Batteri-booster
Fra : Ole Christensen

Dato : 24-05-06 23:17

Jeg er stødt på navnet/betegnelsen batteri-booster flere gange.
Er det en betegnelse for noget specielt eller er det blot navnet
på et almindeligt skillerelæ, som man sætter mellem start- (i bil)
og forbrugsbatteri (i CV)?

--
Mvh. Ole

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-05-06 23:36

> [...]
> Er det en betegnelse for noget specielt eller er det blot navnet
> på et almindeligt skillerelæ, som man sætter mellem start- (i bil)

Det er en boks som særger for at opladning af dit forbrugsbatteri sker
korrekt selv om spændingen fra bilen kun er eks 12,5 v, da spændingen fra
bilen vil have tab over stik og de lange ledninger.

så sørger boosteren for at batteriet bliver tilført op til 14,4 v i den
korrekte tid og derved bliver batteriet ladet helt op.

Så det er en god ting at have hvis du ligger uden strøm i eks et par dage og
derefter kører videre så er batteriet klar til endnu et par dage eller
længere tid afhængig af forbrug osv.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : Ole Christensen

Dato : 25-05-06 18:50

> [...]
>
> så sørger boosteren for at batteriet bliver tilført op til 14,4 v i den
> korrekte tid og derved bliver batteriet ladet helt op.

Men, det er vel ikke så smart, at bilens startbatteris spænding overføres
i alle situtioner. Man bør vel operere med at et startbatteri har en min.
spænding, hvorefter alt videre overførsel afbrydes ellers kan man jo
risikere at bilen får startproblemer?

Har en sådan booster et effekttab? Det må den vel have, hvis den skal
forstærke en spænding fra 12,5v til 14,4v.

> Så det er en god ting at have hvis du ligger uden strøm i eks et par dage
og
> derefter kører videre så er batteriet klar til endnu et par dage eller
> længere tid afhængig af forbrug osv.

Ja, hvis blot bilen kan starte.

> Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under
> det i svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.

Håber jeg har svaret og klippet OK.

--
Mvh. Ole

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-05-06 23:12

> Ja, hvis blot bilen kan starte.

> Håber jeg har svaret og klippet OK.

Hej Ole det var meget fint klippet.

Nu har jeg ikke overvejet at tømme mit start batteri, da jeg kun har trukket
mit rælæ fra bil til cv når jeg lader så det har jeg ikke problemmer med.

Jørgen
www.lmc-klub.dk

Fra : Ole Christensen

Dato : 26-05-06 06:00

> Nu har jeg ikke overvejet at tømme mit start batteri, da jeg kun har
trukket
> mit rælæ fra bil til cv når jeg lader så det har jeg ikke problemmer med.

Jamen, så havde du vel været bedre tjent med et skillerelæ, som kun
overfører når bilens batteri er ladet helt op. Da havde du vel ikke behøvet
at spekulere på afbryde eller tilslutte ladning?
Hvis det er det du gør?

--
Mvh. Ole

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-05-06 08:55

> [...]
> behøvet
> at spekulere på afbryde eller tilslutte ladning?

Jeg tror du misforstår mig, jeg lader kun på cv når bilen er startet og
lader på sit eget start batteri, og dette sker automatisk, det er
generatoren der styrer relæet.

Ud over det så lader eks. danpowers booster med 7-8 a og op til 14,4 v. det
giver så omkring 10 A da den skal transformere spændingen op fra de ca.
12.5 til 13 V (hvis dine ledninger og stik er gode ellers lidt mindre) som
når frem til cvens batteri, og det kan bilens generator sagtens følge med
til.

Der er selvfølgelig lidt tab, jeg mener at de (danpower) snakker om mellem
10 og 15% tab på inverteringen fra de 12 til 14,4 v. men det er er ikke ret
meget effekt det i så fald drejer sig om 2,4 v med et tab på 10% så lidt
højt sat er der et tab på 2,4W i worst case.

