hvor køber man en schæfer ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-05-06 18:28

je nu ved jeg ikke lige hvordan man staver til schæfer men forlader
mig på mine med skribenters evne til at kunne høre hvad ordet betyder
... anyhow så har jeg så småt besluttet mig og der er en der vil blive
wild glad hvis jeg købte en ... men hvad koster sådan en ?
jeg forestiller mig noget i retning af mellem 4-7000 kr `?
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 18:32

Bo M Mogensen skriblede bla:
> [...]
> wild glad hvis jeg købte en ... men hvad koster sådan en ?
> jeg forestiller mig noget i retning af mellem 4-7000 kr `?

Hej Bo prisen er nok ikke helt ved siden af men nærmere de 7 end 4
Her er lidt
http://www.schaeferhunden.dk/hvalpeliste.htm

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 28-05-06 20:49

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcopp.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> wild glad hvis jeg købte en ... men hvad koster sådan en ?
> jeg forestiller mig noget i retning af mellem 4-7000 kr `?

Nu ved jeg ikke om du er på udkig efter en 8 uger hvalp eller om hunden godt
må være lidt ældre?
Tæver er generelt billigere en hanner og kan godt findes for 5000,- hvis man
kigger sig godt for, måske enda lidt billigere, hvis hunden godt må være
f.eks. 6 mdr., hanner koster gerne et par tusind mere, og bliver generelt
solgt hurtigere, så der er chancen for at finde en hund opdrætteren ikke er
kommet af med ved 8 ugers alderen minimal.
Jeg vil også gøre dig opmærksom på at en schæfer kræver en del af dig med
hensyn til din tid, en schæfer har brug for meget mere end fri adgang til en
villahave og en luftetur uden for haven på 5 min. morgen og aften og så 60
min. træning en gang om ugen, hvilket desværre er skæbnen for alt for mange
schæferhunde. I "Bogen om Schæferhunden" skriver de omkring valg af en
schæferhund, at man skal være villig til at ofre 2-3 timer dagligt på den,
hvilket måske nok er lige i overkanten, men det vil helt sikkert være
optimalt for hunden, og viser lidt om racens behov for at blive aktiveret.

Så Bo, hvis det bare er en hund til at underholde den hund du allerede har,
så bør du finde en anden race, men vil du virkelig gerne ha' en schæfer og
er villig til at lægge timerne i den, så finder du ikke nogen bedre
hunderace.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/ og http://www.schaeferhunden.dk er der
hvalpelister.

Kim

Fra : sjakalen

Dato : 28-05-06 22:04

Hvis det er en lidt ældre du er på jagt efter så er der på schaeferhunden.dk
også en omplacerings liste link her under.
http://www.schaeferhunden.dk/omplacerings_listen.htm

Søren Jensen
webmaster på www.ld6.dk
Schæferhundeklubben kreds 81 hjemmeside www.kreds-81.dk
og på min egen www.sph-spor.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 06:29

On Sun, 28 May 2006 21:48:34 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcopp.net> skrev i en meddelelse
>
>Nu ved jeg ikke om du er på udkig efter en 8 uger hvalp eller om hunden godt
>må være lidt ældre?

Nahh helst ikke meget jeg agter at starte på valpe træning fra start
af ....

>Tæver er generelt billigere en hanner og kan godt findes for 5000,- hvis man
>kigger sig godt for, måske enda lidt billigere,

ja det var nu godt nok en han jeg havde i tankerne

> [...]
>hvilket måske nok er lige i overkanten, men det vil helt sikkert være
>optimalt for hunden, og viser lidt om racens behov for at blive aktiveret.

jamen jeg er klar over der skal ligges en del arbejde i det ... men nu
er jeg heller ikke aflene om den så ....

>Så Bo, hvis det bare er en hund til at underholde den hund du allerede har,

Det gør jeg ikke hun er en primadonna og kan generalt ikke fordrage
andre hunde ... men det må hun lære ...

>så bør du finde en anden race, men vil du virkelig gerne ha' en schæfer og
>er villig til at lægge timerne i den, så finder du ikke nogen bedre
>hunderace.

jamen det er jo det jeg ved - egentligt ville jeg helst ha en
blandning i mellem en scæfer og en beranard senet .... men det er well
ikkke sådan at finde ...?
simpelthend for at undgå problemer med indavl også synes jeg begge
hunde har et godt temperament

>På http://www.dansk-kennel-klub.dk/ og http://www.schaeferhunden.dk er der
>hvalpelister.

jeg vil kiggge
og tak for hjælpen

Fra : Kim

Dato : 29-05-06 21:02

> ja det var nu godt nok en han jeg havde i tankerne

Så er prisen nok tættest på de 7000,- for en hvalp, med lidt held kan du
måske finde en til 6000,- men jeg tror 7-8000,- er prisen de fleste steder i
dag.

