Hveder
Fra : Jakob

Dato : 11-05-06 14:43

Jeg har fundet en del opskrifter på hveder, og har lige et par spørgsmål:

- Med eller uden mælk - hvad er bedst?

- De fleste opskrifter nævner at de skal efterhæve ved at man kommer
bradepanden over en gryde med kogende vand - er det meningen at dampen skal
komme til dejen, eller er det bare fordi de skal have meget varme under
hævningen?

Vh,
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 16:36

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet en del opskrifter på hveder, og har lige et par spørgsmål:
>
> - Med eller uden mælk - hvad er bedst?

Vand er bedst - mælk gør det færdige produkt tungt og kompakt.

> [...]
skal
> komme til dejen, eller er det bare fordi de skal have meget varme under

Det er varmen der er vigtig. Dæk endvidere dejen med et rent, fugtigt klæde,
så hvederne ikke tørrer ud under hævningen.

Tina

Fra : Jakob

Dato : 11-05-06 17:27

> [...]
> klæde,
> så hvederne ikke tørrer ud under hævningen.

Ok, tak skal du have :)
Så glæder jeg mig til at prøve det hjemmebagt!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-05-06 18:50

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er varmen der er vigtig. Dæk endvidere dejen med et rent, fugtigt
> klæde,
> så hvederne ikke tørrer ud under hævningen.

Det nemmeste er at stille pladen i ovnen ved ca. 50 grader og skrue op til
bagetemperatur, når brødene er færdighævet.
Så er man også fri for, at de klasker sammen, når man fjerner viskestykket,
der - næsten - uundgåeligt hænger fast.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 21:19

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er man også fri for, at de klasker sammen, når man fjerner
viskestykket,
> der - næsten - uundgåeligt hænger fast.

Hvis viskestykket hænger fast, så har det ikke været fugtigt nok.
Viskestykket skal være vådt uden at være drivende vådt.

Tina