Hund gnasker ledninger
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-04-06 22:12

Jeg mener, jeg så noget herinde før påske om et eller andet
husholdningsprodukt man 'bare' kunne smøre på ledningerne for at stoppe
gnaskeriet. Men nu kan jeg ikke finde pågældende indlæg... er der nogen, der
vil være så søde at hjælpe på min hukommelse?

Venlig hilsen Dikte

--
www.dikte.dk

Fra : Anette

Dato : 17-04-06 17:17

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> stoppe gnaskeriet. Men nu kan jeg ikke finde pågældende indlæg... er
> der nogen, der vil være så søde at hjælpe på min hukommelse?

Hej Dikte

Her i huset har Tabasco sovs elller neglelak mod neglebidning ( tror det
hedder Go' Negl) på henholdvis ledninger, snørebånd og lign., fungeret helt
efter hensigten.

/ Anette

www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 18:08

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:4443bffb$0$38695

> Her i huset har Tabasco sovs elller neglelak mod neglebidning ( tror det
> hedder Go' Negl) på henholdvis ledninger, snørebånd og lign., fungeret
> helt efter hensigten.

Kan Go`negl ikke være giftigt for hunden ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : jopa

Dato : 17-04-06 18:34

Buffy skriblede bla:

> Kan Go`negl ikke være giftigt for hunden ?

Tror jeg.
Personligt ville jeg da mene at det er optimalt at lære sin hund ikke at
gnaske i ledninger.
Hvor svært kan det være
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 18:46

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse news:4443d19f$0$15785

> Personligt ville jeg da mene at det er optimalt at lære sin hund ikke at
> gnaske i ledninger.

Ja, eller dække sine ledninger ind / sætte noget foran. Vi har lige haft 5
hvalpe i huset, der var meget interesseret i en telefonledning, så jeg satte
en sodavandskasse hen foran. Lige nu har vi kun en hvalp tilbage og hun
interessere sig ikke for ledninger. Jeg vil dog ikke efterlade hende alene
endnu, i et rum, hvor hun kan komme til ledningerne.....

I sådan en alene hjemme situation, kan ledninger jo godt være et problem.
Jeg ville dog ikke turde bruge Go`negl.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : kb

Dato : 17-04-06 19:10

> Personligt ville jeg da mene at det er optimalt at lære sin hund ikke at
> gnaske i ledninger.
> Hvor svært kan det være
> --
> Mvh.John

enig.
Jeg har 5 hvalpe på 5uger i huset.
De har efter 1-3 velpladserede irettesættelser hver, mistet
interessen for ledninger. Jeg har fra starten i stuen pladseret en
"lokke"ledning uden strøm netop til det formål.

mvh.kb
http://groups.msn.com/mioshvalpe

Fra : jopa

Dato : 17-04-06 19:26

kb skriblede bla:
> Jeg har 5 hvalpe på 5uger i huset.
> De har efter 1-3 velpladserede irettesættelser hver, mistet
> interessen for ledninger. Jeg har fra starten i stuen pladseret en
> "lokke"ledning uden strøm netop til det formål.

Sådan.
Hvor svært kan det være
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 17-04-06 19:25

Buffy wrote:

> Kan Go`negl ikke være giftigt for hunden ?

Ifølge dyrlægen, nej det er det ikke. Ligesom en menneskelig neglebider, så
er det ret minimalt hvormeget hunden får indenbords. Philana nåede kun et
strejf på tungen og så gav hun slip og har aldrig rørt ledninger siden.

Og m.h.t. "bare at lære hunden det".

Med vores PON var det ikke "bare" at lære hende det. Hun vidste udmærket
godt hun ikke måtte røre ledninger, sko o.s.v - men hun gjorde det
alligevel, som en måde at få opmærksomhed og som en måde at vise hun er
glad. Den med at løbe med en sko bruger hun stadig når hun bliver rigtig
glad - dog tygger hun ikke i skoen længere og snørebånd overlever også nu -
men det var absolut ikke "bare lige" at lære hende det.