> jamen det er jo det jeg ved - egentligt ville jeg helst ha en
> blandning i mellem en scæfer og en beranard senet .... men det er well
> ikkke sådan at finde ...?

En schæferhans aktivitetsbehov ligger MEGET over hvad en Berner Sennen har
behov for, dette skal du gøre dig klart inden du handler. Hvis den ikke
bliver aktiveret bliver den nemt en problemhund der bider ting i stykker
bare for at ha' noget at fordrive tiden med. Jeg har f.eks. kendskab til en
schæferhan, der i en alder af 3 år, stort set havde splittet alt i dens
ejers have, og desværre havde hunde også gnavet i mursten og andre sten i
dens kedsomhed, så de tænder der havde det bedst, var kun 1/4 længde af hvad
de burde være, og dette fordi ejeren mente, at hunden var aktiveret ved at
den kunne løbe frit i hans 1200m2 have, og så fik en luftetur på 10 min. en
gang om dagen.

Dette er ikke for at skræmme dig fra at købe en schæferhan, for jeg ville
ikke selv eje nogen anden hund, men jeg har så også gennemsnitlig brugt små
2 timer dagligt på at aktivere mine schæferhunde, som jeg har haft indtil
nu.

Kim

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 23:31

On Mon, 29 May 2006 22:02:04 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

> [...]
>2 timer dagligt på at aktivere mine schæferhunde, som jeg har haft indtil

jamen det skal jo til min mor har haft hyrdehund sided 1980 og de
kræver endnu mere ... men overvejer nu lidt en tæve...i stedet

Fra : jopa

Dato : 30-05-06 11:19

Kim skriblede bla:

> [...]
> dette fordi ejeren mente, at hunden var aktiveret ved at den kunne
> løbe frit i hans 1200m2 have, og så fik en luftetur på 10 min. en
En schæfer behøver såmænd ikke så stor aktivering er min erfaring.
Det er lidt af en skrøne, men klart det er en fordel, og det gælder såmænd
mange andre racer også.

Det du refererer til ville ske hvis de samme mennesker havde en anden race.
De burde formentlig slet ikke have hund overhovedet da noget tyder på at de
ikke magter opgaven.

En schæfer kan sagtens nøjes med den daglige trummerum som hjemmehyggehund
den er fint omstillingsparat blot den kan få lov til at vogte sin flok

Den jeg har nu har ALDRIG ødelagt noget som helst, og den bliver ikke
aktiveret som du foreslår, nej den får sine daglige gåture med farmand og
befinder sig så helst og bedst i sin hundegård eller liggende på trappen til
hoveddøren.
Nogen nemmere hund/race findes ikke, men den skal kende sin plads i
hierakiet eller kan den blive problematisk sådan en hanhund.
Tæverne er noget nemmere er min erfaring.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-05-06 17:51

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Kim skriblede bla:

> En schæfer behøver såmænd ikke så stor aktivering er min erfaring.
> Det er lidt af en skrøne, men klart det er en fordel, og det gælder såmænd
> mange andre racer også.

Enig.

> Nogen nemmere hund/race findes ikke, men den skal kende sin plads i
> hierakiet eller kan den blive problematisk sådan en hanhund.
> Tæverne er noget nemmere er min erfaring.

Enig, min tæve har i hvert fald aldrig vist skyggen af tendenser til at
ville overtage magten .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-05-06 18:02

Søren LH skriblede bla:

> Enig, min tæve har i hvert fald aldrig vist skyggen af tendenser til
> at ville overtage magten .

Har min nu heller ikke men har så også kendt sin plads aller neeeeeeederst i
bunden af rangordenen herhjemme, og det uden at være det mindste trykket
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 30-05-06 18:15

> [...]
> En schæfer behøver såmænd ikke så stor aktivering er min erfaring.
> Det er lidt af en skrøne, men klart det er en fordel, og det gælder såmænd

Det er synd for en schæferhund som er avlet til at arbejde, at den kun
bliver aktiveret måske 2x10 min. dagligt med alm. lufteture, og så 1 times
træning en gang om ugen, at en schæfer der må nøjes med så dårlige forhold,
måske nok kan vænne sig til det, er i mine øjne synd for hunden.

> Det du refererer til ville ske hvis de samme mennesker havde en anden
> race.

Der er jeg ikke enig, de skulle bare finde en race der, passer bedre ind i
deres hverdag end en brugshund.

