hvornår skal killingen ud
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 10-05-06 14:54

Heysa

Har i nogen holdning til hvornår det er forsvarligt at lukke en killing ud i
den store verden, bor i parcelhuskvarter, og der er da en vej med biler
(villavej) kattene er 10mdr de er brødre kastrede - den ene ret alm den
anden ret udpræget MainCoon dog uden at kunne være 100% ægte men har
størrelsen og udseenet fra en MainCoon (og opførslen).

Vil jo gerne lade dem komme ud men vil heller ikke gøre det for tidligt
osv.. nogle gode råd?

Takker

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 10-05-06 22:43

<klip> Har i nogen holdning til hvornår det er forsvarligt at lukke en
killing ud i
> den store verden

Ja, når den er blevet øremærket og neutraliseret, ikke en dag før!

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-05-06 00:07

> [...]
> størrelsen og udseenet fra en MainCoon (og opførslen).
>
> Vil jo gerne lade dem komme ud men vil heller ikke gøre det for tidligt

Hvilken race (eller ikke race) det drejer sig om, er i den forbindelse
komplet underordnet. Du skriver, de er kastrerede - forhåbentlig også
øremærkede?
Nu er det så MIN holdning, at man IKKE lader sine katte færdes frit
udendørs, men skal det være, skal kattene først være fuldt fortrolige
med huset og deres ejere. (Du skriver ikke, hvor længe I har haft
kattene, om de er trygge og tillidsfulde, og hvor længe siden det er, de
er blevet kastreret.)

Når tiden er til at lukke dem ud, skal I starte med at lade den dør stå
åben, de fremover skal benytte. Begå ikke den fejl at bære kattene
udenfor, men lad dem selv om gradvis at liste ud, så ved de, hvor de
skal ind igen. (Hvad med en kattelem?)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-05-06 09:06

> [...]
> åben, de fremover skal benytte. Begå ikke den fejl at bære kattene
> udenfor, men lad dem selv om gradvis at liste ud, så ved de, hvor de

Hej Hanne

Først jo de er naturligvis øremærkede, de har også en "storesøster" der
allerede er udekat - jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke vil lade katte
færdes frit udendørs ,det er jo netop kattens natur?

Vi har haft dem siden de var 4-5 uger gamle så vi fik dem meget meget små
(de blev taget fra et hjem hvor ca 20 katte boede noget dyreværnsnoget hvor
vi så hjalp et par små skæbner) Så de er meget trykke osv med deres hjem -
det er et par mdr siden de blev neutraliserede..

Kattelem er ikke muligt i vores hus - ja det vil sige så skal jeg skifte
vores døre så det er lidt bekosteligt - og med den store kat har det
fungeret fint med at vi lukker hende ud og ind, har tidligere haft kattelem
og det har også sine ulemper..

Men er enig i ikke at "smide" dem ud - har også hørt om at man skal fordele
lidt af deres brugte kattegrus rundt i haven så de har en lugt de kender
derude..

Tak

Fra : .:M:.

Dato : 11-05-06 11:11

Flemming Lynggaard wrote:
> Først jo de er naturligvis øremærkede, de har også en "storesøster"
> der allerede er udekat - jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke vil
> lade katte færdes frit udendørs ,det er jo netop kattens natur?

Selvfølgelig skal du lade dine katte løbe FRIT, hvis forholdene er til det,
og det lader det til med den beskrivelse du angiver. Der er desværre en del,
der har en komplet hysterisk (og i mine øjne uansvarlig) holdning til at
katte ikke må løbe frit, men skal spærres inde -> lad være med at lytte til
dem.
Du skal helst bruge et par uger eller 3 til at vænne kattene til fritgående/
have adgang til det fri. Evt start med at have dem i sele, eller kun tage
dem med ud under opsyn .Vær flere til at overvåge dem, hvis du ikke kan
"styre" to katte. Lær dem at kende haven først over en uges tid eller mere,
før du lader dem gå på opdagelse rundt omkring. Og væn dem til at komme, når
du kalder på dem - hvis din egen stemme ikke er nok, så brug en anden lyd,
et nøglebundt eller lignende. I øvrigt har fritgående katte langt mindre
risiko for udvikling af adfærdsproblemer og du undgår problemer med at dine
egne katte flipper ud over fremmede katte, hvis din have er indhegnet.
Så den første mdr ville jeg kun lade dem være ude, når du er hjemme og holde
øje med hvor de er, til du er sikker på at de kan finde hjem igen. Og HUSK
at lære dem at biler er farlige og vej er farlig.
... og en god idé er at advisere de nærmeste naboer, at dine katte løber
frit, så de ved hvor de kan henvende sig, hvis der opstår problemer eller de
er væk for længe.

