Hvad er realistisk, at låne uden at skulle~
Fra : Bjørn Studsgaard Lar~

Dato : 02-04-06 23:42

Hej

Dette er sikkert et meget svært spørgsmål!

Min kæreste ønsker at bygge et hus og regner med en samlet udgift på
3.300.000 kr.

Til sammen tjener vi 570.000 kr. om året. Forventet indtægt i 2007 er
600.000 kr. måske endda 640.000 kr.
På nuværende tidspunkt kan vi frigøre 700.000 kr. og har mulighed for gratis
logi i en periode på 4-6 måneder (måske mere).

Tilsammen er vores årlige udgifter er ikke mange. (ingen bil, ikke rygere)

Gæld
0 kr.

A-kasse og Fagforening
40.000 kr.

Licens
1.600 (Tror jeg nok)

Strøm
5.000 kr. (ca.)

Forsikring
1.600 kr.

Transport
10.000 kr.

Herefter bliver det svært. Hvad kan det forvente at man skal kunne leve for
(Mad, forsikringer, el, varme, vand, osv.)

Er det overhovedet realistisk at vi kan optage et lån på 2.600.000 kr.?

Vi har måske mulighed for familie medlemmer som økonomisk kan hjælpe, men
nok ikke direkte gaver!
Findes der nogle muligheder for at de kan hjælpe os hvis de har nogle penge
fri. Uden at de forære os noget?

Mvh
Bjørn

Fra : Michael

Dato : 03-04-06 07:50

"Bjørn Studsgaard Larsen" <tdcnews@studs.fjern.dk> wrote in message
> [...]
> nok ikke direkte gaver!
> Findes der nogle muligheder for at de kan hjælpe os hvis de har nogle

En tommerfingerregel siger, at man kan låne 3X bruttoårsindtægten, såfremt
man ingen anden gæld har. For jeres vedkommende betyder det, at I max. kan
låne 1,8-1,9 mill, så der er jo et pænt stykke op til de 2,6 mill. Et alm.
fastforrentet lån på 2,6 mill. koster idag ca. 11400 om måneden efter skat,
så I kommer nok til at sidde temmelig hårdt i det, hvis I bliver godkendt
til dette beløb. Bemærk lige, at den forsikringspost på 1600 kr. I har, vil
stige en del, da I som minimum skal have en indbo+husforsikring. Det kan jo
iøvrigt også tænkes, at I gerne vil eje en bil en dag.

Måske er der en mulighed, hvis I køber huset sammen med den del af familien
der kan og vil hjælpe. Herved kan de vel spytte lidt i kassen til de
månedlige udgifter. Umiddelbart vil jeg ihvertfald tro, at I ikke selv kan
afholde et sådan stort lån sammen med alle de øvrige udgifter.

Fra : Keyser Soze

Dato : 03-04-06 13:10

> A-kasse og Fagforening
> 40.000 kr.

Det lyder dyrt.. er det med ekstra forsikring ?

Keyser S.

Fra : Anita

Dato : 03-04-06 13:47

"Bjørn Studsgaard Larsen" skrev:

> Min kæreste ønsker at bygge et hus og regner med en samlet udgift på
> 3.300.000 kr.

Vi købte for et år siden hus til 1.750.000 kr.

> Til sammen tjener vi 570.000 kr. om året. Forventet indtægt i 2007 er
> 600.000 kr. måske endda 640.000 kr.

Vi tjener omkring 650.000 om året.

> På nuværende tidspunkt kan vi frigøre 700.000 kr. og har mulighed for
> gratis logi i en periode på 4-6 måneder (måske mere).

Det er en god hjælp. Den gratis husleje giver mulighed for ekstra opsparing.
Lad os sige 50.000 ekstra. Dvs at I har 750.000 kr. at smide i projektet. På
den måde sparer I de dyrere boliglån i banken.

> Tilsammen er vores årlige udgifter er ikke mange. (ingen bil, ikke rygere)

Men alligevel løber det op. Vi ryger heller ikke (til gengæld spiser vi
meget chokolade hehe) og bilen er betalt. Den mdl. udgift på vores bil ca.
1400 incl. benzin.

> Gæld
> 0 kr.

Vi skylder 200.000 på et sommerhus. Og har ca. 130.000 i studiegæld.

> Herefter bliver det svært. Hvad kan det forvente at man skal kunne leve
> for (Mad, forsikringer, el, varme, vand, osv.)

Her er de beløb vi sætter af:
Mad m.m.: 3000/mdr
Forsikring (hus+indbo): 5000/år
El: 600/mdr
Varme (fjernvarme): 10.000/år
Vand: 3000/år

> Er det overhovedet realistisk at vi kan optage et lån på 2.600.000 kr.?