> En schæfer kan sagtens nøjes med den daglige trummerum som hjemmehyggehund
> den er fint omstillingsparat blot den kan få lov til at vogte sin flok

Det er stadig synd at købe en brugshund til kun at tosse rundt i haven for
sig selv, en sådan hund skal ha' nogle udfordringer i dagligdagen, men man
behøver selvf. ikke "bruge" hunden 2 timer dagligt, men hunden bør være en
del af det man foretager sig ud over nogle gode lange lufteture, så den ikke
bare må passe sig selv..

> [...]
> befinder sig så helst og bedst i sin hundegård eller liggende på trappen

foreslår?

Gåture er jo også aktivering af hunden, det samme er gælder alm. leg med den
i haven, det er jo ikke fordi man skal træne med hunden 2 timer om dagen.
Jeg er meget imod at folk køber brugshunde (af alle racer) bare for at ha'
en sådan hund, for der er da ikke noget mere åndsvagt end at købe en
brugshund til bare at ha' gående/liggende i en have/hundegård.

> Tæverne er noget nemmere er min erfaring.

Dette er også min erfaring, men det kan gi' problemer, hvis man allerede har
en tæve i forvejen, da sådan et par "kvindfolk" kan være meget hårde ved
hinanden.

Jeg vil lige tilføje at jeg med overstående ikke beskylder nogen her for
ikke at aktivere, eller ville aktivere deres hund, det er bare min generelle
holdning omkring brugshunde jeg kommer med, fordi jeg tror nogen har
opfattet mit tidligere indlæg, som at schæferhunde SKAL trænes 2 timer
dagligt.

Kim

Fra : jopa

Dato : 30-05-06 18:32

Kim skriblede bla:

> [...]
> times træning en gang om ugen, at en schæfer der må nøjes med så
> dårlige forhold, måske nok kan vænne sig til det, er i mine øjne synd

En schæferhund er ikke en "brugshund", det er noget vi har gjort den til på
grund af deres genetiske evner, så som mod, skarphed, vagtsomhed.
Schæferen er en "hyrdehund", og den befinder sig udemærket i familiens skød
specielt hvis den kan få lov til at "passe" på dem

> Det er stadig synd at købe en brugshund til kun at tosse rundt i
> haven for sig selv, en sådan hund skal ha' nogle udfordringer i
> dagligdagen,

Enig men det skal alle hunde.
der er intet i min terminologi der siger at schæferen er anderledes, det er
en myte fra gammel tid at bliver de ikke trænet meget kan de ikke styres.
Det mener jeg er vrøvl.
Jeg har da trænet bla PH meget før i tiden, og nu træner jeg ikke, og der er
ingen forskel i adfærd ûberhaupt
En schæfer kan sagtens holdes som almindelig familiehund blot dog kun af
rimeligt erfarne hundefolk

Er forstået
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 30-05-06 19:01

> [...]
> der er intet i min terminologi der siger at schæferen er anderledes, det
> er en myte fra gammel tid at bliver de ikke trænet meget kan de ikke

Jeg siger intet om at de SKAL trænes (BHP, SHP osv.), med jeg mener de skal
aktiveres og selvf. lære alm. lydighed, og jeg mener så også, at de har et
behov for aktivering, der er højere end flere andre racer for at ha' det
rigtig godt.

> [...]
> er ingen forskel i adfærd ûberhaupt
> En schæfer kan sagtens holdes som almindelig familiehund blot dog kun af

Jeg kan jo se glæden i hundene når vi har nærmet os træningsbanen, og den
ved hvad der skal foregå, derfor har jeg trænet med mine hunde, og vil
fortsætte med det. Men selvf. kan hundene da fint trives uden denne
træning, bare de bliver aktiveret på anden måde, gode lange lufteture,
cykelture, leg osv. er jo fint nok, bare hunden får rørt sig og får brugt
noget energi og sine sanser.

Kim

Fra : jopa

Dato : 30-05-06 19:08

Kim skriblede bla:
> Jeg kan jo se glæden i hundene når vi har nærmet os træningsbanen, og
> den ved hvad der skal foregå, derfor har jeg trænet med mine hunde,
> og vil fortsætte med det.
Jeg har jo haft tjenestehund og kan genkende det.
Hunden vidste at nu skulle der ske noget spændende når far tog slips på

> [...]
> lufteture, cykelture, leg osv. er jo fint nok, bare hunden får rørt
> sig og får brugt noget energi og sine sanser.