Til info kan jeg fortælle at man i dag kan købe smarte ladere, som har
indbygget.
Booster
alm. elektronisk 4 trin opladning (norm er 3 trin)
Strømforsyning som fungere selv om batteriet er væk (det 4 trin)

Mange ladere kan kun fungere med batteri monteret, og med dem vil lyset
langsomt blive kraftigere, indtil laderen er færdig med at lade ved de 14,4
V, hvor den så falder til 13,5 v dette vil kunne ses på lyset i CV da det
falder i lystyrke
Det sker ikke med ovenstående lader, den overtager spændingen til cven med
sin strømforsyning, samtidig lader den batteriet helt op, kun i tilfælde af
at strømforsyningen ikke kan følge med (ved forbrug på over 20A) bliver
laderen på 16 amp blandet ind og ultimativ til sidst batteriet.

Denne lader bliver eks monteret i LMC og TEC hvis man bestiller den store
batteri pakke.

Hilsen Jørgen
Elektronikfagtekniker.
www.lmc-klub.dk

Fra : Henrik

Dato : 26-05-06 11:11

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse
---------------------snip--------------
> [...]
> som når frem til cvens batteri, og det kan bilens generator sagtens følge
Hvis der er dårlig forbindelse vil primærspændingen på boosteren falde.
Dermed vil den også trække mere strøm for at opnå fuld ladestrøm/-spændig på
sekundær siden. Ergo vil spændingen falde yderligere (der er jo en dårlig
forbindelse) på primærsiden. Gode forbindelser er altid godt at have, men
ved en booster er det et en absolut nødvendighed.

> [...]
> ret meget effekt det i så fald drejer sig om 2,4 v med et tab på 10% så
> lidt højt sat er der et tab på 2,4W i worst case.

Danpower skriver at der er en effektivitet på 90-95%. Dette må være på det
samlede effektforbrug og ikke kun forskellen (2,4V i eksemplet)? Altså
ønsket om at få 14,4volt/8ampere = 115W - effektivitet 0,90 = 128W på
primærsiden. Effekttab 13W som afgives som varme i boosteren. Hvis dette er
tilfældet og forsyningen er 12,0V vil det give et strømtræk på 10,6A
(forudsat at spændingen ikke dykker yderligere .

Husk i øvrigt at køleskabet igennem de samme forsyningsledninger vil have
strøm (hvis det er tændt). Afhængig af spændingen vil det gerne have 6-10A
Dette skal lægges oven i de godt 10A til ladning, og den samlede strøm
nærmer sig 20A (hvis kabler, stik og sikringer holder

Er der nogen i gruppen her, som har foretaget målinger på en sådan
booster-installation?

> [...]
> alm. elektronisk 4 trin opladning (norm er 3 trin)
> Strømforsyning som fungere selv om batteriet er væk (det 4 trin)

--------snip--------------
Den lyder spændende. Hvad er det for et fabrikat? Det eneste jeg umiddelbart
kan finde er "18 amp. Elektronisk lader" på LMC's sider.

-------------un-snip----------
> Hilsen Jørgen
> Elektronikfagtekniker.
> www.lmc-klub.dk
Læs mit indlæg som konstruktiv debat, ikke et forsøg på at være
bedrevidende.
/Henrik Morsing - uddannet radiomekaniker i sidste årtusinde.

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-05-06 11:45

> [...]
> er tilfældet og forsyningen er 12,0V vil det give et strømtræk på 10,6A
> (forudsat at spændingen ikke dykker yderligere .

Det har du ret i.