Jeg tror ikke banken vil godkende det. Banken kræver at I har et
rådighedsbeløb til mad og forbrug på 7-8.000 kr pr. mdr. når alle faste
udgifter er betalt. Og så dog, for jeg mener at vores bank talte om 2,5 hvis
vi solgte sommerhuset. Så det er måske ikke helt urealistisk. Men sjovt
bliver det nok næppe. Tænk også på fremtiden. Børn(epasning),
vedligeholdelse af huset, ferier, gaver osv.

Jeg ville nødig sidde væsentlig dyrere end vi gør. Som det er nu, kan vi
spare 4-5000 kr op hver måned. På den måde er der råd til ferier og
forbedringer på huset og måske en ny bil når engang den vi har er moden til
udskiftning. Det betyder også at en evt. kommende familieforøgelse ikke vil
gøre alt for ondt i økonomien.

Du kan godt få lov at se vores budget, hvis det har nogen interesse.

Venligst Anita

Fra : LarsJ

Dato : 03-04-06 18:13

Bjørn Studsgaard Larsen skrev:
> Hej

> Findes der nogle muligheder for at de kan hjælpe os hvis de har nogle penge
> fri. Uden at de forære os noget?

I kan låne rentefrit af familien. Der er noget med, at det skal kunne
indries med kort varsel, men ellers er det probemfrit, rentefrit og
skattefrit. Der skal blot oprettes et lånedokument, og det kan I selv gøre.

Hvis det er forældre eller bedsteforældre, som I reelt får en
forskudsarv af, så kan lånet afrages med de ca. 50.000 om året, man kan
få i gave (men det må ikke fremgå af lånedokumentet).

Lars

Fra : Bjørn Studsgaard Lar~

Dato : 03-04-06 23:41

Lyder både godt og skidt. Måske kan vi kun drømme .

Muligheden for låne 400.000 kr. uden rente er måske til stede, + lægge penge
til side ved at bo gratis.

Derudover kender vi ikke grundprisen. Dette var baseret på et gæt på "worst
case".
Så hvis man legede med 3.200.000 kr. og udbetaling på 1.100.000 kr.

Var det måske ved at nærme sig?

Mange tak for de gode svar. Tråden må meget gerne blive længere hvis nogle
skulle havde gode ideer til vores drømme.

Her er et link angående lån. Især det forskrevede gælds brev over til højre
er smart.
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20030610111824894000001467065571

Fra : Anita

Dato : 04-04-06 07:44

"Bjørn Studsgaard Larsen" skrev

> Muligheden for låne 400.000 kr. uden rente er måske til stede, + lægge
> penge til side ved at bo gratis.

Jamen det hjælper da altsammen. Men overvej lige hvor lang tid det vil tage
jer at betale 400K tilbage. Når I pludselig også sidder i et dyrt hus.

Ejendomsskatten glemte jeg at nævne tidligere. Her betaler vi godt 8000,- om
året.

> Derudover kender vi ikke grundprisen. Dette var baseret på et gæt på
> "worst case".
> Så hvis man legede med 3.200.000 kr. og udbetaling på 1.100.000 kr.
>
> Var det måske ved at nærme sig?

Absolut. Men spørg banken. De kan meget lettere give jer et konkret bud på,
hvad I kan låne. Men husk at tænke på fremtiden når I lægger budgettet i
banken. Jobs kan mistes eller flytte, børn kan blive aktuelle osv.

> Mange tak for de gode svar. Tråden må meget gerne blive længere hvis nogle
> skulle havde gode ideer til vores drømme.

Mit bedste råd er: Sæt jer ikke for dyrt. Livet bliver så surt hvis man skal
vende hver krone. Men jeg ved godt at det er svært at opfylde sine drømme
derovre på øen, hvis man ikke strammer sit budget til det yderste.

Derefter er mit råd: Vent ikke for længe. Det bliver sikkert bare ved med at
stige og stige. Og så længe priserne stiger så voldsomt, kan man ikke spare
op hurtigere end priserne stiger.

På det ene år vi har haft vores hus er den offentlige vurdering steget
300.000 kr. Og en salgsvurdering er nok steget omkring 250.000 kr. Så mange
penge havde vi aldrig kunnet spare op på et år.

Venligst Anita

Fra : janbyrgesen@hotmail.~

Dato : 05-04-06 21:26

1. Glem (i første omgang) hvad bankerne siger: det er jer selv I skal
stole på! Der skal nok være en bank som vil låne jer pengene, men
når I er flyttet ind melder hverdagen sig, andre ønsker melder sig,
og så er det altså surt hvis I ikke kan vippe med ørene...

2. Det at "låne" af familie/venner må aldrig blive en forudsætning
for at få økonomien til at hænge sammen!!

3. Pas på med forudsætningerne: med mindre I er helt overbevist om at
I ikke skal have bil eller børn på et tidspunkt, så regn med
udgifter med det samme - og glæd Jer så over den opsparing i evt. kan
lave indtil da.

4. Summa summarum - det ER for dyrt for Jer. Jeg siger det vel vidende
at mange vil forsøge at overbevise Jer om det modsatte.