Rigtigt og godt formuleret.
Tror vi er rimeligt enige.
Vi skal blot ikke gøre det at have schæfer til alt for specielt, men
selvfølgelig advare ukyndige folk om konsekvenserne ved IKKE at gøre sig
klart at netop hanhundene kan være nogen bisser uden korrekt og konsekvent
OPDRAGELSE.

Min egen er usædvanlig skarp og kræver et vågent øje fra min side, men når
man bare har det sig for øje.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 28-05-06 23:02

> [...]
> wild glad hvis jeg købte en ... men hvad koster sådan en ?
> jeg forestiller mig noget i retning af mellem 4-7000 kr `?

Med de problemer du har haft med din nuværende hund synes jeg du skulle
holde dig til klappehunde/tæppetissere.

Fra : Leyna

Dato : 29-05-06 00:50

On Mon, 29 May 2006 00:01:54 +0200, "Winther" <nobody@home.dk> wrote:

>Med de problemer du har haft med din nuværende hund synes jeg du skulle
>holde dig til klappehunde/tæppetissere.

¨Jeg synes måske mere, at man skulle nøjes med en enkelt hund, nrå den
nuværende er så jaloux, som den er. For hvis skyld er det mon at man
anskaffer mere end en hund?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 06:33

On Mon, 29 May 2006 01:49:34 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>¨Jeg synes måske mere, at man skulle nøjes med en enkelt hund, nrå den
>nuværende er så jaloux, som den er. For hvis skyld er det mon at man
>anskaffer mere end en hund?

ja det er sgu da for min skyld - jeg skal b.la bruge en vagthund da
der ligger en rocker borg lige op af det hus jeg for

Fra : Leyna

Dato : 29-05-06 08:54

On Mon, 29 May 2006 07:33:12 +0200, Bo M Mogensen
<chokmah@spamcopp.net> wrote:

>ja det er sgu da for min skyld - jeg skal b.la bruge en vagthund da
>der ligger en rocker borg lige op af det hus jeg for

Du vil ha' en vagthund fordi du bliver usikker pga. en rockerborg?
Nu er jeg bestemt ikke hunde ekspert, men er der noget hunde kan
mærke, så er det usikkerhed/frygt hos sin ejer, og det er bestemt ikke
det bedste grundlag for at skulle opdrage en vagthund. Tværtimod har
du rigtigt gode chancer for lynhurtigt at stå med en problemhund.

Måske skulle du tænke lidt mindre på dig selv, og lidt mere på hvad du
kan byde en hund (din bolig består vist osse kun af et værelse, så
vidt jeg husker?), og ikke mindst skal du tænke på den hund du har i
forvejen. I kan alle komme til at vantrives så det basker. Er du bange
for indbrud så anskaf en tyveri alarm. Den bliver ikke
adfærdsvanskelig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 15:15

On Mon, 29 May 2006 09:53:42 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Du vil ha' en vagthund fordi du bliver usikker pga. en rockerborg?

jeg er sgu ikke usikker p.gr af en rocker borg var selv om ikke medlem
så ven af nordstjernen sener HA i årshus i 80erne ... men jeg er bare
praktisk + det er et sommerhus område der som bekendt er ofte hærget
af kriminalitet

>Nu er jeg bestemt ikke hunde ekspert, men er der noget hunde kan
>mærke, så er det usikkerhed/frygt hos sin ejer, og det er bestemt ikke
>det bedste grundlag for at skulle opdrage en vagthund.

jamen jeg har før haft stor hund - hun var et mønster eksemplaer af de
store hundes race - hun var meget nemmer ind den lille skid jeg har nu

>Måske skulle du tænke lidt mindre på dig selv, og lidt mere på hvad du
>kan byde en hund (din bolig består vist osse kun af et værelse, så
>vidt jeg husker?),

flytter som sagt på landet ...

>og ikke mindst skal du tænke på den hund du har i
>forvejen. I kan alle komme til at vantrives så det basker.

Nahh det skulle svare til at det er synd at få mere ind et barn - men
faktum er det fungere jo når de først er der ...

> Er du bange
>for indbrud så anskaf en tyveri alarm.

har en + overvågnings kamera som godt nok ikke er slået til men det er
nu mere eller tanken var at jeg skulle kun se hvem der ringer på før
jeg vudere om jeg gider lukke op

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 23:28

On Mon, 29 May 2006 09:53:42 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>og lidt mere på hvad du
>kan byde en hund (din bolig består vist osse kun af et værelse

retelse jeg har en lejlighed på 65 kwm for mig selv - jeg bruger godt
nok primært kun det ene værelse - men min genbo har en stor schæfer
han under lignene forhold og det har hende 3 opgange væk - det er alle
sammen vel afrettede hunde der både trives ser godt ud og opføre sig
eksemplarisk - faktisk meget sjældent de er i snor ...

