Katte på weekend
Fra : Camilla Valther Chri~

Dato : 14-05-06 14:29

Jeg er en 19 årig pige som bor sammen med min kæreste i en 48 KVM stor
lejlighed, og da jeg er meget alene hjemme og meget ked af det, har vi
overvejet at anskaffe en kat, vores problem lægger så i at vi næsten
hver weekend ikke er hjemme, men nede hos min kærestes forældre, er der
nogen der har erfaring med at tage sin kat med på weekend?? Det er
meningen at det skal være en inde kat..!
Er der nogen racer der er at forretrække frem for nogle andre??
Håber der er nogen der kan hjælpe os..

Med venlig hilsen
Camilla Valther Christensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 14-05-06 18:14

"Camilla Valther Christensen" <milla.chrKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en
meddelelse news:VgG9g.190$jO.148@news.get2net.dk...
> [...]
> meningen at det skal være en inde kat..!
> Er der nogen racer der er at forretrække frem for nogle andre??

jeg har gode erfaringer med ragdoll`s, som efter mine erfaringer er utroligt
tilpasningsdygtige og tager livets udfordringer med ophøjet ro. der skal
meget til at hyle dem ud af fatning. de er af natur meget rolige, dog uden
at være lade og kedelige.
andre har sikkert andre bud..

mvh. marie

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-06 00:54

> Jeg er en 19 årig pige som bor sammen med min kæreste i en 48 KVM stor
> lejlighed, og da jeg er meget alene hjemme og meget ked af det, har vi
> overvejet at anskaffe en kat,

Jeg vil anbefale jer at anskaffe 2 katte sammen. Du får mere glæde af dem.
Og kattene bliver mere harmoniske og kælne og vil trives bedre. De vil også
have mulighed for at lege med hinanden og på den må blive aktiveret, når nu
jeres lejlighed ikke er så stor. Vi har boet på 44 m2 med 2 katte og det var
meget bedre, end da vi kun havde een.

>vores problem lægger så i at vi næsten
> hver weekend ikke er hjemme, men nede hos min kærestes forældre, er der
> nogen der har erfaring med at tage sin kat med på weekend?? Det >er

Vi tager tit vores katte med i sommerhuset - dog ikke hver weekend. Det er
dog ikke alle katte der kan tåle det. Nogle racer er bedre egnede end andre.
Men selv indenfor racerne er der forskel på den enkelte kat. Katte med er
nerøst gemyt, vil nok ikke kunne tåle, at blive flyttet så meget rundt på.
Nogle katte bliver nervøse og urenlige bare deres ejer skifter arbejdstider
eller flytter på sofaen...

I skal nok overveje om det er en god ide at anskaffe kat, så længe I er så
meget væk. Eller købe en foder automat og lade dem blive hjemme i
weekenderne og så måske nøjes med at tage væk hver anden weekend eller
lignende. Hvis det kun er fra fx. lørdag formiddag til søndag eftermiddag og
de har hinanden til selskab, vil de nok foretrække det, frem for at blive
slæbt med.

Men I skal tænke fremad inden I tager beslutningen. Hvad gør I fx. hvis I
anskaffer en kat, der bare ikke kan tåle at blive flyttet? Er I så parate
til at blive hjemme altid? Eller vil I skille jer af med katten så?Og har I
tænkt på at katte lever 10-15 nogle gange 20 år. Har I tænkt over om jeres
liv er det samme næste år og om 5 eller 10 år? Hvis du er 19 år, så skal du
vel snart læse eller arbejde og så kommer kattene måske pludselig til at
være så meget alene, at det er et problem?

Bliver I boende der hvor I bor nu eller skal I flytte på et tidspunkt? vil
der så være tilladelse til kattehold? Og hvad hvis I går fra hinanden - hvad
skal der så ske med kattene?

> meningen at det skal være en inde kat..!
> Er der nogen racer der er at forretrække frem for nogle andre??
> Håber der er nogen der kan hjælpe os..

Jeg vil igen anbefale jer 2 killinger fra samme kuld. Så vil kattene langt
bedre kunne være alene hjemme en weekend også. Og som sagt, kattene vil få
et meget bedre katteliv og du vil få meget mere kælne katte som du har mere
glæde af. Og de vil have bedre chancer for at kunne tåle at blive flyttet.

Racemæssigt vil jeg anbefale jer et par Hellige Birmaer. Det er nogle
rigtige kælepotter og super selskab, hvis man er meget alene hjemme. De
plejer også at kunne tåle uro og flytteri bedre end mange andre racer - især
hvis de bliver vænnet til det fra små.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hanne Dahl

Dato : 15-05-06 06:15

Ja jeg har så mødt en af de katte som kan virke som en nervøs kat.
Han er kastrat og ikke til gæster. Forstået på den måde at han ikke ville
kæles med . Han kunne med nød ligge øverst i klatre træet når alle sad ned.
Nå , men han er vendt til at kører hver week end. Han ligefrem sætter sig og
venter når madslaven begynder at pakke tasken om fredagen.
Han kommer til 2 forskellige steder sommerhuset om sommeren også i en anden
lejelighed om vinteren.
Så nervøse katte osse lærer det. Når bare den kan lide at kører bil for det
kan skabe problemer vis den ikke kan det.
Held og lykke med din søgen

Fra : OZ7PUS

Dato : 15-05-06 08:31

> [...]
> når nu jeres lejlighed ikke er så stor. Vi har boet på 44 m2 med 2 katte
> og det var meget bedre, end da vi kun havde een.

klip
klip
> [...]
> plejer også at kunne tåle uro og flytteri bedre end mange andre racer -
> især hvis de bliver vænnet til det fra små.