/M

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-05-06 14:53

> [...]
> .. og en god idé er at advisere de nærmeste naboer, at dine katte løber
> frit, så de ved hvor de kan henvende sig, hvis der opstår problemer eller

Tak for tippene, og ingen risiko for at de ikke bliver overvågede min kone
ville ikke kunne lukke et øje når de er udenfor hendes synsfeldt jeg er
nok noget mere rolig da jeg har haft udekatte i mange år - og de har da
klaret det fint (ja den ene blev kørt ned/ihjeld) men den risiko er der jo
altid..

Vores have er hegnet ind, men det er jo en smal sag for så store katte at
hoppe over, hvis de altså vil - vores meget store hund er straks værre - han
vil ikke tillade kattene at løbe ud af huset, meget sødt faktisk, han ved
godt at det må de ikke (endnu) så han stiller sig i vejen og stopper dem med
en pote.. men altid sjovt at se samspillet mellem 52kg schäfer og små katte,
de er de bedste venner og sover spiser slåsser mv

Fra : Gert

Dato : 14-05-06 15:35

On Thu, 11 May 2006 12:11:12 +0200, ".:M:." <do@not.disturb.eu> wrote:

> [...]
>katte ikke må løbe frit, men skal spærres inde -> lad være med at lytte til

Hvad uansvarligt og hysterisk er der ved, ikke at belemre dine
omgivelser med dine kræ ?

Hvis dine naboer ønskede sig en kat, havde de jo nok selv anskaffet
sig en !

Brug du hellere dit krudt på, at passe dine katte istedet for bare at
lade stå til..

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-05-06 21:23

"Gert" <Gert@-post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> sig en !
>
> Brug du hellere dit krudt på, at passe dine katte istedet for bare at

Åh hvor jeg dog elsker mindrebemidlede mennesker som Gert der har ondt
bagi...

Fjols

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-05-06 22:00

Flemming skrev
>Åh hvor jeg dog elsker mindrebemidlede mennesker som Gert der har ondt
>bagi...>

Jamen så elsker du osse mig og alle andre ansvarlige katteejere, og Kattens
Værn, Inges Kattehjem og Dyrenes Beskyttelse, kort sagt alle dem der ser de
uønskede katte, bl.a de 20.000 der bliver aflivet hvert år. Vil man
kattevelfærd så neutralisere man, osse selv om ens egen kastrationsangst
kommer i vejen

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-05-06 10:20

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> wrote in message
> [...]
> der ser de uønskede katte, bl.a de 20.000 der bliver aflivet hvert år. Vil
> man kattevelfærd så neutralisere man, osse selv om ens egen

Ja elsker folk der ikke forstår at læse emnet - vi taler om tamkatte der er
neutraliseret - og i blander vildkatte og andre uønskede katte ind i sagen..
er ikke spor uenig i at de skal indfanges og neutraliseres..

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-05-06 12:02

Flemming skrev
<Ja elsker folk der ikke forstår at læse emnet - vi taler om tamkatte der er
neutraliseret - og i blander vildkatte og andre uønskede katte ind i sagen..

Til din orientering så har vi ingen vildkatte i DK, det er alle "forvildede"
katte, forvildede katte der er kommet fordi der er nogle der ikke indser at
de har et ansvar.

Eks.v en forvildet ejerløs hunkat som din hankat parrer, så vil de killinger
blive født til et i mange tilfælde rigtigt trist liv, der nemt kan ende med
at de bliver nogle af de 20.000 uønskede aflivninger eller at de bliver
nogle af dem der dør af en af de sygdomme der husere voldsomt både blandt
hjemløse katte og ejerkatte.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gert

Dato : 15-05-06 22:26

On Mon, 15 May 2006 22:22:39 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>Fjols

Ja, det er ikke nemt når argumenter og evner slipper op - vel ?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-05-06 10:19

> Ja, det er ikke nemt når argumenter og evner slipper op - vel ?

Havde intet med et argument at gøre, var min personlige mening om dig, men
det var svært at forstå for dig måske?

Fra : Stefanie

Dato : 17-05-06 08:01

> [...]
> øje med hvor de er, til du er sikker på at de kan finde hjem igen. Og HUSK
> at lære dem at biler er farlige og vej er farlig.

Og hvordan lærer man dem lige at vej og biler er farlige?

Venligst Stefanie