Nyt familiemedlem..
Fra : Rex

Dato : 08-04-06 08:18

Min veninde fik for en måned siden en Maine Coon dame, den fandt sig ikke
til rette, og hun ville aflive den , da hun syntes det var synd at flytte
den én gang til.. Det kunne jeg ikke bære, så nu bor den i min udestue.. Hun
kom torsdag eftermiddag, og kommer allerede ud til mig når jeg kommer, hun
bliver liggende i vinduet når jeg går derud, hvor hun 1. og 2. dag gemte sig
langt væk.. Har endda i går fået lov at børste hende, og vi sad og kælede i
en time..
Det virker som om hun har fundet sig rigtig godt til rette allerede, og hun
syntes det er spændende at kigge ud på fuglende i haven. Hun var før kat i
lejlighed, og jeg bor på en gård på landet, så det er noget af en forskel.
Jeg har her til morgen sat en snor i døren, så hun og mine andre 2 dame hus
katte langsomt kan snuse til hinanden.
Jeg håber hun falder godt til og at mine andre 2 tøser accepterer hende.

-Camilla

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 08-04-06 11:13

Tillyke med det nye familiemedlem Når du omtaler den nye kat som en
"dame", så går jeg ud fra, at der er tale om en voksen kat? I så fald er
det forventligt, at hun vil tage lidt længere tid om at falde til, end
en killing gør. Jeg synes ikke det lyder som om, at din veninde har haft
ret stor tålmodighed med hende. Men så er det jo dejligt, at du har
overtaget missen

Så men en engels tålmodighed og en rolig omgangsform, så er jeg sikker
på, at hun nok skal vænne sig helt til sin nye situation. Sådan en Maine
Coon er normalt en meget selskabelig kat, så jeg gætter på, at du vil få
megen fornøjelse af hende. Det er pragtfulde dyr

Rigtig god fornøjelse

/Betina

Fra : Kate

Dato : 08-04-06 17:03

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> wrote in

> Min veninde fik for en måned siden en Maine Coon dame, den fandt
> sig ikke til rette, og hun ville aflive den ,

Åhh, godt du ikke lod hende aflive den. Sikke da et spild af liv hvis
den kan finde sig til rette hos dig.

Hvordan går det med at have en sprække mellem pigerne? Det giver tit en
idé om hvor nemt eller svært det kan blive at sammenføre kattene.
Jeg krydser fingre for at hun falder til hurtigt så hun kan få et godt
liv sammen med dig og dine andre misser

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Allan

Dato : 08-04-06 17:13

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> idé om hvor nemt eller svært det kan blive at sammenføre kattene.
> Jeg krydser fingre for at hun falder til hurtigt så hun kan få et godt

Lige mine ord

Nu har jeg kun sammenført MCO hankatte + killinger.
Og det har altid været på den hårde måde. Og det er gået godt hver gang.
Men hvordan hunkatte er at sammenføre? Det tør jeg ikke at skrive om. He He.
Mvh Allan

Fra : Rex

Dato : 10-04-06 16:42

Hej gruppe.

Indtil videre går det fint, når jeg er hjemme om dagen åbner jeg døren helt,
men om aftenen og natten er den fortsat lukket, så ikke de kommer op og
slås... Det er endnu ikke lykkedes mig at se dem sammen, da mine andre katte
stort set er ude hele dagen.... Og "damen" tør ikke helt bevæge sig rundt
endnu, men virker glad og afslappet over døren er åben.... Det er gået fint
med en sprække imellem dem, min ene kat har snuset til hende, og det endte
med et syrligt hvæs, den anden kat står 7 meter væk og brummer utilfreds..
Ja, det er en voksen kat, hun er 4 år. Problemet med at sammenføre dem på
"den hårde" måde er at den ene huskat jeg har er "hersker" over hele verden
(tror hun).. Hvis en ræv lusker rundt i haven, har jeg 5-6 kg knurrende
piberenser siddene i vinduet, jeg tror faktisk hun ville angribe den hvis
hun fik lov... Så ved den hårde måde er jeg bange for jeg ville få en
stakkels rystende kat til at bo bag min sofa..
Jeg skal nok vende tilbage med yderligere info omk. hvordan det går med
hende..