Fra : Søren LH

Dato : 30-05-06 17:34

> [...]
> sammen vel afrettede hunde der både trives ser godt ud og opføre sig
> eksemplarisk - faktisk meget sjældent de er i snor ...

Man kan sagtens have en schæfer i en lejlighed. En schæfer bør aktiveres, og
til det formål er hverken en villa eller en villahave stor nok. Schæferen er
en rolig hund, som normalt lægger sig på at tæppe og mediterer når den er
inde, og så er selv et værelse rigeligt.

Noget andet er hvalpetiden, der må jeg sige at jeg havde stor glæde af at
min schæferhvalp kunne fræse rundt i haven og lege med hvad den kunne finde
af legetøj i form af nedfaldne grene, en plastikvandkande m.v. Hvis hun
skulle have kørt den samme energi af i en etværelses lejlighed var jeg nok
blevet vanvittig. Men også en hvalp hviler meget, og det skulle da nok være
muligt at få den aktiveret så meget at den er rolig når den er inde, og der
findes da også schæfere der har knap så stort energiniveau som min.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-05-06 17:59

Søren LH skriblede bla:
> Schæferen er en rolig hund, som normalt lægger sig på at
> tæppe og mediterer når den er inde, og så er selv et værelse rigeligt.

Kloge ord

I gamle dage havde man den forkerte holdning at kun schæferkyndige folk med
interesse for ekstrem træning af den ene eller anden art bla PH træning
burde have en sådan hund for uden den form for træning kunne man ikke styre
den.
Dette er jo vrøvl.
Fakta er at når vi snakker specielt hanhund skal der en fast og konsekvent
opdragelse til og du har en hund næsten som andre.
Man skal blot være opmærksom på racens egenskaber dvs specielt deres
vagtsomhed, og i modsætning til de fleste racer skarphed og mod der gør at
de ikke er egnede til familier der ikke ubetinget husker dette og er
opmærksom på det, ellers kan det gå galt, bare spørg postbuddet
Skide være med indbrudstyven
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-05-06 18:16

> [...]

> med interesse for ekstrem træning af den ene eller anden art bla PH
> træning burde have en sådan hund for uden den form for træning kunne man

Også enig. Men det var ikke vrøvl for disse folk, for med de træningsmetoder
man bruger i de kredse kan hundene komme i enorm høj drift, og så er de
virkelig ikke til at styre, og man mente dengang at man måtte bruge nogle
hårde metoder for at få dem under kontrol.

Enig igen

Mvh
Søren

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-05-06 22:36

On Tue, 30 May 2006 18:33:41 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Man kan sagtens have en schæfer i en lejlighed.

ja det kan jeg da se på de 2 der bor i opgangene nær mig fine hunde

> En schæfer bør aktiveres, og
>til det formål er hverken en villa eller en villahave stor nok.

Nahh men lige så snart jeg kommer på landet ( og skal sikkert ikke ha
hunden før ) så er der både strand og en enormt fredet areal

> Schæferen er
>en rolig hund, som normalt lægger sig på at tæppe og mediterer når den er
>inde, og så er selv et værelse rigeligt.

Det lyder også godt - da jeg jo beholder min lejlighed i byen og vil
være her fra tid til anden

> [...]
>muligt at få den aktiveret så meget at den er rolig når den er inde, og der
>findes da også schæfere der har knap så stort energiniveau som min.

Hmm hende jeg boede med da den lille skid var valp købte en masse
legetøj til hende og bortset fra en kærlighed til Hmm ...dame truser
så har hun faktisk aldrig ødelagt noget ...nahh en en udstoppet
slange... men ikke noget med ledninger lp er bøger osv ( det tager
papegøjen sig ad ....men hunden har været go til at skælne i
mellem hvad der var hendes og hvad der var mit - hun havde et par sko
hun måtte slås med som valp og de blev da også maltraktere ... men hun
har aldrig rørt andre sko ... så tror du ikke det handler om at gi
hunden noget der er dens eget ?

Fra : Søren LH

Dato : 31-05-06 04:42

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun måtte slås med som valp og de blev da også maltraktere ... men hun
> har aldrig rørt andre sko ... så tror du ikke det handler om at gi

Jeg snakker ikke om at den ødelægger noget, men om at den fræser rundt som
en åndssvag.

Mvh
Søren

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 06:32

> [...]

