Til jer der opdrætter eller har perserkatt~
Fra : LH

Dato : 06-04-06 05:56

Jeg har for en måned siden købt en lille ny perserkat. Han har ikke ret
meget næse, og det er første gang jeg har en perserkat med så flad næse. Jeg
var ikke klar over det kunne give katten SÅ store problemer, som jeg nu
oplever. Han har meget svært ved at få vejret gennem næsen, han nyser meget,
og skal han snuse til noget eller spinder udløser det nys. Han snorker HØJT
og man kan høre ham så snart han spiser, slikker sig, eller bider i legetøj
eller hvis han spæner rundt og leger. Da jeg købte ham gjorde jeg opmærksom
på han nøs, men fik at vide han var ude af en "nysefamilie" og evt lige var
blevet vasket og vaccineret (hvilket kunne udløse lidt snot). Dengang kom
han på en penicillinkur. Men han virker ikke syg, der flyder ikke snot eller
nyses snot ud og der er heller ikke noget i øjnene. Men han lyder hele tiden
som vi selv kan lyde når en forkølelse er på sit højeste og næsen er totalt
stoppet og man har svært ved at trække vejret gennem næsen. Det er synd for
ham, og jeg er blevet overrasket over at høre hvor plaget de åbenbart kan
være af de flade næser. Nu har jeg haft perserkatte siden 1995 og har aldrig
hørt en af dem sige sådan. Men han er så også meget fladnæset. Hvad siger I
der forhåbentligt har forstand på det, er dette "normalt"? Har talt med
dyrlægen om det som siger at det desværre er meget normalt, men jeg har ikke
været med katten hos dyrlægen da han ikke virker syg.

LH

Fra : Tina M.

Dato : 06-04-06 06:07

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrlægen om det som siger at det desværre er meget normalt, men jeg har
> ikke været med katten hos dyrlægen da han ikke virker syg.

Hvis katten har meget små næsebor, så er det derfor - og ikke fordi hans
næse er flad.
De fleste opdrættere prøver idag, at avle katte med større næsebor, men
selvfølgelig stadig med flade næser, som standarden for persere siger.
Jeg har kun per/exo med flade næser men med store åbne næsebor, og ingen af
dem lider af snorken, eller hvad du ellers nævner.

Mvh

Tina
DK Heart & Soul

Fra : LH

Dato : 06-04-06 06:33

Er der håb om det bliver bedre efterhånden han vokser til?

Fra : Tina M.

Dato : 06-04-06 09:15

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der håb om det bliver bedre efterhånden han vokser til?

Det tror jeg ikke, for næseborene bliver jo desværre ikke lige pludseligt
større....men nu ved du, at du også skal kigge efter sådan noget en anden
gang, hvis du skal købe perser.
Håber, du trods alt får en dejlig lille kammerat - og at hans forældre er
PKD-fri (kan jo godt huske nogle af dine andre mails )

Held og lykke

Mvh

Tina

DK Heart & Soul

Fra : LH

Dato : 06-04-06 14:40

Hans forældre og bedsteforældre er testede og det har jeg kopier af papirer
på................

LH

Fra : Sabina H.

Dato : 06-04-06 06:39

LH wrote:
> [...]
> dyrlægen om det som siger at det desværre er meget normalt, men jeg
> har ikke været med katten hos dyrlægen da han ikke virker syg.

jeg har selv to, og et lille opdræt med perserkatte.... min erfaring er at
trods at min ene pige faktisk er lidt langnæset for en perser, så "grynter"
hun også under vilde lege eller andet der lige kræver lidt mere luft.... min
anden perser har en tendens til snorken, og naturligvis grynten også, men
ingen af dem er eller har været meget generet af det.....
desværre er der ikke noget at gøre ved det.... så selvom jeg godt kan forstå
din bekymring, så må du vist bare acceptere at du har fået dig en "grynter"
;)
nu formoder jeg at han stadig er ret ung, og unge katte har altså en tendens
til at være lidt voldsommere i deres bevægelser generelt, så jeg vil tro at
det måske stilner lidt af når han bliver lidt ældre og lidt mere langsom ;)
det er ihvertfald min erfaring....
håber da stadig at du er glad for ham, og kan acceptere hans lidt anderledes
lyde ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : LH

