Sovsen svigter mig?
Fra : Henning Lund

Dato : 23-05-06 11:22

Jeg har siden borgerkrigen lavet flere slags sovs, men nu vil en
af dem ikke "virke" mere.
Hvis jeg skal lave en kedelig hvid sovs bestående af lidt smeltet
smør, en skvat mel og så noget vand fra kogte grønsager eller
lign, så smager sovsen afskyelig af mel.
Hvorfor gør den pludselig det, jeg har ikke ændret taktik så vidt
jeg ved, men hvis der er noget jeg ikke kan døje, så er det sovs
med melsmag.

Nogle råd for at undgå smagen?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:55

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorfor gør den pludselig det, jeg har ikke ændret taktik så vidt
> jeg ved, men hvis der er noget jeg ikke kan døje, så er det sovs

Sovsen skal koge godt igennem, før melsmagen forsvinder- ofte 10-15
minutter. Så mon ikke, sovsens kogetid er blevet lidt kortere, uden du
egentlig har lagt mærke til det?

Tina

Fra : Henning Lund

Dato : 23-05-06 12:45

Tina A. wrote:

> Sovsen skal koge godt igennem, før melsmagen forsvinder- ofte
> 10-15 minutter. Så mon ikke, sovsens kogetid er blevet lidt
> kortere, uden du egentlig har lagt mærke til det?

Hmmmm det var et bud, men jeg synes ikke jeg har ændret tiden
sovsen koger, så jeg ved det filme ikke?

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-05-06 12:49

Som Tina skriver, så er kogetid en faktor.

Personlig plejer jeg at gøre følgende til ½ liter væske:

50g smør smeltes ved svag varme. Når smøret er smeltet tilsætter jeg 40
gram mel og skruer varmen op til middel. Melen får nu lov at stege/koge
i 3 til 5 minutter, mens jeg rører konstant - det brænder melsmagen
effektivt væk. Det er også det man kalder en roux - man kan vælge at
lade melet stege til det bliver brunligt, det kan give sovsen endnu mere
smag ( og farve ). Herefter tilsættes væsken og sovsen er klar til
smag/brug :) ( tilsætter man kun grøntsagsvand, kan en sjat mælk altså
gøre godt for konsistensen! )

Mvh CHristian

Fra : Henning Lund

Dato : 23-05-06 13:28

Christian Hansen wrote:
> [...]
> til smag/brug :) ( tilsætter man kun grøntsagsvand, kan en
> sjat mælk altså gøre godt for konsistensen! )

Ok tak for svaret, jeg må prøve at have lidt mere tålmodighed
mht. stegningen af snasket, det er nok der det går galt.

Hvorfor smelter du smørret ved svag varme?

Fra : Basil

Dato : 23-05-06 15:14

Henning Lund sendte dette med sin computer:

> Ok tak for svaret, jeg må prøve at have lidt mere tålmodighed mht. stegningen
> af snasket, det er nok der det går galt.
>
> Hvorfor smelter du smørret ved svag varme?

Det er ikke nødvendigt at det er svinevarmt, nemmere at arbejde med,
når det bare flydende.
Som de andre skriver, det er bagningen af smørbollen der er mangelfuld,
derfor bliver melsmagen i din sovs.
Kai

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 23-05-06 16:17

> [...]
vidt
>jeg ved, men hvis der er noget jeg ikke kan døje, så er det

Hvad med at bruge den gode gammeldags Maizena?
Sovsejævner er måske ikke lige dig,men også en mulighed, den
røres direkte i den kogende sovs.
I`m A Survivor

Fra : Henning Lund

Dato : 23-05-06 17:35

Thomas Peter Bitsch (slet KMB5L) wrote:

> Hvad med at bruge den gode gammeldags Maizena?
> Sovsejævner er måske ikke lige dig,men også en mulighed, den
> røres direkte i den kogende sovs.
> I`m A Survivor