Er ikke neutraliserede katte generalt tyndere end neutraliserede? Er Maine
Coon en meget slank race?

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-04-06 17:34

> Rex skrev:
>
> Er ikke neutraliserede katte generalt tyndere end neutraliserede? Er Maine
> Coon en meget slank race?

Fertile katte er ofte slanke, nogle ukastrerede hankatte kan være
direkte tynde, fordi hormonerne får dem til at jagte damer i stedet for
at tænke på mad. Men en neutraliseret kat er ikke nødvendigvis tyk. Jeg
har to neutraliserede piger, som er pænt slanke, og en neutraliseret
hankat, som har lidt mere på siddebenene. En kastrat bliver ofte mere
rolig end en fertil kat - men nogle har skam stadig krudt bagi Det
handler langt hen ad vejen om korrekt fodring. En kastrat har ofte brug
for et lidt mere fedtfattigt foder for ikke at lægge sig for meget ud.

En Maine Coon er ikke, hvad der betegnes som en slank race (slanke racer
er f.eks. Siameser, Abyssinier og Balineser). En Maine Coon skal have en
kraftig knoglebygning og en kraftfuld, muskuløs krop med et bredt bryst.
En fin og let knoglebygning regnes som en fejl hos Maine Coon. Men en
Maine Coon er længe om at blive udvokset, så det kan vare en 3-4-5 år,
får den får hele bredden og tyngden med.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sidsel

Dato : 11-04-06 12:09

Rex wrote:

> Er ikke neutraliserede katte generalt tyndere end neutraliserede? Er Maine
> Coon en meget slank race?

Den del kan jeg svare dig på, vi er stolte "forældre" til en Maine Coon
han som lige er fyldt et år, og han vejer altså knap 6 kg, så en slank
race, nej! De skal være solide og med en kraftig knoglestruktur, og med
din lille dames alder taget i betragtning, så burde hun være en muskuløs
lækker lille sag under hendes pels.

Vores Maine Coon får Royal Canin's Maine Coon foder så han ikke bare
sluger de små bidder som andre fodertyper som regel er, du kunne evt.
prøve det foder for vores 2 hun huskatte nyder også de store stykker med
mere "bid" i :)

- Og så er det rart at høre at du har taget hende ind, og fuglekiggeriet
det er Chewie helt med på omend han stadig må gøre det fra et vindue på
3. sal...

- Sidsel

Fra : Kate

Dato : 11-04-06 12:38

> Jeg skal nok vende tilbage med yderligere info omk. hvordan det
> går med hende..

Der er godt. Umiddelbart lyder det da til at gå udmærket. De gange jeg
har sammenført katte har jeg "følt" mig frem. Med killinger går det jo
generelt nemmest. Mowgli flyttede bare ind og det var det, men både
Lante og Doughtnut krævede noget tid og arbejde. De var hhv. 2 og 3 år
gamle ved indflytningen. Lante var nok nemmest af de to fordi han har
et stort kontakt behov og derfor gerne ville lære mig at kende. Han var
lukket i køkkenet i næsten 2 uger, med ture i stuen når jeg var hjemme
og efterhånden med åben dør om natten. Efter 2 uger ville han ikke i
køkkenet en morgen da jeg skulle hjemmefra på arbejde. Det var
heldigvis en fredag, så den weekend var der ikke flere restriktioner og
han var fra da af fri i hele lejligheden.
Doughtnut var langt sværere at integrere i flokken, men nu er hun
fuldgyldigt medlem. Hun var også svær fordi hun ikke har det store
behov for kontakt til mig. Hun kommer når hun gider, men nussebehovet
er ikke stort.
Men jeg mener man skal gøre det så meget på kattenes præmisser som man
kan.