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcopp.net> skrev i en meddelelse
>
>Med de problemer du har haft med din nuværende hund synes jeg du skulle

Nahh problemer og problemer ... ja hun løber fra tid til anden op til
andre og gør af dem ... men det er sådan set det ... hun har ikke
taget livet af nogen a mine andre dyr selv om lejlighed har budt sig
og det er sådan set de krav jeg stiller til hende ... ja hun er lidt
jaloux men det går over når hun lære folk at kende - endvider gør man
mere ud af en stor hund ind en lille da den reelt kan være farlig
under de forkerte omstændigheder ... ja det skal den selvf også være
hvis der er indbrud

Fra : Jesper HVL

Dato : 29-05-06 11:21

Bo M Mogensen wrote:
> [...]

Med chancen for at få "ørene i maskinen"...

> Nahh problemer og problemer ... ja hun løber fra tid til anden op til
> andre og gør af dem ... men det er sådan set det ...

Øøøøh... "men det er sådan set det"... Det gør min beagle også - og det
er jeg da bestemt ikke stolt af - så det er noget vi arbejder hårdt på
at få ham til at holde op med.

> hun har ikke
> taget livet af nogen a mine andre dyr selv om lejlighed har budt sig
> og det er sådan set de krav jeg stiller til hende ...

Tja, hvorfor så ikke holde elefanter i stedet. De opfylder også de krav
det meste af tiden... ?! Det er jo nok også grunden til ovenstående problem?

ja hun er lidt
> jaloux men det går over når hun lære folk at kende - endvider gør man
> mere ud af en stor hund ind en lille da den reelt kan være farlig
> under de forkerte omstændigheder ...

Wrong! Jeg kan simpelthen ikke være mere uenig i det du siger.
Sorry :0( Man "gør noget" ud af enhver hund - da enhver hund er et
hundeliv. Og et godt hundeliv forudsætter at man gør noget ud af sin
hund, i form af træning, opmærksomhed, lederskab osv osv osv

ja det skal den selvf også være
> hvis der er indbrud

Det synes jeg du skal overveje en gang til. Jeg tror ikke du ville bryde
dig om at komme hjem og se en eventuel ubuden gæst ligge sønderflænset
på dit gulvtæppe.

Med respekt
Jesper

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-05-06 15:22

On Mon, 29 May 2006 12:21:08 +0200, Jesper HVL
<jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> wrote:

>Med chancen for at få "ørene i maskinen"...

jamen der er jeg nu ret sikker på mig selv - den hund jeg har nu er
den første lille hund i famillien - men alle de hunde vi har haft
siden beg. a 80 erne har alle være fine & gode selvf har der været
ting de skulle lære .... men hvilken hund skal ikke det ?

>Øøøøh... "men det er sådan set det"... Det gør min beagle også - og det
>er jeg da bestemt ikke stolt af - så det er noget vi arbejder hårdt på
>at få ham til at holde op med.

jow men det er som om det går bedre nu er hun lige blevet 5 år og det
er ikke så slemt mere hun jager heller ikke længer børn af mellem
østlig bagrund - som hun af en eller anden grund ikke ku fordrage.
dansk kaukasiske børn no problem ...

>Tja, hvorfor så ikke holde elefanter i stedet.

Nahh hold nu lige fornuften i bero

> [...]

>hundeliv. Og et godt hundeliv forudsætter at man gør noget ud af sin
>hund, i form af træning, opmærksomhed, lederskab osv osv osv

ja men så må min form være optimal da jeg aldrig har haft en hund der
ikke trives - indrømmet shit happens i et hunde liv som da hun f.eks
bed en narkoman i fingeren hele 2 gange ... men hun er ikke i tvil om
hvem der bestemmer og opføre sig altid som en engel når vi er hende og
mig + en eller flere hun kender...

>ja det skal den selvf også være
>
>Det synes jeg du skal overveje en gang til. Jeg tror ikke du ville bryde
>dig om at komme hjem og se en eventuel ubuden gæst ligge sønderflænset
>på dit gulvtæppe.

Det vil jeg sgu nyde - folk har ikke noget at gøre i mit hjem hvis jeg
ikke er der ... !

Fra : Jesper HVL

Dato : 30-05-06 12:24

Hey

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> er ikke så slemt mere hun jager heller ikke længer børn af mellem
> østlig bagrund - som hun af en eller anden grund ikke ku fordrage.

Tror du ikke snarere det har været personer med en bestemt fremtræden /
udstråling? Der er også en hvis type som vores Beagle "tænder af" på.
Hunde har en fornemmelse for personlighed.

> ja men så må min form være optimal da jeg aldrig har haft en hund der
> ikke trives - indrømmet shit happens i et hunde liv som da hun f.eks
> bed en narkoman i fingeren hele 2 gange ...

