Ud skal han s'gu, det bette kræ.
Fra : Eliasen

Dato : 22-04-06 18:58

Efter at have beholdt MCO'en O'Malley indendøre i de to måneder vi har
haft ham (efter at han var 13 uger da vi fik ham fra moderen), har vi
besluttet at han skal have chancen for at boltre sig udendørs.

Vaccination, kastration osv. er på plads og med den nyligt indkøbte sele
drog han og jeg på den første vandring på den 4.000 m2 store græsplæne,
der grænser ned til et stort markområde. Min - måske naive - plan var at
lade ham snuse til dette og hint og efterhånden som han blev fortrolig
med området, lade ham få længere snor. I samme øjeblik jeg satte hans
poter på græsset trykkede han sig til undergrunden. Var det ikke massivt
underlag, er jeg ikke i tvivl om at han havde sagt goddag til
mosegrisene.

Den næste time gik med at lade ham bevæge sig stille hen til mine
hænder, flytte mig, lade det gentage sig og se om ikke han havde lyst
til at udforske noget på egen hånd. Intet resultat. Så snart han så sit
snit til det, trak han sele, snor og undertegnede i retning af den åbne
terrassedør.

Min plan er at prøve igen i morgen, i overmorgen og dagen derefter og
dagen der....., men er der små(professionelle) tips jeg kan drage nytte
af for at få det til at glide lidt lettere?

--
Eliasen

Fra : Sabina H.

Dato : 22-04-06 19:43

Eliasen wrote:

> Min plan er at prøve igen i morgen, i overmorgen og dagen derefter og
> dagen der....., men er der små(professionelle) tips jeg kan drage
> nytte af for at få det til at glide lidt lettere?

Skyldes hans trykken mod jorden sig mon selen?? (det fremgår ikke om han er
vant til at være i sele*G*)

jeg ville, hvis jeg var dig, åbne terassedøren, og sætte mig lige udenfor i
en solstråle og læse et blad eller en bog, og holde øje med ham, når han
altså vurderer at han er klar på at gå ud....
lad HAM styre hvordan og hvornår han vil ud.... og følg ham rundt i haven
når han begynder at gå på eventyr, og vær frem for alt forberedt på at det
godt kan tage noget tid*G*

det er naivt at tro at man med det samme får en nysgerrig udesøgende mis,
uden at den nogensinde har været nysgerrig efter det før.... ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Eliasen

Dato : 22-04-06 19:52

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote in message

> [...]
>
> det er naivt at tro at man med det samme får en nysgerrig udesøgende
> mis, uden at den nogensinde har været nysgerrig efter det før.... ;)

Han har ikke ligefrem været vænnet til selen, udover de
"forberedelsesture" jeg har haft med ham de seneste par dage. Et
kvarters tid om dagen i stuen så jeg kunne give ham en fornemmelse af
seletøjet.

Jeg overvejede kraftigt at lade ham løbe for sig selv, men min
tilbageholdenhed ligger i at jeg er bange for at han ser sit snit til en
springtur hvis han ikke er i selen. Den nervøsitet skal jeg selvfølgelig
lægge bag mig uanset hvad, men hvis han pludselig får øje på noget
spændende, der ligger uden for min rækkevidde rent motionsmæssigt, kan
jeg mon så kalde ham til mig igen?

--
Eliasen (der nu har fået lidt mere mod på morgendagens komme)

Fra : Sabina H.

Dato : 22-04-06 20:00

Eliasen wrote:
> [...]
> "forberedelsesture" jeg har haft med ham de seneste par dage. Et
> kvarters tid om dagen i stuen så jeg kunne give ham en fornemmelse af

så er vi ude i en af to ting*G*
enten skal du vænne ham til selen, 100%..... inden du tager ham med ud i
den....
ellers skal du stole på at han ikke tager på springtur*G*....
at BÅDE sætte ham i selen (som er uvant) og sætte ham udenfor (som er uvant)
er naturligvis meget meget skræmmende, ikke noget at sige til at han
overvejede at blive til muldjord ;)

> [...]
> øje på noget spændende, der ligger uden for min rækkevidde rent
> motionsmæssigt, kan jeg mon så kalde ham til mig igen?

du skal ikke umiddelbart forvente at du kan kalde ham til dig.... medmindre
du helt fra starten indfører et ritual....
feks når han er ude og skal ind (også selvom han er tæt på) så brug en eller
ande helt speciel lyd som fanger hans opmærksomhed (feks en triangel, en
klokke, en dåse med mønter) samtidig med at du kalder hans navn, og så beløn
ham når han kommer af sig selv.... (også selvom du må hente ham*G*) med lidt
guf som du ved han elsker....
men husk, begynder du på det skal du blive ved, og give ham guf hver gang du
kalder ham ind.....

ang springtur uden sele.... med hans nuværende sindstilstand er det
tvivlsomt at han tager på springtur bare sådan ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Eliasen

Dato : 22-04-06 20:11

> ang springtur uden sele.... med hans nuværende sindstilstand er det
> tvivlsomt at han tager på springtur bare sådan ;)

Damn! Det bliver med rystende hænder jeg tager et par yderligere skridt
i morgen. Takker for de gode forslag. Jeg er lidt i tvivl om
fremtidsvisionerne i at stå klar med godteposen på alle tider af døgnet,
men jeg må jo se hvad jeg kan gøre. Tror jeg vælger at nappe næste fase
tidligt i morgen formiddag, så jeg i værste fald har hele dagen at lede
i, hvis det bliver aktuelt.