Ja, jeg har haft andre hunde før hende ( cocker spaniel, Labrador/Schäfer,
og border collie) men hun tager sq medaljen for både at være den der har
nemmest ved at lære og alligevel være den der stædigst holder fast i
unoderne.

/ Anette

Fra : jopa

Dato : 17-04-06 19:44

Anette skriblede bla:

> Og m.h.t. "bare at lære hunden det".
>
> Med vores PON var det ikke "bare" at lære hende det. Hun vidste
> udmærket godt hun ikke måtte røre ledninger, sko o.s.v - men hun
> gjorde det alligevel,

At smøre stads på ledningerne er som at pisse i bukserne, eller at springe
over hvor gærdet er lavest.
Det er for nemt og løser ikke problemet.
Selvfølgelig kan man lære den at ledninger ikke må røres.
Læs indlæg af kb.

> [...]
> Labrador/Schäfer, og border collie) men hun tager sq medaljen for
> både at være den der har nemmest ved at lære og alligevel være den

Kan være der mangler konsekvens
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 17-04-06 20:25

jopa wrote:

> [...]
> springe over hvor gærdet er lavest.
> Det er for nemt og løser ikke problemet.
> Selvfølgelig kan man lære den at ledninger ikke må røres.

Har læst de andre indlæg - men nej, det var ikke så nemt. Og nej der
manglede hverken konsekvens eller lederskab. PON er bare nogle intelligente,
udspekulerede luskebukse, som strammer den alt hvad de kan- især når du ikke
lige står og stirrer på hunden.Vend ryggen til i 30 sekunder og din sko er
på vej ud i den anden ende af haven.
Flere af de hunde vi har haft før, fik - ligesom hende her - på grund af
problemer med stresset/voldsom adfærd. Der har aldrig været en vovse vi ikke
kunne rette op og få en rigtig lækker hund ud af. Det er vi da også ved at
nå med hende her
Men vi var ved at blive gråhårede af hende i starten. 5 mdr gammel
damp-hund. Vi overgav os efter 2 mdr og tog fat på proff. adfærdsbehandlere,
som blev lige så gråhårede som vi, for så at lande hos PON opdrættere som
kunne fortælle at det er bl.a. helt normalt for en PON at stjæle. De er
notoriske kleptomaner - og at det ikke hjælper en dyt at være hård ved
hunden, for så "melder den sig bare ud" - ja, tak, det havde vi jo
oplevet. "Hjerneblødninger" = ture hvor hvalpen spasser totalt ud og
bider i alt og alle, er helt normalt for en PONhvalp.
Så at stoppe nogle af hendes unoder blev ved at smøre snørrebånd i tabasco
og højttalerledninger i go' negl - i stedetfor at stresse hende yderligere
ved at fare rundt i rumpen på hunden og skælde ud hele tiden.Vi lagde alt
legetøj og tyggeben væk og og gjorde en masse andre tiltag for at få hendes
stress niveau ned og det hjalp på 95 %
Der mangler bare lige det med skoene - men der er mange ting der ikke
er som med andre hunderacer, når det gælder en PON Racen er så at sige
ikke avlet målrettet mod at være familiehund, udelukkende mod at være en
dygtig og intelligent hyrdehund, så det er ret meget "vildhund" i den races
psyke.
Det skal lige med at jeg faktisk synes det er både sjovt og udfordrende at
"slås" med de unoder - især når det lykkes at få lagt nogle af dem væk

/ Anette

Fra : kb

Dato : 17-04-06 21:19

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
> [...]

> Det skal lige med at jeg faktisk synes det er både sjovt og udfordrende at
>"slås" med de unoder - især når det lykkes at få lagt nogle af dem væk

Mine hunde er islandske fårehunde og jeg tror de kunne ende lige så frække
hvis ikke
de helt fra starten får slukket og afledt uønsket adfærd.
men at give racen skylden holder ikke hihihi. en medvirkende årsag måske så
lad gå. men ikke nok.

dine hunde driller dig kun pga.du >>snip<< faktisk synes det er både sjovt
og udfordrende at
"slås" med de unoder - især når det lykkes at få lagt nogle af dem
væk>>snip<<
så skal den da nok blive kreativ og finde på nyt hihihi

mvh.kb

at en adfærdsbehandler er proff. er jo ikke = en dygtig i alle henseender.