Jeg håber ikke der skete noget - med hunden (fy - skam mig)

Så så så... Husk det sviner...

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-05-06 15:51

On Tue, 30 May 2006 13:24:11 +0200, Jesper HVL

>Tror du ikke snarere det har været personer med en bestemt fremtræden /
>udstråling? Der er også en hvis type som vores Beagle "tænder af" på.
>Hunde har en fornemmelse for personlighed.

altså nu er pærker jo ikke lige frem hunde elsker så ....det er jo et
urent dyr i.flg koranen og det synes de at have taget til sig

>Jeg håber ikke der skete noget - med hunden (fy - skam mig)

Nahh hunden er helt frisk ingen lever betændelse eller tegn på aids :)
Nahh men det var da den mest tåblige situation han stikke hånden ned
til hende nå så napper hun ham - og jeg sider lidt i min egen verden -
fanme om han så ikke stikker hånden der ned igen og hun bider ham for
anden gang - altså ... hvis man er blevet bidt af en hund så skal man
sgu da være et svært tåge hoved for at stikke lapen ned til den igen?

>Så så så... Husk det sviner...

ja ja man må tage det sure med det søde :)

Fra : Søren LH

Dato : 30-05-06 17:47

Jeg ser der er mange der mener Bo skal holde sig fra en schæfer. Ved i
virkelig så meget om Bos evner som hundeejer, at I vil tage ansvaret for at
råde en person fra det han meget gerne vil? Jeg synes man påtager sig et
stort ansvar på den måde. Bo har jo ellers haft andre hunde, herunder omgået
med maremmaer, hvorfor skulle han så ikke kunne håndtere en schæfer, som jo
trods alt er Danmarks almindeligeste (eller næstalmindeligste) hund?

Adfærdsterapeuter siger at schæferen ikke er den hund de kommer specielt
hyppigt ud til i forhold til hvor udbredt den er. Jeg synes ikke vi skal
gøre den mere vanskelig end den er.

Jeg læser lige om maremmaen: "yderst selvstændig, afvisende overfor
fremmede......", " god plads at røre sig på udendørs - gerne i en
indhegning, hvor hunden ikke bliver overrasket over andre hunde og af
mennesker den ikke kender." - nok en noget anden hund end en almindelig
dansk hyggehund

Mvh
Søren

Fra : Kim

Dato : 30-05-06 18:25

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser der er mange der mener Bo skal holde sig fra en schæfer. Ved i
> virkelig så meget om Bos evner som hundeejer, at I vil tage ansvaret for
> at

Jeg mener bestemt ikke Bo skal holde sig fra en schæfer, og er ked af hvis
mit indlæg opfattes sådan, jeg vil bare gøre opmærksom på at, den nok kræver
lidt mere af ham end den han har nu, og også mere end en Berner Sennen.

Jeg glæder mig da til at høre om, den når han har handlet

Kim

Fra : Leyna

Dato : 31-05-06 09:43

On Tue, 30 May 2006 18:46:42 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Jeg ser der er mange der mener Bo skal holde sig fra en schæfer.

Jeg ved ikke om jeg bør føle mig ramt, for jeg er jo en af dem der
fraråder hund nr. 2 i dette tilfælde. Det er nu ikke fordi det er en
Schæfer, men mere fordi jeg har opfattelsen af, at hans nuværende hund
trives bedst som ene-hund.

For mig er det ikke nær så vigtigt hvilken race (eller blanding ) jeg
tilfører familien, men det er et absolut MUST at alle trives sammen
som flok. Helt konkret, så var det slet ikke mig eller manden, der
valgte hund nr. 2 her... Det var Vaks! Det var for Vaks' skyld at hund
nr. 2 kom ind i billedet, og kravet til denne hund var at der skulle
være krudt i den (fordi Vaks i den grad havde brug for en legekammerat
der kunne holde hans tempo) og at den var af nogenlunde samme
størrelse, så Vaks ikke ville vælte den.

Så mit råd er kun givet ud fra mine egne holdninger om, at flokken
skal trives, og har man en ene-hund, som ikke tåler andre hunde (og
kræver hele opmærksomheden), så ville jeg nok nøjes med denne ene
hund. Den var der trods alt først, og det ansvar man har taget for
denne hund mener jeg altså at man må leve op til.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 31-05-06 15:10

On Wed, 31 May 2006 10:42:42 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om jeg bør føle mig ramt,

Det synes jeg nu også godt du kan lidt efter som du ikke kender mig
privat fakta er at jeg lide flere hunde ind jeg kan lide mennesker og
kommer egentligt bedre ud af det med hunde ind en del mennesker
jeg har haft med hunde og gøre siden beg af 70 erne og de har ALLE
sammen været noget nogen fine hunde - uhled & tragedier har der været
( ikke alle de her hunde har været mine langt fra men min familles og
som sådan også delvist mine)

men uheld - de fleste uheld var med mastif der bed en dame slemt i
ansigtet også slog den vist og en anden hund ihjel

tragedier : der er døde et par stykker en blev for giftet af en
åndsvag havemand også var der en jagthund der døde af et kyllinge ben

men alle de hunde har jeg personligt haft det meget fint med.

