Pap-vin / anbefaling og anmeldelse af 4 st~
Fra : Peter Heide

Dato : 19-05-06 02:09

Har købt et par stykker igår :

Salento Primitvo ( Netto ) 79,- kr 3 L

En kedelig omgang m. sur eftersmag.

Riverina Estate Premium ( Fakta ) 100 kr 3 L

Smager rædselsfuldt . Som en flaske der har ligget for lang tid.
Smager af jord. Urgh.

Banrock Station ( Netto ) 3 L 100,- kr

Lidt saftevandsagtig i smagen. Halvkedelig. Men
OK som bællevin . betydelig bedere end de 2 rædsler
øverst

Nugan ( Superbest ) 3 L 135,- kr

Smager forbavsende godt af en pap-rødvin at være. God
krydret smag m. en fin eftersmag. Den forsvinder hurtigt.
Er vist også på tibud til en hund engang imellem; hvilket
jeg vil sige er et røverkøb. Køber 30 liter næste gang.
Så har man også lidt hvis der bliver atomkrig.

Hvad kan I andre evt anbefale af pap 3 - 5 L inden for
150 kr ?

Fra : Emil

Dato : 19-05-06 04:25

Peter Heide wrote:

>Har købt et par stykker igår :

Du bør nok skelne mellem pap-vin og box-vin (Bag in a box).
De papvine jeg har været udsat for, var simpelthen udrikkelige;
så hellere et glas vand.

>Hvad kan I andre evt anbefale af pap 3 - 5 L inden for
>150 kr ?

Du mener nok box-vine. Den eneste jeg har lagt mærke til, er
Camina Luna fra Coop (3L kr. 80,-). Den er velsmagende og fyldig,
uden særlige finesser; men fin til prisen, og velegnet som
ledsager til grillmad.

m.v.h. Emil

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 07:53

Emil wrote:

> Du bør nok skelne mellem pap-vin og box-vin (Bag in a box).
> De papvine jeg har været udsat for, var simpelthen udrikkelige;
> så hellere et glas vand.

Og så huske på at de vine vi drikker til dagligt ikke tager nogen skade
af at ligge i box eller fremfor flaske. Hvorfor der ikke er nogen grund
til at tro at box-vin er naturligt inferiørt i forhold til flaske.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 07:59

Peter Heide wrote:

> Riverina Estate Premium ( Fakta ) 100 kr 3 L
>
> Smager rædselsfuldt . Som en flaske der har ligget for lang tid.
> Smager af jord. Urgh.

Er jordsmag nu blevet entydigt for dårlig kvalitet/smag? Det tror jeg
repræsentaterne for mange store vine ville blive kede af, ikke mindst i
Bourgogne.

Fra : Peter Heide

Dato : 19-05-06 12:51

Hvad med muldjord med en sjat gylle ?

smager ihverttilfælde af noget der har stået i køkkenskab i frost og varme
...en omgang vin de table der har lagret i 20 år.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 13:44

Peter Heide wrote:
> Hvad med muldjord med en sjat gylle ?

Det ved jeg ikke - men muligvis det som lidenskabelige Bourgogne fans
vil kalde smagen af jordstampet kostalds gulv. Der med kunne du have
endt med at sige det samme om en sådan fin dyr Bourgogne.
Når man smager noget skal man passe på med at give en smag et entydigt
negativt forklaringsprædikat.
Hvis man holder sig til at sige hvad man selv kan lide og bruge
objektive vendinger til prædikat, kommer man ikke til at lave
universelle pådømmelser af noget der rent faktisk kan være alment agtet
som kvalitet (af folk som smager anderledes eller måske ligefrem har en
mere udviklet smag, da der ofte er tale om en "aquired taste" indenfor
rigtigt god vin).

> smager ihverttilfælde af noget der har stået i køkkenskab i frost og varme
> ..en omgang vin de table der har lagret i 20 år.

Det har jeg ikke smagt - så det ved jeg ikke.

Fra : Monty

Dato : 19-05-06 14:11

> [...]
> smag, da der ofte er tale om en "aquired taste" indenfor rigtigt god vin).

> Det har jeg ikke smagt - så det ved jeg ikke.

