... Lydkort, hvor MIDI ikke virker ...
Fra : Junker Thomsen

Dato : 15-06-01 11:04

Hej!

Sorry, hvis det hér er den forkerte gruppe... men jeg var lidt tvivl om,
hvilken NG jeg skulle skrive til vedr. Lydkort/MIDI!

Jeg har på et tidspunkt købt en PC med lydkort!

Lydkortet virker fint med .VAW-filer og kun sagtens spille disse!
Men nu prøver jeg at afspille .MID-filer - og der kommer ikke en eneste lyd
ud af højtaleren!

Nu er mit spørgsmål så:
Skal muligheden for at afspille midi-filer "enables" et eller andet sted i
Windows????

Jeg bruger Win 98

Jeg har ingen dokumentation for lydkortet - men kan i Enhedshåndtering se,
at lydkortets betegnelse er:
"Crystal PNP-lydsystem MPU-401-kompatibel"

Det er måske ikke alle lydkort som kan afspille MIDI-filer ????

Jeg vil blive utrolig glad for alt hjælp!

Har du nogen hjælp / idéer ???

/Junker
--

Junker Thomsen * Copenhagen * Denmark
My favourite RFC: 1149 and 2549

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-06-01 17:48

"Junker Thomsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Jeg har på et tidspunkt købt en PC med lydkort!
[snip]

Undskyld mit lettere "poppede" svar, men jeg kan ikke lade være med at
tilbyde dig følgende råd: Smid det ud!
Jeg har i min fumlen med lydkort aldrig mødt ringere kort end Crystal. Det
er det billigste l*** med de absolut billigste komponenter på - og så giver
det notorisk driverproblemer under Win9x. Og for at gøre slemt værre leverer
det en usædvanlig dårlig lydkvalitet. Du kan købe et hæderligt lydkort brugt
i news:dk.marked.privat.edb for mellem 50 og 100 kr. og hvis du vil have
smuk MIDI-lyd er en SB AWE kort ikke at foragte. Har du cpu-kraft nok
(>cirka 133 mhz) kan du emulere flot MIDI med en software MIDI synthesizer.

/Chr

Fra : Gevaldi

Dato : 16-06-01 08:33

> [...]
>
> Lydkortet virker fint med .VAW-filer og kun sagtens spille disse!
> Men nu prøver jeg at afspille .MID-filer - og der kommer ikke en eneste

Har selv haft et crystal sound lydkort, og det er ganske udmærket.

Prøv at gå i kontrolpanel\Multimedie og se under det andet faneblad der
hedder lyd om hvilken enhed der bruges til afspilning af Midi filer, hvis
der står noget om MPU-401 så ret det til det andet valg du har, det er noget
med FM-synthesizer, i comboboksen.
Jeg er lidt på herrens mark her, for det er efter hukommelsen, da jeg lige
har sat nye lydkort i mine pc'er, men det er fordi jeg bruger 4 kanals
lydkort til surround sound.

Hilsen Gevaldi