Put & Take ørreder
Fra : Kent Hald

Dato : 18-05-06 18:36

Hej.

To af mine venner har væddet om, hvilke regnbueørreder
der fanges flest af i put & take søer- hanner eller hunner,
eller fanges der halvt af hver?

Er der nogle af jer, der har et bud, så vi kan få det afgjort.

MVH , KH

Fra : Leif

Dato : 21-05-06 19:13

"Kent Hald" <daffy@finheat.dk> wrote in message
> [...]
> eller fanges der halvt af hver?
>
> Er der nogle af jer, der har et bud, så vi kan få det afgjort.

Jeg ved det ikke, men der er vist noget med at P&T fisk er golde, så de
hverken er hanner eller hunner...........
Noget med at nemmere tager på, tror jeg............
/Leif

Fra : Frandsen

Dato : 22-05-06 10:19

"Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved det ikke, men der er vist noget med at P&T fisk er golde, så de
> hverken er hanner eller hunner...........

> Noget med at nemmere tager på, tror jeg............

Jeg er ikke helt sikker på hvad gold betyder, men at de ligefrem skulle være
kønsløse - altså hver hanner eller hunner, det passer nu ikke. De har i
hvert fald deres kønsorganer intakte; læs - hunnerne er proppet med rogn og
hannerne med mælk. Jeg går også ud fra, at dambrugene bruger nogle af deres
egne fisk, til at lave nye fisk med?! Betyder gold ikke bare, at man ikke er
frugtbar af en eller anden årsag?

Man kan styre deres vægt med specielt foder og vandets temperatur, og hvis
det er havbrug, så kan man ikke engang styre temperaturen.

Så er der selvfølgelig også genmanipulation, men det tror jeg ikke, at vores
dambrug begiver sig af med.

Fra : Christian jacobsen

Dato : 23-05-06 06:58

De regnbueørreder der er i p&t søerne hvor der er gennemløb skal være golde
, det er noget med at de befrugtede rogn bliver gennemskyllet med vand i en
forudbestemt temp. hvorefter ynglen bliver ufrugtbare , derfor kan de godt
have rogn og mælk , men det er løst krudt.Personligt har jeg fanget flest
hunner , men det er vel også dem der er flest af i naturen..