Norsk Skovkat
Fra : Morten Larsen

Dato : 11-05-06 21:51

Hej alle.

Et på alle måder ganske fascinerende dyr at se på, men hvorfra kommer navnet
egentlig?

Er det oprindelig en norsk vildkat type der er blevet tæmmet, eller .... Jeg
troede at katten først blev tæmmet i Oldtidens Ægypten.

Tak for al info.

Kh,

Morten i Kbh

Fra : Anette

Dato : 11-05-06 22:29

Morten Larsen wrote:
> Er det oprindelig en norsk vildkat type der er blevet tæmmet, eller
> .... Jeg troede at katten først blev tæmmet i Oldtidens Ægypten.

Ja, skovkatten er oprindelig en norsk vildkat - men ægypterne var - såvidt
jeg husker af hvad jeg har læst - de første til at "tæmme" katte og holde
dem som husdyr/små guder. Men der har jo i oldtiden været vilde kattedyr på
alle kontinenter, ikke bare i Ægypten.

Du kan læse lidt mere om skovkatte bl.a. her
http://www.heste-og-andre-dyr.dk/katte.php?kategoriid=4&artid=71

/ Anette

Fra : Morten Larsen

Dato : 12-05-06 00:08

Men hvordan blev den "Norske" så tam? eller er den?!?

Fra : Kim J.

Dato : 12-05-06 04:52

Hejsa,

"Morten Larsen" <mernstrand@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Men hvordan blev den "Norske" så tam? eller er den?!?

Der er da ingen katte der er tamme.

De har bare tæmmet os, så vi fiser rundt og opvarter dem.

Hygge hejsa her fra
Kim

Fra : Steen Suder

Dato : 12-05-06 07:56

Morten Larsen wrote:

> Men hvordan blev den "Norske" så tam? eller er den?!?

Vel som alle andre katte - den kunne se en fordel i at bo sammen med
mennesker
Vores to er lige så tamme som andre huskatte, skulle jeg mene.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Tina M.

Dato : 12-05-06 06:44

> [...]
>
> Er det oprindelig en norsk vildkat type der er blevet tæmmet, eller ....
> Jeg troede at katten først blev tæmmet i Oldtidens Ægypten.

Hej

Kig her http://www.norskskovkat.dk/dansk/history.asp

--
Tina
DK Heart & Soul

Fra : Morten Larsen

Dato : 13-05-06 22:03

1000 tak for de fine svar... meget interessant læsning

Kh,

Morten