Forlængerledning til forteltet
Fra : Morten Lassen

Dato : 23-05-06 10:03

Hej
Jeg vil lave en forlængerledning på ca. 4m. til forteltet. Den skal
bruges til miniovn, lys, varmeapp. mm. Alle disse apparater har
schuko-stikprop. Strøm tages fra el-forsyningsstikket til CV. Der
sider et schuko-udtag netop til dette formål. Spørgsmålet er om der
skal jord i stikdåsen dvs. at den skal have tilsvarende schuko
hunstik? Jeg læste nemlig et sted at man ikke måtte benytte schuko i
en forlængerstikdåse!

Mvh. Morten

Fra : Sten Bo

Dato : 23-05-06 11:43

"Morten Lassen" <molassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal jord i stikdåsen dvs. at den skal have tilsvarende schuko
> hunstik? Jeg læste nemlig et sted at man ikke måtte benytte schuko i

Hej

Hvor så du dog det?

Der skal jord på alt der bruges til camping.

Kik lidt omkring på siden www.campingsikkerhed.dk

Fra : Morten Lassen

Dato : 23-05-06 12:23

On Tue, 23 May 2006 12:42:32 +0200, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>>

>Hej
>
>Hvor så du dog det?
>
>Der skal jord på alt der bruges til camping.

Jeg læste det på http://debat.ing.dk/topic/?tid=70970
Citat:
Kaffemaskine og kogekande må gerne have stikpropper efer schuko- (
rettere universal)- systemet. Du må ikke have stikkontakter , hverken
faste eller transportable med samme system. Forlængerdåsen er i
reglementsterminologien en trandportabel stikkontakt.
Mvh. Morten

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 23-05-06 13:27

> [...]
> faste eller transportable med samme system. Forlængerdåsen er i
> reglementsterminologien en trandportabel stikkontakt.

Det citerede gælder for installationer i bygninger. Der er givet tilladelse
til, at campingvogne indtil videre må fortsætte med Shuko-stik - og derfor
må du også anvende Shuko-stikdåser.

Og til den generelle beslutning om, at Shuko-stik ikke må anvendes i
bygninger, så er det et tydeligt tegn på national beskyttelse af egen
standard - hvorved kun LK kan levere stikdåser til byggeriet.

/Flemming U

Fra : Søren

Dato : 26-05-06 12:06

> [...]
> skal jord i stikdåsen dvs. at den skal have tilsvarende schuko
> hunstik? Jeg læste nemlig et sted at man ikke måtte benytte schuko i

Hvis du kommer over grænsen så køb en schuko forlængerledning med stikdåse
(med jord), så er du sikret.
Jeg har ikke set dem med jord herhjemme, men det er da muligt det kan fåes.
Det er i det hele taget temmelig tåbeligt, at næsten alle apparater kommer
med schuko stik, og mange med jord. Men jord bliver aldrig forbundet hvis de
sættes i en dansk godkendt kontakt. Der skal man først sætte nyt stik på
apparatet. Ikke særlig smart.

I Haraldnyborg kan du forøvrigt få en lille praktisk adapter der går fra
schuko til dansk stik med jord.