For og i mod GPS :-)
Fra : Sten Bo

Dato : 23-04-06 07:28

?

Fra : HK

Dato : 23-04-06 07:47

For

HK

news:444b1e78$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>?

Fra : Jens

Dato : 23-04-06 14:37

"HK" <hanskl@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:444b22fd$0$836$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> For
>
> HK
>

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:444b1e78$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>?

For... MEN man skal ikke stole blindt på den slags apparater. De ved ikke at
man evt. har en Campingvogn på slæb og da kortmaterialet mange steder er
meget "tyndt" kan en Italiensk grusvej blive opfattet som en hovedvej og
derfor den hurtigste.

Hvor mange gange har jer med GPS ikke prøvet at lade den guide jer afsted
hvor I faktisk godt kender vejen?

Jow jow - man kommer skam det rigtige sted hen, men det er ikke altid den
hurtigste der vælges selv om aparatet var sat op til dette!

Men en smart opfindelse, det er det, brugt med omtanke.!

Mvh

Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-06 16:51

Jens skrev i 444b8302$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:
> [...]

> mange steder er meget "tyndt" kan en Italiensk grusvej blive opfattet
> som en hovedvej og derfor den hurtigste.

Det kan være endog meget interessant. Vi har kørt fra nede hvor A7 slutter
til Insbruck ad nogle veje der sjældent var over 3 m. brede. Med en
Caravelle med CV på slæb. Det var meget malerisk - men måske ikke hele tiden
lige hensigtsmæssigt. Men afgjort en oplevelse.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : kim jensen

Dato : 23-04-06 07:58

Ja har man svært ved at finde rundt, eller gider man ikke bruge tiden på at
læse kort som mig selv så absolut For

Fra : Flemming Andresen

Dato : 23-04-06 10:29

For - sparer en masse dum tid ......

Flemming

Fra : T. Hartung

Dato : 23-04-06 16:00

>?

Helt klart for - var f.eks. i sommers i Rom - kørte rundt som en lokalt
kendt - var aldrig gået med kort.

GPS har alle fordele - om vinteren når vi køre på skiferie foregår turen om
natten - vi skiftes til at køre/sove - den der altid er vågen er frk. GPS.

ER iøvrigt lige ved at lægge Frankrig ind i min GPS også - skal lige et smut
på sommerski i Tigne inden turen går ned til San Remo her til sommer :)

GPS er en sjov og fed lille tingest - man kan altid besvare børnenes
spørgsmål - hvor langt igen :).

Ja naturligvis kan man køre med kort - men det findes nu omme i CV ikke i
bilen det andet er bare nemt - man skal bare styre og slappe af.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Kent

Dato : 23-04-06 21:08

> ?

Jeg er for, men du får mig ikke ind i en diskussion om hvorfor.
Det har vi lige diskuteret i en anden tråd .

Kent.

Fra : Sten Bo

Dato : 23-04-06 22:15

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Jeg er for, men du får mig ikke ind i en diskussion om hvorfor.
> Det har vi lige diskuteret i en anden tråd .
>
> Kent.

Ja, jeg havde også allerede været der.
Det var såment bare for at "flytte" debatten om GPS ud af Frankrigs tråden
som udviklede sig til kun at være pro og contra GPS. hvilke ikke fremgik af
emnelinien. (Hvis folk nu manglede argumenter om den.)

Men det ser nu ud til at være raset ud alligevel.

mvh

Der stod godt nok alle input modtages

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 19:51

Mælkevejen er uundværlig. Jeg kører efter stjernerne. Det er godtnok lidt
svært om dagen og det giver mange buler i bilen, men det er sjovt....

Læste iøvrigt andetsteds om en der havde kørt 600 km. fra Verona mod
Gardasøen, det er vist ikke den GPS-model der er mest pålidelig.

Mvh. Per.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 10:36

>?

Jeg har lidt svært ved at tage dem der er imod alvorligt. Det er jo folk som
ikke har personlig erfaring i brug af dem.

Jeg har selv haft gps i 3-4 år og har stor glæde af den, også når jeg kører
herhjemme. Den dag jeg skulle til reparation med den brugte jeg den - godt
nok var jeg nødt til at koble min bærbare computer på den for at kunne se
hvad der foregik, men alligevel :)

Jeg har hentet en del ting i Tyskland købt på Ebay - det var dengang
brændstof var billigt og bare noget man tankede under benzinkrigen, der
herskede dengang. Det var en fornøjelse at kunne køre til et aldeles ukendt
sted og hente det man havde købt. Samtidig var der en vis sikkerhed for at
tingene eksisterede og at pengene ikke var tabte.

