Undervands fiskeri
Fra : TT

Dato : 24-05-06 12:42

Er der nogle herinde der kender årsagen, eller historikken til at man ikke
må undervandsfiske i Øresund

-TT

Fra : Shsj

Dato : 24-05-06 15:43

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle herinde der kender årsagen, eller historikken til at man ikke
> må undervandsfiske i Øresund
> -TT

Hej TT.
Du må meget gerne undervandsfiske i Øresund ...dette fordi det også oftest
er her, fiskene opholder sig .
Men du spørger nok om, hvorfor man ikke må gå (svømme) på undervandsjagt med
harpun e.lign.? Hvis dette er tilfældet, mener jeg at have hørt, at der er
regler om, at man ikke må gå på uv-jagt i Øresund, fordi der i tidernes
morgen var nogen, der svømmede ned og stjal fisk fra fiskernes net. Derved
begyndte fiskerne at græde længe og inderligt, hvorefter de klagede deres
nød til kongen (...eller hvem der nu lavede lovene); kongen synes det var
trist at fiskerne græd så meget, så han lavede en ny lov/bekendtgørelse: BEK
639 af 17/09/1990, § 11: ..."man må ikke få fiskerne til at græde"), med
denne lov blev fiskerne glade igen.
Men der er vistnok også noget om, at man gerne må svømme rundt med en
harpun, hvis man ikke svømmer tættere end 565 meter fra opstillede fiskenet.

Mvh.
Shsj

Fra : Posten

Dato : 24-05-06 16:46

Om historien præcist så udspandt sig eller ej, ved jeg ikke. Men at § 11
henhører under fiskeartsbeskyttelse, kan jo nok give en mistanke om, at du
har ret.

Slet og ret latterligt

mvh
Anders
..

Fra : TT

Dato : 26-05-06 09:13

> [...]
> Men der er vistnok også noget om, at man gerne må svømme rundt med en
> harpun, hvis man ikke svømmer tættere end 565 meter fra opstillede

Ja, det skal nok passe, jeg havde også hørt noget om garnfiskere der klagede
deres nød, jeg har set dette siden, så forbudt er det :

"BEK nr 639 af 17/09/1990
Bekendtgørelse om vedtægt for fiskeriet i farvandet omkring København og
Nordlige Øresund

§ 1. Vedtægten omfatter dansk fiskeriterritorium i Øresund mod nord
afgrænset af Kronborg Slot, og mod syd af kompaslinien fra Karlslunde Bæks
udløb til Køge Bugt (55 grader 33 minutter 6 sekunder N - 12 grader 42
minutter 9 sekunder Ø) i retning retvisende 106 grader til skæringspunktet
med den dansk-svenske grænselinie (55 grader 29 minutter 3 sekunder N - 12
grader 42 minutter 9 sekunder Ø).

§ 11. Enhver form for fiskeri med stangende redskab på vedtægtsområdet er
forbudt, herunder undervandsfiskeri med håndredskaber."