Skal jeg være bekymret for Buster???
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 17:06

Kære NG

Som jeg skrev forleden så har Buster og jeg det godt..

Men det sidste døgn har han ikker igtig ville spise sin tørkost, kun sin
lille portion vådfoder i morges.
Han sædvanlige tørfoder er Specific FXD, som dyrlægen har anbefalet, sammen
med en smulle andet tørfoder, for at give lidt variation.

Det eneste tørfoder han har villet spise er hans godbider (han får alm
tørfoder som godbid, da han ikke kan lide det man kan købe som decideret
godbid, jeg bruger Eukanuba lam/lever og Royal Canin til kræsne katte)

Han vil heller ikke rigtig være ude idag, selvom det er fint vejr hos os.
Normalt vil han ud så snart jeg svinger benene ud af sengen om morgenen.
Idag ligger han mest i en stol i solen i havestuen..
Han spiser kun når jeg giver ham noget af hans godbids-tørkost, det
almindelige vil han ikke røre..

Er det noget jeg skal være bekymret for?

Ud over dette virker måske han lidt træt, men ikke mere end at han da lige
kan gå ud i haven og undersøge lyde etc..
Men de store udfoldelser vil han altså ikke idag..
MHT at nusse mm er det som det plejer, vil gerne nusses når han ligger i en
stol eller sidder på min arm mens jeg står op, men ellers ikke rigtig..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 18:56

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sammen
> med en smulle andet tørfoder, for at give lidt variation.

Drikker han vand?

Min kat bliver af og til også lidt "stille", men når han både spiser lidt og
drikker vand, er jeg ikke videre bekymret for ham. For min kats vedkommende
resulterer de "stille" dage som regel i en hårbolle (trods malt og
hårbollefoder), og det varer aldrig mere end en dags tid.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 19:15

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resulterer de "stille" dage som regel i en hårbolle (trods malt og
> hårbollefoder), og det varer aldrig mere end en dags tid.

Han har drukket lidt idag. Men jeg synes det er svært at vurdere hvor meget
han drikker nu når han er udekat, og derfor også drikekr af fx vandpytter.
Jeg har aldrig oplevet at han har haft hårboller, altså jeg har aldrig set
han har kastet en op.. Han er dig flink til at spise græs ude i haven..
Og som jeg skriver, så er det primært hans sædvanlige tørkost han ikke
spiser, det "gode", altså det han får som godbidder, vil han gerne spise..

Hans opførsel ift andre katte er som den plejher, altså at han gemmer sig
når nabokatten nærmer sig, og så må jeg jage hende væk..

Han har måske bare en doven dag så...

Louise

Fra : Denise

Dato : 29-04-06 19:44

Louise wrote:
> [...]
>
> Hans opførsel ift andre katte er som den plejher, altså at han gemmer
> sig når nabokatten nærmer sig, og så må jeg jage hende væk..

Hej Louise
Kan hans sædvanlige tørkost være blevet dårligt, hvis f.eks. det ikke har
været lukket tæt eller har stået forlænge ?

Vil lige fortælle at vi engang fodrede med Specific og hvor de på et
tidspunkt gik fra det.
Det lugtede lidt mærkeligt og blev sendt til undersøgelse. Men summa
sumarum, vi fodrer nu kun med Hills og Iams. Så måske skal der bare andet
mad på bordet.

Har han normal afføring, han kan ikke have fået forstoppelse vel ?

Så altså, jeg ville prøve med noget andet mad, ikke nødvendigvis fra
dyrlægen, dyrehandlere har meget godt kvalitetsmad.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 09:20

">>>>

> [...]
>
> Så altså, jeg ville prøve med noget andet mad, ikke nødvendigvis fra
> dyrlægen, dyrehandlere har meget godt kvalitetsmad.

Tusind tak for jeres svar..

Hans mad er pakket godt ind, sækken med tørfoder er en stor plastpose, som
er lukket til. Og det jeg tager af dagligt er i en tæt bøtte i køkkenet.

