billigt digital kamera
Fra : schlafer

Dato : 15-06-01 18:32

Hej Alle
Hvad skal jeg købe, da jeg overvejer at envistere i et digital kamera til at
tage billeder til min hjemmeside, det behøves ikke at koste en bondegård.
Jeg har set følgende i en tilbudsmail fra fakta for næste uge.
PenCam 3il VGA
Super kompakt digitalvideo og web/PC-kamera. Verdens mindste digitalkamera.
Nu med glasobjektiv, hvilket giver bedre farver og større skarphed. 24 bit
farver.
8 MB indbygget hukommelse. Høj opløsning: VGA 640x480 pixels (26 billeder).
Lav opløsning: QVGA 320x240 pixels (107 billeder). Video: op til 20
sekunder.
USB-stik for nemmere installation. Dansk manual samt stor softwarepakke, pr.
stk. - kr. 799,00
Er dette noget der kan bruges til noget, eller er der noget, der er bedre.
Hilsen Jørgen

Fra : Bangsbo

Dato : 15-06-01 18:42

Hej Jørgen ....

Det er min opfattelse at pris i høj grad følger kvalitet på
det marked - altså at du kun får hvad du betaler for.

Formater 320x240 - er webcam format og bestemt ikke
noget særligt ... og ikke til Homepage brug ...

Det du i høj grad skal gå efter er opløsning pixels i millioner.

Smag og behag vil altid ære forskellig men igen du får
hvad du betaler for - alt under 3500,- - 4000,- er efter mine
erfaringer spild af penge og du bliver så skuffet ...

Skal du købe - billigt eller lidt dyrere - så bed om at låne
et på prøve - så du ikke forkøber dig .

Held og lykke
Bangsbo
--
Kæld Gydum
E-Mail: bangsbo@privat.dk

Fra : Torben F@rum

Dato : 15-06-01 19:26

schlafer skrev i meddelelsen <9gdgdv$qpq$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>stk. - kr. 799,00
>Er dette noget der kan bruges til noget, eller er der noget, der er bedre.

Glem det, alt for dårlig kvalitet, køb et brugt istedet hvis du vil spare
penge, jeg har selv et HP C200 som jeg varmt kan anbefale, de handles brugt
i øjeblikket til +1000 kr. (1 mio pixel)

Du kan sende mig en mail hvis du gerne vil se et billede fra kameraet.

Torben Farum
farum@city.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 16-06-01 00:10

On Fri, 15 Jun 2001 19:32:21 +0200, "schlafer" <schlafer@pc.dk> wrote:

> [...]
>tage billeder til min hjemmeside, det behøves ikke at koste en bondegård.
>Jeg har set følgende i en tilbudsmail fra fakta for næste uge.

Har selv et kamera med samme opløsning (Mustek 350), og det tager
meget dårlige billeder. Det er ikke særlig lysstærkt og den indbyggede
blits er intet vær. Mit liggeer blot i skuffen, og bliver kun brugt
som legetøj.

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-06-01 07:50

> Hvad skal jeg købe, da jeg overvejer at envistere i et digital kamera til
at
> tage billeder til min hjemmeside, det behøves ikke at koste en bondegård.

Husk at pris og kvalitet i høj grad følges ad når det drejer sig om digitale
kameraer.

Vær helt opmærksom på dit behov. Billeder til en hjemmeside..... Er det et
lille billede hist og her, så behøver du ikke den høje kvalitet, men er det
et egentlig fotoarkiv så skal du forlange mere at det kamera du køber.

Til de små billeder tror jeg at du kan nøjes med ca. 1mio pixels, mens du
til et egentlig fotoarkiv nok ikke bør nøjes med mindre end 2 mio pixels.
Selv har jeg et Canon Powershot S20 (3,3 mio pixels) og det tager skam
billeder i en nydelig opløsning, men kan på ingen måde sammenlignes med den
gamle Nikon spejlrefleks.

Vær også opmærksom på at kameraer med samme opløsning absolut ikke behøver
at være lige lysfølsomme eller gengive farver på samme måde.

Så prøv dig frem og nægt at handle med en forretning hvor du ikke kan få lov
at prøve først.

> [...]
> stk. - kr. 799,00
> Er dette noget der kan bruges til noget, eller er der noget, der er bedre.

Der er altid noget der er bedre!

Hmmm... Jeg har selv et web cam liggende i en skuffe et eller andet sted.
Det er vist ved at være 2 år gammel og var mit første eksperiment udi
digitale kameraer. Jeg har brugt det én aften.
Min tanke var at den begrænsede opløsning burde række til små billeder. Tro
mig der var andre parametre som gjorde at kameraets kvalitet slet ikke var
tilstrækkelig til selv små billeder. Vi nævner i flæng: Dybdeskarphed,
lysfølsomhed, farvegengivelse......

