batteri
Fra : Per H

Dato : 28-05-06 19:09

i min cv er der er 12 volt 72 Ampere batteri som egentligt kun bruges
til vandpumperne.
Batteriet er stået af, og spørgesmå¨let er så om det er nødvendigt
med 72 ampere, da det er dobbelt så dyrt som nummeret mindre. ca 60
ampere.

De 72 A bliver tilrådet til camping og fritid generalt.

Vh Per

Fra : T. Hartung

Dato : 28-05-06 20:23

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ampere.
>
> De 72 A bliver tilrådet til camping og fritid generalt.

hmmm i princippet må du jo selv bestemme - mindre batteri betyder mindre
"levetid" uden opladning. Hvis du er på c-plads får du vel strøm til lader
til batteri og dermed ingen problemer. Batteri er vel kun til når du er uden
for c-pladser? Hvad med 12V belysning og toilet? Planer om en mover i
fremtiden?

Hvis det alene er til vandpumpe vil jeg sige 60 Ah er er fuld tilstrækkeligt
kan vel trække den til normal forbrug i flere uger :)
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Per H

Dato : 28-05-06 21:41

On Sun, 28 May 2006 21:22:59 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>hmmm i princippet må du jo selv bestemme - mindre batteri betyder mindre
>"levetid" uden opladning.
der sidder en oplader til hele tiden, og jeg benytter kun 220 volt.

> [...]
>for c-pladser? Hvad med 12V belysning og toilet? Planer om en mover i

der er både 12 og 220 V belysning over det hele, men 12 V bruges
ikke da jeg ligger på plads med 220 V. kun til vandpumper

Fra : T. Hartung

Dato : 28-05-06 21:53

> On Sun, 28 May 2006 21:22:59 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
> skrev:
>
> der sidder en oplader til hele tiden, og jeg benytter kun 220 volt.

Så fremt du kun bruger 230V og ikke 12V systemet kan du evt. koble lader
direkte til vandpumpen og så helt spare batteriet væk?

Fra : Henrik

Dato : 29-05-06 00:46

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Så fremt du kun bruger 230V og ikke 12V systemet kan du evt. koble lader
> direkte til vandpumpen og så helt spare batteriet væk?

Pas på!
Det kommer meget an på om laderen er konstrueret til at fungere uden
batteri. Jeg har lige været i en vogn, hvor det med strøm var lidt sært.
Måling viste en u-stabil spænding på ca. 6-7 volt. Batteriet var fjernet af
sidste ejer... Efter montering af et batteri fungerede laderen, og
spændingen var stabil på ca. 14volt.

Køb et batteri - gerne et der passer til laderen! Underligt postulat? Nej.
En del ladere er specificeret til at virke med batterier i et eller andet
område. eks. fra 70ah til 120ah. Det er af hensyn til hvornår laderen skal
lade eller bare vedligeholde
/Henrik

Fra : Per H

Dato : 29-05-06 07:07

On Mon, 29 May 2006 01:46:18 +0200, "Henrik" <oz5adx@hotmail.com>
skrev:

> [...]

>område. eks. fra 70ah til 120ah. Det er af hensyn til hvornår laderen skal

Men det kan man jo ikke se på laderen?

Mit batteri var kun ca 3 år gammelt men der var vist en celle der var
brændt af, for jeg kunne ikke få den over de 10 volt, og den blev
meget hurtigt afladt.

det har på et tidspunkt været løbet tør for vand.

Den lader jeg opladede det med slog fra hvert 5 sekundt og til igen.

Vh Per

Fra : Søren

Dato : 29-05-06 09:48

> Mit batteri var kun ca 3 år gammelt men der var vist en celle der var
> brændt af, for jeg kunne ikke få den over de 10 volt, og den blev
> meget hurtigt afladt.

Prøv lige at tjekke at det ikke er en delvis kortslutning der står og
aflader batteriet. Eks. ude i jægerstikket på trækket hvor der kan ligge
vand. Det kan også sagtens være i forbindelse med vandpumpen, at der er gået
vand i 12 volt forbindelsen. Der er mange muligheder.
Du kan evt. tjekke det ved at afmontere batteriet og se om det kan holde
spænding over flere dage. Og derefter kan kan du måske være heldig at måle
dig frem til kortslutningen med et ohmmeter. Men det kan godt være svært.

Fra : Henrik

Dato : 31-05-06 01:48

> [...]

> det har på et tidspunkt været løbet tør for vand.
>
> Den lader jeg opladede det med slog fra hvert 5 sekundt og til igen.

Du kan have ret i at det måske ikke står på laderen. Men laderen må have et
navn, og en modelbetegnelse. Derigennem burde det kunne lade sig gøre at
finde information. Prøv først at "google" den. Ellers evt. ved at kontakte
en leverandør.

At laderen slår til og fra, er en følge af at den ene celle er defekt. Det
lyder som om laderen gør sit bedste
/Henrik

Fra : Johnny

Dato : 29-05-06 07:17

> der er både 12 og 220 V belysning over det hele, men 12 V bruges
> ikke da jeg ligger på plads med 220 V. kun til vandpumper

Hvorfor så ikke bare købe en lille omformer 220V/12V og sætte til
ledningerne istedet for, batteriet.

Så sparer du batteriet og vedligeholdelse af den.

Johnny

Fra : Ole Christensen

Dato : 29-05-06 12:15

Såfremt man vil/skal en lader så er det vigtigt at man anskaffer
sig en ordentlig batterilader. Og hvad er så det, det er en lader
som kan være tilsluttet batteriet/batterierne altid, fordi de er
intelligente. Dvs. at de selv kan føle når batteriet er helt opladet.
Og så skal den blot lade med så mange A som muligt og toppe
batteriet med pulsladninger.
Et batteri, som lades med en lader uden spændingskontrol
ødelægger batteriet, fordi ladningen ikke afbrydes automatisk.
Det er karakteristisk for de billige ladere.
Efter min mening kan man ikke få en ordentlig batterilader
til under en tudse, men så kan batteriet også holde i rigtig
mange år.
Har du en dårlig batterilader, så skrot den. Det
vil være billigere over et par år.

--
Mvh. Ole