Fra : Rex

Dato : 11-04-06 13:42

Hej igen..
Mht. hendes kropsbygning, syntes jeg hun ser meget fin ud, med bred
brystkasse osv. Hun er bare tynd i lysken (hedder det det??) Hendes pels er
fedtet, så fedtet at man kan mærke det på fingrende bagefter man har kælet
hende, den er heller ikke så smuk og lang som på andre Maine Coon katte jeg
har set. Hendes øjne løber en smule, men det klarer jeg med kamille te 2x
dagligt, det holder dem pæne, da jeg fik hende hjem, sad der puds omkring
begge øjne, men det er væk nu. Det ligner ikke øjenbetændelse..
Hun mødte med rimelig succes de 2 andre katte i aftes, den ene hvæsede af
hende, hvorefter den lagde sig til at stirre, den anden sad oppe på trappen
og så MEGET utilfreds ud, men hun er også en lille kylling... (grin). Det
var ingen tegn på de ville angribe hinanden! :0)
Mille som hun hedder (MCOén) er totalt ligeglad med at de hvæser og snerrer
lidt, hun spankulerer bare lige forbi alligevel, så det er jo fint. Hun
havde endda mod til at komme over til sofaen i stuen og snakke lidt med os..
Tror skam nok det skal gå. Døren er fotsat lukket om natten, da jeg ikke har
lyst til at blive vækket af katte slås kamp, men den er helt åben fra ca.
11-23 hver dag. Det er dog om aftenen hun bevæger sig mest rundt, om dagen
ligger hun og troner som en anden dronning ude i "fugle-kigge-vinduet". De
andre katte lader hende være i fred, kigger bare på hende en gang imellem,
og vender om igen..
Jeg ved ikke hvad foder hun har fået før, men jeg fodrer med "Outdoor" fra
Royal Canin, hun knaser det fint, håber også det kan være med til at "ordne"
pelsen, og den lidt for slanke figur.

-Camilla

Fra : Sidsel

Dato : 11-04-06 13:58

Rex wrote:
> Hendes øjne løber en smule, men det klarer jeg med kamille te 2x
> dagligt, det holder dem pæne

Du kan evt. prøve at bruge den slags kunstig tårevæske som mange
kontaktlinsebrugere har til tørre øjne, man køber dem i små
engangsampuller og derved er de sterile - hvilket som regel er et
problem med kamillethe. Det er bare et råd som jeg har fået fra min
dyrlæge, kamillethe'en kan nemlig sommetider gøre mere skade end gavn.

Held og lykke med hende!

- Sidsel

Fra : Rex

Dato : 11-04-06 14:06

Ok.. Tak.. Er det de små salt vands pipetter man kan få på apoteket du
mener?? Sådan nogle har jeg nemlig, da min søster havde mistanke om
øjenbetændelse, der sagde de at det var godt og sterilt... Jeg bruger
naturligvis frisk kamille te hver dag, og rent vat/papir i hver øje hver
gang... Men saltvandet er da nemmere...

-Camilla

Fra : Sidsel

Dato : 11-04-06 15:46

Rex wrote:
> [...]
> øjenbetændelse, der sagde de at det var godt og sterilt... Jeg bruger
> naturligvis frisk kamille te hver dag, og rent vat/papir i hver øje hver

Jeps, lige præcis den slags :)
- Og jeg har også brugt kamillethe før, men da vores ene kat fik en rift
på hornhinden, så stoppede det efter råd fra dyrlægen. - Og jeg brugte
også frisk the, problemet er vist bare at man ender med at tvære det en
smule ligegyldigt hvor forsigtig man er. :/

- Sidsel

Fra : Rex

Dato : 12-04-06 18:33

Skal jeg så dryppe det i øjnene?? Hvad så med det der sidder rundt om øjet?

Hilsen Camilla

Fra : RJ

Dato : 12-04-06 18:53

Har ikke læst hele tråden, men vil kraftigt advare mod at bruge kamille the
til katte øjne. Det er et gammelt husråd men virker ikke. Virker det så
ville rent vand også virke. Dette i følge en dyrlæge.

- Som var ret ked af det på sine pt. vegne, at folk først kom med katten når
de har prøvet kamillethe og øjenproblemerne så var så langt fremtrædende at
hun intet kunne stille op - mod et problem hun nemt kunne have reddet og
løst hvis blot folk var kommet med det samme....

