Nyt fastspolehjul
Fra : Sildehajen

Dato : 30-04-06 22:23

Hej

Jeg skal investere i et nyt fastspolehjul til kystfiskeri efter havørred.
Jeg overvejer et Shimano Technium Fa, som er på tilbud til 999 kr. Inden jeg
køber, vil jeg dog gerne høre om nogen herinde har erfaring med pågældende
hjulmodel. Jeg vil også gerne høre om jeres erfaring med andre hjul, som er
gode til det salte kystfiskeri.

Mvh
Martin

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 01-05-06 08:06

"Sildehajen" <sild@oghajer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pågældende hjulmodel. Jeg vil også gerne høre om jeres erfaring med andre
> hjul, som er gode til det salte kystfiskeri.

Technium kender jeg ikke ... selv bruger jeg et Stradic, som jeg er meget
tilfreds med. Lige præcis på kysten, er hjulets kvalitet meget vigtig, og du
bør ikke gå på kompromis med noget som helst. Efter min mening står der P.T.
Shimano på de bedste kysthjul. Stradic og Twinpower kan klart anbefales.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-05-06 09:07

Kim Frederiksen skrev:

> Efter min
> mening står der P.T. Shimano på de bedste kysthjul. Stradic og
> Twinpower kan klart anbefales.

Også efter min. Shimano er suverænt de hjul som
har den bedste lineoplægning.

Peter Schrøder

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 01-05-06 09:37

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Også efter min. Shimano er suverænt de hjul som
> har den bedste lineoplægning.

Jeg købte mig et ABU Suverän for 1000,- ... spritnyt. Snekkegearet i dette
hjul gør at det kan holde stort set evigt... det kørte så lækkkert at man
skulle tro det var løgn... men lineoplægget var fuldstændigt håbløst med
fireline. Ikke acceptabelt, så det blev leveret tilbage og jeg købte mig et
Stradic i stedet.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : SEJ

Dato : 01-05-06 20:16

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle tro det var løgn... men lineoplægget var fuldstændigt håbløst med
> fireline. Ikke acceptabelt, så det blev leveret tilbage og jeg købte mig

Tja, sådan er vi så forskellige, har fisket med Süverän siden det kom frem
på kysten, både med dynacable og nu fireline og er stadig godt tilfreds, men
jeg har også kun ABU hjul, så det kan måske være at lige skal vænne sig til
det ? Men absolut er Shimano sikkert det bedste køb, og jeg vil ikke
anbefale andre hjul fra ABU end ovenstående (altså som fastspole), men
designet er så anderledes og lækkert at det ligesom i cykelsporten:
campagnolo versus Shimano. Jeg cykler også og det er kram som shimano laver,
Stradic er et rigtigt godt køb, men der er ikke meget Lir ved det.

mvh

SEJ

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-05-06 08:50

SEJ skrev:

> [...]
> cykler også og det er kram som shimano laver, Stradic er et rigtigt
> godt køb, men der er ikke meget Lir ved det.

Misforstå mig ikke. Jeg kan skam godt li'
ABUs grej. Jeg har selv adskillige Cardinal, hvoraf
55'eren som efterhånden er 30 år gammel, stadig
fungerer perfekt. Desuden er de fleste af mine multiruller
fra ABU. ABUs hjemmeside er tilsyneladende nede, men jeg
fandt Suverän på Ulnits side og lineoplægningen ligner
faktisk noget som mit gamle 55 kunne gøre lige så godt.
Jeg har 2 Shimano; et Stradic (den allerførste model) og
en.. Mener den hedder Aero 3000. Der er lovlig meget
plastic i Stradic'en, hvor Aero'en synes en meget
højere kvalitet. Stradic'en har også lidt problemer med
at slå bøjlen tilbage. Men det er vel hvad man må regne
med efter 20 år.
Jeg har aldrig fisket med Fireline eller lignende, men
udelukkende med Drennan 0,16, 0,2 og 0,23.

Peter Schrøder

Fra : Ole Nørretranders

Dato : 02-05-06 16:34

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> campagnolo versus Shimano. Jeg cykler også og det er kram som shimano
> laver, Stradic er et rigtigt godt køb, men der er ikke meget Lir ved det.

Jeg har også fisket meget med fireline på mit Süverän hjul, på kysten, uden
de store problemer. Efter min mening det eneste fastspolehjul fremstillet i
nyere tid der virkelig kan holde til noget- Ærgeligt at de har stoppet
produktionen igen. Jeg har forøvrigt også brugt et Süverän til at fiske laks
i Norge, hvor den største jeg har halet ind er på 8 kg, foruden kongelaks i
Canada. Den eneste grund til at jeg skiftede til multirulle i Canada, var at
jeg hellere ville fiske med nylonline og gerne have en masse meter på
hjulet.

På kysten er jeg begyndt at bruge et super billigt Cardinal 674 til det lidt
lettere fiskeri (ikke Svenskekysten) ud fra devisen om at jeg alligevel kan
købe adskillige Cardinal 674 for prisen af et ordenligt (Shimano) hjul.
Indtil videre har det faktisk holdt glimrende.

Jeg har desuden fisket med et Shimano Stradic hjul på kysten. Men synes
meget hurtigt at hjulet begyndte at gå dårligt selvom jeg rensede og smurte
hjulet efter hver tur. Desuden kan jeg ikke lide, at Shimanos hjul er så
højt gearede, men det er nok en smagssag.

MVH Ole
--
Søborg Sportsfisker Klub: www.ssk-fiskeklub.dk

Fra : Sildehajen

Dato : 01-05-06 16:25

Tak for jeres svar

Jeg køber helt sikkert et shimanohjul. Jeg er dog stadig i tvivl om, hvilken
model jeg skal købe.

Fra : Michael, Fyn

Dato : 01-05-06 21:04

Køb en stradic - helt sikkert. Har selv 3 af slagsen, og skulle jeg have
hjul nummer 4, med mindre jeg vinder i lotto og køber et Stella, bliver det
endnu en stradic.

Michael, Fyn