Fra : Anette

Dato : 17-04-06 21:47

kb wrote:

> så skal den da nok blive kreativ og finde på nyt hihihi

hej kb
Det er lige præcis hvad hun IKKE gør - hun finder ikke på noget nyt selv,
men holder stædigt fast i et par gamle uvaner. Alt hvad hun ellers gør af
sære ting har jeg selv lært hende.

Som du skriver, skulle det have været taget fra starten. Men det var det
ikke for Philanas vedkommende. Hun var 5 mdr og superstresset. Havde intet
lært, udover at "man er nuttet og sjov, når man æder snørrebånd, stjæler mad
på bordet eller ungernes legetøj" og "bare man bliver ved længe nok så får
man sin vilje"
Dine fårehunde er sikkert også - som de fleste hyrdehunde - stædige kameler,
når det gælder om at lægge vaner om. Det var mine bordere og det ER min
PON. ( Min Schappendoes er god som dagen er lang, så lydig at det nærmer sig
det kedelige, men også en stædig dame når der er noget hun absolut ikke
gider være med til )))))
Der er forskel på de ...øøøh hvad hedder det....de racer der er avlede med
hensyn til temperament ( og udseende og og og og og og ...), med henblik på
at blive gode familie/brugshunde, - og så de racer der udelukkende er avlet
som arbejdshunde/hyrdehunde. Hyrdehundene er ofte mere stædige, og mere
stressbare.
Når de første 12-15 uger efter en hvalp er taget fra moderen, giver hunden
en idé om at den er verdensmester og bestemmer det hele - så tager det noget
tid, tålmodighed, humor, tålmodighed, eftertænksomhed, tålmodighed,
konsekvens, tålmodighed og masser af aktiviteter at få den hvalp på andre
tanker.
Metoderne er sikkert forskellige. Hundene er forskellige - og det er
forskelligt hvad der virker. Det jeg reagerer på her i tråden er at det
skulle så nemt som " bare lære hunden at det må den ikke". Så "nemt" er det
ikke altid.

> at en adfærdsbehandler er proff. er jo ikke = en dygtig i alle
> henseender.

Nej, - derfor havde vi også fat i flere, alle med kendskab til og erfaring
med hyrdehunderacer
Belært af erfaringen nu, ville jeg nok henvende mig hurtigere til en avler
af racen når det gælder de specielle racer

/ Anette

Fra : jopa

Dato : 17-04-06 21:54

Anette skriblede bla:
> Det jeg reagerer på her i tråden er at
> det skulle så nemt som " bare lære hunden at det må den ikke". Så
> "nemt" er det ikke altid.

Du har vel lært den at være renlig osv.
Hvad skulle være til hinder for at lære den at ledninger det rører man ikke.
Nu har jeg haft Hyrdehunde i 30 år og de gør skisme ikke hvad jeg ikke vil
have.
Konsekvens er kodeordet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 17-04-06 21:59

jopa wrote:

> [...]
> Hvad skulle være til hinder for at lære den at ledninger det rører
> man ikke. Nu har jeg haft Hyrdehunde i 30 år og de gør skisme ikke

Det var så bare ikke nok, i dette tilfælde hvor skaden ligesom var sket.
Det blev det først da ledningen smagte grimt - nu rør hun dem tilgengæld
ikke.