I påsken var vi i Napoli skråstreg Pompei-området. Den længste strækning vi
skulle køre uden at "hun" blandede sig, var lidt over 600 km. Det giver
meget lidt stress at vide hvor langt der er til næste drej. Jeg husker i
gamle dage, hvor kortlæseren var faldet i søvn og man nærmede sig et sted på
motorvejen nærmede sig et sted hvor motorvejen delte sig i to ... i en sådan
situation kan man ikke engang nå at vække kortlæseren og stille spørgsmålet
hvilken vej man skal - før hun har sundet sig er man langt forbi.

Vi kørte rundt på må og få inde i Napoli og endte nord for. Da vi besluttede
os for at køre tilbage til campingpladsen skete det helt uden hjernevrid -
det var blot at vælge bestemmelsesstedet og så afsted.

Men lige som med papirkort skal man huske at vende gps´en rigtig. Skærmen
skal pege på chaufføren :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-04-06 22:33

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har lidt svært ved at tage dem der er imod alvorligt. Det er jo folk som
> ikke har personlig erfaring i brug af dem.

Hvorfor dog det, efter min mening kan du være lige så uenig du har lyst
til, men ligefrem ikke tage alvorligt ??
Jeg har ikke GPS da jeg ikke mener jeg har behov for at bruge 2-5.000 kr
på en.
Papirkort fungerer glimrende, konen er god til at læse dem og kan li' at
følge med på kortet.
Modsat vil jeg blive temmelig trist af at se hvor langt der er til
slutmålet for min ferietur sydover når jeg starter.

> [...]
> situation kan man ikke engang nå at vække kortlæseren og stille spørgsmålet
> hvilken vej man skal - før hun har sundet sig er man langt forbi.

Det kan da klares rimelig enkelt ved at man er klar over hvilket
fjernmål man er på vej mod.
Men det peger også på en af grundene til at jeg ikke er vild med GPS -
jeg er overbevist om at den vil sløve min velfungerende retningssans,
hvilket jeg absolut ikke ønsker.

> Vi kørte rundt på må og få inde i Napoli og endte nord for. Da vi besluttede
> os for at køre tilbage til campingpladsen skete det helt uden hjernevrid -
> det var blot at vælge bestemmelsesstedet og så afsted.

Et af de tidspunkter hvor en GPS helt klart er effektiv.

> Men lige som med papirkort skal man huske at vende gps´en rigtig. Skærmen
> skal pege på chaufføren :)

God ide :)

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-06 01:41

Jesper Hartoft wrote:

> Men det peger også på en af grundene til at jeg ikke er vild med GPS -
> jeg er overbevist om at den vil sløve min velfungerende retningssans,
> hvilket jeg absolut ikke ønsker.

Den forsvinder først hvis du konverterer til kvinde ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 26-04-06 09:07

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Den forsvinder først hvis du konverterer til kvinde ;)

Muuuuligvis, men jeg har talt med flere som har berettet en dalende
evne. Det er kun beretninger, jeg har ikke selv erfaring med det.

Og ja - kvinder har (næsten) ingen retningssans ;)

Fra : Anette

Dato : 28-04-06 19:09

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> Og ja - kvinder har (næsten) ingen retningssans ;)

Sætter pris på det der "næsten"

/ Anette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-04-06 22:35

Anette wrote:
> "Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> Sætter pris på det der "næsten"

Det er at gribe efter et halmstrå ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : N. Lindhard

Dato : 29-04-06 06:04

Hos mig er det nu kæresten der har den bedste stedsans. Til gengæld er et
vejkort den sikreste vej til et skænderi i bilen.

Mon jeg mærker en GPS nærme sig...?

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 14:45

Mod!

Det passer nu egentlig ikke, jeg har prøvet at køre langtur med vennernes
GPS ´nogle gange, og må indrømme, at det er uhyre effektivt. Særligt
inponeret er jeg, når man alligevel kører forkert -og GPSen lynhurtigt viser
tilbage på rette vej.

Men en ting mangler jeg, når vi kommer til et nyt område på ferieturen,
danner jeg ved hjælp af papirkortet forholdsvis hurtigt et "kort" inde i
hovedet som hjælper gevaldigt på min stedsans og giver et umiddelbart
overblik. Den fornemmelse opnår jeg ikke med GPSen.

mvh
Mogens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-05-06 14:54

Mogens Haugaard wrote:

> [...]
> et "kort" inde i hovedet som hjælper gevaldigt på min stedsans og
> giver et umiddelbart overblik. Den fornemmelse opnår jeg ikke med

Det er så fordi du ikke har et program der samarbejder med din gps på
computeren ...

I det hele taget er det uvurderligt med et program på computeren til at
beregne og se ruter. Og i modsætning til papirkort, så kan man lynhurtigt
beregne afstanden fra A til B ad forskellige ruter.