Bla bla bla. Peter slap du bare af, kun et selvglad fjols kunne opfatte
endda misforstå det
du skrev med en beskrivelse af en bourgogne. Aldrig nogensinde har
"jordstampet kostaldsgulv" stået alene i en beskrivelse af en bourgogne. Det
er blær og ordkløveri på sit højeste.

mvh. René

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 14:50

Monty wrote:

> [...]
> du skrev med en beskrivelse af en bourgogne. Aldrig nogensinde har
> "jordstampet kostaldsgulv" stået alene i en beskrivelse af en bourgogne. Det

Jeg har ikke sagt at "jordstampet kostaldsgulv" var en fyldestgørende
beskrivelse på Bourgogne, eller "står alene til..." - jeg sagde det var
et smagselement, og det kan meget vel være et eksempel på at et
smagselement som Peter beskriver som noget entydigt grimt faktisk kan
være en tilstræbt egenskab i vinen og dermed ikke et tegn på dårlig
kvalitet.
Jeg har heller ikke "misforstået" Peter skrev, at hans vin skulle være
en Bourgogne - som sagt blot påpeget forskellige måder at se på samme
smagselement.

Men du må da sandelig være blevet ganske indigneret af at læse lidt
vindebat siden du kan komme i den grad op at køre - og mon ikke det er
dig der sidder og misforstår?

PS: Jeg er iøvrigt ikke den der udtaler to vine udrikkelighed og dernæst
sætter dem til salg under "dejlig vin" i en gruppe hvor det ikke hører
hjemme - så har jeg det fint med at være det "ordkløvende, selvglade
blærerøvs fjols".
Ja tænk bare så mange pæne ord kom du frem til efter jeg blot ville
påpege flere måder at opfatte den samme smag på. Ergo, jeg tror det er
dig selv der har et problem og bringer dit eget pis i kog.
PPS: Jeg efterlader dig hermed til dit mavesår.

Fra : Monty

Dato : 19-05-06 15:14

"> Ja tænk bare så mange pæne ord kom du frem til efter jeg blot ville
> påpege flere måder at opfatte den samme smag på.

Ja, du ville blære dig .... Held og Lykke

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 19:59

Monty wrote:
> "> Ja tænk bare så mange pæne ord kom du frem til efter jeg blot ville

> Ja, du ville blære dig .... Held og Lykke

Du må virkeligt have nogle ticks og ømme punkter siden en så harmløs
diskussion om smag kan bringe dit pis sådan i kog. Jaja så ved vi hvor
dine kontakter sidder.

Fra : Monty

Dato : 20-05-06 22:01

> Du må virkeligt have nogle ticks og ømme punkter siden en så harmløs
> diskussion om smag kan bringe dit pis sådan i kog. Jaja så ved vi hvor
> dine kontakter sidder.

Jeg tror ikke du kan finde en kontakt om så dit afhang deraf.

Igen: Held og Lykke

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-05-06 11:02

Monty wrote:

> Jeg tror ikke du kan finde en kontakt om så dit afhang deraf.

Ja jeg skulle nu nok mene at den ophidsede ballade du lige har gjort dig
til grin med svarer til at kontakten blev ramt.
Men hvis det ikke var sådan og der altså er noget der endnu nemmere kan
få dig til at se rødt og blive endnu mere pinlig - så er jeg da glad for
jeg er det foruden.

Fra : Monty

Dato : 21-05-06 12:02

> [...]
> dig til at se rødt og blive endnu mere pinlig - så er jeg da glad for jeg

Det er altid med spænding i sindet, jeg checker denne tråd.

Er amatørpsykologen og smagsindtrykdiktatoren gået i selvsving
igen - heller ikke denne gang blev jeg skuffet. Du er rigtig dygtig
til at ramme min kontakt - jeg smiler igen, tak.

mvh. René

Fra : Peter Heide

Dato : 19-05-06 16:30

> PS: Jeg er iøvrigt ikke den der udtaler to vine udrikkelighed og dernæst
> sætter dem til salg under "dejlig vin" i en gruppe hvor det ikke hører
> hjemme -

Annoncen var ment som en joke. det burde sgu' da fremgå klart !

Jeg er ikke nybegynder på usenet så jeg også godt klar over at
den ikke hører til i denne gruppe. Hvis det endelig var en annonce.

Jeg ville ikke engang tage en 50'er for det rævepis.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 19-05-06 17:07

Peter Heide <pheide@ofir.dk> skrev:

>Annoncen var ment som en joke. det
> [...]
Rigtig god joke, bare lidt ærgerligt at du ikke forstår at
videre bringe humor.
I`m A Survivor

Fra : Peter Heide

Dato : 19-05-06 18:00

> Rigtig god joke, bare lidt ærgerligt at du ikke forstår at
> videre bringe humor.
> I`m A Survivor

ja. det er rigtigt trist. når man tager i betragtning at jeg selv lå flad af
grin.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 19-05-06 18:31

>ja. det er rigtigt trist. når man
>tager i betragtning at jeg selv lå flad af
>grin.

