realkreditlån til andelsforening
Fra : Vincent

Dato : 06-04-06 20:12

I vores andelsforening skal vi foretage en investering på 3 mill. til
etablering af altaner.

Umiddelbart kan jeg forestille mig et 30 årigt rentemax lån, 5 % med 10 års
afdragsfrihed.
Første år ca. 558 pr md og de efterfølgende år en stigning med kr. 40 pr.
md/ pr. år - dvs. første år kr. 558 - andet år kr. 598 osv.
De 40 kr. indsætter vi på en seperat konto som en opsparing (kan bruges til
afbetaling når vi har overstået de første 10 år feks.)

Nogen der har erfaringer med sådan noget ??
Evt. alternativer ?

En anden ting.. vores administrator fortæller os at han feks. kan køre den
økonomiske del af projektet - altså styre betalinger mv. til
leverandøren.... Men.. det koster en formue at lade ham gøre det

Nogen der kender til alternativer til dette??

Pft

Vincent

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-06 20:24

In article <44356810$0$47034$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Vincent wrote:
> I vores andelsforening skal vi foretage en investering på 3 mill. til
> etablering af altaner.
>
> Umiddelbart kan jeg forestille mig et 30 årigt rentemax lån, 5 % med 10 års
> afdragsfrihed.

Da du betaler ca. 1% ekstra for et rentemaxlån, så vil et 5% loft kræve en
rente på under 4%. For normalt boligkøb frarådes rentemax, da de er for
dyre, og max stort set allerede er i kraft fra dag 1. Så man betaler de 5%,
+ 1% fra dag 1.

Så hellere tage et rent 5% lån. Da lånet med sikkerhed skal udløbe, så er
det dog ikke kritisk om det kursmæssigt ændrer sig. Men man kunne eventuelt
senere omlægge et fastforrentet til et med højere rente, og dermed køre
restgælden ned. Ved rentemax er konverteringsgevinstmulighederne væk.

> [...]
> afbetaling når vi har overstået de første 10 år feks.)
>
> Nogen der har erfaringer med sådan noget ??

P.t. vil jeg sige fastforrentet.

> [...]
> leverandøren.... Men.. det koster en formue at lade ham gøre det
>
> Nogen der kender til alternativer til dette??

Udnævn en andelshaver til dette.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Vincent

Dato : 06-04-06 20:41

> [...]
> senere omlægge et fastforrentet til et med højere rente, og dermed køre
> restgælden ned. Ved rentemax er konverteringsgevinstmulighederne væk.

ok, men når nu det ikke et et boligkøbslån men til altaner og renten pt er
ca. 2,9 % lyder det jeg har forestillet mig så alligevel ikke ok ??
Synes det er en jungle at finde rundt i

Vincent

Fra : LarsJ

Dato : 06-04-06 20:31

Vincent skrev:

> [...]
> leverandøren.... Men.. det koster en formue at lade ham gøre det
>
> Nogen der kender til alternativer til dette??

Det billige alternativ er jo at gøre det hele selv.

Men det kloge alternativ er faktisk at få en byggeleder (arkitekt el.
lign) på - der kan holde øje med at arbejdet udføres ordentligt.
Han kan også afgøre, hvor store rater, der er rimelige - og hvornår de
skal falde. Selve overførslen er jo bare nogle klik i netbanken.

Den profesionelle byggehjælp koster naturligvis også kassen - i omegnen
af 20.000-30.000 kr. - men set i forhold til en investering på tre
millioner er det jo småpenge. Og jeg vil nok have mere tiltro til en
arkitekts kendskab til byggestyring end til en administrators.

Lars

Fra : Vincent

Dato : 06-04-06 20:39

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lars
>
>Lyder fornuftigt - vælger man bare en uvildig arkitekt/byggeleder ??

Vincent

Fra : LarsJ

Dato : 07-04-06 22:29

Vincent skrev:

> Vincent

Ja, men forhør lige lidt om priserne/deres erfaring først.

Min bror gik via firmaet Bolius.dk, som skaffede kontakt til en lokal
arkitekt, da han skulle bygge/have tegnet sommerhus.

På deres hjemmeside er det meget godt beskrevet, hvordan de kan hjælpe
(se under ArkitektPLAN-kontrol)

Bolius tager dog et pænt gebyr i "flere tusinde kroners"-klassen for at
formidle kontakt mellem arkitekt og kunde - så det kan godt betale sig
at forhøre på priser fra arkitekter, der ikke er tilknyttet Bolius.

Lars