CPU, Bundkort, harddisk,ram død????
Fra : Madman

Dato : 15-06-01 18:53

Det læses tit her i gruppen, at der er problemer med den
nyinstallerede hardware. I mit daglige job arbejder jeg med
telekommunikations udstyr, her har vi lært at benytte en jordet
håndledsrem samt måtte, når vi arbejder med diverse printkort med
følsomme komponenter, for at undgå problemmer med statisk
elektricitet.. Min erfaring er, at når der sjuskes med dette, får vi
mange fejl. Mon der nogle af dem her i gruppen, af dem der har
problemmer, der har taget disse forbehold, f.eks. at holde hånden på
en radiator for at blive afladet før arbejdet med hardware ?
Jeg har en af de meget dårligt omtalte IBM GPX75 45 GB harddiske, som
har kørt upåklageligt nu i 3 mdr., men det kan selvfølgelig være jeg
også får problemer. Jeg mindes med gru min HP 7200i CD-brænder, der
holdt 13 mdr. !!! ( Dårlig Laser )
Hilsen Madman

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 15-06-01 20:57

> [...]
> håndledsrem samt måtte, når vi arbejder med diverse printkort med
> følsomme komponenter, for at undgå problemmer med statisk

Det var faktisk en rimelig lang sætning den sidste der

> [...]
> problemmer, der har taget disse forbehold, f.eks. at holde hånden på
> en radiator for at blive afladet før arbejdet med hardware ?

Tja - jeg har arbejdet med edb i 6-7 år - og har aldrig brugt sådan en
fix-smart håndledsrem eller lagt en hånd på en radiator. Jeg har ikke taget
forbehold for fodtøj og/eller gulvbelægning... Alligevel har jeg ALDRIG
ødelagt et komponent!

Selvfølgelig er der en risiko - men jeg har egentlig aldrig oplevet det...

// Søren

Fra : Madman

Dato : 16-06-01 00:11

On Fri, 15 Jun 2001 21:57:27 +0200, "Søren Aaholm Møller"
<swdata@image.dk> wrote:

> [...]
>ødelagt et komponent!
>
>Selvfølgelig er der en risiko - men jeg har egentlig aldrig oplevet det...

Det er heldigt for dig Søren, men faktisk kan du nedsætte levetiden
væsentligt, selv om du ikke direkte ødelægger hardwaren. Jeg vil da
håbe du ikke er ansat i en computer virksomhed.
Hilsen Madman.

Fra : Henning

Dato : 16-06-01 08:26

>problemmer, der har taget disse forbehold, f.eks. at holde hånden på
>en radiator for at blive afladet før arbejdet med hardware ?

Den med radiatoren er altså en and! Om du rører en radiator eller
naboens hund først er ligegyldig, bare du under arbejdet har samme
potentiale som det du arbejder med! Brug din ESD-måtte & armbånd, så
kan der gå et helt cirkus forbi imens

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Cmagic

Dato : 16-06-01 10:43

Henning
> [...]
> naboens hund først er ligegyldig, bare du under arbejdet har samme
> potentiale som det du arbejder med! Brug din ESD-måtte & armbånd, så

En anden måde at lave ens potentiale på, mens man arbejder med tingene,
kunne være at slukke for stikkontakten, men lade ledningen blive siddene i
kontakt og maskine. Derved har man hele tiden jord på maskinen, og hvis man
så sørger for selv at holde en hånd på kabinettet, så skulle der ikke kunne
opstå potentialeforskel.
Dette forudsætter naturligvis at man har Jord i sine stikkontakter

Cmagic

Fra : Freaken

Dato : 16-06-01 15:03

Ikke bare jord i stikkontakterne (efterhånden er der jo ganske få
forsyningsledninger til computeren der er jord stik i (benet mangler)
Det gør det jo mere interessant om fabrikanterne ikke mener at det er
nødvendigt (for et par år siden var der på alt edb-grej.)
Det store problem i denne samtale går vist også på statisk elektricitet der
er ophobet i kroppen (og nok især hvis man tager en ramblok. )
Denne Elektricitet kan man jo fjerne ved netop at lægge hånden på en
radiator.
Freaken

Fra : Henning

Dato : 16-06-01 19:21

On Sat, 16 Jun 2001 16:03:25 +0200, "Freaken" <freaken@privat.dk>
wrote:

> [...]
>er ophobet i kroppen (og nok især hvis man tager en ramblok. )
>Denne Elektricitet kan man jo fjerne ved netop at lægge hånden på en

De færreste radiatorer i bl.a. etageejendomme er "jordede". Og hvad
nytter det at du er afladet, hvis ramblokken er ladet til 5.000 volt?
Der vil stadig ske en afladning mellem dig og emnet.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk