Att.: Hatting - Røgning!
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 28-05-06 23:47

Ja, jeg ved godt I må være ved at kaste op over alle mine røgning ???

Hatting... hvordan "opbygger" du din 3 i 1 ´er? Jeg har tænkt på, at jeg
muligvis har lavet en fejl, da jeg fjernede alle "fadene" og lod fisken
hænge direkte over kullene. Dermed tror jeg, at jeg muligvis er kommet til,
at slukke røgen med fedtet fra fisken? Eller der der skal måske mere til for
at slukke dem?

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-05-06 14:01

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> [...]
> fisken hænge direkte over kullene. Dermed tror jeg, at jeg muligvis
> er kommet til, at slukke røgen med fedtet fra fisken? Eller der der

Jeg kan fortælle dig hvordan jeg gør?
Jeg har ganske vist en teleskopisk rygeovn, men
princippet er det samme.
Den har en fast plade over ilden som skal
forhindre fedtet i at dryppe ned i ilden,
så det er ikke umuligt at du skal bruge en
bakke over ilden.
Jeg bruger ikke kul men birkebrænde.
Når fisken er renset, tørret og saltet, hænger
jeg den op ca. 20-30cm over ilden. Tættere kan også
gøre det. Men bliver det for varmt, skiller fisken ad.
Jeg tænder birkebrændet med terpentin eller lampeolie.
Det foregår udenfor ovnen.
Når ilden har godt fat i træet og tændvæsken
er dampet af, kvæler jeg ilden med lidt røgsmuld og
sætter skuffen ind i ovnen.
Pindene og røgsmulden kan gløde et par timer, hvilket
som regel passer fint til fisk op til 2,5 - 3kg.
Ål på 0,4 til 0,7 kg tager en times tid.
Jeg tilpasser luftmængden ved at finstille spjældet.
For meget luft og ilden blusser op, for lidt og ilden
går helt ud.
Det gælder, som du allerede ved, om at holde
temperaturen på ca. 100 grader.

Peter Schrøder

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 29-05-06 14:26

> [...]
> For meget luft og ilden blusser op, for lidt og ilden
> går helt ud.
> Det gælder, som du allerede ved, om at holde

Ja, det anede mig nok, at der skal monteres en plade / fad over kullene /
brændet, for at forhindre at fedtet kvæler gløderne. Det lyder i øvrigt
spændende med rigtigt brænde. Men er det ikke svært at styre varmen. Med
kul, kan man jo bare tage et par briketter ud. Måske skulle man prøve, hvis
det lykkedes mig at lave en ordenlig røget fisk engang.

Jeg har i dag købt nogle sildefilleter til at øve mig på Det er sgu for
surt at bruge flere ørreder på projektet. I hvert fald før der er nogenlunde
styr på det.

Mvh

Jasper