Ja, det ville jeg også gøre efter 3 ltr. billig vin.
I`m A Survivor

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-05-06 19:56

Peter Heide wrote:

> [...]
> den ikke hører til i denne gruppe. Hvis det endelig var en annonce.
>
> Jeg ville ikke engang tage en 50'er for det rævepis.

Fair nok, annoncen var en joke.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-05-06 12:06

Peter Heide skrev i 446de47c$0$15789$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Annoncen var ment som en joke. det burde sgu' da fremgå klart !

Man kan sige meget om usenet - men god humer lykkes sjældent. Dertil er der
alt for mange, der tager sig selv og sine meninger alt for højtideligt.
Keep smiling!

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Heide

Dato : 20-05-06 12:44

> Man kan sige meget om usenet - men god humer lykkes sjældent. Dertil er
> der
> alt for mange, der tager sig selv og sine meninger alt for højtideligt.
> Keep smiling!

I'm trying.

"Vinen har en flot rød farve og boxene er pæne og handy."

Jeg syntes i er nogle forfærdelig narhoveder at i kan blive ved med at ævle
om den "annonce" og min manglende humor. Men for at skære det
ud i pap; hvis den eneste man kan fremhæve ved en vin er farven og flasken
burde selv sådan et par tåber som jer 2 kunne regne den ud.

Sidste ord fra mig omkring dette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-05-06 17:14

Peter Heide skrev i 446f00f1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> ud i pap; hvis den eneste man kan fremhæve ved en vin er farven og
> flasken burde selv sådan et par tåber som jer 2 kunne regne den ud.

Hov-hov! Det er mig du svarer, og jeg har sgu'tte "ævlet" om din annonce.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Tom Jensen

Dato : 19-05-06 08:07

Peter Heide skrev:

> Riverina Estate Premium ( Fakta ) 100 kr 3 L
>
> Smager rædselsfuldt . Som en flaske der har ligget for lang tid.
> Smager af jord. Urgh.

Prøvede den for en del måneder siden - synes den smager dejligt. Smag
og behag :)

/Tom

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-05-06 09:06

Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> Hvad kan I andre evt anbefale af pap 3 - 5 L inden for
> 150 kr ?

Savanha, Pinotage/Shiraz i Brugsen.

Jeg er blevet meget tilbageholdene med at købe vin på flaske på grund af
tendensen til prop. Desværre er det svært at se uden på en flaske om den
er med plastik prop, som ikke har det problem.

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-05-06 09:09

On Fri, 19 May 2006 10:05:55 +0200
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Jeg er blevet meget tilbageholdene med at købe vin på flaske på grund
> af tendensen til prop. Desværre er det svært at se uden på en flaske
> om den er med plastik prop, som ikke har det problem.

køb flasker med skruelåg, så er du næsten altid garanteret god kvalitet

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 09:15

> Hvad kan I andre evt anbefale af pap 3 - 5 L inden for
> 150 kr ?

Her i huset er vi ret begejstrede for at have en box stående i køkkenet. Og
jeg kan dårligt huske navnene på "kasserne". Men vi har haft gode erfaringer
med primitivoer og negroamaroer fra syditalien.

Chill Out, cabernet souvignon, har vi gode erfaringer med. Santa Christina
og Hardy's VR vine fåes også på boks og falder i vores smag. De koster alle
kr. 70-90 pr. boks i grænsekioskerne.

Lige nu har vi en Big Foot red +15% fra Spanien stående. Fyldig og kraftig,
meget frugtagtig (næsten saftevandsagtig) og lidt sprittet smag. Den går
ikke til sarte retter, men kan sagtens drikkes til grillede ribben eller
chilli con carne. Den kostede kr. 50 for en 3 ltr. boks hos Calle. Men vi
køber den nok ikke igen.

mvh
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 09:18

> Her i huset er vi ret begejstrede for at have en box stående i køkkenet.
> Og jeg kan dårligt huske navnene på "kasserne".

Ja det er perfekt, når der ikke bliver drukket meget vin i husstanden, kan
man ha sådan en box stående, og så lige et glas om aftenen

Mvh
Morten

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 19-05-06 11:12

Peter Heide wrote:

> Hvad kan I andre evt anbefale af pap 3 - 5 L inden for
> 150 kr ?

Den sprænger budgettet, men prøv
http://www.bichel.dk/butik/roedvin/rhone/domaine_santa_duc_yves_gras_gigondas/yrah_5l_bag_in_box_santa_duc.html

mvh.