fluer i gudenåen
Fra : SB

Dato : 30-04-06 19:16

Hej

Skal på camping tæt ved gudenåen og vil så benytte muligheden for at forsøge
at fange en fisk
men har aldrig fisket i den å før, så har ingen ide om hvad man skal bruge
Nogen der har nogle gode forslag til fluer der passer til midt i maj

Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-05-06 09:16

SB skrev:

> [...]
> forsøge at fange en fisk men har aldrig fisket i den å før, så har
> ingen ide om hvad man skal bruge Nogen der har nogle gode forslag til

Gudenåen er jo et temmeligt vidt begreb...
Fra hurtigstrømmende klart vand til langsomtflydende
brunt moseagtigt moget. Rigt garneret med kanoer over det
hele.
Hvilken ende skal du campere i?

Peter Schrøder

Fra : SB

Dato : 01-05-06 18:47

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fra hurtigstrømmende klart vand til langsomtflydende
> brunt moseagtigt moget. Rigt garneret med kanoer over det

Nede omkring Brædstrup, åen er stadig ret "ny" på den strækning, så den er
nok ikke 20 m. bred

Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 01-05-06 21:22

On Mon, 1 May 2006 19:46:57 +0200, "SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk>
wrote:

>Nede omkring Brædstrup, åen er stadig ret "ny" på den strækning, så den er
>nok ikke 20 m. bred

Jeg har fisket en del på Brædstrup og Omegns stykke af åen, som ligger
nord for vejen mellem Horsens og Brædstrup.

Opstrøms nymfefiskeri efter stalling er et bud. En synkende nymfe, med
en flydende strikeindikator et passende stykke oppe ad linen, er en
god måde at styre hvor dybt man fisker. Tørflue er også en mulighed.

Der er også bækørreder, men de er sjældnere og sjældent store. Geder
er der også mange af. Endnu sjældnere er søørreder, men min
fiskemakker har taget en på 50 cm engang.

Åen er omkring 3-4 meter bred på den strækning. Nogle steder lidt
mere. Den flyder ret roligt.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : SB

Dato : 01-05-06 21:57

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fiskemakker har taget en på 50 cm engang.
>
> Åen er omkring 3-4 meter bred på den strækning. Nogle steder lidt

dvs. sådan kort fortalt, at der ikke rigtig er noget at hente der?
Gedder er ikke min livret, og hvis der ikke rigtig findes andet, så dropper
jeg at tage fluestangen med denne gang.
Eller finder et andet sted at campere :)

Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 01-05-06 22:26

On Mon, 1 May 2006 22:56:40 +0200, "SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>jeg at tage fluestangen med denne gang.
>Eller finder et andet sted at campere :)

Nej!

Stalling er da en vildt spændende fisk (at fange og spise), og jeg har
set store blåmænd i vandet der. Jeg har også taget en del bækkere, men
intet over 40 cm.

Derudover, er stykket dejligt at gå i. Der kommer (kom? har ikke været
der siden 95) ikke ret mange mennesker, bortset fra kanoerne, og de er
væk efter kl 18.00, og ådalen ligger isoleret, så det er som regel en
uforstyrret naturoplevelse at gå der.

Men går man efter havørreder/laks eller to tre kilos-fisk, skal man
nok finde et stykke på den anden side af Tangeværket.
--
Robert Piil

"Diskutér aldrig med en tåbe. Han trækker dig ned på sit eget niveau og slår dig på rutinen"
Ukendt (via Worminator)

Fra : SB

Dato : 02-05-06 18:00

> [...]
> --
> Robert Piil
>
> "Diskutér aldrig med en tåbe. Han trækker dig ned på sit eget niveau og

ja så er man jo tilbage ved det første spørgsmål
hvilke fluer og i hvilke størresle skal jeg bruge for at fange de fisk der
nu kan ske at være på det stræk?

Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 02-05-06 19:04

On Tue, 2 May 2006 18:59:45 +0200, "SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk>
wrote:

>ja så er man jo tilbage ved det første spørgsmål
>hvilke fluer og i hvilke størresle skal jeg bruge for at fange de fisk der
>nu kan ske at være på det stræk?

Et udvalg af nymfer - gerne belastede - i forskellige farver.

Tørfluer - not a clue. Jeg har forskelligt med, og ser om jeg kan
finde noget i nogenlunde samme størrelse/frave som de insekter der er
ved åen. Finder jeg noger der blot opfylder en af kravene er jeg som
regel tilfres. Som du kan høre, er det ikke noget jeg går alt for
voldsomt op i.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-05-06 08:03

SB skrev:

> Nede omkring Brædstrup, åen er stadig ret "ny" på den strækning, så
> den er nok ikke 20 m. bred

Nej, den er nok nærmere 2,5 meter
Men den er i øvrigt fin og klartvandet der, så jeg
vil tilslutte mig Roberts bud på lidt stallingfiskeri.

Peter Schrøder