newbie: XFree værdier for skærm + dualscre~
Fra : Fætter Højben

Dato : 15-06-01 12:06

Jeg har lige fået en ny skærm: SAMSUNG SyncMaster 500s. Hvordan finder jeg
de h og v sync værdier man skal bruge?

Jeg var engang inde på en side med en oversigt med forsk skærme. Jeg kan
ikke finde den mere.

I Windows kører jeg med 2 skærme, på den bærbares grafikkort. Jeg har svært
ved bare at få den bærbares skærm til at virke alene, men jeg ville gerne
kunne bruge begge skærme på en gang ligesom i Windows hvor man kan trække
vinduerne rundt imellem de to skærme. Jeg har Mandrake 8.0 med xfree 4.x og
kører KDE.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 17-06-01 23:33

"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> writes:

> Jeg har lige fået en ny skærm: SAMSUNG SyncMaster 500s. Hvordan finder jeg
> de h og v sync værdier man skal bruge?

Du skriver nedenfor at du bruger XFree-4. Det skulle være muligt med
nyere skærme der understøtter VESA at starte X og lade serveren selv
finde de relevante frekvenser. Det virker i på alle de Samsung, Sony
og ViewSonic skærme jeg har prøvet.

> [...]
> vinduerne rundt imellem de to skærme. Jeg har Mandrake 8.0 med xfree 4.x og

Kig på XFree's website efter xinerama opsætninger.

--
Sven

Fra : Fætter Højben

Dato : 18-06-01 15:38

"Sven Esbjerg" <esbjerg@egmont-kol.dk> wrote in message

> [...]
> nyere skærme der understøtter VESA at starte X og lade serveren selv
> finde de relevante frekvenser. Det virker i på alle de Samsung, Sony

Der var også perfekt billede inde i X, så den har sikker autokonfigureret
det fint, så det vil jeg ikke bekymre mig mere om.

Men den kan åbenbart ikke gøre det med den indbygede skærm.

Fra : STS

Dato : 18-06-01 09:39

"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> skrev:
> Jeg har lige fået en ny skærm: SAMSUNG SyncMaster 500s. Hvordan finder jeg
> de h og v sync værdier man skal bruge?

Enten i manualen til skærmen eller måske på Samsungs hjemmeside.

> [...]
> vinduerne rundt imellem de to skærme. Jeg har Mandrake 8.0 med xfree 4.x

Hvis du bruger X 4.0 kan den sagtens finde ud af det. Kommandoen xf86cfg
sætter det hele op for dig, men det kan godt være at du lige skal rette
XF86Config-4 filen lidt til. F.eks. med hvordan skærmene står ifht.
hinanden. Der er forresten også et grafisk opsætningsprogram, som følger med
X, men jeg kan ikke lige huske hvad det hedder.
Nåjo, når du starter X skal du enten skrive "startx -- +xinerama" eller også
sætte "+xinerama" parameteren ind i startx scriptet et sted der hedder noget
med Serverparametre
Jeg har ikke lige fundet ud af hvad man gør med den parameter, når man
starter op i X (runlevel 5).
Lige en ting mere; det er en fordel hvis skærmene kører i samme opløsning,
da du ellers ikke kan se hele skræmområdet fordi programmerne tror at begge
skærme er lige store.
--
mvh Jes Vestervang - der kører dualhead ...og som er student om 3 timer