> [...]
> Dette skal lægges oven i de godt 10A til ladning, og den samlede strøm
> nærmer sig 20A (hvis kabler, stik og sikringer holder

Deter på min vogn 2 forskellige systemmer, på bilen er der trukket 6 kvadrat
30 cm. fra batteri > 2 x sikring 15 A og 20 A > 2 x relæ videre hhv. 6
kvadrat (max 15 A) til ladningen og 8 kvadrat (max 20 A) til køleskab der er
beregnet til 14 A.
samt selvfølgelig 3 x stel på det 13 polet stik med 3 x 4 kvadrat ,5 meter.

I cv er det kun 2,5 kvardrat både ladning og køleskab samt disses stel
ledninger
mens stel for lys på vogn mener jeg kun er 1,5, det er heller ikke så
vigtigt at blive set i trafikken

> Er der nogen i gruppen her, som har foretaget målinger på en sådan
> booster-installation?

nej jeg har ikke, men det må prøves.

> --------snip--------------
> Den lyder spændende. Hvad er det for et fabrikat? Det eneste jeg
> umiddelbart kan finde er "18 amp. Elektronisk lader" på LMC's sider.

Jeg skal finde det helt nøjagtigt, tallene var taget ud af hukommelse, det
kan godt være at det er 18 A.
Men den fungere godt, jeg har den i min LMC fra 2002, og den kommer også i
min nye vogn.

> -------------un-snip----------
> Læs mit indlæg som konstruktiv debat, ikke et forsøg på at være
> bedrevidende.
> /Henrik Morsing - uddannet radiomekaniker i sidste årtusinde.

Kunne aldrig falde mig ind, undtaget de dage hvor jeg er nærtagende

Hilsen Jørgen gså uddannet i det forige årtusinde.

Fra : Henrik

Dato : 29-05-06 00:26

> [...]
> kan godt være at det er 18 A.
> Men den fungere godt, jeg har den i min LMC fra 2002, og den kommer også i

Hvad er fabrikatet på den pågældende lader?
/Henrik

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-05-06 17:43

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er fabrikatet på den pågældende lader?
> /Henrik

Jeg skal nok svare dig, men papirerne ligge i den ny cv som stadig står hos
forhandleren.

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-06-06 04:53

Den hedder Schaudt
EBL 109-6

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 06-06-06 18:00

> Den hedder Schaudt
> EBL 109-6
>
> Hilsen Jørgen

Hej Jørgen.
Tak for svaret. Jeg har nu fundet fabrikanten http://www.schaudt-gmbh.de/
/Henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-06 21:40

"Ole Christensen" <news@olechristensen???.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en betegnelse for noget specielt eller er det blot navnet
> på et almindeligt skillerelæ, som man sætter mellem start- (i bil)

Kik på http://www.danpower.com/produkter.html

Der en god beskrivelse af både booster og en batterivagt.

Fra : Ole Christensen

Dato : 25-05-06 22:19

> Der en god beskrivelse af både booster og en batterivagt.

Tak for linken. Jeg har læst beskrivelsen, men kan desværre
ikke se at boosteren gør noget som helst som et alm. skillerelæ,
endda uden noget spændingstab, ikke gør.

I beskrivelsen står der at batterivagten stopper videre ladning
ved 10 volt. Det synes jeg er alt alt for lidt. Det svarer jo til at
bilens batteri er næsten fladt og må være en fejl.
Efter min mening bør overførsel stoppes mindst allerede når batteriet
når de 12,5 volt.

--
Mvh. Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 26-05-06 07:47

> [...]
> bilens batteri er næsten fladt og må være en fejl.
> Efter min mening bør overførsel stoppes mindst allerede når batteriet

Jeg har ikke nærlæst på batterivagten, har ikke tid i dag, men det lyder som
om du har fået det helt galt i halsen. En batterivagt afbryder inden kilden,
batteriet der tages fra er helt afladet. og jeg vil så sige, at de 10 volt
du nævner, er alt for lavt. betydende at man IKKE kan starte bilen hvis der
"i hvile" lille afladning, kun er 10 volt på bilens batteri.

