Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
forklaring ønskes :)
Fra : Martin

Dato : 07-04-06 17:15

http://www.borsen.dk/650.87126

vi har F5 lån på 839.000,- lavet sidste år til juni

er vores lånte beløb så blevet mindre eller hvordan skal artiklen forståes ?

eller er det bare endnu en artikel som ikke holder vand i det lange løb ?

Martin

Fra : KT

Dato : 07-04-06 19:10

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
>
> eller er det bare endnu en artikel som ikke holder vand i det lange løb ?

Det betyder, at du pga. kursfald kan indfri dit lån til et lavere beløb end
hvad du fik udbetalt.

Knud

Fra : Martin

Dato : 07-04-06 21:05

> Det betyder, at du pga. kursfald kan indfri dit lån til et lavere beløb
> end
> hvad du fik udbetalt.

jeg kan godt læse hvad de skriver,jeg vil bare høre hvor meget det er og om
det er 100 % sandfærdigt

Martin

Fra : LarsJ

Dato : 07-04-06 22:36

Martin skrev:

> jeg kan godt læse hvad de skriver,jeg vil bare høre hvor meget det er og om
> det er 100 % sandfærdigt

Hvis du godt kan læse kan du sikkert også finde ud af til hvilken kurs
dit lån er optaget (det kan vi andre jo ikke vide) - og så finde den
aktuelle kurs. Så kan du selv regne ud, hvor meget dit lån er faldet med.

Fra : Michael

Dato : 08-04-06 09:21

"Martin" <ole@ole.ole> wrote in message

> jeg kan godt læse hvad de skriver,jeg vil bare høre hvor meget det er og
> om det er 100 % sandfærdigt
>

> Martin

Ja, det er 100% sandfærdigt, MEN da I har flexlån, ja så er der intet at
hente for jer. Flexlån er det man kalder "inkonvertible", dvs. I skal ud at
købe obligationer for at indfri lånet.

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 09:48

> Ja, det er 100% sandfærdigt, MEN da I har flexlån, ja så er der intet at
> hente for jer. Flexlån er det man kalder "inkonvertible", dvs. I skal ud
> at købe obligationer for at indfri lånet.

ok,øv....

Martin

Fra : KT

Dato : 08-04-06 10:07

Det er jo netop det, som er fidusen. Disse obligationer kan købes til en
noget billigere pris end oprindeligt. Dvs. at lånet kan indfries nu til en
lavere pris end det er lånet er optagt på
For det simple eksempel skyld er kursen faldet fra 100 til 90

Det betyder at har I lånt 1.000.000 kan I nu gå ud og købe obligationerne
som matcher lånet for 900.000. Disse obligationer afleverer I 'bare' i
kreditforeningen - og VUPTI 100.000 forsvandt til fordel for Jer.
At I så skal have belånt ejendommen på ny er en helt anden sag. Muligvis vil
det snuppe lidt af fortjenesten.

Knud

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 10:31

> [...]
> kreditforeningen - og VUPTI 100.000 forsvandt til fordel for Jer.
> At I så skal have belånt ejendommen på ny er en helt anden sag. Muligvis

nu er jeg forvirret :/ hvem har ret :)

jeg har regnet på rd.dk hjemmeside, et lån på 1.000.000,- koster ca.
22.000,- i omkostninger.... så på vores lån på 839.000,- kan det vel betale
sig,når vi nu alligevel gerne vil have fast rente med afdrag i stedet for
afdragsfri lån

Martin

Fra : KT

Dato : 08-04-06 13:59

> [...]
> 22.000,- i omkostninger.... så på vores lån på 839.000,- kan det vel
> betale sig,når vi nu alligevel gerne vil have fast rente med afdrag i

Det kommer fuldstændig an på, hvordan kursudviklingen har været på Jeres
lån. Tallene på 100 contra 90 er grebet ud af luften - du er nødt til at s
på de rigtige tal.