I aftes, lige efter jeg havde postet svar til Tina, gik han ud og var ude
længe, og her til morgen er han som han plejer. I løbet af natten har han
spist ½delen af sit tørfoder fra i går, dvs ca 30 g, + han har fået en del
af det fra foderbolden..
Og jeg tror ikke han er forstoppet. Han har brugt bakken i nat, og der var
afføring. Nogenlunde samme mængde som sædvanlig.

Og han har også druket fint af den ene vandskål i nat.

Så mon ikke han bare har haft en eff-dag, ligesom vi slaver også kan have
det indimellem...

Jeg har bare ikke oplevet Buster have en off-dag før, derfor jeg blev lidt
bekymret..

Louise

Fra : Denise

Dato : 30-04-06 10:50

Louise wrote:
> Tusind tak for jeres svar.
Velbekomme, fra mig i hvert fald

> Hans mad er pakket godt ind, sækken med tørfoder er en stor
> plastpose, som er lukket til. Og det jeg tager af dagligt er i en tæt
> bøtte i køkkenet.
Ok, så burde det være ok, og lugt lige til det også. hvis det ikke lugter
underligt så fejler det nok ikke noget.

> [...]
> Og jeg tror ikke han er forstoppet. Han har brugt bakken i nat, og
> der var afføring. Nogenlunde samme mængde som sædvanlig.

Det lyder fint, så tyder det ikke på forstoppelse.

> [...]
> have det indimellem...
> Jeg har bare ikke oplevet Buster have en off-dag før, derfor jeg blev

Det behøver ikke betyde noget, hvis katten ikke spiser så meget en enkelt
dag. Noget andet er, måske kan han blive fodret af andre, eller måske har
han fundet noget andre steder at spise. Vi har jo en udekat der bor fast et
sted. Han kommer og får mad her men det ved dem der ejer ham. Så de ved godt
hvorfor han nogle dage ikke vil spise sin mad.
Som jeg ser det, har du ikke noget at være bekymret over. Han spiser,
drikker og har gennemgang i systemet Men det er altid en god idé at
holde nøje øje med sine dyr, så sygdom og andre ting ikke først opdages alt
for sent, så hellere være på forkant med deres trivsel
NB! Synes det er en god idé at skifte foder, gerne en blanding af
forskellige ting, som du også gør. Bruger selv en blanding af Hills og Iams
i samme bøtte.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 11:03

> Ok, så burde det være ok, og lugt lige til det også. hvis det ikke lugter
> underligt så fejler det nok ikke noget.

Jeg har lige lugtet til det, og kan ikke rigtig finde ud af om jeg synes det
lugter underligt.. Men det i sækken og det i bøtten lugter ens.
Sækken har jeg lige slyttet over i en ny stor pose, som er 100% tæt, den
anden havde et hul..

> Det lyder fint, så tyder det ikke på forstoppelse.

Håber jeg i hvert tilfælde ikke..

> Det behøver ikke betyde noget, hvis katten ikke spiser så meget en enkelt
> dag. Noget andet er, måske kan han blive fodret af andre, eller måske har
> han fundet noget andre steder at spise.

Han kan måske have fundet en mus el.lign udenfor igår, men tror det bare
ikke. For når jeg gav ham det gode tørfoder, som jeg bruger til godbidder,
så ville han gerne spise.
Det er bare det fra Specific han ikke vil spise, heller ikke idag..

I morgen går jeg forbi Dansk Dyreværn og køber noget nyt tørfoder til ham,
bare en pose med 2 kg.

> [...]
> NB! Synes det er en god idé at skifte foder, gerne en blanding af
> forskellige ting, som du også gør. Bruger selv en blanding af Hills og

Jeg har det ikke blandet i bøtten, men blander bare når jeg øser op til ham
om morgenen.
På den måde er det så også lidt forskelligt hvad han får af ekstra tørkost..

I dag vil han i øvrigt heller ikke rigtig ud alligevel. lige nu ligger han i
stolen herinde i stuen, eller har han ligget ude i havestuen..
Har kun været ude i ca ½ time tror jeg..
Har overvejet at det er fordi det er blevet køligere igen.
Eller også har han fået en på hovedet af nabokatten igen, hun er _meget_
territorial. Ingen må nærme sig hendes lejlighed, og Buster er lidt bange
for hende. SOm regel må jeg ud og jage hende væk, Buster gemmer sig bare..