Mjae jeg har sq aldrig bøvlet med sovsen før, så nu skal jeg
komme efter den, jeg gider ikke bruge de moderne pulversovse

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-05-06 21:51

> Mjae jeg har sq aldrig bøvlet med sovsen før, så nu skal jeg komme efter
> den, jeg gider ikke bruge de moderne pulversovse

> [...]
Maizena er heller ikke nogen pulversovs, men ren majsstivelse.
Hvis man skal lave en absolut fedtfri sovs er det næsten umuligt at koge
melsmagen ud af en hvedemelssovs, dér er maizenamel bedre. Røres ud cirka
halvdelen i mængde af hvad der bruges af hvedemel. Piskes i væsken lige før
den koger, sluk for gryden/panden og lad sovsen koge 1 minuts tid på
eftervarmen. Kontroller til sidst om der skal lidt mere væske i sovsen.

Min mor brugte ALTID hvedemel Gluten/Amo til sine jævnede sovse, de fik
aldrig lov til at koge de 8 minutter og vi kunne ikke smage noget specielt
ved sovsen. (Næsten altid en pandesovs med fedtstoffet fra stegningen af
what ever og kartoffelvand og evt. grønsagsvand). Citronsovs til kogt fersk
sild bestod af noget af fiskevandet, mel rystet ud i mælk, justering af
smagen med salt og peber, citronsaft, hvoraf noget blev brugt til at røre en
eller to æggeblommer ud i en kop sammen med lidt salt, herefter blev der i
koppen tilsat et par sovseskefulde sovs. Den kogende sovs blev flået af
pladen og æggesnapsen pisket i.

Maizena kan i øvrigt "bære" mere fedtstof end hvedemel. En uægte hollandaise
kan laves af smørskyen fra bagningen af den folieindpakkede laks. Den blev
ved indpakningen fyldt med dild/persille/løg/salt/peber og godt med
citronsaft eller hvidvin og nogle solide smørklatter ved. Den meget fede
smørvæske jævnes med maizena der er udrørt i så lidt mælk som muligt, et par
æggeblommer røres ud ligesom ved citronsovsen. Hvis man vil bruge flere
æggeblommer bør man nok forsøge med en ægte hollandaise.

I øvrigt har jeg en mistanke om at specielt dansk hvedemel i de senere år
har undergået en forandring i smagen så det faktisk er blevet sværere at
koge melsmagen ud.

mvh
Jørgen

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-05-06 04:45

> [...]
>
>Mjae jeg har sq aldrig bøvlet med sovsen før, så nu skal jeg
>komme efter den, jeg gider ikke bruge de moderne pulversovse

Som et andet indlæg også påpeger, Maizena er ikke pulversovs,
men det foretrukne til sovser gennem 100 år, ja også til
frugtgrød mm. Så hvorfor blive ved med at bøvle med billig mel?
I`m A Survivor

Fra : Henning Lund

Dato : 26-05-06 10:14

Thomas Peter Bitsch (slet 8ZS1A) wrote:

> Som et andet indlæg også påpeger, Maizena er ikke pulversovs,
> men det foretrukne til sovser gennem 100 år, ja også til
> frugtgrød mm. Så hvorfor blive ved med at bøvle med billig mel?

Jeg var ved at gennemrode huset og fandt yderst på rækken af sære
ting, Maizena.
Jeg har aldrig brugt det, så jeg vil gerne vide, skal det røres
op i kold vand som beskrevet på pakken, eller kan man drysse
skidtet i?

Fra : Heidi

Dato : 26-05-06 11:53

Henning Lund wrote:

> [...]
> Jeg har aldrig brugt det, så jeg vil gerne vide, skal det røres
> op i kold vand som beskrevet på pakken, eller kan man drysse

Rør det endelig op i koldt vand først - hvis du drysser det i, klumper
det meget nemt og er næsten umuligt at røre ud igen.