--
Per, Esbjerg
Garmin 2610

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 22:43

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> Det er så fordi du ikke har et program der samarbejder med din gps på
> computeren ...

Hvad for et program har du der kan det? Jeg har kigget lidt på TomTom, men
jeg synes ikke det ser ud til at have en pc del..

Hilsen
Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 02:52

Lars Black wrote:

> Hvad for et program har du der kan det? Jeg har kigget lidt på
> TomTom, men jeg synes ikke det ser ud til at have en pc del..

Mit program hedder mapsource og det kommer med i prisen når du køber bl.a.
en Garmin 2610. Men det er en stor og klodset gps - jeg kan lide den fordi
jeg kan få så meget info på skærmen som ikke set på andre gps´er.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 00:33

Du misforstår, jeg har nok ikke udtrykt mig helt entydigt.

Det jeg mangler er den stedsans og fornemmelse for retninger der danner sig
inde i mit hoved, og som kan bruges, når jeg står et fremmed sted uden
hverken kort, computer eller GPS.

Jeg kender min egen by -og for den sags skyld også Esbjerg Har altså en
fornemmelse for hvordan tingene ligger i forhold til hinanden, ved hvordan
jeg bevæger mig fra A til B, og behøver ikke nogen hjælpemidler for at finde
rundt. Det samme kendskab kommer langsommere på et nyt sted ved hjælp af GPS
end kort.

mvh
Mogens

Fra : KHH

Dato : 04-05-06 07:17

Det jeg fornemmede, da jeg var ude at køre med min kammerat, fra Vojens til
herning, var, at der på skærmen foregik noget der ikke burde foregå, den
viste, at vi burde køre uden for vejen.

Næste stop var i Egå i Aarhus, den kunne simpelthen ikke finde min datters
adresse, et nyt kvarter i denne bydel.

Det vil med andre ord sige, den bliver ikke opdateret, gennem selve GPS, så
den der ikke lige har en computer, kan ikke få opdateret, og da der faktisk
har vist sig, at den også viser en bro der ikke findes, finder jeg dem ret
upåliderlige, især når de ikke kan finde en adresse i DK, der i alle
tilfælde findes på kort fra kort og matrikelstyrelsen.

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> skrev i en
meddelelse news:4458b3f7$0$46987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Gismo

Dato : 04-05-06 08:11

KHH wrote:
> Det jeg fornemmede, da jeg var ude at køre med min kammerat, fra
> Vojens til herning, var, at der på skærmen foregik noget der ikke
> burde foregå, den viste, at vi burde køre uden for vejen.

Det kan skyldes dårligt signal, eller at der er ikke er indlæst detail kort
for området.

> Næste stop var i Egå i Aarhus, den kunne simpelthen ikke finde min
> datters adresse, et nyt kvarter i denne bydel.

Det er klart, hvis kvarteret ikke var anlagt med veje da kort matrialet
blev udgivet.
Det er jo heller ikke med på et kraks kort før det er lavet.
Så et kort på gps'en skal opdateres lige så vel som papirkort.

> [...]
> findes, finder jeg dem ret upåliderlige, især når de ikke kan finde
> en adresse i DK, der i alle tilfælde findes på kort fra kort og

Det er ikke muligt at opdatere et kort via GPS signalet, og heldigvis for
det
jeg tror de fleste GPS'er ville gå "døde" i informationsstrømmen.

Nu er det ikke sikkert at der er behov for at opdater kort hvert år, nogle
gange
kan man godt springe over, det er selvfølgelig lidt træls at man futter rund
ude
på marken, når det bliver til for stor irritation køber man en opdatering.
og den
er pålidlig igen.

Gismo

Fra : KHH

Dato : 04-05-06 08:21

Hvorfor købe, det er jo betalt i dyre domme i forvejen for isenkram og kort.

På samme måde som Windows opdateres uden omkostninger, burde kort vel også
opdateres gratis, og først når et helt nyt program fremkommer burde det
komme ekstra omkostninger.

Fra : Gismo

Dato : 04-05-06 10:35

KHH wrote:

> På samme måde som Windows opdateres uden omkostninger, burde kort vel
> også opdateres gratis, og først når et helt nyt program fremkommer
> burde det komme ekstra omkostninger.

Nu windows et af få programmer hvor det er muligt, langt de fleste andre
programmer koster penge hvis du opdatere til pro eller nyere version.
I Mapsource der der grundkort over hovedvejene, rsten skal tilkøbes.

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 09:53

KHH wrote:

> Næste stop var i Egå i Aarhus, den kunne simpelthen ikke finde min
> datters adresse, et nyt kvarter i denne bydel.

