Austria: Hohe Tauern
Fra : Pro

Dato : 24-05-06 16:51

Er der nogle som har forslag til et godt udgangspkt. for vandreture i
området Hohe Tauern i Østring (Nationalparken ved Gross Glockner) enten
camping eller hotel. Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-05-06 00:18

"Pro" <No_Spam_Mail@msn.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle som har forslag til et godt udgangspkt. for vandreture i
> området Hohe Tauern i Østring (Nationalparken ved Gross Glockner) enten
> camping eller hotel. Kim

Nu er Hohe Tauern jo et kæmpe område, som også strækker sig langt fra
Grossglockner.
Men et godt udgangspunkt kunne være
Camping Woferlgut i Bruck ca. 5 km sydøst for Zell am See.
Stort set ved siden af pladsen starter vejen til Grossglockner.
Pladsen hører til i den dyre ende (især i højsæsonen), men alting er også
bare tip-top.
Man kan komme med egen vogn, man kan leje mobilhomes m.m. via diverse
udlejningsfirmaer, og de har også enkelte lejligheder på området.
Jeg ved ikke om de stadig ejer det, men tidligere havde de også et hotel
inde i byen.
Vi har været der et par gange, og da havde de hver dag guidede ture i
området, til særdeles rimelig priser = gratis.
Vi var bl.a. på bjergvandring op til sneen inde i en dal, som ligger ved
vejen til Grossglockner. Det er et fredet område, hvor der normalt var
adgang forbudt, idet der bl.a. var fredede blomster og buske, som turister
ellers har det med at tage med hjem. Men de havde tilladelse til at lave
guidede ture i området. En pragtfuld tur, hvor man undervejs kan købe f.eks.
hjemmelavet ungarsk gullasch i en lille hytte. Der er kun åbent ganske få
måneder om sommeren, idet den ellers ligger begravet af op til 15 m sne!
Derudover arrangerer de cykeltur (kan lejes på stedet) til Kaprun, hvor man
bl.a. kan besøge en Klam (slugt) ved vandkraftværket. De arrangerer også
længere ture, hvor man kører i egen bil.
Det er et pragtfuldt område som udgangspunkt for oplevelser, idet man kan
køre i retning af alle 4 verdenshjørner. Schmittenhöhe ved Zell am see kan
nåes med svævebane og der er en ubeskrivelig udsigt, hvor man angiveligt kan
se helt til Frankrig.
60 km væk ligger Krimmler vandfaldene.
Endelig er der selvfølgelig vejen op til Grossglockner. Det er en
betalingsvej, men den er alle pengene værd. Hvis man kan lide bjerge og
bjergkørsel, så hører den til i den ultimative ende. Man skal lige checke
vejret, inden man kører derop.
Første gang vi var der, blev der lovet frost og tåge, så vi ventede 2 dage
og kom så op i 22 graders varme og skyfri himmel.
Tag nogle sorte plasticsække med. Når man kommer op til sneen, kan man
kravle op og sætte sig på en sæk og så hu hej nedad. Sneen er ret iset, så
det kan gå meget stærkt.
Her er linket til pladsen:
http://www.sportcamp.at/

Kurt

Fra : Kent

Dato : 25-05-06 20:43

> [...]
> Første gang vi var der, blev der lovet frost og tåge, så vi ventede 2 dage
> og kom så op i 22 graders varme og skyfri himmel.

<klip>

Hvor lang tid tager det at køre derop fra bunden?

Vi skal selv på ferie i området til Juli. Nærmere bestemt har vi booked
ophold på Hotel Pass Thurn i 8 dage - og vi overvejer da også at
besøge Grossglockner, men ærligt talt er jeg lidt tilbageholdende .
Måske er jeg en kylling, men det virker lidt farligt at køre derop .
Kommer bl.a. der på sommerdæk på stejle, snoede veje, og så kan
man risikere at komme til at køre på is. Ved nu ikke helt. Jeg har heller
ikke prøvet at køre i bjere før.