Louise

Fra : Denise

Dato : 30-04-06 17:11

Louise wrote:> Jeg har lige lugtet til det, og kan ikke rigtig finde ud af
> [...]
> ens.
> Sækken har jeg lige slyttet over i en ny stor pose, som er 100% tæt,

Er der ikke noget med, at der er smagsgaranti, så kan du jo få pengene
tilbage om ikke andet.

> Det er bare det fra Specific han ikke vil spise, heller ikke idag..
>
> I morgen går jeg forbi Dansk Dyreværn og køber noget nyt tørfoder til
> ham, bare en pose med 2 kg.
Synes jeg lyder som en god idé, og sålænge de vil spise kvalitetsfoder, gør
det ikke noget vi forkæler dem med det de kan lide

> Jeg har det ikke blandet i bøtten, men blander bare når jeg øser op
> til ham om morgenen.
> På den måde er det så også lidt forskelligt hvad han får af ekstra
> tørkost..
Sådan kan man også gøre, jeg gør det bare sådan, at de får begge dele hver
dag.

> [...]
> _meget_ territorial. Ingen må nærme sig hendes lejlighed, og Buster
> er lidt bange for hende. SOm regel må jeg ud og jage hende væk,

He he sikken en kryster. Men der har du måske noget af forklaringen, når han
ikke vil så meget ud, at han føler sig lidt trynet af nabokatten. Men
hunkatte kan altså også være nogle forfærdelige tyraner.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 18:10

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> Louise wrote:> Jeg har lige lugtet til det, og kan ikke rigtig finde ud af
> om jeg
>
> Er der ikke noget med, at der er smagsgaranti, så kan du jo få pengene
> tilbage om ikke andet.

Det har du selvfølgelig ret i, det havde jeg slet ikke tænkt på.. Desværre
er det sådan at jeg, ved en fejl, har fået smidt kvitteringen ud.. Men det
er købt hos egen dyrlæge, med deres stemåel på mm, så mon ikke det kan lade
sig gøre alligevel..

> Synes jeg lyder som en god idé, og sålænge de vil spise kvalitetsfoder,
> gør
> det ikke noget vi forkæler dem med det de kan lide

Ved de også har tilbud påå noget Hills, pga udløbsdato... Men en måned fra
eller til gør jo ikke det store..
Og så skal han have noget fra Royal Csanin, tror jeg. Eller Eukanuba.. I
hvert tilfælde lidt Eukanuba lam/lever, for det har de svært ved at sælge,
så det kan jeg få til 40 kr/kg

Har I andre i øvrigt nogle gode forslag?
Ved ikke helt hvad jeg skal gå efter til ham nu..

> [...]
> ikke vil så meget ud, at han føler sig lidt trynet af nabokatten. Men
> hunkatte kan altså også være nogle forfærdelige tyraner.

Og hun er endda lige blevet 8 år, Buster er jo ku n knap 2.
Hun er "storesøøsteren", "lillebroren" bor der også, ham skal jeg også vise
ud når han kmommer ind, for han vader bare helt ind i lejligheden, også hen
i bakken.. Heldigvis har han dog ikke brugt den..

Lige nu er Buster udenfor, men solen skinner også lidt lige nu.. Tror også
det er fordi jeg har været hjemmefra, og han har været alene inde..
Men er spændt på at se hvor længe han bliver ude..

> --
> Hilsen Denise

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 10:00

> [...]
> en stol eller sidder på min arm mens jeg står op, men ellers ikke rigtig..

Idag, søndag, har jeg lige prøvet at servere noget andet tørkost, nemlig en
blanding af Eukanuba Lam/lever og HIlls Light. Det spiste han af med det
samme..
Kan være han bare trænger til forandring..
Så tror jeg vil købe noget andet i morgen, så han kan få lidt nyt..

Jeg tror det bliver noget Hills eller Royal Canin..

Louise

Fra : Kate

Dato : 01-05-06 08:08

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Kan være han bare trænger til forandring..

Nogle katte kan godt lide forandring, andre kan ikke. Min Johan blev
meget glad når jeg kom med noget nyt, de andre blev nærmest
småfornærmede

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk