At grille uden en grill?
Fra : Koeffe

Dato : 22-05-06 17:46

Jeg kom lige til at købe en grill bog med en masse skiiiiide
lækre opskrifter.

Men jeg har ingen grill, og bor i lejlighed.

Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?
En brødrister?

--
Koeffe

Fra : Padre

Dato : 22-05-06 17:59

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote in message

> Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?
> En brødrister?

Der findes indbygningsgrills til køkkenet; de kører enten på gas eller el,
og nogle af dem har keramiske sten, som liger hvor kullene ville have været,
og som åbenbart gør, at det minder mere om den ægte vare. Der er også de
almindelige gasgrills, som egentlig er beregnet til haven, men som vel også
kan bruges, alt efter hvordan hjemmet er indrettet.

--
Padre

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 22-05-06 19:06

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?

Uden at vide det helt bestemt og med fare for at lyde ironisk, så burde en
grillpande vel kunne gøre det?!!

--
Mvh Mads
----

Fra : Jubii

Dato : 22-05-06 22:43

On Mon, 22 May 2006 20:06:02 +0200, "Mads Thorning Pedersen"
<cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote:
in dk.kultur.mad+drikke

>"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Uden at vide det helt bestemt og med fare for at lyde ironisk, så burde en
>grillpande vel kunne gøre det?!!

Det ville jeg også sige, kokke bruger dem.

Fra : Peter Westh

Dato : 22-05-06 19:39

> [...]
> lækre opskrifter.
>
> Men jeg har ingen grill, og bor i lejlighed.
>
> Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?

Man kan godt komme et stykke vej på en grillpande, i hvert fald hvis man har
gas. Det vil sige, det giver den høje temperatur og de brændte striber, men
helt det samme er det jo ikke.

Ellers vil jeg anbefale at gå ned i gården, eller ud i byen, i hvert fald
her i København er der sat havegrills op i de fleste rekreative områder
(vistnok i t forsøg på at undgå de sortbrændte firkanter, som engangsgrills
efterlader i græsset.

Der er selvfølgelig også dyre indbygningsløsninger, men hvis du bor til leje
er det jo ikke rigtig en mulighed.

/P

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-05-06 12:06

Køb en grillpande i massivt støbejern til hverdagsbrug - og tag en
engangsgrill under armen og gå ud i vejret, når det er godt

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 23-05-06 12:15

Hej Koeffe

> Men jeg har ingen grill, og bor i lejlighed.

Jeg ville eksperimentere lidt med at lave en hylde
til en engangsgrill under et vindue.

Mvh Max

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-05-06 05:52

Max wrote:

> Jeg ville eksperimentere lidt med at lave en hylde
> til en engangsgrill under et vindue.

Så skal grillen ihvertfald sidde udendørs, trækulsgrill indendørs er alt for
ofte lig med kulilteforgiftning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Koeffe

Dato : 25-05-06 20:13

| Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?
| En brødrister?

Don't try this at home!!
Jeg troede at jeg kunne grille ved at lægge sølvpapir på en
brødrister, og så grille.

Men øøøøh.... Den kunne åbenbart ikke komme af med varmen,
selvom jeg ikke havde tildækket hele risten. Siderne på
brødristeren, som er af plastic, smeltede!! Og desuden blev
den ikke varm nok nåede jeg at se på det jeg prøvede at
grille.

Det var satans som den marinade lugtede af brændt plastic
;c)

Men jeg forstår bare ikke hvad en grillpande kan, som en
alm. pande ikke kan - udover at lave striber? For det er jo
ikke striberne der giver grillsmag.

--
Koeffe - som nu er en erfaring rigere, og en brødrister
fattigere.

Fra : Jubii

Dato : 26-05-06 09:58

On Thu, 25 May 2006 21:12:55 +0200, "Koeffe"
> [...]
>

>Men jeg forstår bare ikke hvad en grillpande kan, som en
>alm. pande ikke kan - udover at lave striber? For det er jo

En alm. stegepande steger kødet m.m. i fedtstof der ligger i bunden af panden
d.v.s. der er mere fedtstof end i en grillpande.
En grill og en grillpande steger kun kødet i det fedtstof der ligger på
grillristen henv. grillpandens riller.
Selv om noget kød afgiver sine safter under stegningen så bliver det ikke på de
flader der steger.

Fra : Ole Laursen

Dato : 26-05-06 10:43

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> writes:

> Men jeg forstår bare ikke hvad en grillpande kan, som en
> alm. pande ikke kan - udover at lave striber? For det er jo
> ikke striberne der giver grillsmag.

Er du sikker på det? Min far fik en grillpande på et tidspunkt og har
prøvet at lave laks i den på almindelige elkogeplader, og det smager
godt nok mere grillet end almindelig stegning. Nu er det et stykke tid
siden sidst, men som jeg husker det, kommer grillsmagen netop fra de
forkullede striber.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Koeffe

Dato : 26-05-06 16:26

> [...]
et stykke tid
| siden sidst, men som jeg husker det, kommer grillsmagen

Det vil så sige at hvis man tørsteger, og så brænder sit kød
en lille smule på, så smager det grillet? Hmmm....

Kan det ikke være at grillsmagen kommer fra røgen? Hmmm...
Næh... alle grills ryger ikke på samme måde - gasgrills fx.
Jed ved det sq ik'...

Er der ikke en grill ekspert her inde?

--
Koeffe

Fra : Emil

Dato : 26-05-06 16:33

Ole Laursen wrote:

> [...]
>godt nok mere grillet end almindelig stegning. Nu er det et stykke tid
>siden sidst, men som jeg husker det, kommer grillsmagen netop fra de

Du mener forhåbentligt ikke forkullede, men brunede striber.

Det er brunningen der giver grill-smagen. Ved temperaturer
omkring 175 grader C. frigøres/opstår der mange nye smagsstoffer.

Grillpanden forhindrer at kødsafterne får kødet til at koge, i
stedet for at steges. Safterne kan jo ikke komme meget over 100
grader C. Men kødsaften forbrændes i bunden af rillerne, i stedet
for at tilføre kødet den tabte smag.

I praksis er en alm. flad pande bedre, hvis man har
tilstrækkeligt med varmeeffekt. Det er jo arealet af det brunede
område, som giver smagen.
På en alm. flad pande vil kødsafterne hurtigt fordampe, og
smagsstofferne vil aflejre sig på kødet.

Som et extra krydderi, vil mange opfatte grill-smagen som de
tjærestoffer der frigøres ved afbrændingen af trækul.
Men det er KUN et extra krydderi.
Grill-smagen opstår ved opvarmning/bruning af kødet.

m.v.h. Emil

Fra : Beeblebrox

Dato : 29-05-06 00:19

Koeffe wrote:
> Hvordan kan man grille i et køkken, uden at have en grill?

Hvad med en lille blæselampe til grilloverfladen?

Jeg har set det brugt i forbindelse med koldstegning hvor man også
ønsker den brunede overflade, men ikke har temperaturen til det.

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>