min kat har skæl
Fra : sleepflower

Dato : 03-04-06 10:11

Min sorte kat har skæl og det er jo ekstra tydelig hos ham. ER der nogen der
ved hva man plejer at gøre ved det, og findes der mske en god shampoo jeg
kan prøve med inden jeg slæber kræet til dyrlæge?
--
besøg studenterhus Århus på www.studenterhusaarhus.dk

Fra : RJ

Dato : 03-04-06 13:46

Hvad spiser han?

Det kan nemlig snildt skyldes maden.

/Rikke

Fra : sleepflower

Dato : 03-04-06 14:49

Lige nu får han´olivers diet / senior, ellers har han fået hills W/D

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-04-06 16:55

> Lige nu får han´olivers diet / senior, ellers har han fået hills W/D

Kære Sleepflower

Det skyldes med 99 procents sikkerhed, at der kun er ganske lidt fedt i den
mad, som han får. Hvis du tilføjer lidt olie, eller hvis du giver ham lidt
tun i olie, så forsvinder skællen med det samme.

(Prøv evt - du ser effekten et par dage efter, hvor alt skæl er væk.)

Katten tager ikke skade af at have lidt skæl, og det kan forsvares at blive
ved med den kaloriefattige kost, hvis han er kraftigt overvægtig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : RJ

Dato : 03-04-06 18:18

Så er jeg ganske overbevidst om at det er pga. fodret at han har skæl. Jeg
ville personligt gå ned til dyrlægen og få et godt foder - ikke light
udgave, da det ret ofte skyldes light foder.

Blot min erfaring.

Skal han tabe sig, så giv ham mindre at spise. Fik engang fortalt at katte
af Hills foder har brug for 10 gram pr. 1 i døgnet. Aner ikke om dette
holder stadigvæk. Men det passer glimrende på hvad min evigt tynde hunkat
spiser og altid har spist.

- blot til orientering er det hende eget valg, hun spiser ikke mere og hun
har fri adgang til mad døgnet rundt.

Fra : sleepflower

Dato : 03-04-06 20:51

hva for noget olie skal jeg så bruge?
Jeg brugte også Hills W/D fordi den skulle tabe sig, brugte det længe uden
resultater derfor ville jeg prøve Olivers, det er altså ikke kun fordi jeg
er nærrig men lige så meget fordi jeg ikke vil bruge et foder som alligevel
ikke virker efter hensigten ( og er dyrere)

--
besøg studenterhus Århus på www.studenterhusaarhus.dk

Fra : RJ

Dato : 04-04-06 11:16

Olie er altså beklageligvis ikke løsningen. Det er et lødigt foder. IKKE
light foder. Men et godt foder og her vil jeg anbefale du taler med
dyrlægen. Selv ville jeg anbefale regal, hills, eukanuba, royal canin - men
de varianter der kan fås hos dyrlægen. Kun regals varianter er ens uanset
hvor de købes.

Held & lykke

/Rikke

ps: der kan godt gå en månedstid inden du ser den synlige forskel på at have
skiftet foder så hav tålmodighed

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-04-06 17:11

> Olie er altså beklageligvis ikke løsningen. Det er et lødigt foder.

Lødigt foder kan sagtens være fedtfattigt (ligesom for mennesker), og så gør
det intet at spæde op med en smule olie (ligesom for mennesker).

....men det er klart, at hunden ikke konstant skal leve af olie.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 04-04-06 17:44

Jan W Nielsen skrev i en meddelelse...

> Lødigt foder kan sagtens være fedtfattigt (ligesom for mennesker), og så
> gør det intet at spæde op med en smule olie (ligesom for mennesker).

Ja, det vil jeg nu også sige. Min dyrlæge har anbefalet en lille daglig
dosis lakseolie til min hankastrat, der også har problemer med skæl, især
ved haleroden. Olien er også med til at gøre pelsen blank og lækker. Min
bamsedreng har også været på slankekur de sidste fem måneder, resultatet er
masser af skæl og en virkelig mat pels. At han så ikke mener at lakseolie er
guds gave til katte, er bare et ekstra fartbump på vejen.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Allan

Dato : 04-04-06 17:46

> [...]
> det intet at spæde op med en smule olie (ligesom for mennesker).
>
> ...men det er klart, at hunden ikke konstant skal leve af olie.

Miav Hehe

Men ellers har du helt ret.

Mvh Allan

Fra : Noon

Dato : 04-04-06 18:07

Efter et besøg hos dyrlægen pga skæl, får mine misser et skvæt lakseolie
ud over deres tørkost, og det hjælper! Det er også sundt for deres hud
og pels, og det kan købes i dyrehandlen. Men det hjalp også at skifte
over til et ordentligt foder - nu får de specific FXD fra dyrlægen - for
du må ikke udelukkende give din mis slankefoder. Det er der slet ikke
nok næring i, så det er nok grunden til, at den får skæl.

Håber du/I kommer af med problemet! Ellers må I jo til dyrlægen...
-Noon

Med venlig hilsen
Noon
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 11:22

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter et besøg hos dyrlægen pga skæl, får mine misser et skvæt lakseolie
> ud over deres tørkost, og det hjælper!

Lakseolien har også hjulpet her. Det var godt nok hunden, der havde
problemet med skæl, men det forsvandt lynhurtigt efter, at jeg tilsatte lidt
lakseolie i tørkosten.
Det kan også købes hos Olivers.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : sleepflower

Dato : 08-04-06 11:46

-- Nu har jeg købt noget fiskeolie til dem, men herrerne er godt nok
fornærmede over det. De skælder noget så vældigt ud og jeg har lange
diskusioner med dem. Nu må jeg lige give det nogle dage og se om det
hjælper

Fra : RJ

Dato : 08-04-06 17:23

Der skal altså længere tid - og jeg tror ikke på at fiskeolie er nok.

Og med længere tid mener jeg 6- 8 uger. Men jeg ville personligt skifte til
et ordentligt foder efter råd fra dyrlægen om hvad der ville være bedst til
min kat og det skulle IKKE være et light produkt.

men held & lykke og tænkt på dyrene.. er de generet af en tør og måske
kløene hud?