Tillid ?
Fra : driver

Dato : 08-05-06 15:37

Jeg har det ikke særlig godt med, at min dyrlæge har en velassorteret
forretning med alskens ting og uting til hunde og katte.
Kan jeg tro på, at denne næringsdrivende kan rådgive mig med hensyn til
foder, når han selv er leverandør af et bestemt mærke ( i den absolut dyre
ende ) ?
Kan jeg tro på, at hans rådgivning er 100 % neutral når jeg søger rådgivning
om renholdelse af en hund der ofte kommer hjem smurt ind i mudder og og lort
efter en lang dags jagt - når samme dyrlæge sælger og tjener penge på
diverse hundeshampoer der koster en mindre formue ?
Listen er meget længere, men for at gøre det kort - føler I at i får den
bedste og mest neutrale rådgivning hos jeres dyrlæge ?
Selvfølgelig skal dyrlæger da tjene penge - men alligevel.

mvh
driver

Fra : jopa

Dato : 08-05-06 16:40

driver skriblede bla:
> [...]
> Kan jeg tro på, at denne næringsdrivende kan rådgive mig med hensyn
> til foder, når han selv er leverandør af et bestemt mærke ( i den

Nej da han skal da tjene penge

> [...]
> mudder og og lort efter en lang dags jagt - når samme dyrlæge sælger
> og tjener penge på diverse hundeshampoer der koster en mindre formue ?

Personligt bruger jeg kun dyrlæge ved vaccinationer samt sygdom.
Alt det andet køber jeg andetsteds.

Foder = Olivers levering til døren

Vask = vandslangen
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 08-05-06 16:56

> driver

Velkommen til verden

Du vil være meget naiv, hvis du mener, at du får en neutral og
uvildig rådgivning hos dyrlægen ang. foder mv. Og for den sags skyld
også rådgivning om hundens almindelige røgt og pleje.

Jeg er ikke i tvivl om, at dyrlægen har lært de rent medicinske og
kirurgiske ting, men det er kun den enkelte dyrlæges egen interesse
for hunde, som kan give en seriøs rådgivning om alt det andet. Hvis
de er til heste eller andre dyr, er deres viden særdeles begrænset.

Jeg har engang diskuteret foder med en dyrlæge, og vedkommende
indrømmede, at valg af Hill's som produktserie skyldtes, at man i
serien havde alle "nødvendige" fodertyper, og man derfor ikke
behøvede interessere sig for foder i gængs forstand. Jeg undrede mig
over valget af Hill's, da det ikke er et særligt godt foder
sammenlignet med mange andre.

Personligt vil jeg aldrig vælge en almen dyrlæge, som ikke selv har
hund. De gange jeg har mødt et ikke hundemenneske som dyrlæge, har
jeg altid kunnet mærke det i deres håndtering af dyret.

Som nybagt hundeejer vil man nok være tilbøjelig til at lytte til
dyrlægen uanset dennes hundebaggrund, det er da også ok, et sted skal
man jo starte, men det kan gøres bedre.

mvh
qfha

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-05-06 21:07

Dyrlæger skal opdrages ordenligt. Der findes massevis af bøger om
hundeopdragelse, men ingen om opdragelse af dyrlæger.

Det bedste man kan gøre er at stå fast, og konsekvent afvise forsøg
på salg fra sortimentet. Det hjælper f.eks. at spørge om dyrlægen
har taget sig en stor uddannelse bare for at være (Hill's)
salgsagentur. eller rentud bede ham skrive en lille notits i journalen
at man godt ved hvad hunden skal have at spise, og hvordan den skal
vaskes.

Selvfølgelig er førstegangs hundeejere nemme ofre for dyrlæger, for
de står som regel første gang over for en dyrlæge fordi deres hund
ffejler et eller andet, og de er usikre. Det kan en dyrlæge
selvfølgelig udnytte.

Hilsen Kim

Fra : Holm

Dato : 12-05-06 08:55

Et lille pip fra en "insider")
Jeg vil give alle helt ret i at dyrlæger selvfølgelig også er
forretningsmænd/kvinder, og altid vil forsøge at forøge deres omsætning,
ingen tvivl om det.
Når det så er sagt, er der visse diæt fodertyper som beviseligt hjælper syge
hunde og er skånsomme for dem. Prescription Diet er et af disse foderemner
som ofte bruges her.
Jeg ved at typer som Hills, Eukanuba og ovenstående, Science Plan, og
faktisk også Royal Canin, er blevet virkelig dyre i indkøb også, så det er
ikke kun dyrlægernes skyld at foder er dyrt, men også producenterne.

Man kan ofte vurdere et foders kvalitet ved at se på hundens trivsel,
pelsen, og det der kommer retur.
Mange af de produkter de fleste dyrlæger sælger er som regel testet meget,
og den dyrlæge som sælger et dårligt produkt vil hurtigt få et dårligt ry,
tror jeg. (håber jeg).

Meget af de plejemidler der ligeledes sælges, er ofte medicinske og kan slet
ikke købes andre steder, noget man også lige skal tage højde for.
Men når ens hund ikke fejler noget, så kan man sagtens købe tilbehør/foder
alle andre steder, ingen tvivl om det)

Mange hilsener
Holm