Kommentarer?

Kent.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-05-06 23:04

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kommer bl.a. der på sommerdæk på stejle, snoede veje, og så kan
> man risikere at komme til at køre på is. Ved nu ikke helt. Jeg har heller

I må simpelthen ikke snyde Jer selv for turen. Selve vejen er særdeles god
og bred, så der er ikke problemer med passage af andre osv. Selv om man ikke
er vant til at køre i bjerge vil jeg påstå, at man godt kan klare denne tur.
Du kan se lidt mere om vejen her:
http://www.grossglockner.at/hochalpenstrasse/strassenprofil.htm
Hvor lang tid tager det? Tja - begge gange vi var deroppe brugte vi ca. en
hel dag på turen. Vi kørte hjemmefra ca. kl. 0930 og var tilbage ca. kl.
1800, men vi er også den type, som stopper uafbrudt og står ud og står og
nyder udsigten, samtidig med at vi siger "nøøøøjjjj".
Hvis jeg husker rigtigt, er der ca. 10 km ind til det sted, hvor selve
stigningen starter, og så er der vist 20-25 km til man kommer op til
p-pladsen ved Gletsjeren. Undervejs er der en restaurant med udsigtstårn,
men derudover er der masser af små p-pladser, hvor man kan stoppe.
Der er ikke problemer i at køre med sommerdæk, da det vil være unormalt, at
der skulle være glat nogen steder der oppe. Jeg mener, at de lukker den,
hvis der er de mindste problemer.
Det er den næstmest besøgte seværdighed i Østrig, så selvfølgelig kan du
også køre derop.
Der findes faktisk mange, som tager ture på cykel, men der er vi vist ovre
hos selvpinerfolket.
Når man er kommet op til gletsjeren ved Pasterze kan man tage en næsten
lodret tandhjulsbane ned mod gletsjeren. Men fra hvor banen slutter og ned
til gletsjeren, er der stadig meget langt, idet den er smeltet meget i de
sidste 40 år. Hvis jeg husker rigtigt, er det ca. 5 m den smelter hvert år,
så man skal være rimeligt til bens, for at tage denne tur helt ned til isen.
Men det er da sjovt - og lidt koldt at gå ud på selve gletsjeren.
Hvis man kører helt op til den sidste p-plads (der ligger også en ca. 300 m
før med restaurant m.m.), skal man huske at gå lidt nedad mod den
andensidste p-plads, og kigge ud over bjersiden. Det nærmest vrimler med
murmeldyr på denne strækning. Søde små væsener.
Turen fra p-pladsen og ned til selve gletsjeren tager formentlig noget i
retning af godt 1 times tid.
Det anbefales normalt, at man herefter kører videre og ned til Heiligenblut
og ser den berømte kirke.
Det har vi dog til gode, da vi som sagt plejer at bruge for meget tid på
nøøøj, iiiih og åååh undervejs, så vi er gerne kørt direkte hjem fra
gletsjeren.
I øvrigt er stigningen undervejs heller ikke så forfærdelig krævende, idet
den ofte max ligger på 10%.
Sidst vi var der, så vi rent faktisk 2 biler slæbe en campingvogn op over
bjergene. De kom fra sydsiden (Heiligenblut), og jeg ved ikke om
stigningerne er mindre derfra, men det er absolut ikke noget jeg vil
anbefale andre at gøre.
Aldrig har jeg hørt et par biler stønne så meget, som de gjorde, samtidig
med at de lagde et tykt røgslør ud bag sig. Jeg kunne sagtens forestille
mig, at der hverken var kobling eller noget tilbage efter den tur.
Jeg kan kun finde et argument for, at du skal springe turen over: Dårligt
vejr hvor man ikke kan se noget. Så giver det ingen mening at køre turen.
Men ellers er det bare med at komme afsted!
Jeg vil iøvrigt tro, at man rent faktisk kan gøre turen på ca. 4-5 timer,
hvis man undlader alle de stop, som vi laver.

Kurt