Ormefiskeri i strømfyldt å - hvordan?
Fra : william

Dato : 16-05-06 18:58

Hej,
- skal en tur til Varde Å næste weekend.
Har hørt at orm skulle være godt til havørred (og laks).
Hvordan fiskes der bedst med orm når det er i strømfyldt vand?

Svar gerne med links til tegning el.lign..

pft

Fra : Claus Chr. Hanson

Dato : 17-05-06 13:45

william wrote:

> [...]
> Hvordan fiskes der bedst med orm når det er i strømfyldt vand?
>
> Svar gerne med links til tegning el.lign..

Brug et penne-flåd der er belastet forneden (kan ikke lige huske hvad de
hedder) og sæt det meste af blybelastningen 4/5 nede af linen - så holdes
krogen og ormen godt nede i vandet.

Jo tungere du kan gøre det (uden at det går ud over følsomheden!) jo bedere.

Mvh Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 10:51

"Claus Chr. Hanson" <Ingenmails@tak.com> wrote in message

> [...]
> krogen og ormen godt nede i vandet.
>
> Jo tungere du kan gøre det (uden at det går ud over følsomheden!) jo

Jeg vil foreslå en anden metode, som for mig har virket bedst:

Sæt blybelastningen ½ meter fra ormen, og så lidt som muligt. Den skal kun
give kastevægt og kunne holde ormen ved bunden.

Fisk skråt opstrøms, og saml line op efterhånden som ormen driver imod dig.

Ved denne metode har du direkte kontakt så snart en fisk hugger, og kan give
tilslag med det samme uden at skulle samle løs line op først.
For det andet kommer du bag fra fisken når du fisker mod strømmen, og
skræmmer den derved ikke så let fordi den ikke ser dig.

/Alex

Fra : william

Dato : 19-05-06 17:44

Tak for to gode svar - begge metoder bliver testet imorgen fra solopgang.

Fra : Leif

Dato : 19-05-06 21:36

> Tak for to gode svar - begge metoder bliver testet imorgen fra solopgang.
> Vi er nok en del der afventer din fangst

Stram line, Leif

Fra : william

Dato : 20-05-06 21:58

Hermed tilbagemelding efter en blæsende, regnfuld dag ved åen.
Jeg lagde ud med at Alex´s setup på grejet:
3 små splithagl 0,5m fra krogen.
Jeg fiskede dog ikke opstrøms, men kastede til modsatte bred og lod strømmen
føre agnen videre UDEN at slå bøjle til. Lod det drive 25-30m, og trak ind
lidt ad gangen. Og det virked FINT - fik en laks på 4,2 kg / 78 cm + to små
ørreder der blev genudsat.
Så alt i alt en PERFEKT dag.
Tak for input.

Fra : Leif

Dato : 20-05-06 22:35

> [...]
> lidt ad gangen. Og det virked FINT - fik en laks på 4,2 kg / 78 cm + to

Til lykke med fangsten

/Leif

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 08:50

On Sat, 20 May 2006 22:57:38 +0200, "william" <william@nowhere.moc>
wrote:

> fik en laks på 4,2 kg / 78 cm + to små
>ørreder der blev genudsat.
>Så alt i alt en PERFEKT dag.
>Tak for input.

Tillykke med fangsten.

Det eneste effektive til lystfiskeri er at være ved vandet, og at have
agnen i vandet. Resten er detaljer :)

/Alex

Fra : william

Dato : 21-05-06 09:47

> Det eneste effektive til lystfiskeri er at være ved vandet, og at have
> agnen i vandet. Resten er detaljer :)

Enig