Knud

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 14:31

> Det kommer fuldstændig an på, hvordan kursudviklingen har været på Jeres
> lån. Tallene på 100 contra 90 er grebet ud af luften - du er nødt til at s
> på de rigtige tal.

iflg. vores rentetilpasning lavet 1 januar 2006 (hvad det så end er da vores
lån er med fast rente i 5 år da det er et F5lån ??)

der står vores lån til kurs 102,927

og vi vil gerne have 3% lån 20 år som står til ca. kurs 88

Martin

Fra : KT

Dato : 08-04-06 14:46

> [...]
>
> der står vores lån til kurs 102,927
>
> og vi vil gerne have 3% lån 20 år som står til ca. kurs 88

Du mangler info om hvad Jeres F5 lån står til nu i obligationskurs - det er
jo den du skal indfri / købe op.
På dine papirer står garanteret en fondskode - med den i hånden kan du slå
aktuel kurs op på din netbank eller på fondsbørsen.

3 % / 20 ÅR / Kurs 88 er jo kun interessant i forhold til dit nye lån.

Knud

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 15:20

> [...]
> På dine papirer står garanteret en fondskode - med den i hånden kan du slå
> aktuel kurs op på din netbank eller på fondsbørsen.

ok,men jeg kan ikke lige se det... hvor slår jeg det op henne ? (altså jeg
har fondskoden men hvor slår jeg det op på børsen ?)

artin

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 15:51

> ok,men jeg kan ikke lige se det... hvor slår jeg det op henne ? (altså
> jeg
> har fondskoden men hvor slår jeg det op på børsen ?)

jeg har været inde for sjov på bg-bank's hjemmeside,min net-bank konto
virkede stadig ? og jeg kunne se mit lån derinde,jeg kunne dog ikke se min
kurs ?

jeg prøvede at trykke "regn på omlægning" hvor jeg lagde de 200.000,- vi vil
låne oveni (fra vores værdistigning på vores hus) ydelse efter skat blev så
ca. 5800,- .............

men.....

på vores nuværende lån står der 1574,- pr måned efter skat og 2426,- før
skat,men det er ca. 2421,- de trækker fra os,jeg så så på vores PBS på vores
nuværende lån rente : ca. 2040,- + bidrag på ca. 380,- altså ca. 2421,-

skal vi så også lægge de 380,- i bidrag oveni de 5800,- altså ca. 6180,- pr
måned efter skat ? eller er det bidrag noget i forbindelse med vores
afdragsfri lån ?

Martin

Fra : KT

Dato : 08-04-06 17:56

> [...]
>
> skal vi så også lægge de 380,- i bidrag oveni de 5800,- altså ca. 6180,-
> pr måned efter skat ? eller er det bidrag noget i forbindelse med vores

Bidraget er det kreditforeningen lever af - typisk ca. 0.5% - du kan
indregne det som et tillæg til din rente. Det skal beregnes/betales på
næsten samme måde - og det er som renten fradragsberettiget.

Knud

Fra : KT

Dato : 08-04-06 15:56

> ok,men jeg kan ikke lige se det... hvor slår jeg det op henne ? (altså
> jeg har fondskoden men hvor slår jeg det op på børsen ?)

Her http://www.cse.dk/kf/obligation_soeg?menu2show=1.3.1.1. indtastes
fondskoden.

Knud

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 16:38

> Her http://www.cse.dk/kf/obligation_soeg?menu2show=1.3.1.1. indtastes
> fondskoden.

jeg fik set,vi har 5 fondskoder,men det med det største lån har en nuværende
kurs på 100,880 og et gennemsnit på 100.871

men vil du give et bud på det jeg har skrevet i min sidste post (kl 16:50)

Martin

Fra : KT

Dato : 08-04-06 17:57

> jeg fik set,vi har 5 fondskoder,men det med det største lån har en
> nuværende kurs på 100,880 og et gennemsnit på 100.871

De 5 koder er formentlig 1 for hver af de 5 sæt af obligationer som indgår i
Jeres finansiering. De har nok udløb med 1 års mellemrum vil jeg gætte på.

Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 09-04-06 14:49

Martin wrote:

> nu er jeg forvirret :/ hvem har ret :)

Michael. Du får ingen eller en forsvindende lille kursgevinst og du skal
betale skat af den du får. Artiklen i Børsen gælder kun obligationslån.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 09-04-06 14:47

KT wrote:

> Det er jo netop det, som er fidusen. Disse obligationer kan købes til en
> noget billigere pris end oprindeligt.