Så prøv inden du køber for du er ved at bevæge dig ind i en jungle!

Held og lykke med projektet

Claus

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-01 10:00

"schlafer" <schlafer@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> tage billeder til min hjemmeside, det behøves ikke at koste en bondegård.

Hej,

Jeg købte for en uges tid sidene t digicam (Agfa CL18) i Bilka.
Det kostede 499,- og jeg skal /kun/ bruge til web.
Det tager glimrende billeder, så lyt ikke til at det med 1024x768 o.s.v.
Skal du virkeligt bruge så store billeder til web ???

Se mine billeder her:
http://www.fischer-streton.dk/errindlev

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-06-01 10:50

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i

> Se mine billeder her:
> http://www.fischer-streton.dk/errindlev

De billeder kan jo ikke være taget med et kamera du købte for en uges
tid siden.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-01 11:04

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i

> De billeder kan jo ikke være taget med et kamera du købte for en uges
> tid siden.

Nej dem med sne er ældre billeder, men også med et Agfa CL18 kamera

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 16-06-01 11:26

On Sat, 16 Jun 2001 12:03:46 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer.as> wrote:

>"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

>Nej dem med sne er ældre billeder, men også med et Agfa CL18 kamera

Tænk også lige hvor meget lys der er på de billeder med sne. Sneen
kaster utrolig meget lys tilbage.

Tag et par indendørs billeder, så vil du se helt andre resultater.

Poul Erik

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-01 12:07

"Poul Erik Lindaa" <pe.lindaa@aof.dk> skrev i en meddelelse
> Tænk også lige hvor meget lys der er på de billeder med sne. Sneen
> kaster utrolig meget lys tilbage.
>
> Tag et par indendørs billeder, så vil du se helt andre resultater.

Jeg forstår ikke helt... men du at billeder taget indendørs med mit cam vil
blive endnu dårligere så...?

Min pointe var blot: et billigt cam er rigeligt til at tage "for sjov"
billeder til website brug

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 16-06-01 17:21

On Sat, 16 Jun 2001 13:07:15 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer.as> wrote:

>Jeg forstår ikke helt... men du at billeder taget indendørs med mit cam vil
>blive endnu dårligere så...?

Det er i hvert fald tilfældeet med mit kamera, som har cirka samme
opløsning.

Men dau kan faktisk også se det på de billeder du har sat op.

Vinterbillederne er skarpere ned billederne fra foråret.

Poul Erik

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 16-06-01 12:12

"Poul Erik Lindaa" <pe.lindaa@aof.dk> skrev i en meddelelse

> Tag et par indendørs billeder, så vil du se helt andre resultater.

Øh... ja. Sikkert.
Men stadig riiiigeligt til web og "non-pro-brug".
Søren siger jo *ikke*, at et Agfa CL18 er riiigeligt generelt, og at
dyrere kameraer er penge ud af vinduet.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-06-01 20:00

"Fischer & Døssing" <peter@fischer.ms> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men stadig riiiigeligt til web og "non-pro-brug".
> Søren siger jo *ikke*, at et Agfa CL18 er riiigeligt generelt, og at

Jeg er den heldige ejer af et Epson PhotoPC 650 og på trods af
det kun har 1,1Mpixel må jeg sige at det tager ganske gode billeder,
størrelsen er på 1152*864 og det tegner virkeligt skarpt, bedre end man
skulle tro.
Jeg har et par billeder på min hjemmeside
http://home1.stofanet.dk/pauls_side/
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen
posorensen@mail1.stofanet.dk

Fra : Torben F@rum

Dato : 16-06-01 11:51

Søren C. Fischer skrev i meddelelsen <9gf756$p5s$1@sunsite.dk>...
>Det tager glimrende billeder, så lyt ikke til at det med 1024x768 o.s.v.
>Skal du virkeligt bruge så store billeder til web ???
> [...]
Nu er det jo bare sådan at du ikke kan gøre billederne bedre end de er
hvorimod du altid kan beskære og komprimere dem.
Derfor vil jeg stadig påstå at du bør vælge et godt kamera med minimum 1 mio
pixel, og som det har være skrevet tidligere så prøv det inden du køber.

Torben Farum

Fra : Mick Johansen

Dato : 17-06-01 01:40

Hej Jørgen!

Jeg tror at det "kamera" du nævner er det samme som Bilka har for ca. samme
pris, og der kan kun siges en ting om det: Hold dig langt væk fra det!
Billederne er uhyggeligt grimme. Som andre har nævnt, så prøv at finde noget
brugt istedet. Har netop købt et brugt Olympus C900Z som jeg er godt
tilfreds med, men for omkring en tusse kan du finde en HP200C (Har en
liggende pt.) som giver meget for pengene - dog uden optisk zoom.

MVH.
Mick Johansen