Nu bliver jeg nysgerrig - hvilke veje befinder sig i dette kvarter - jeg vil
se om de er med på mit kort ..

--
Per, Esbjerg

Fra : KHH

Dato : 04-05-06 21:37

Min datters privatliv er mere helligt, end jeg får ret.

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-05-06 21:49

KHH wrote:

> Min datters privatliv er mere helligt, end jeg får ret.

Selvfølgelig... Men bare et vejnavn skulle kunne gøre det. Du kunne bare
have skrevet, at xvej i Egå ikke lod sig finde, så havde der ikke været
noget problem.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 21:51

KHH wrote:

> Min datters privatliv er mere helligt, end jeg får ret.

Ejer hun da hele kvarteret?

Eller ser du syner?

Tror du der er nogen der har tænk sig at kontakte hele kvarteret og spørge
.... ja, om hvad?

--
Per, Esbjerg

Fra : KHH

Dato : 05-05-06 07:38

En hver unødvendig form for udbasunering i forhold til et andet menneske, i
dette tilfælde, min datter, er unødvendig, jeg har skrevet det var i Egå,
det må være nok.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-05-06 07:45

KHH skrev i 445af2c2$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:
> En hver unødvendig form for udbasunering i forhold til et andet
> menneske, i dette tilfælde, min datter, er unødvendig, jeg har
> skrevet det var i Egå, det må være nok.
´
Men dine argumenter ser lidt tynde ud.
Du burde nok have valgt et andet eksempel så.

vh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/Alfama/slides/_DSC0244.html

Fra : KHH

Dato : 05-05-06 08:51

Jeg konstanterer bare, at GPS ikke er optimale, og så længe man ikke kan få
hele Europa, fra vest til øst og fra syd til nord i et kort, mener jeg den
er mangelfuld, ikke alle holder sig til Vesteuropa.

Er den faktisk ikke de formuer værd, den trods alt koster, for en tre ugers
tur til Rumænien, der jo endnu ikke er med.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-05-06 09:27

KHH skrev i 445b03dc$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:
> Jeg konstanterer bare, at GPS ikke er optimale, og så længe man ikke
> kan få hele Europa, fra vest til øst og fra syd til nord i et kort,
> mener jeg den er mangelfuld, ikke alle holder sig til Vesteuropa.

Tjae - det kræver vel primært at man har købt de nødvendige kort og gider
skifte dem, hvis ikke man har ofret en tilstrækkelig hukommelse. Analogien
er vel at man også - til de krav, du stiller op - skulle medbringe ikke så
få kg. bogmateriale. Vi snakker jo altså om at der er 'bykort' med gadenavne
for (stort set) alle byer.
Så nøjagtig ligesom jeg finder det usmart at hævde at en GPS er
'uundværlig', så synes jeg du går i den anden grøft.

> Er den faktisk ikke de formuer værd, den trods alt koster, for en tre
> ugers tur til Rumænien, der jo endnu ikke er med.

Mht. formuebegrebet, så afhænger de vil temmeligt meget af det enkelte
individ. Jeg er forarget, når jeg skal købe et plastdæksel til
skorstenen/udluftningen på min vandvarmer og skal give 400 kr for det, men
har ingen betænkeligheder ved at bruge det samme på en god flaske rødvin!
Og mht. kort til Rumænien - så er det vel kun et spørgsmål om tid (man kan
få kort til rumænien fra f.eks. TomTom). Men tilgængeligheden af kort hænger
ofte ikke alene sammen med digitale kort. Da jeg for nogle år siden tog en
del til Letland i bil, kunne vi ikke få ordentlige papirkort. Men det
betyder jo ikke at teknologien med papirkort er kassabel.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-05-06 08:09

KHH wrote:

> En hver unødvendig form for udbasunering i forhold til et andet
> menneske, i dette tilfælde, min datter, er unødvendig, jeg har
> skrevet det var i Egå, det må være nok.

Jeg har - indtil for ½ år siden - boet i Lystrup i 1½ år og undrer mig lidt
over at der skulle være et nyt kvarter i Egå. Jeg kender det hvert fald ikke
og tvivler lidt på at det skulle være årsagen til at de mangler på dit
system.

Men når du ikke vil forklare nærmere, så finder vi aldrig ud af det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 08-05-06 06:49

> [...]
> på dit system.
>
> Men når du ikke vil forklare nærmere, så finder vi aldrig ud af det :)

Vi ku på en tidligere version f.eks kun finde de lige husnr. på vores vej -
og så var vejen under galt postnr./bynavn. Rettet i næste omgang.

Det morsomme var måske en sammenligning af konkrete fejl, men det er mit
indtryk at man så aldrig ku blive færdig.