/ Anette

Fra : kb

Dato : 18-04-06 22:20

> Det var så bare ikke nok, i dette tilfælde hvor skaden ligesom var sket.
> Det blev det først da ledningen smagte grimt - nu rør hun dem tilgengæld
> ikke.
>

> / Anette

det vigtigste er jo det virker. strøm ka jo være både brand og livsfarlig i
tyggekabler.
hvor farligt kan lidt go negl værer? hunden smager jo på alt andet i dens
omgivelser.
hvis den æder ledningen med denne smag er ledningen vist stadigvæk det
farligste.

mvh kb

Fra : pwh

Dato : 17-04-06 20:52

Anette wrote:
> [...]
> Labrador/Schäfer, og border collie) men hun tager sq medaljen for
> både at være den der har nemmest ved at lære og alligevel være den

Det har måske noget med intelligens at gører, min egen Angel
er klart mere intelligent end Tyson.
Men hun var da den der også var sværest at vænne fra unoderne,
hun har da også tygget lidt i ledninger, jeg vænnede mig bare til at
slukke for strømmen så vidt det var muligt, og håbede på det bedste

/Jens

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-04-06 00:07

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gnaskeriet. Men nu kan jeg ikke finde pågældende indlæg... er der nogen,
> der vil være så søde at hjælpe på min hukommelse?

Jamen tak for alle svarene
Det er ikke min egen hund... så ville jeg nok satse på opdragelse, som nogle
af jer skriver. Og med min kat hjalp det efter nogle uger, hvor ledningen
var smurt ind i kamfercreme - adr, det lugtede i hele huset.
Det var en bekendt, der nævnede problemet - og så mente jeg, at der var et
eller andet banalt, man kunne gøre, jeg havde læst om herinde.
Jer der mener, at Go Negl er giftigt... er det nu også det? Smager det ikke
bare grimt? Jeg har da overlevet at bide negle, der var smurt ind i Go Negl,
da jeg var barn.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Søren LH

Dato : 18-04-06 05:53

> Og med min kat hjalp det efter nogle uger, hvor ledningen var smurt ind i
> kamfercreme

Lyder som en bedre ide end Tabasco. Jeg vil mene Tabasco er dyreplageri.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 18-04-06 09:20

> Lyder som en bedre ide end Tabasco. Jeg vil mene Tabasco er
> dyreplageri.
> Mvh
> Søren

Det er fordi du ikke kender Tyson, han elsker kødsovs som giver os
andre sved på panden

/Jens

Fra : Anette

Dato : 18-04-06 14:06

pwh wrote:

> Det er fordi du ikke kender Tyson, han elsker kødsovs som giver os
> andre sved på panden

He he - sjovt - sådan har Philana det også

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 18-04-06 16:36

> He he - sjovt - sådan har Philana det også
>
> / Anette

Ja hunde har tit en underlig smag.
Min Angel elsker feks. at få lov til at slikke skålen
hvor der har været tzatziki med ekstra hvidløg i,
det gider Tyson så til gengæld ikke rører

/Jens

Fra : Anette

Dato : 19-04-06 20:11

pwh wrote:
> Ja hunde har tit en underlig smag.
> Min Angel elsker feks. at få lov til at slikke skålen
> hvor der har været tzatziki med ekstra hvidløg i,
> det gider Tyson så til gengæld ikke rører

Mine to er altædende - det eneste de er enige om ikke at kunne lide er
gulerødder.
Dagmar er ikke specielt pjattet med grøntsager i det hele taget, men hvis
det er noget vi andre spiser, så gør hun også. Sikkert af bar' begærlighed,
men ned kommer det.
Vi er ved at gå over til barf fodring så hun kan lige så godt vænne sig til
de grøntsager. Kød og ben behøver hun ikke hjælp til, der er
racergebisset lynhurtigt helt oppe i omdrejninger
Philana der imod er pjattet med grøntsager og frugt, alt fra broccoli,
blomkål, hvidkål, tomat til ananas og ferskner, appelsin - you name it - hun
spiser det bare. Hendes favorit er rå løg - faktisk løg under enhver
form, så de bede i haven hvor vi har påskeliljer, vintergækker, gladiolus og
lign. ligger der hønsenet over, ellers graver hun løgene op og æder dem - og
bliver møgsyg.

/ Anette

Fra : Kito

Dato : 18-04-06 18:36

> [...]
>
> --
> www.dikte.dk

> Den har indtil videre sparet mig for at få 4257 spam-mails.