Jeg har engang "kørt forsøg" med køleboksen forbrug 8 A, i vores combi-camp
tilsluttet bilen - og syns ikke at det var morsomt hvis batteriet, kun
køleboksen tilsluttet, kom under 11 volt. Men det kommer sikkert også an på
kvaliteten af bilens batteri, der er flere, og nogle typer har måske stadig
startkapacitet tilbage ved lavere "hvilespænding" (under start dykker den
naturligvis yderligere, det er ikke det der menes).

Jeg har også en billig batterivagt købt i Netto med en billig Iglo boks - og
den afbryder omkring 11 volt.

Resultatet her, med et halvgammelt standard biltema bilbatteri, sommerladet,
var det absolutte max 3 timer. Og jeg ser andre steder at man tilråder, at
grænsen går ved 2 t.
Du kan jo eventuelt bare glemme forlygterne på bilen, hvis de kan tændes
solo, og se hvor hurtigt det går. Omtrent samme forbrug.

Under opladning skal batteriet i cv op på mindst 14.4 volt - og jeg syntes,
at der er nævnt en højere spænding fra boosteren. De 12.5 volt du nævner,
er er uden mening i en opladesituation, alt for lavt. Det vil ta flere dage
at lade CV s batteri ved den spænding.

Jeg har et par forseglede blybatterier i værkstedet og de skal, hvis man
kører dem på automatlader veksle mellem 13.8 og lades med15 volt. og som
konstant tilsluttet ha 13.8 Volt.

Her er en anden god Norsk side fra Ladac bl.a. med relæer til indbygning i
bilen. De påstår at biler generelt lades ved for lav spænding, især når det
er koldt, ca. 13.8 volt, hvilket bevirker at man kun har 50-60 % kapacitet -
og forkortet levetid.
http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm

Exide har også en meget god 5 mb pdf forklaring på batterier.
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

Jeg er temmelig sikker på at Danpower ved hvad der virker - og er brug for.
Spørgsmålet er så om man kan klare sig med mindre.
Jørgen L er elektriker og har vist bosteren som et must - men jeg er så
usikker på om batterivagten er knap så nødvendig. Kommer vist an på
brugsmønsteret.

God Tur Jørgen.

Der er 32 vogne CC clubbens Kr.H træf på Hampen. Men huset her skal i dag ha
gæste fra US og jeg er indefrosset hjemme med bemærkningen. Nej du kan tro
nej. bare fordi det er min familie? Du har versego at blive hjemme.
Ak ja. Der er ellers grisefest i morgen aften - egen avl. Selv om
tilmeldingen for længst er overskredet er alle også CC folk naturligvis
velkomne til at kikke forbi og få en snak. Og pladsen er da fri, så uanset
kan man jo bare indkvartere sig.

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-06 12:16

> [...]
> bilens batteri er næsten fladt og må være en fejl.
> Efter min mening bør overførsel stoppes mindst allerede når batteriet

Relæet er netop en batterivagt, spændingen 10.5 V men også strømvagt (max 25
A) og den funktion har du ikke i et standard relæ, der bare afbryder når
generatoren stopper.

I fortsættelse af tidligere er jeg kommet i tvivl om, at du bare mener at
batterivagten skal afbryde fra kildebatteriet når det er afladet ned til
12.5 volt. Men den spænding omkring 12 volt tror jeg sådan set altid det
det har, hvis der ikke lades, og hvis du kikker i betingelserne for
afprøvning af batterier, aflader man netop til 10.5 volt når man
kapacitetsprøver batterierne. (Du fik vist læst forkert med de 10 V du
nævner.)
Mon ikke de 10.5 volt er valgt for at man ikke skal skade batteriet med
afladning. Der kan også vælges en 2 timers afbrydelse og så er du da sikker
på at kunne starte.

