Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
lidt hjælp i lånejunglen :)
Fra : Martin

Dato : 02-04-06 15:46

vi vil gerne have vores lån forhøjet pga en dyr boliglån rente (6%) vi har
haft en vurderingsmand ude og kigge på huset og han mener huset er steget
200.000,-

han var så fra BRF (vi er i RD.dk i øjeblikket) det ville jo nok være
nemmere samt billigere at lave en forhøjelse af det realkreditlån vi har hos
RD.dk i forvejen ?

nå... men jeg har lavet 3 udregninger gennem www.RD.dk og er kommet frem til
disse 3 eksempler :

lån type år
udbetalt kurs før efter før
Obligationslån 4 %30 DKK 1.000.155,62 92,0530 5.786,88 4.328,92
Obligationslån 5 %30 DKK 1.000.670,13 98,2870 6.030,47 4.363,92
Obligationslån 3 %20 DKK 1.000.316,67 89,1500 6.855,54 5.693,70

kan det virkelig passe ? for "bare" 1300 mere pr måned = 10 år mindre og 2 %
billigere ?

hvorfor kan man ikke få 3 % 30 år ?

hvor meget vil vi spare ved 3 % på 20 år ved kurs 89 fremfor 5% i 30 år med
98 i kurs og samt 4 % ved kurs 92 i 30 år ? hvad vil bedst kunne betale sig
?

hvad betyder kurs 89,1500 ? hvad sker der hvis den stiger eller falder ?
og kan den i det hele taget det ?

Martin

begin 666 fmpil.gif
M1TE&.#EA#@`.`-4E`/[__P,"!P``!/O__P`)$ 4&`0,$`/W_^0,```0%`/OZ
M_P,!``@```$````#!/_[^P`$!0`#```!! 8!!04!`/[]^/_\^0$`!__\_P,!
M`@<```0$$ $`!0$"``$!`?_^_P`!`)>9M@("! ```/_______P``````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M`````````````````````````````````"'Y! $``"4`+ `````.``X```9B
M0% @``)!+@Q-A$ 0E0RDJ'1*$HF@5*H5- U),8/!1,25AKPD"P`@$76Z9U+E
M<&B($M0SFH0@?\QQ41\.?H!4'F0*9ED<(@5_65(CCA^060^3( ("%",9"P@;
*5J,EHZ:G(D$`.P``
`
end

Fra : Poul Christensen

Dato : 02-04-06 16:04

"Martin" <ole@ole.ole> wrote in

klip

> begin 666 fmpil.gif
> end

Hvad gør den godt for i en ikke-binær gruppe?

mvh
poul christensen

Fra : Martin

Dato : 02-04-06 17:22

> klip

> Hvad gør den godt for i en ikke-binær gruppe?

jeg ved ikke hvorfor et er sket,jeg har kopieret nogle tal fra rd.dk's
hjemmeside kan i se de tal jeg har puttet ind ? (de 3 låntyper samt ydelse
osv)

Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 02-04-06 23:26

Martin wrote:
lån type år
> [...]
> Obligationslån 3 %20 DKK 1.000.316,67 89,1500 6.855,54 5.693,70
>

> kan det virkelig passe ? for "bare" 1300 mere pr måned = 10 år mindre og 2 %

1300/4300=30 %

Dvs. din nettoudgift stiger med 30 %. Du nedbringer løbetiden til 20/30=
67 %

Eller på en anden måde:
130 %* 67 % = 87 %

Det passer vel meget godt: du sparer ca. 13 % på at låne i 20 år frem
for 30 år?

Dit problem er hvor sikker du er på at blive boende i lånets fulde
løbetid? Flytter du før lånet er betalt koster kurstabet dig - mest jo
kortere tid du bliver boende og op til godt 100.000,-

David

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 10:11

> Dit problem er hvor sikker du er på at blive boende i lånets fulde
> løbetid? Flytter du før lånet er betalt koster kurstabet dig - mest jo
> kortere tid du bliver boende og op til godt 100.000,-

Martin du skrev ikke hvilket lån i har idag ?
Måske en ide at lade det være og så tage et ekstra lån. F.eks i form af et
F1 med "passende kort" løbetid

Fra : Martin

Dato : 03-04-06 14:53

> Martin du skrev ikke hvilket lån i har idag ?

nej det er rigtigt,men regnede ikke med det var en oplysning der kunne
bruges,det er et F5 lån.

> Måske en ide at lade det være og så tage et ekstra lån. F.eks i form af et
> F1 med "passende kort" løbetid

hvad er ideen i det ? ekstra hvordan ?

mest for nysgerrigheds skyld,for vi vil helst gerne have et fast rente
lån,men kom da endelig med andre meninger om dette,måske kan jeg overtales
:)

>Dit problem er hvor sikker du er på at blive boende i lånets fulde løbetid?
>Flytter du før lånet er betalt koster kurstabet dig - mest jo kortere tid
>du bliver boende og op til godt 100.000,-

jeg er meget sikker,jeg bliver IKKE boende i alle 20/30 år måske 6-7 år +
evt lidt mere

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 16:19

> nej det er rigtigt,men regnede ikke med det var en oplysning der kunne
> bruges,det er et F5 lån.

Det koster penge at omlægge et lån. Dels i direkte omkostnigner til
bank/kreditforning og tinglysning men ikke mindst i kurstab.

