Nedfrysning af grønsager
Fra : Gasdrogforbi

Dato : 14-05-06 11:48

Hej NG

Jeg har fornyeligt hørt, at det ikke er tilrådeligt, at nedfryse grønsager
(som tommelfinger regel. Så nogen er ok) og i særdeleshed spinat.

Mht. spinaten, skulle det have noget med nitrat/nitrit indholdet at gøre.

Jeg har aldrig været i en situation, hvor jeg skulle nedfryse spinat, men
grønsager mener jeg bestemt at have frosset ned, dog i mindre portioner.

Hvad mener i?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-05-06 14:50

"Gasdrogforbi" <seth@ofir.dk> on søndag 14. maj 2006 at 12:48 +0100 wrote:
> [...]
>grønsager mener jeg bestemt at have frosset ned, dog i mindre portioner.

Mener du ikke genindfrysning?

Hvis du går en tur forbi supermarkedernes frysediske er der da masser af
frosne grønsager

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 14-05-06 15:26

Frank Løkkegaard wrote:

> Mener du ikke genindfrysning?
>
> Hvis du går en tur forbi supermarkedernes frysediske er der da masser
> af frosne grønsager

Jo, det har du naturligvis fuldstændig ret i!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-06 08:06

"Gasdrogforbi" <seth@ofir.dk> on søndag 14. maj 2006 at 16:26 +0100 wrote:
>Jo, det har du naturligvis fuldstændig ret i!

OK Lad os så tage den med genindfrysnign af grønsager: Det er ikke nogen
god idé. Du vil opleve en mærkværdig konsistens når du tør op på ny - lav
selv et forsøg med lidt selleri

Det med spinaten handler vist om et gammelt husråd, hvor man ikke må
genopvarme spinaten. Det sker der nu ikke noget ved, blot den koges
ordentligt igennem. Jeg gør det nu aldrig, dels fordi alle her i huset
elsker spinat, så der er stort set aldrig noget i overskud, dels fordi
spinat er så billigt, at der ingen grund er til at vælge en halvdårlig
smagsoplevelse for at spare 50 øre.

Som hovedregel er genindfrysning ikke befordrende for smagen, uanset om
der er tale om grønsager eller kød.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 16-05-06 04:16

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> smagsoplevelse for at spare 50 øre.
>
> Som hovedregel er genindfrysning ikke befordrende for smagen, uanset

Mht. smagen er jeg enig.

Mht. spinat læste jeg lige på altomkost.dk, at den er god nok. Spinat er
ikke som sådan velegnet til nedfrysning, men hvis man følger de regler du
selv er inde på: kog godt igennem, men også hurtig nedfrysning (fra 65
grader til 10 grader på maks 3 timer), skulle der ikke være problemer.

Man kan, iflg. altomkost.dk, også få for meget spinat. Det var jeg ikke klar
over. Man anbefaler maks 3,65 mg. pr. kg. legemsvægt pr. dag og ikke i
længere perioder.

Sådan er der så meget!

Tak for din tilbagemelding.