Sørg for der er strøm på ledningerne, når hunden får et rap af 230 volt skal
den nok lære det med tiden. HPFI relæet skal nok sørge for at afbryde, så
der ikke sker noget med hunden, ud over en huskekage,

vh
Poul>

Fra : jopa

Dato : 18-04-06 18:47

Kito skriblede bla:
> Sørg for der er strøm på ledningerne, når hunden får et rap af 230
> volt skal den nok lære det med tiden.

*LOL*
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-04-06 19:31

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Sørg for der er strøm på ledningerne, når hunden får et rap af 230 volt
> skal den nok lære det med tiden. HPFI relæet skal nok sørge for at
> afbryde, så der ikke sker noget med hunden, ud over en huskekage,

Jeg ved ikke hvad et HPFI relæ er, men hvis du tænker på et HFI-anlæg, slår
det fra når der går strøm til jord og ikke i andre tilfælde. Så hvis hunden
bider i de to ledere samtidig er der ikke noget der slår fra, og så kan den
få nogle alvorlige forbrændinger i munden.

Under alle omstændigheder er det ikke en type huskekager en hvalp har godt
af under sin opvækst.

Men formodentlig var det en spøg............

Mvh
Søren

Fra : Kito

Dato : 19-04-06 06:46

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af under sin opvækst.
>
> Men formodentlig var det en spøg............

Nej det var faktisk ikke min spøg. man kan ikke sikre sig mod alt her i
livet og heller ikke mod hunde der bider i ledninger>
man kan lade være med at have ledninger i huset, men det er der jo ikke
nogen der ikke har.
Man kan også male alle sine ledninger med hjortetaksolie (benolie) men så er
der ikke noger, der kan være i huset for lugten.
Selvfølgelig vil det være kedeligt med et grimt brandsår i munden på hunden,
men ingen går igennem livet uden skræmmer.

vh
Poul

Fra : kb

Dato : 19-04-06 11:57

> Nej det var faktisk ikke min spøg. man kan ikke sikre sig mod alt her i
> livet og heller ikke mod hunde der bider i ledninger>
ja der er selvfølgelig grænser for hvor meget man kan sikre sig mod alt
muligt.
forhåbentlig vil en ledningsbider kun få et lille rap som kan være nok som
lærestreg.

> man kan lade være med at have ledninger i huset, men det er der jo ikke
> nogen der ikke har.
fristende ledninger under sofaer mv. kan da nok begrænses en del.
men vil hunden ha kabel finder den det sikkert.lol.

> Man kan også male alle sine ledninger med hjortetaksolie (benolie) men så
er
> der ikke noger, der kan være i huset for lugten.
jeg ville nok vælge gonegl hvis opmærksom opdragelse har glippet eller
hunden "driller"
det lugter såvidt jeg ved ikke.(det virker heller ikke på mig jeg piller)

> Selvfølgelig vil det være kedeligt med et grimt brandsår i munden på
hunden,
> men ingen går igennem livet uden skræmmer.
ingen undskyldning for ikke at forebygge ulykker. selvom det bare er en
hund.
den når sgu ikke at lære hvad der er farligt uden hjælp i vores verden.

> vh
> Poul

mvh. kb

Fra : Kito

Dato : 19-04-06 13:46

> den når sgu ikke at lære hvad der er farligt uden hjælp i vores verden.
>>

> mvh. kb
>
>Hunden (ulven)har klaret det i mange år uden vores hjælp og jeg vil næsten
>sige bedre uden vores hjælp.
Problemerne kom først da vi tog dem indendøre
Ikke mere herfra.

vh
Poul

Fra : Søren LH

Dato : 19-04-06 17:20

> [...]
> livet og heller ikke mod hunde der bider i ledninger>
> man kan lade være med at have ledninger i huset, men det er der jo ikke

Man kan sætte sine ledninger fast på væggene. Det er faktisk meget, meget
lidt jeg har af løse ledninger i mit hjem, de ligger i kabelkanaler på
væggene.

Hvis det endelig er, kan man tape de sidste fast til gulvet med gaffatape,
medens hunden er hvalp.

Mvh
Søren