--
Eliasen

Fra : Sabina H.

Dato : 22-04-06 20:40

Eliasen wrote:
> [...]
> næste fase tidligt i morgen formiddag, så jeg i værste fald har hele
> dagen at lede i, hvis det bliver aktuelt.

følger du min "opskrift" så tror jeg næppe han tager på springtur, så du
ikke kan nå at få fat i ham ;)

1. lad være med at vise ham den åbne dør, bare åben den og lad ham selv
opdage det, det er ikke sikkert han opdager det i dag..... så må du gentage
det i morgen...
2. sæt dig i nærheden, er det for koldt ude, så sæt dig inde så du kan holde
øje med hvornår han lusker ud....
3. følg ham på behørig afstand (tæt nok til altid at vide hvor han er, langt
nok væk til ikke at forstyrre ham)
4. hav hans yndlingsguf klar til når du vil have ham ind igen og giv ham
noget i SAMME øjeblik han kommer ind... også selvom han måske kun var 1
meter uden for døren...

det du skal have gjort er at lave en klar forbindelse i hans hovede med at
når han bliver kaldt inde udefra, så vanker der guf (guf kan også være en
smule tørfoder, det kan være vådfoder, det kan være en lille smule
leverpostej, eller et eller andet andet du ved han elsker)....
generelt kan man sige man bør starte med at give ham guf HVER gang han
kommer ind ad døren.... sådan at han forbinder "at komme ind"= guf....
så udvider man med "at komme ind"+ blive kaldt på= guf
herefter udvider man så igen med "at blive kaldt på + at komme ind = guf....

ideelt set er det kun de første måneder du vil være nødt til at tænke over
det.... herefter skulle det gerne gå hen og blive sjældent det er nødvendigt
for dig at finde godteposen frem (når han kommer helt af sig selv).....

et helt andet alternativ er at starte med et lille indelukke uden for
terassedøren.... det behøver ikke være et solidt hegn, det er blot som
"prævention" mod at han bliver forskrækket og stikker af....
vi havde en rulle hønsetråd der var 90 cm højt, som vi satte op i en ring
omkring døren.... det virkede fortrineligt, især da kattes syn ikke er
beregnet på stillestående objekter, så når de ramte hegnet kunne de bare se
der var et eller andet, men de kunne ikke umiddelbart vurdere hvor højt det
var.....
det var måske en mulighed indtil han bliver tryg ved at være udendørs, og
indtil du bliver tryg ved at han ER udendørs*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Eliasen

Dato : 22-04-06 21:28

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote in message

> det var måske en mulighed indtil han bliver tryg ved at være udendørs,
> og indtil du bliver tryg ved at han ER udendørs*G*

Jeg labber alle dine små godbidder i mig! :) Og grotesk nok, rammer du
plet med "indtil _jeg_ er tryg"....!

Vil forsøge at komme med et referat i morgen aften. :)

--
Eliasen

Fra : tina laren

Dato : 23-04-06 15:29

Hej
når du lukker han ud førstegang så sør for at han ikke har fået så meget
mad, så kommer han hurtig når du kalder og han så få med. jeg ville og
drysse brugt katte grus rundt i haven så den dufter af ham.

Tina

Eliasen skrev:

> [...]
> plet med
>
> Vil forsøge at komme med et referat i morgen aften. :)

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Eliasen

Dato : 23-04-06 20:08

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote in message

> følger du min "opskrift" så tror jeg næppe han tager på springtur, så
> du ikke kan nå at få fat i ham ;)

Der var ikke meget springtur i det. Døren var åben i ti minutter mens
han tronede lige indenfor. Strakte sig så langt han kunne, men blev pænt
siddende. Da nysgerrigheden fik overtaget, smuttede han lige så stille
ud og undersøgte de første kvadratmeter minutiøst.

At kalde ham til sig igen, var imidlertid en anden opgave. Der var så
mange sanseindtryk han skulle kapere, så jeg blev nedprioriteret og
ignoreret på det groveste. Til sidst valgte han dog at sætte kursen mod
døren - og belønningen. I samme øjeblik alle fire poter var i sikkerhed,
blev hale-flagstangen hejst til lodret stilling. Så ka' man være en
fandens karl, når der ikke er fremmede ting omkring en længere. :)

Tak for inputs. Jeg er mere tryg i morgen når jeg prøver at gentage
seancen.

--
Eliasen