Dato : 06-04-06 06:51

Jo, jeg elsker bare den kat og tør ikke henvende mig til opdrætteren, for
tænk om hun tror jeg er "utilfreds" og vil have ham tilbage. Jeg vil absolut
ikke af med ham, men det har bare overrasket mig at det kan være så slemt.
Og det er ikke kun under leg, det giver også problemer når han spiser og
sover. Det sidste er faktisk så meget at han holder mig vågen og da han kun
er et barn endnu og vil sove hvor jeg er og hvor de andre persere sover
(mine får lov til at gå med i seng!!), så er det faktisk et problem lige
her. I nat stod jeg op og lukkede ham ind i stuen og lukkede døren og så har
jeg bare SÅ dårlig samvittighed fordi han er så lille og savner "mor" og de
andre. Men det er heller ikke hver nat det er lige slemt.
Men tro ikke jeg ikke kan lide ham, for det kan jeg bestemt. Han er utrolig
dejlig, men jeg syntes på den anden side også det er synd for ham. Men jeg
håber det er noget han kan vokse lidt fra med tiden. Han er kun lige 4 mrd.
LH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-06 12:44

LH wrote:
> [...]
> dyrlægen om det som siger at det desværre er meget normalt, men jeg har ikke
> været med katten hos dyrlægen da han ikke virker syg.

Sådan går det når opdrætterne kun tænker på udstilling og
udseende og ikke på velbefindet.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Andrea

Dato : 07-04-06 14:05

[...]

Jeg har heller aldrig fattet det skønne i en deform kat... Og bliver faktisk
lidt stødt over opdrættere der tilsidesætter kattens helbred for et ekstremt
udseende. Men det er da trods alt rart at høre, at de nu prøver sig frem med
større næsebor, for at lette tilværelse lidt for perserkatten. Men hvad med
de løbende øjne...? osv...
Mvh Kristina

Fra : Tina M.

Dato : 07-04-06 18:18

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse

> [...]
> med
> større næsebor, for at lette tilværelse lidt for perserkatten. Men hvad

Hvad er der deformt ved en perser/exotic ?
Vi tilsidesætter intet - og det er vist meget få perserkatte i dag, som har
store problemer med vejrtrækning og løbe-øjne.
Jeg syntes, I skal kigge Jer lidt omkring, før I kommer med disse påstande -
vi er ikke så onde og griske, som I gør os til !!!!

Hilsen

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Tina M.

Dato : 07-04-06 18:13

[...]

Hvordan kan du komme med sådan en påstand ? der er rigtig mange opdrættere,
der ikke går på udstilling, men selvom vi går på udstilling, så er det altså
kattenes ve og vel, der kommer i første række.
Fordi vi er opdrættere, så er vi ikke kolde og kyniske, og blæser på vores
dyrs sundhed !!!

Mine katte er min børn, og ligeså deres killinger !!

Hilsen

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-04-06 20:01

> [...]
> dyrs sundhed !!!
>
> Mine katte er min børn, og ligeså deres killinger !!

Jeg håber da også, det er rigtigt, at man i dag tænker mere på Perserens
sundhed og velbefindende, end man gjorde før i tiden.

Jeg husker nemlig tydeligt for ca. 13 år siden en perseropdrætter, der
pralede med, at hendes killinger var så "typede", at de ikke kunne die
hos deres mor, men måtte sondefodres :>(

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina M.

Dato : 08-04-06 08:15

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pralede med, at hendes killinger var så "typede", at de ikke kunne die
> hos deres mor, men måtte sondefodres :>(

Det er da total dumhed, for killingerne har jo ikke haft en jordisk chance
for, at komme til, at spise senere hen, hvis de ikke engang kunne die, da de
var små.
Mine perser- og exotic killinger dier fint hos deres mor - har lige nu et
kuld på knap tre uger, og der er fuld gang i mælkebaren, så her får de
hverken sonde eller ligger i ilttelt, for at kunne trække vejret.....men jeg
har jo også *kun* været igang i 5 år.

Mvh

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-06 11:18

Tina M. wrote:
> "Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse

> Hvad er der deformt ved en perser/exotic ?

Næsen.

> Vi tilsidesætter intet - og det er vist meget få perserkatte i dag, som har
> store problemer med vejrtrækning og løbe-øjne.

Men er der så mange som har lidt problemer ?

> Jeg syntes, I skal kigge Jer lidt omkring, før I kommer med disse påstande -
> vi er ikke så onde og griske, som I gør os til !!!!

Nej, ikke helt

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Tina M.

Dato : 21-04-06 06:25

> Hvad er der deformt ved en perser/exotic ?

Næsen.

Det fungerer ligeså godt, som på andre katte...

> [...]

> påstande -
> vi er ikke så onde og griske, som I gør os til !!!!

Tak - lyder nu ikke så ovebevisende....men jeg har da f.eks også tjent sotre
formuer på, at opdrætte katte, så lidt griske er vi jo nok.....
Nej du, at være opdrætter er for hyggens skyld med med et stort minus på
bundlinjen !!!

--
Christian
http://www.yee-haw.dk