--
Heidi

Fra : Christian Hansen

Dato : 24-05-06 06:42

Thomas Peter Bitsch (slet KMB5L) wrote:

> Hvad med at bruge den gode gammeldags Maizena?
> Sovsejævner er måske ikke lige dig,men også en mulighed, den
> røres direkte i den kogende sovs.

Både hvad smag og konsistens angår mener jeg ikke, at majsmel er nogen
konkurrent til en opbagt sovs. Det er et sundt alternativ, men rent
smagsmæssigt en smule kønsløst.

Nogle gange, hvis jeg skal lave en sundere sovs, laver jeg en opbagt med
halv opbagning og efterjævner med majsmel - derved får man det bedste
fra begge verdener ( best of both worlds - tng2 :) )

Men en opbagt sovs, hvor mælk indgår har altså en konsistens, der næsten
er ligeså fin som en legeret sovs.

Mvh Christian

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-05-06 13:00

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> skrev:

>Både hvad smag og konsistens angår
> [...]

Lad os lige slå fast: Maizena er ikke mel, men majsstivelse, og
bruges til madlavning, se evnt. på pakken. Majsmel er en helt
anden historie.
I`m A Survivor

Fra : Christian Hansen

Dato : 24-05-06 13:09

Thomas Peter Bitsch (slet LCLK0) wrote:

> Lad os lige slå fast: Maizena er ikke mel, men majsstivelse, og
> bruges til madlavning, se evnt. på pakken. Majsmel er en helt
> anden historie.

Det var egentlig også majsstivelse jeg mente :) At det lige blev til mel
, er en smutter.

Mvh Christian

Fra : Max

Dato : 24-05-06 13:18

Hej Christian

> Det var egentlig også majsstivelse jeg mente :) At det lige blev til
> mel , er en smutter.

Det er såmændt også mel, ligesom kartoffelmel og granitmel, ordet
mel fortæller jo noget om konsistensen ikke om materialet.

Forøvrigt er det kun Marizenas majsstivelse der indeholder majs,
deres lyse og mørke sovsejævner gør det ikke.

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-05-06 14:02

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Hej Christian

> [...]

Som jeg læser det, siger du at Maizena er mel?
Maizena er fremstillet af det inderste af majsfrøenes kerne, og
sovsejævner indeholder rismel, kartoffelstivelse og mælkesukker.
I`m A Survivor

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 25-05-06 17:20

> Forøvrigt er det kun Marizenas majsstivelse der indeholder majs,
> deres lyse og mørke sovsejævner gør det ikke.
>
> Mvh Max

Nej, for de indeholder kartofler:

MAIZENA Jævner, lys
er ideel til alle lyse saucer, stuvninger, gryderetter og legerede supper.
MAIZENA jævner er meget nem at anvende, fordi den blot skal drysses direkte
i maden og klumper ikke.

Ingredienser
Kartoffelstivelse, mælkesukker, maltodextrin, rismel, stabilisator (E 450),
hærdet vegetabilsk fedtstof, mælkeprotein, emulgator (E 471).

Det kan godt være jeg er underlig, men jeg kan altså sagtens smage forskel
på majs-/ kartoffeljævnet sovs kontra hvedemelsjævnet.
Og jeg vælger absolut det sidste.

VH Pernille

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 23-05-06 20:56

> [...]
> Hvorfor gør den pludselig det, jeg har ikke ændret taktik så vidt jeg ved,
> men hvis der er noget jeg ikke kan døje, så er det sovs med melsmag.

Du siger det ikke var et problem før - har du skiftet meltype/-mærke? Jeg
har ofte oplevet, at der er forskel på dyr og billig mel i hvert fald (dog
ikke i forbindelse med sovs).

Mvh.
Lars

Fra : Basil

Dato : 24-05-06 14:43

Lars Lauridsen skrev den 23-05-2006:
> [...]
> ofte oplevet, at der er forskel på dyr og billig mel i hvert fald (dog ikke i

Det har min mor også i perioder snakket om, jeg har ikke selv
konstateret nogen forskel.
(måske har jeg overhalet min mor i at lave sovs)
Kai