Det 3% lån du viste havde en kurs på 89 så du vil kun få 89kr i hånden for
hver 100kr du låner - Hvis kursen er uheldig for dig når du vil indfri det
(f.eks om 6-7år) kan det koste dig 100kr at betale gælden og du har så tabt
11% (og i mellemtiden betaler du renter af de 100kr)

Med et F5 koster det også at opsige i utide, mens refiansering er "gratis"
ved udløbet af perioden-

> hvad er ideen i det ? ekstra hvordan ?

Ideen er ikke lægge yderligere omkostninger på det eksisterende lån, men
optage et lån mere.

Vi optog i 2002 et 6% opbligationslån. I 2003 tog vi yderligere et (lille)
lån som F1 og i 2005 har vi omlagt det store lån fra 6 til 4% til en kurs
over 99,5 (så kurstabet var lille) Vi skar samtidig lidt af løbetiden og
omkostnignerne ved låneomlægningen vil være tjent ind indenfor 2år. Vi
overvejede der om F1 lånet skulle taget med men lod være. Selvom renterne
skulle stige betyder det ikke så meget da det meste af vores gæld er
fastforrentet.

Du har idag et F5 og et banklån og jeg tror (regn selv på det) at der vil
være ide kun at omlægge banklånet til F1.

> mest for nysgerrigheds skyld,for vi vil helst gerne have et fast rente
> lån,men kom da endelig med andre meninger om dette,måske kan jeg overtales

Så overvej om du tør vente til dit F5 udløber ...

> jeg er meget sikker,jeg bliver IKKE boende i alle 20/30 år måske 6-7 år +
> evt lidt mere

Så vil jeg foreslå dig at renge på et F1 med en løbetid på 6-7år

Hvis du omlægger hele baduljen til 5% (pga den rimelige kurs) får du en
noget større hivedstol end du har idag. Men prøv at se på hvad restgælden
vil være om 6-7år i forhold til bare at beholde de lån du har.

Der er jo ikke meget ved at du måske kan spare 100.000kr i renter over de
næste 30år hvis besparelsen først kommer fra 10år og frem.

Så gør op med dig selv om du bare ønsker laveste ydelse nu eller du
fokuserer mere på at have siddet billigst muligt over de 6-7år når du igen
sælger.

Fra : Martin

Dato : 03-04-06 18:08

> Med et F5 koster det også at opsige i utide, mens refiansering er "gratis"
> ved udløbet af perioden-

dvs. vi ikke kan forhøje det nuværende lån før F5 lånet er udøbet,altså uden
omkostninger !?

hvad ville det koste at forhøje lånet i dag ? er det ikke 1-2 % ? der er
tale om ca. 200.000,- så det er vel et gebyr på 2.000 kr ? eller ? altså
ved forhøjelse af nuværende F5 lån....

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 04-04-06 13:49

> dvs. vi ikke kan forhøje det nuværende lån før F5 lånet er udøbet,altså
> uden omkostninger !?
>
> hvad ville det koste at forhøje lånet i dag ?

Har rd.dk ikke en onlineberegner der kan give dig svarene - vi andre kan kun
gætte på det når vi ikke har alle oplysningerne ?

Men du kan ikke låne 200kkr mere i kreditforeningen af at huset er steget
200kkr - kun de 80%

/A

Fra : Martin

Dato : 04-04-06 14:44

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44326b55$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har rd.dk ikke en onlineberegner der kan give dig svarene - vi andre kan
> kun gætte på det når vi ikke har alle oplysningerne ?

jo.... det er den jeg har sat ind i min første post 02-04-2006 kl 16:45

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 05-04-06 09:14

> jo.... det er den jeg har sat ind i min første post 02-04-2006 kl 16:45

Der er rod i kolonnerner men der er da vist kun den forskellige månedlige
ydelser du har klippet ind . Hvad bliver hovedstolen, hvor meget har du
afdraget efter 6-7år (eller 10), og hvad med restgælden. Sammenlign det med
dit eksisterende lån.
Prøv selv at skrive mulighederne op i f.eks et regneark. Jeg er ikke sikker
på at det vil kunne svare sig at omlægge boliglånet, medmindre målet er
lavere månedlig ydelse.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-06 19:18

In article <44315666$0$944$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:

> dvs. vi ikke kan forhøje det nuværende lån før F5 lånet er udøbet,altså uden
> omkostninger !?

I kan få et tillægslån. Det kan være dyrt at opsige det andet før tid.

> hvad ville det koste at forhøje lånet i dag ? er det ikke 1-2 % ? der er
> tale om ca. 200.000,- så det er vel et gebyr på 2.000 kr ? eller ? altså
> ved forhøjelse af nuværende F5 lån....

Og noget tinglysning. Check med banken.
Og husk, kursen angiver hvor mange penge du får for hver 100 kr du låner.

Da jeg tog mit 4% 20 årige lån hjem for 6-7 måneder siden, så fik jeg kurs
101,30. Jeg fik altså flere penge end jeg skulle betale tilbage.

I dag er kursen nede i 95,60. Jeg kan så i dag købe obligationer til den
pris og indfri lånet (eksempelvis hvis jeg sælger). Så jeg har tjent
(papirpenge) 101,30 - 95,60 = 5,70% af mit lånebeløb.

Hvis renten fortsat stiger, så falder kursen endnu mere, og lånet
bliver billigere at indfri.

Med tid stiger kursen, da det jo skal indfris til kurs 100 om 20 år.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)