/Rikke
"har man dyr har man et ansvar, og er de syge skal de til dyrlæge -uanset
omkostninger!"

Fra : Sidsel

Dato : 13-04-06 12:22

RJ wrote:
> [...]
> til katte øjne. Det er et gammelt husråd men virker ikke. Virker det så
> ville rent vand også virke. Dette i følge en dyrlæge.

Læs hele tråden, Rikke.

Rex wrote:
> Skal jeg så dryppe det i øjnene?? Hvad så med det der sidder rundt om
øjet?

> Hilsen Camilla

Du skal bare bruge det sterile saltvand på samme måde som du ville bruge
kamilletheen, brug evt. medicinsk vat som vist nok fnulrer langt mindre.

Held og lykke med det.

- Sidsel

Fra : Leyna

Dato : 14-04-06 09:54

On Thu, 13 Apr 2006 13:21:44 +0200, Sidsel
<sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:

> [...]

Jeg har heller ikke fulgt med i tråden, men faldt lige over dit
indlæg.
Jeg har selv brugt kamille the til at kurere adskillige
øjenbetændelser på flere forskellige dyr (og enddog mennesker), og det
har altid taget betændelsen. Grundet til at man IKKE bør bruge det
(fik jeg oplyst meget senere), er at der er nogle små partikler i
Kammille theen som kan ridse hornhinden, men betændelsen tager den nu
altså. Uanset hvad din dyrlæge siger.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Rex

Dato : 15-04-06 09:15

Tak for alle svarene, min dyrlæge kommer forbi inden for 14 dage og skal
vaccinere alle dyrene, så må han lige se på hende, indtil da vil jeg bruge
saltvandet.
Hun færdes i hele huset nu, med kun få skænderier med de andre misser, jeg
måtte i går aftes smide hende ud af min seng, da jeg er gravid og syntes
ikke det var så rart at have 6 kg. kat vadende oven på min mave, så jo, jeg
tror hun er faldet til. Hun griber også enhver chance til at ligge på skødet
når vi hygger tv om aftenen.. Glæder mig til at se hvad hun siger til når
jeg begynder at åbne ud til, er det ikke 14 dages tid man siger de skal være
inde, alt afhængig at kattens flytning og tilvænning til et nyt sted
selvfølgelig?

-Camilla

Fra : Sidsel

Dato : 15-04-06 22:21

Rex wrote:
> [...]
> ikke det var så rart at have 6 kg. kat vadende oven på min mave, så jo, jeg

HA! Det kender jeg godt, altså, katten der vader rundt på ens gravide
mave - og de forstår ikke et nej ;) Her gør alle tre katte det, men jeg
må indrømme at de et stykke af vejen får lov, bare ikke direkte på maven :)

Ellers lyder det rigtig godt! :)

- Sidsel

Fra : Rex

Dato : 16-04-06 06:57

Ja, det er ikke altid rart, hvis bare de gad ligge sig ned og ligge stille,
er det jo ikke det store problem, men hun jokkede bare rundt, og malkede med
sine store poter! :0)
sidst jeg var gravid, havde min "gamle" kat (11 år) en fast plads på den
store runde mave, de "kloge" siger det er fordi de kan mærke/høre baby´s
hjerteslag, og at det minder lidt om en spinden...?? Om det har noget på sig
ved jeg ikke...
Det er nu lækkert med en langhåret misser igen, hun er så fin!

Fra : Kate

Dato : 16-04-06 19:06

Sidsel <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote in

> [...]
> gravide mave - og de forstår ikke et nej ;) Her gør alle tre katte
> det, men jeg må indrømme at de et stykke af vejen får lov, bare

Min den tungest, Mowgli, har for vane om morgenen at vade direkte på
min blære....Nøj, det er noget der kan få mig ud af fjerene. Mowgli ved
godt hvor vi skal hen. Hver morgen pisker han ud på toilettet, mens de
to andre fiser i køkkenet, kun for at komme luskende tilbage og vente
og brokke sig