Hvordan lærer katten at besørge udendørs?
Fra : Berit69

Dato : 09-04-06 09:39

-- Min kat bruger kun kattebakken. Den forstår ikke, at den skal
besørge udenfor, når den ind i mellem er ude i haven. Hvordan lærer jeg
den det?

Jeg har forsøgt at hælde noget kattegrus på jorden, men det hjælper
ikke.

Fra : Leif Neland

Dato : 09-04-06 10:27

> [...]
> den det?
>
> Jeg har forsøgt at hælde noget kattegrus på jorden, men det hjælper

Måske sætte kattebakken udenfor?

Hvis det er af den type med en balje med en løs ramme ovenpå, kan man måske
senere prøve med rammen alene.

Fra : ~M~

Dato : 09-04-06 11:57

Berit69 wrote:
> [...]
> jeg den det?
>
> Jeg har forsøgt at hælde noget kattegrus på jorden, men det hjælper

Lad katten selv bestemme *hvor* den vil besørge henne. Hvis du prøver på at
tvinge den til at besørge andre steder end den selv vil/bør (.i.e.
kattebakken), så risikerer du at skabe adfærdsproblemer eller urenlighed hos
katten. Hvad er problemet i at den (som den jo faktisk skal..) bruger den
dertil egende kattebakke til formålet?

Jeg ville ikke sætte kattebakken udenfor eller fjerne den. De fleste katte
kan faktisk godt lide at der er fred og ro når de besørger og vil gerne
bruge kattebakke. Får den lyst til at besørge udendørs, så skal den også nok
gøre det :)

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 09-04-06 17:31

Hej
Jeg vil give M ret.
Din kat kan med stor fordel beholde og bruge sin kattebakke indenfor, og
skal nok snart finde ud af at bruge "hvad der nu er at grave i" udenfor.
Det vil bare forvirre den hvis du sætter dens kattebakke udenfor.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-04-06 11:36

Din kat er da bare velopdragen ;>D

Jeg kan da fortælle dig, at flere af mine (13) katte styrter ind fra
haven, når de skal på bakken. Jeg ser det faktisk som en fordel, for
dels kan jeg obs'e "resultatet", og dels ved kattene, hvor de skal
besørge, hvis lemmen ud til haven af en eller anden grund skal være
lukket.

Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at sætte bakken uden for. Din kat skal
nok hen ad vejen finde ud af, at den også "kan" udenfor.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 10-04-06 19:27

Berit69 wrote:

> Jeg har forsøgt at hælde noget kattegrus på jorden, men det hjælper
> ikke.

Nyt, rent kattegrus, eller noget katten har brugt?
De gange vi har overtaget indemisser og har villet lære dem at ude er okay,
har vi taget en bakke med grus, som vi ved kun den kat har brugt, og vendt i
bunden i vejret på bakken ude i haven, et diskret sted.
Derefter har de lynhurtigt fundet ud af at man behøver ikke styrte ind fordi
man skal

/ Anette

Fra : Rex

Dato : 17-04-06 07:03

Mine har kun bakke om vinteren indenfor, om sommeren fjerner jeg den, og de
besørger derefter udenfor. Jeg tror det er fordi de af natur er renlige dyr.
Nu er jeg så også så heldig at jeg er hjemme fra arbejde ca. kl. 11, og at
min kæreste først kører kl. 9... Så hvis de er trængende når vi ikke er
hjemme, er det kun 2 timer de skal holde sig... Vi har aldrig haft problemer
med denne metode, heller ikke "uheld" når vi har været væk flere timer ad
gangen..

-Camilla