hel stegte kyllinger igen :o)
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-04-06 09:42

Hejsa

Forleden dag spurgte jeg hvor mange kyllinger man skulle beregne til en
masse mennesker, nu har jeg et andet spørgsmål. Når nu jeg steger mange
kyllinger på en gang, skal de så ha' samme tid i ovnen som hvis man kun
stegte 1 kylling?, eller skal de ha' længere tid ( det er en varmluftovn jeg
har )

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 15-04-06 18:03

Bolette Nielsen <post@bolettes.invalid> (rettes til dk) skrev:
>Hejsa

> [...]

Hvis temperaturen er ens i hele ovnen, og kyllingerne lige
gamle, og store, penslet med det samme krydderi, og
vandindholdet ens, så skal de have den samme tid.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Emil

Dato : 15-04-06 19:02

On 15 Apr 2006 17:03:27 GMT, slet ISQF4 wrote:

>Hvis temperaturen er ens i hele ovnen, og kyllingerne lige
>gamle, og store, penslet med det samme krydderi, og
>vandindholdet ens, så skal de have den samme tid.

ja, hvis ovnen har uendelig stor effekt, og varmefordelingen er
helt jævn.

I praksis tager det længere tid, og kyllingerne bør vendes og
omplaceres under stegningen.

Tricket med kødnålen og den klare kødsaft kendes vel af af alle.
Jeg kan _ikke_ svare på, hvor megen extra tid der skal bruges.

Man kan stege kyllingerne i god tid, og lade dem simre ved lav
varme (60-70 grader) til serveringen, i en timestid.
Det giver også et mere sprødt skind (det er udtørret), som
værdsættes af mange.

m.v.h. Emil

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 15-04-06 20:07

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev:

>ja, hvis ovnen har uendelig stor effekt, og varmefordelingen er
>helt jævn.
>
>I praksis tager det længere tid, og kyllingerne bør vendes og
>omplaceres under stegningen.
I praksis, hvad så med facts?

> [...]
>varme (60-70 grader) til serveringen, i en timestid.
>Det giver også et mere sprødt skind (det er udtørret), som

Skal fjerkræet flyttes fra A til B osv.
LOL
I`m A Survivor

Fra : Emil

Dato : 15-04-06 21:26

On 15 Apr 2006 19:06:51 GMT, slet IX0G0 wrote:

>I praksis, hvad så med facts?

Enhver ovn eller grill har en begrænset effekt, så du kan ikke
komme ubegrænsede mængder i en ovn, og samtidigt forvente, at den
kan klare opvarmning af alt kødet på samme tidsrum, som der
forbruges til et enkelt stykke.

Men i "Brug Låget når du griller 2", fra side 110-116 findes en
masse stegeskemaer, hvor man kan slå efter hvis man er i tvivl om
hvor længe ens steg skal have. Men det er kun retningslinier.
Så kødmængden _har_ afgørende betydning for stegetiden.

>Skal fjerkræet flyttes fra A til B osv.
>LOL

Mange varmluftsovne har ikke en optimal varmefordeling. Så
kyllingerne skal flyttes under stegningen, hvis der er flere.
Ellers kan man risikere råt og brændt kød på samme tid, afhængigt
af kødets placering under stegningen.

>I`m A Survivor

I`m Emil