bismag i hvidløgsprodukter
Fra : Christian Hansen

Dato : 18-04-06 09:36

Hej

Jeg har flere gange lagt mærke til at der er en bismag i kommercielt
fremstillede fødevarer med hvidløg. Eksempelvis er bismagen kraftig i
mange hvidløgsflutes og i Sunsets hvidløgsbrød.

Jeg oplever aldrig bismagen ved ting jeg selv laver med hvidløg.

Er der nogle, der kan genkende dette og eventuelt ved, hvad det skyldes?

Måske er det slet ikke hvidløg, der giver bismagen, det var bare den
fællesnævner jeg umiddelbart kunne få øje på.

Mvh Christian

Fra : Peter Westh

Dato : 18-04-06 10:34

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle, der kan genkende dette og eventuelt ved, hvad det skyldes?

Jeg har altid tilskrevet det, at de bruger hvidløgspulver i stedet for frisk
hvidløg.

/P

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-04-06 11:13

Peter Westh wrote:

> Jeg har altid tilskrevet det, at de bruger hvidløgspulver i stedet for frisk
> hvidløg.

Jeg tror sørme, at du har ret. Jeg har en gang for mange år siden prøvet
at bruge hvidløg i pulverform - det var ingen succes, selvom det var
økologisk.

Godt man har friske hvidløg i haven - mine er begyndte at kravle op af
mulden :D

Mvh Christian

Fra : Peter eller Line

Dato : 18-04-06 19:16

Glad for at høre at I fandt en mulig grund!

Jeg blev (nok forvirret af overskriften) foranlediget til at tro at dine
hvidløg smagte af honning :)

Fra : Max

Dato : 18-04-06 19:31

Hej Christian

> Jeg tror sørme, at du har ret. Jeg har en gang for mange år siden
> prøvet at bruge hvidløg i pulverform - det var ingen succes, selvom
> det var økologisk.

Ja det er vel en af de ting der skifter meget karakter i smagen
når man går fra frisk til tørret.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 23-04-06 22:44

Christian Hansen wrote:

> [...]
>Jeg oplever aldrig bismagen ved ting jeg selv laver med hvidløg.
>Er der nogle, der kan genkende dette og eventuelt ved, hvad det skyldes?

De tørrede hvidløg kan være en del af forklaringen.

En helt anden parameter, kan være iltningen af hvidløggene.
Et nypresset hvidløg dufter og smager som hvidløg.
Lader du det pressede hvidløg henstå i en timestid, vil duft og
smag ændres meget, så det faktisk er tæt på uspiseligt (eller
blot anderledes).
Det skyldes den kraftige iltning, som finder sted umiddelbart
efter en presning/skivning.

Hvordan hvidløg behandles i industrien, vil jeg ikke gøre mig
klog på.

Dog har jeg bemærket, at hvidløgsflutes med smør, har den
korrekte smag. Det kan skyldes, at hvidløgenes ingredienser
er/bliver beskyttet mod luftens ilt af fedtstoffet.

m.v.h. Emil