Fis i et glas vand !!!!!

Vi har 1 kat havde engang to med måtte af med den ene da den ødelage alt
den kom i nærheden af
Da vi kom af med den blev Speedy noget af det mest kælne og kontakt
søgende kat jeg har mødt

Men når det er hver weekend i ikke er hjemme så er det sku synd at anskaffe
en kat (Eller 2)
Du har ikke overvejet et mindre dyr så som marsvin eller en kanin ? .. De
har betydeligt nemmere ved at klare sig på egen hånd et par dage bare de
har adgang til masser af vand og mad.

Katte klare sig nu også fint med en ordentlig omgang foder og en stor skål
med vand
Det kan være katten vil foræde sig i maden men det er kun indtil en
finder ud af at den ikke bliver fyldt igen før i kommer hjem.
Nu er det jo heldigvis ikke alle katte der er grovædere vores egen speedy
(Alm. huskat) har altid en stor skål tørfoder til at stå fremme lige så vel
som hunden også har .. Begge får vådfoder til "aftensmad"

Erik Andersen

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-06 12:32

> Fis i et glas vand !!!!!

Sikke dog et sprog. Det er altså ikke den tone vi plejer at bruge i den her
gruppe.

> Vi har 1 kat havde engang to med måtte af med den ene da den ødelage alt
> den kom i nærheden af
> Da vi kom af med den blev Speedy noget af det mest kælne og kontakt
> søgende kat jeg har mødt

Du kan altså ikke generalisere ud fra hvad du een gang har oplevet. Som
tommelfingerregel trives katte utrolig godt når man anskaffer 2 kuldsøskende
samtidig.

At du så engang har haft en kat, der tydeligvis har haft et adfærdsproblem
har da ikke noget som helst at gøre med om katte trives med at være 2.

Du har engang haft en kat der ødelagde ting og som du skaffede dig af med.
Jeg kan slet ikke se hvilken relevans det har i forhold til kattes gruppe
dynamik og om katte trives bedre med en kuldsøskende end alene. *ryster på
hovedet*.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : OZ7PUS

Dato : 15-05-06 17:12

> [...]
> dynamik og om katte trives bedre med en kuldsøskende end alene. *ryster på

Den kat vi beholdte ændrede sig jo netop fra ikke at være specielt kælen
pga. den anden kat til at blive den totale kæledække.
Og det var brødere fra samme kuld
Så det er altså ikke altid at katte behøver en mere for at have det godt

Tøsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-05-06 15:44

On 2006-05-15 18:11:36 +0200, "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> said:

> [...]
> Og det var brødere fra samme kuld
> Så det er altså ikke altid at katte behøver en mere for at have det godt

Nej da, ikke altid - man kan altid finde enkelte, der skiller sig ud,
ingen levende væsener er maskiner
Men generelt, for det store flertal af katte, er det rigtigt at de
trives bedst med en artsfælle. Katte jager godt nok alene, men ellers
er de ret sociale.
I øvrigt kunne man gøre sig tanker om, at katten måske blev kælen
overfor jer, fordi den ikke mere havde sin kuldbroder. At dens opførsel
skyldtes, at den netop havde et udækket kontaktbehov, savn om du vil,
efter kat nr. 2 var væk. Jeg siger ikke at det er sådan, men det er set
før
Til din bemærkning om at katten kan klare sig fint alene i en weekend:
Jeg ved at du ikke direkte anbefalede det; jeg ved også godt at det
praktiseres og at det som regel går fint. Men jeg vil alligevel
indsparke, at hvis man læser dyreværnsloven, står der faktisk at dyr i
fangenskab/indelukker skal tilses minimum en gang i døgnet.

Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Trine

Dato : 15-05-06 16:07

Hej Camilla

Min kæreste og jeg har en kat på nu næsten et år, vi bor langt fra vores
forældre, og er derfor som regel afsted nogle dage når vi skal på besøg og
hun kommer derfor med på besøgene. Vi har dog valgt kun at have hende med
hos mine forældre for at det ikke skal være for forvirrende - og de passer
hende så, hvis vi skal videre til min kærestes forældre, og det går helt
fint. Vi har sørget for at hun helt fra starten blev vant til kattekassen og
transport, samt at hun også hos mine forældre har et sted, hvor hun føler
sig tryg og hjemme, hvor hun kan søge hen, hvis det hele bliver for meget
(hun er nemlig ikke tosset vild med fremmede, de skal helst ses an en halv
dag før hun vil hilse på...- så det er altså ikke bare fordi hun er totalt
let og åben, at det kan lade sig gøre). Og hun virker til at hygge sig helt
fint også hjemme ved mine forældre.
Men hvis vi kun er hjemmefra 1-1½ døgn, så bliver hun hjemme, med ekstra
fyldte vand- og mad skåle samt godt fyldt og ren kattebakke.

Håber det var til lidt hjælp
Mange hilsner, Trine