Njah. Det er i den nuværende situation (relativt små rentestigninger)
marginalt hvor meget billigere, fordi løbetiden er kort og dermed mindre
kursfølsom. Derudover beskattes en evt. kursgevinst (rentetilpasningslån
er så vidt jeg husker kontantlån). Så der er kun fidus ved at konvertere
op i rente ved obligationslån.

Forventer man fortsat stigende rente og at blive boende i en vis årrække
vil det dog være relevant at omlægge til obligationer nu mhp. senere
opkonvertering.

David

Fra : Michael

Dato : 08-04-06 00:21

> [...]
> ?
>
> eller er det bare endnu en artikel som ikke holder vand i det lange løb ?

Prøv lige at læse artiklen igen - det drejer sig om fastforrentede lån. I
har et flexlån....

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 04:36

> Prøv lige at læse artiklen igen - det drejer sig om fastforrentede lån. I
> har et flexlån....

"Til sammenligning har en boligejer med et afdragsfrit lån i 4 pct. 2038 i
samme periode opnået en potentiel restgældsreduktion på 95.000 kr. til
905.000 kr.," siger cheføkonom John Madsen fra Nykredit

Tusindvis af boligejere jubler hver gang renten stiger. Især hvis man har
afdragsfrie lån, høvles der kraftigt af på gælden. Foreløbig er det kun
"papirpenge".

-------
kan må få afdragsfri lån med fast rente ? vores er nemlig på 4% F5

>Hvis du godt kan læse kan du sikkert også finde ud af til hvilken kurs dit
>lån er optaget (det kan vi andre jo ikke vide) - og så finde den aktuelle
>kurs. Så kan du selv regne ud, hvor meget dit lån er faldet med.

ja,enig,men jeg kan ikke finde vore lånepapir :( men jeg må forhøre mig hos
rd.dk

Martin

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 05:05

> kan må få afdragsfri lån med fast rente ? vores er nemlig på 4% F5

passer ikke,på vores PBS står der

KUPONRENTESATS P.A.: 4,0
RENTESATS P.A.: 2,82445
ADM.PROV.SATS P.A.: 0,57520

> ja,enig,men jeg kan ikke finde vore lånepapir :( men jeg må forhøre mig
> hos rd.dk

passer heller ikke,har lige gennemrodet mine papirer,jeg troede det var
væk,men har fundet det,og det er så her jeg har brug for hjælp :)

det er dog en :

Meddelelse om rentetilpasning pr. 1 januar 2006

og vores lån er lavet juni 2005 ?

i må lige sige til hvis det er nogle oplysninger der mangler .... men under

hovedtal i DKK ::

efter rente- | type | hovedstol | afdragsform | rest-
| ydelse før | kontant-
tilpasning | | restgæld | løbetid |
løbetid | skat | lånerente

F5 | 839.000,- | anunitet |
29 | 2.421,57,- | 2,91860
12 terminer | 839.000, | fast
før rente-
tilpasning
| 29 | 2.412,08,- | 2,90489

refinanseringsbeløb
refinanseringsbeløb ialt 3.622,47,-
opsagt beløb 0,00,-

beløb til refinanserings 3.622,47,-

lånet er rentetilpasset ved salg af disse obligationer udstedt af realkredit
danmark A/S

årgang | fondskode | obligations- | obligations- |
kurs | kursværdi
| | hovedstol |
renteprocent | |
2010 | ******** | 3.519,46 | 4,0
| 102,92700 | 3.622,47
I alt | | 3.519,46 |

hvad er det der refinanseringsbeløb ?
en kurs på 102,927 ?? jeg troede ikke man kunne dette,for så har vi vel
tjent 2,927 kr pr 100,- kr vi har lånt ?

Martin

Fra : Martin

Dato : 08-04-06 09:14

pis.... hvorfor kan man hverken indsætte eller selv lave en skitse uden det
bliver rokeret rund så det er totalt uoverskueligt....

Martin