Vandcyster på nyre hos foster
Fra : Rex

Dato : 18-05-06 17:34

Overskriften siger jo sig selv. Jeg er gravid i 21 uge, og de fandt i
mandags via min gennemscanning ud af der var vandcyster på barnets ene nyre
og stort set ingen fostervand.. Den anden nyre kunne de ikke komme til at
se, da et skulderblad kastede en skygge. Grundet meget lidt fostervand,
kunne de ikke puffe til barnet så de bedre kunne se... Jeg fik taget en
moderkageprøve, og den fik jeg foreløbig svar på i går, de kromosompar de
havde tjekket var fine nok. Jeg skal til scanning på Riget i morgen, hvor de
vil sprøjte ekstra vand ind, for bedre at kunne komme til at se på barnet...
Jeg sidder bare her og tænker på hvor skrækkeligt det vil være at miste det
jeg har båret på og glædet mig til i 21 uger.. Har det også lidt sådan at
hvis der er noget galt, kunne det fand... godt selv være "smuttet" ud før
uge 12.... Jeg er bare så bange... Håber virkelig at det er ok derinde, og
at cysterne enten går i sig selv eller kan fjernes... Øv altså... Min 1.
graviditet gik så fint, og så dette.. Hvorfor?? Har nogen prøvet noget
lignende?

-En MEGET bekymret...

Fra : Carina Hansen

Dato : 18-05-06 21:33

Hej

Da jeg var til scanning i uge 21 fandt de cyster på min søns venstre nyre.
Fostervand og højre nyre var normalt.
De kunne ikke sige noget mere præcist om hvad det var, og vi var dybt
ulykkelige og nervøse da vi gik derfra.

Jeg blev så scannet hver 6. uge resten a graviditeten.
På anden scanning konstaterede de at venstre nyre var fyldt med vandcyster
og der faktisk ikke var nogen nyre.

Efter jeg havde født blev min søn scannet og fik lavet en renografi (De
sprøjter kontrastvæske ind i blodet og følger det) Der kunne de konstarere
at venstre nyre ikke fungerer, og ikke er en nyre, men faktisk en stor
vandcyste.
Afløbet fra nyre til urinblæren har været lukket og urinen har ikke kunnet
løbe fra.

Min søn er i en forebyggende antibiotisk behandling med Trimopan 1 ml
dagligt, for at forebygge urinsvejinfektion, som muligvis vil kunne skade
den raske nyre.

Hvis ikke vi havde kendt til den dårlige nyre, ville vi aldrig have opdaget
det. Han har ingen mén, har fuldstændig normal nyrefunktion, er rask, rund
og glad. Vi går til kontrol hver 6.-9. måned på Riget, hvor de kigger på ham
og konstarerer at han trives - så tager de blodprøver og konstaterer at
nyrefunktionen er fin. Der er intet der indikerer at vi nogensinde kommer
til at mærke noget til det her.
Yderste konsekvens er at den defekte nyre skal fjernes, fordi den kan skabe
betændelse og højt blodtryk.

Så min historie er positiv. Jeg havde ikke fostervandsproblemer, og som
skrevet har min søn en velfungrene højre nyre.

Håber det bedste for dig, og forstår inderligt din bekymring.

Du må meget gerne skrive igen og spørge. Jeg har læst den del om
problematikken

VH
Carina
"Rex" <janS.L.E

Fra : Rex

Dato : 19-05-06 18:28

Barnet skal fjernes... Kun én nyre, og den er der cyster på. Der var også en
alvorlig hjertefejl, så den ville ikke være i stand til at overleve...

-Camilla

Fra : Carina Hansen

Dato : 19-05-06 19:55

> Barnet skal fjernes... Kun én nyre, og den er der cyster på. Der var også
> en alvorlig hjertefejl, så den ville ikke være i stand til at overleve...

Det gør mig frygtelig ondt på jeres vegne!

VH
Carina

Fra : Conny Nielsen

Dato : 21-05-06 10:46

Min dybeste medføelse, hvor må det gøre ondt. Håber det bedste for Jer i
denne svære tid

MVH

Conny

Fra : Rex

Dato : 22-05-06 11:52

Tak... Desværre kan det først ske tidligst torsdag i denne uge... Det er sku
for dårligt at jeg skal vente i halvanden uge.. Vil bare så gerne have det
overstået lige nu... Men der skulle først søges i abort nævnet, og efter
deres afgørelse kan vi komme videre i sagen... Har en kæmpe brist i mit
hjerte.. Det er ikke lige det man regner med at skulle have af vide under en
rutinemæssig gennemscanning..

-Camilla