De bedste var
1.) min gamle berna sennet ( Bella )
2,) en old english shebard ( Brutus ) han var genial
3.) den bette skid jeg har nu ( Nash )

men ellers havde vi en meget skt bernhards også en prægtig hund
3-4 hyrde hunde

osv osv.

> for jeg er jo en af dem der
>fraråder hund nr. 2 i dette tilfælde. Det er nu ikke fordi det er en
>Schæfer, men mere fordi jeg har opfattelsen af, at hans nuværende hund
>trives bedst som ene-hund.

jamen det gør hun såmænd nok også - ja jeg er ikke i tvil hun ligger
på mit skød som jeg skriver dette - og hun jager parakit & papegøje
når lejlighed byder sig og en gang i mellem har hun held til at fange
parakitten - men hun ligger bare poten forsigtitet på den til jeg kan
komme og samle hende op.

og jow mht hund nr 2 en veninde af mig fik en valp og vi var på besøg
og min lå bare i sin pose hele aftnen og så elændig ud ...

men på den anden side har jeg lige været i Italien hvor der er 5 hunde
og der gled hun stille og roligt dramaløst ind i flokken.

hvorom alting er som jeg har skrevet det tidliger - så er det well
også de færeste børne famillier jeg der vælger at få et barn fordi det
er synd der kommer 2 eller flere - der er simpelthend nogen ting hun
er nød til at lære - og lære det vil hun - det er jo bare et sprg om
vane.

sidst men ikke mindst så tror jeg det vil tage livet af mig hvis hun
døde ( hvad hun jo gør på et tidspunkt ) men der tror jeg det er godt
at have 2 hunde.

> [...]
>der kunne holde hans tempo) og at den var af nogenlunde samme
>størrelse, så Vaks ikke ville vælte den.

Puhh jeg tviler godt nok på den lille mexicaner nogen sinde vil få
mere ind nogen få minutters fornøjelse af en anden hund - Det kan jeg
se når jeg er ved min mor - de laver et show når der er publikum på -
men ellers er det i det store hele ligeglade med hinanden ...

men jeg tror der kan komme en spænnende kemi når der kommer en valp -
når hun lige vender sig til tanken vil jeg ikke udelukke at de vil få
glæde af hinanden - måske ikke ?
men jeg ved med mig selv det vil gå !

>Så mit råd er kun givet ud fra mine egne holdninger om, at flokken
>skal trives

hun har jo lige været i en flok i 14 dage uden problemer .. du skulle
se billederne jeg sendte i mit svar til Nanna der er også et billed
elller flere af manaren ( han ligner en is bjørn

> [...]
>hund. Den var der trods alt først, og det ansvar man har taget for
>denne hund mener jeg altså at man må leve op til.

jamen selvf. skal man det - men jeg tror du undervudere hundens evne
til at tilpasse sig nye forhold.
selvf. kan den det !!!

Fra : Leyna

Dato : 31-05-06 16:58

On Wed, 31 May 2006 16:09:34 +0200, Bo M Mogensen
<svar@i-gruppen.invalid> wrote:

>Det synes jeg nu også godt du kan lidt efter som du ikke kender mig
>privat

Jamen det er da ikke en holdning der er specielt møntet på dig. Det
har faktisk intet med dig at gøre, eller om hvor godt jeg kender dig.
Jeg fraråder stadig hund nr. 2 for dit vedkommende, og det gør jeg
udfra hvad du har fortalt om din nuværende hund. Jeg tror ikke på at
den lille hund vil trives sammen med en hund mere, og den holdning
står jeg ved.

Bemærk at jeg på intet tidspunkt har anfægtet din evne til at passe en
hund!

>hun har jo lige været i en flok i 14 dage uden problemer .. du skulle
>se billederne jeg sendte i mit svar til Nanna der er også et billed
>elller flere af manaren ( han ligner en is bjørn

Men det var vel ikke dine hunde hun var sammen med, vel?
Det ER altså noget andet når man allesammen skal leve sammen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk