Solsorte i haven
Fra : Lars Beck

Dato : 27-05-06 18:48

Hej
Vores hunkat har den egenskab at kunne fange imponerende mange solsorte i
haven, er der en måde at få den til at lade være med det. De ligger halvædt
foran dørene. Selv om vi farer ud når vi kan høre de andre fugle skræppe op,
når vi det sjældent. Den tager ikke mus med hjem, vi ser det i hvert fald
ikke. Det er pi.... irriterende

Lars

Fra : Pia Nave

Dato : 28-05-06 00:59

Lars Beck wrote:
> Hej
> Vores hunkat har den egenskab at kunne fange imponerende mange solsorte i
> haven, er der en måde at få den til at lade være med det.

Prøv at give hende et halsbånd på med klokke i. Det vil nok afhjælpe
problemet lidt

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-05-06 08:32

> Pia Nave skrev:
>
> Prøv at give hende et halsbånd på med klokke i. Det vil nok afhjælpe
> [...]

Nej, det hjælper ikke!
Fuglene reagerer på bevægelse og ikke på lyd. (Egentlig logisk nok, hvis
man tænker på fugle / lyd og bevægelsei andre sammenhænge).
Bortset fra det, er det yderst stressende for en kat at gå rundt med en
konstant bimlende klokke om halsen. Noget nær det samme, hvis vi skulle
gå rundt med et kimende vækkeur om halsen.

Og så er katten for fuglebestanden, hvad skovridderen er for eks. rådyr.
Det er (som regel) gumpetunge unger og gamle, svækkede dyr, der bliver
dens bytte. - Naturen er barsk, men "fornuftig". Det er blot ikke så
rart for os at være vidne, og jeg griber da også ind, hvis kattene
kommer ind med en levende fugl.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-05-06 09:57

"Lars Beck" <beck@dankemi.danmark> writes:

> [...]
> når vi det sjældent. Den tager ikke mus med hjem, vi ser det i hvert fald

Lad hende blive ved. Efter min erfaring kan en kat udøve et voldsomt
selektionspres på solsorte, så efter et års tid er der kun solsorte,
der instinktivt undgår de steder hvor katten kan komme til dem,
tilbage i nabolaget.

Glæd dig istedet over at de bliver spist udenfor. Der er mange fjer
på en solsort, når den bliver spredt over 150 m^2

--
// Wegge
Weblog: http://blog.wegge.dk