børnehaveklasse
Fra : Conny Bruun

Dato : 19-05-06 17:40

Er der nogen i gruppen der kan svare på dette.

Hvad skal et barn, der har gået et år i børnehaveklassen kunne, for at
starte i 1. kl.

Skal barnet kunne læse og skrive, kunne rim og remser, kunne høre
bogstavlyde.

Hilsen Conny

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-05-06 18:05

Conny Bruun wrote:
> [...]
> starte i 1. kl.
>
> Skal barnet kunne læse og skrive, kunne rim og remser, kunne høre

Hej

Sådan som jeg har fået det forklaret det, skal de kende bogstaverne og
kunne tallene fra 1 - 20. Derudover skal de have lidt styr på ugedagenes
navne, månedernes navne og hvad de forskellige årstider er. Så er der
nogle ting på motorikområdet og en del sociale færdigheder.

Det er hvad vores to drenge ( 7 og 8 år) er kommet igennem + sikkert
noget jeg har glemt

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Conny Bruun

Dato : 19-05-06 20:47

Jeg siger tak for de svar der er kommet, så nu har jeg lidt at arbejde
videre med.

M.v.h. Conny.

Fra : Holst

Dato : 19-05-06 18:18

Conny Bruun wrote:

> [...]
> starte i 1. kl.
>
> Skal barnet kunne læse og skrive, kunne rim og remser, kunne høre

Jeg fik for et par år siden fortalt af en lærer, at det vigtigste
børnene skulle lære i børnehaveklassen var at gå i skole. Derfor, sagde
hun, er det vigtigt, at børnene går i børnehaveklasse.

Børnene skal groft sagt simpelthen i børnehaveklassen lære at sidde
stille på sin numse i 45 minutter og lytte til læreren, inden de starter
i 1. klasse, hvor den egentlige indlæring foregår. Har de ikke lært det,
så kan det være vanskeligt for dem at starte i 1. klasse, hvor
dagligdagen får en helt anden form end deres tidligere liv.

Selvfølgelig lærer de også i børnehaveklassen noget "fagligt", såsom
lidt bogstaver, tal og lignende. Det er mit indtryk, at det kan være ret
forskelligt fra skole til skole, hvor meget børnehaveklassebørnene lærer.

Fra : Søren Mors

Dato : 23-05-06 20:49

Holst wrote:

> [...]
> så kan det være vanskeligt for dem at starte i 1. klasse, hvor
> dagligdagen får en helt anden form end deres tidligere liv.

De skal også lære at acceptere at deltage i en længerevarendeaktivitet
som de ikke selv har valgt (og måske ikke har lyst til). Det begynder de
at lære i børnehaven, men det kan være svært så man skal øve sig meget

Søren Mors

Fra : Holst

Dato : 19-05-06 19:22

Conny Bruun wrote:

> Er der nogen i gruppen der kan svare på dette.

Prøv i øvrigt i news:dk.undervisning.folkeskole, hvor dit spørgsmål nok
bedst hører hjemme.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-05-06 06:03

"Conny Bruun" <hcbruun@post12.tele.dk> wrote in news:446df4c0$0$47059
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hvad skal et barn, der har gået et år i børnehaveklassen kunne, for at
> starte i 1. kl.

Der stilles kun motoriske (kunne tage tøj på selv, osv.) og sociale krav
(skal kunne forstå en gruppebesked, klare toiletbesøg, osv.). Derudover
vurderes det om barnet er parat til indlæring.

Fra : Tøsen

Dato : 21-05-06 21:57

"Conny Bruun" <hcbruun@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte i 1. kl.
>
> Skal barnet kunne læse og skrive, kunne rim og remser, kunne høre

Hej Conny,

Min datter skal i 1. klasse efeter sommerferien. Hun kan tælle til 100,
regne simple regnestykker samt læse en smule. Hun går i en alm folkeskole,
hvor de blot sætter lidt krav til børnene. Allerede i børnehaven lærte hun,
at sidde stille og skulle modtage fælles informationer og lytte efter, hvad
der blev sagt.
Men det er nok meget forskelligt fra skole til skole. Jeg føler ikke at der
er noget pres på børnene. Det bliver leget ind i dem.

Mvh

Rikke