Hvilken slags tørfoder er bedst.
Fra : Ben

Dato : 23-04-06 19:58

Hej i Gruppen.

Tak for de mange gode indlæg og svar.

Er der nogen der kan hjælpe mig følgende.
Jeg bruger til min kat tørfoder som "hoved" foder - dermed mener jeg det som
katten primært ernærer sig ved - derudover får den lidt forskellige salgs
foder som der er godt for en kat og som den kan lide.
Der er jo mange slags tørfoder og igen er der jo - som i de fleste tilfælde
generelt når man køber noget - en sammenhæng imellem pris og kvalitet - men,
som altid er der somme tider undtagelser.
Prisen ikke noget der er afgørende for hvilken slags tørfoder jeg bruger,
men derimod ønsker jeg at give min kat det der er mest ernærings rigtigt for
den.
Almindeligvis køber jeg Royal Canin til indendørs kat, det skulle ifølge
hvad jeg ved være godt kattefoder.
Nu har jeg ladet mig fortælle at Aldi er begyndt at sælge en tørkost der
hedder ko-kra kat, der fås i forskellige pakninger der passer til kattens
behov -
om det er en indendørsjat/aktiv kat/ung eller gammel osv.
Igen har jeg ladet mig fortælle at det er Royal Canin der fremstiller ko-kra
kat og at det er det samme ifølge deklarationerne, der er indeni.
Jeg kan imidlertid ikke selv forstå at sammenligne disse deklarationer og
kan ikke se information om ko-kra kat nogen steder ved søgning på
Internettet.
Er der en her der ved om det jeg "har ladet mig fortælle" er rigtigt, eller
?
Denne katte mad (ko-kra kat) koster imidlertid kun cirka 1/3 af prisen i
forhold til Royal Canin - det er en betydelig forskel.

Venlig Hilsen
Ben

Fra : Franch Helmuth-Søren~

Dato : 23-04-06 22:46

Hej Ben!
Vedr. tørfoder ....

Det kan bedst betale sig, at købe et anerkendt tørfoder. Jo bedre
tørfoder man benytter - jo mere harmpnisk bliver katten.
Endvidere jo bedre kvalitet tørfoderet er, jo mindre kommer der ud i den
anden ende.
For nyligt, har jeg selv overtaget en "genbrugs-kat". Jeg kan sige, dens
afføring lugtede fælt i kattebakken. Der var ingen af de andre katte der
ville dele bakke med den.
Med det samme den nye kat kom over på de andres tørfoder, lugtede
afføringen ikke fælt. Heller ingen problemer med de andre kattes deling
om bakken.

Ikke blot for katten(e) kan det betale sig at bruge et godt foder. Men
sandelig også for omgivelserne.

Selv bruger jeg tørfoder fra Royal Canin til mine 6 katte. Der er også
produkter fra Hills, Reagal m.fl. der er gode. Produkter der købes i
dyreforretninger, er som regel til en dyrere pris end i supermarkeder.
Man får kvalitet ved at handle i dyreforretninger, hvor man samtidigt
kan få råd og vejledning om kosttilskud.

Tørfoder fra supermarkeder, skal man være på vagt overfor. Desuden kan
man ikke få en korrekt vejledning af ekspedienten der varetager området.
Desuden opfylder det ikke altid deklarationen på posen.

Med venlig hilsen
Franck Helmuth-Sørensen
(medlem af Royal Canin Breeder Club)

Fra : Sidsel

Dato : 24-04-06 07:28

Ben wrote:
<snip>

Hej Ben,

Jeg ville fortsætte med Royal Canin, herhjemme har vi den politik at
hvad vi giver extra for foder er sparet hos dyrlægen. Dermed ikke sagt
at der ikke findes katte der kan leve et langt liv på junk foder, men
det er nok mere held end noget andet.

Personligt er jeg ret vild med maneg af Aldi's produkter, det er en god
kvalitet til en god penge - MEN jeg ville aldrig lade et supermarked
foder være hvad mine katte levede af, de får sommetider en ½ dåse LUX
til deling som de hygger sig med, men det er jo som en snack og ikke som
deres existensgrundlag.

Jeg ville holde mig til RC, i sidste ende er det nok stadig det mest
økonomiske. :)

- Sidsel (ejet af 3 store katte som lever perfekt på Royal Canin's Maine
Coon foder.)

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 15:30

"Ben" <benjornNOSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Denne katte mad (ko-kra kat) koster imidlertid kun cirka 1/3 af prisen i
> forhold til Royal Canin - det er en betydelig forskel.

Jeg har været i Aldi i dag, og tjekket produktet. Først kan jeg sige, at det
IKKE er RC der står bag produktet i Aldi. Ko-kra kat er fra firmaet
http://www.saturn-petfood.de/ som ligger i Bremen. Saturn Petfood og Royal
Canin har intet med hinanden at gøre.

Dernæst kan jeg sige, at varedeklarationen på produktet fra Aldi er særdeles
mangelfuld. Bl.a. står der intet om hvor meget magnesium produktet
indeholder, ej heller om indholdet af taurin, og indholdet af fedt og
protein er så absolut i den høje ende af, hvad anbefalingerne er for katte.

For stort indtag af magnesium er skyld i urinvejslidelser hos katte, og
mangel på taurin kan give en række forskellige sygdomme, herunder en
øjensygdom (retinal degenerationder) der fører til blindhed. En pæn del af
det foder supermarkederne har på hylderne, indeholder for lidt taurin til,
at kattens daglige behov er dækket ind.

Javist er foderet fra Aldi, eller andre supermarkeder, billigere i indkøb
lige nu og her. Men.... Der kommer som regel dyre dyrlægeregninger ud af at
fodere i længere tid med foder fra supermarkedet, fordi dette foder giver
mangelsygdomme og urinvejslidelser hos langt de fleste katte der lever kun
af det foder.
Køber man større ind af fx RC, så er der dels vundet på helbredskontoen,
dels bliver kiloprisen billigere jo mere man køber. En sæk med 10 kilo RC
koster ca. 400 kr. Det er en kilopris på 40 kr, som igen giver en dagspris
på ca. 1 kr. og 30 ører, hvis katten vejer 4 kilo og ikke er overvægtig
eller mager, og spiser 60-65 gram RC om dagen (anbefalet daglig mængde af RC
Indoor 27). Køber man en sæk på 10 kilo, værer det lidt før man skal tænke
på at indkøbe kattemad igen. Opbevaret efter forskrifterne, kan en sådan sæk
godt holde sig i de fem måneder, en enkelt kat er om at spise sig igennem
den.

Foderet fra Aldi kostede 13-14 kr. for en pose med 500 gram. Sådan en pose
holder vel en uges tid til en indendørskat på 4 kilo. Det giver en dagspris
på omkring 2 kr.

Valget, det er dit. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, og det bliver ikke
foderet fra Aldi...

Tina

Fra : Ben

Dato : 25-04-06 22:02