Jeg er faldet over en side hvor man ser at der kan være stor forskel på
batterier - og man kan vist forestille sig at forket sammensat udstyr kan
forkorte levetiden betydeligt. Læg mærke til spændingen ved helt udladet, -
og her er de omtalte 10.5 V i altfald forkert.
http://www.mpxelectra.dk/mp_aabne.asp - Men man har grej der passer
sammen.

Som en biting, Dansk firma, var/er de inde i billedet med lader og batteri
til en 12 V combi-camp. Set på messen i 2003.

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-06 12:25

,

> Som en biting, Dansk firma, var/er de inde i billedet med lader og batteri
> til en 12 V combi-camp. Set på messen i 2003.

Jeg skal måske sige at det batteri man da tilbød blev oplyst til at ha
mindst 10 års levetid med rigtig lader - og meget minimal selvafladning.

I har måske set dem, MPX på messer og åbenthus hvor man computerovervåget og
dokumenteret op og afladede batterierne.

Fra : Ole Christensen

Dato : 29-05-06 18:05

I slutningen af efterfølgende webside er der en tabel som viser
lidt om ladningsgrad og spænding

http://hjem.get2net.dk/flemming_bitz/stroem_ombord.htm

Et batteri holder længst desto færre gange det aflades til en
ladningsgrad under 66%/12,50V. Kommer ladningsgraden
under 10%/12V så kan det ikke gå hurtigt nok med at få ladet
batteriet, idet da dødsprocessen er igangsat.

Problemerne med strøm er større i sejlskibe end på CV,
og man har her mange erfaringer, som tilsiger at man ikke
køber det billigste bras mht. batterier og ladeudstyr.
De sejler jo ofte uden motordrift. Jeg vil helt personligt
overføre sejlererfaringen med strøm til CV strøm problematikken.
Dvs. mindst 2 batterigrupper. Et til startmotor/bilens motor og
en gruppe til forbrug, såsom lys, TV, køleskab, radio, PC osv.
Mon ikke vi i fremtiden vil få endnu flere elforbrugende
dippedutter.

--
Mvh. Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-06 22:46

> [...]
> under 10%/12V så kan det ikke gå hurtigt nok med at få ladet
> batteriet, idet da dødsprocessen er igangsat.

Jeg tror, som ikke fagmand, at man skal lægge mærke til at målingen skal
foretages når batteriet er ubelastet - og på flemming siden nævnt i 3 timer.

Hvis du kikker på exide linket nævnes der;
"Enkelte batterier lader sig ikke måle på

denne måde da de ikke har aftagelige

propper. Her må man så bruge batteriets

hvilespænding som mål for den gennemsnitlige

syrevægt.

Hvilespændingen måles med et digitalt

voltmeter efter at batteriet har været

frakoblet i mindst 6-8 timer.

Hvilespænding (volt ved +25°C ) =

(syrevægt + 0,84) x antal celler.

Syrevægt (volt ved +25°C ) =

(hvilespænding - antal celler) - 0,84.

Eksempel: målt spænding = 12,65V,

antal celler 6 stk, gennemsnitlig syrevægt:

12,65/6 - 0,84 = 1,27g/cm³."

Spændingsforløbet er altså et andet under afladning. Ellers ville man vel
ikke kunne tillade afladning til 10.5 volt ved kapasitetsmålingen - der i så
fald ville ødelægge batteriet.

Fra : Ole Christensen

Dato : 29-05-06 23:19

Så er vi nok enige. 3 eller 7 tm. giver så lille en forskel at
den ikke er værd at regne.

--
Mvh. Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 30-05-06 05:50

> Så er vi nok enige. 3 eller 7 tm. giver så lille en forskel at
> den ikke er værd at regne.
>
> --
> Mvh. Ole

Jo, i at der er forskel på hvilespændingsmålinger, og spændingen der ses
under afladning, - hvorfor en "afbryder" under afladning ved 10,5 volt er
hensigtsmæssig.

Vi har måtte tjekke sagerne, og det er da ikke det værste.