.

På forhånd mange tak for evt. svar og rigtig god Påske.

venlig hilsen
K. Nielsen

Fra : bb

Dato : 13-04-06 10:59

Tjae - det er jo nok en PBS beslutning, og gælder sikkert for alle
pengeautomater.
Du vil formodentlig stadig kunne bruge forretningerne som "hæve automater",
ellers er der jo den mulighed at få et af de nye MasterCard med Chip (har
det selv).
Tal med din bank.

v/bb

Fra : K. Nielsen

Dato : 13-04-06 12:17

Tusind tak for jeres svar!

Alex, jeg er meget glad for du vidste det med Dankort - havde også ledt
nettet tyndt og kunne ikke finde noget om de andre kort, kanon!

BB, jo jeg er også sikker på at det gælder for alle pengeautomater, og tak
for rådet mht. det med MasterCard med chip i. Jeg formoder, at det er fordi
du har dit MasterCard fra banken siden du har chip i...? Sagen er den i mit
tilfælde, at jeg har mit MasterCard fra et datterselskab til en bank og i de
fleste tilfælde, hvor folk har MasterCard, altså blandt dem jeg kender, der
er der heller ikke chip i, med mindre det er Sparekassernes nye MasterCard
eller FDM. Jeg tror faktisk heller ikke, at GE Moneybanks "Morecard" har
chip i.... Det er selvfølgelig noget rod. Det burde næsten være ens for
alle, så det er da rimelig fedt du har chip i dit.

På den anden side, så er det vel også mest Dankort de der svindlere har haft
lette ved det, for ift. eks. visadankort er der egentlig ikke så mange
steder, hvor man bare kan køre MasterCard gennem slæden. Eks. blev jeg i sin
tid overrasket over, at man ikke kunne i Føtex. Der kunne man kun køre
dankort og Acceptcard gennem... tja, men mon ikke også chippen vil vinde
mere og mere ind med tiden, således det nærmest bliver standard på alle
kreditkort. Så må vi håbe at chippen med tiden bliver lidt mere effektiv
også.

Men tusind tak til jer begge to. Meget pænt af jer at svare!!!

Fortsat god påske

K. Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 13-04-06 12:31

"K. Nielsen" skrev i

> Alex, jeg er meget glad for du vidste det med Dankort - havde også ledt
> nettet tyndt og kunne ikke finde noget om de andre kort, kanon!

www.pbs.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : bb

Dato : 13-04-06 12:48

K. Nielsen

Selv tak - Jeg troede faktisk at alle automaterne "kun" læste chippen på
alle kort, men har åbenbart ikke sat mig nok ind i sagen. Du har forøvrigt
ret, mit MasterCard er udstedt af en bank.

god påske til dig og familien

bb

Fra : alexbo

Dato : 13-04-06 10:53

"K. Nielsen" skrev

>Nogle der ved om vi der har andre kort uden chip kan bruge dem blot med
>magnetstriben - og om den nye regel kun gælder dankort?

Det gælder kun Dankort.

mvh
Alex Christensen