Forældremyndighedssag - hvor dybt graver d~
Fra : vvv

Dato : 15-05-06 22:02

Hej Gruppe.

Jeg håber at nogen her kan give mig klarhed over ovenståene.

Historien er kort at min ex-kone og jeg siden vi blev skilt har været
rimeligt gode til at få det til at fungere omkring vores unger.
Nu efter ca 5 år er kan vi ikke blive enige om hvor den mindste skal bo. Vi
holder det på et civiliceret plan og råber ikke af hinanden, og hverdagen
fungerer, men lige nu er vi mest enige om at være uenige. Der er ikke tegn
på at vi kan blive enige i fremtiden, vi ønsker begge at have ham, og vi kan
ikke dele pga. geografien. så det er en der har hveranden weekend, og en
anden der har resten.

Jeg overvejer om jeg skal kører en forældremyndighedssag, men er klar over
at det er en hård tur, også for børnene - og at det nok ikke er lettere at
samarbejde efter sådan en sag.

Jeg er i tvivl om hvor langt tilbage i tiden man går i sådan en sag, og
hvilke ting min ex kan bruge imod mig.
Ikke fordi jeg har så mange lig i lasten, men lige efter vi blev skilt havde
jeg en ret hård periode. Jeg boede elendigt, savnede ungerne og var i det
hele taget ret nedtrykt. Dette kompencerede jeg for ved at leve ret hårdt.
Jeg havde hele tiden fast arbejde, men i de weekender hvor jeg ikke havde
børn fik den virkelig gas ,og ikke alt hvad der skete den gang er jeg helt
stolt af i dag. Min ex kender en del af de historier.

Det skal siges at jeg altid var hjemme, og stille og rolig og ganske ædru
når ungerne var hos mig, det var udenfor børneøjne den fik gas.

Hvor meget skal jeg frygte at hun bruger den slags mod mig? og vil det
overhovedet kunne bruges så længe efter? Skal jeg så også til at remse
hendes lig i lasten op, eller er det noget man vil lade ligge?

Hvis nogen har erfaring håber jeg på et godt råd.

Det skal siges at jeg i dag lever ret stille og roligt med en kæreste jeg
bor sammen med, og det fungerer godt.

Hilsen

VV

Fra : Brian K

Dato : 15-05-06 22:17

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke tegn på at vi kan blive enige i fremtiden, vi ønsker begge at have
> ham, og vi kan ikke dele pga. geografien. så det er en der har hveranden

Hej

Udgangspunktet er:

1. hvor bor barnet nu (vigtigste kriterie)
2. hvor meget samvær har der været
3. hvem har stået for den daglige omsorg
4. Hvem har holdt barsel
5. Hvem vil være bedst til at sikre barnets kontakt med begge forældre

Hvis den ene part ønsker at fjerne barnet fra sit nuværende miljø (bopæl,
børnehave, osv) giver det ret mange minus point - altså det er en fordel at
være den part som kan bevare status quo for barnet.

mvh
brian

Fra : vvv

Dato : 15-05-06 22:47

> Hej
>
> Udgangspunktet er:
>
> 1. hvor bor barnet nu (vigtigste kriterie)
Har adresse hos moren, men har beviseligt været mere hos mig det sidste år.
Officielt deler vi 50/50 lige nu, men pga hendes tavlhed har jeg taget mange
ekstra dage.

> 2. hvor meget samvær har der været
Meget. Det første år ikke så meget da mine boligforhold var meget ringe,
siden jeg fik lejlighed meget mere og de sidste par år 50/50

> 3. hvem har stået for den daglige omsorg
Begge - og vi har været gode til at samarbejde om det.
> 4. Hvem har holdt barsel
Hende, men det er otte år siden, tæller det endnu? vi boede sammen dengang
og hun var på SU så det var eneste mulighed dengang - rent økonomisk.

> 5. Hvem vil være bedst til at sikre barnets kontakt med begge forældre
Det har vi begge interesse i, og det tror jeg vi vil være lige gode til.

> Hvis den ene part ønsker at fjerne barnet fra sit nuværende miljø (bopæl,
> børnehave, osv) giver det ret mange minus point - altså det er en fordel
> at være den part som kan bevare status quo for barnet.

Også selvom at barnet bliver flyttet fra belastet kvarter med mange sociale
problemer, også i skolen, til et noget pænere velfriseret villakvarter i en
forstad?

Hvad med advokat, er der nogen der kender nogen gode og ved hvad sådan en
historie vil koste? jeg slipper næppe for selv at betale.

Tak for svaret

vv

Fra : Brian K

Dato : 15-05-06 23:02

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Har adresse hos moren, men har beviseligt været mere hos mig det sidste
> år. Officielt deler vi 50/50 lige nu, men pga hendes tavlhed har jeg taget
> mange ekstra dage.

Hvor gammelt er barnet?

Hvis det er mange dage der er tale om at barnet har været hos dig er det et
plus (men det skal være mange)

> Meget. Det første år ikke så meget da mine boligforhold var meget ringe,
> siden jeg fik lejlighed meget mere og de sidste par år 50/50

Det er i de fleste tilfælde de sidste par år der tæller (samt fremtiden)

> Begge - og vi har været gode til at samarbejde om det.

> Hende, men det er otte år siden, tæller det endnu? vi boede sammen dengang
> og hun var på SU så det var eneste mulighed dengang - rent økonomisk.

Barsel tæller altid i FM sager - men som du selv siger - det er mange år
siden.

> [...]

> Også selvom at barnet bliver flyttet fra belastet kvarter med mange
> sociale problemer, også i skolen, til et noget pænere velfriseret

Som udgangspunkt ja. Men hvis det feks er væk fra voldsmose til et pænere
sted i nærheden så vil det vel være positivt. Kan du bevise at det er et
dårligt sted og at skolen skulle være dårlig?

Hvis du flytter langt væk - vil det være MEGET dårligt for dine muligheder
for at få FM.

Og ikke fordi jeg skal dømme dig, men...... jeg kan ikke forstå hvad der
skulle få nogen til at flytte langt væk fra sit barn og slet ikke når der
tilsyneladende er et godt samarbejde med den anden forældre (som det tyder
på at der er i dette tilfælde). Du har et samvær som de fleste fædre ville
give sin højre arm for at få (mig selv inkluderet).

Er det fordi at du skal flytte sammen med din kæreste?

> Hvad med advokat, er der nogen der kender nogen gode og ved hvad sådan en
> historie vil koste? jeg slipper næppe for selv at betale.

En tur i byretten, typisk omkring 10.000 - 15.000 kr, derefter en tur i
landsretten pris ca. 10.000 - 15.000 kr.

ialt mellem 20.000 - 30.000 kr.

Hvor i landet skal advokaten findes?

> Tak for svaret

velbekommen

mvh
brian

Fra : vvv

Dato : 16-05-06 19:02

Tak for svarende.
Jeg vil ikke uddybe yderligere her, men der er selvfølgelig en historie bag.

vv

Fra : Kim

Dato : 16-05-06 20:53

"vvv" <?@?> skrev
> Hvad med advokat, er der nogen der kender nogen gode og ved hvad sådan en
> historie vil koste? jeg slipper næppe for selv at betale.

Mit beskedne forslag.
Prøv evt http://advolaw.dk
Ring for en samtale med Anders mht pris ( evt fri proces )

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 16-05-06 20:40

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> Hvis nogen har erfaring håber jeg på et godt råd.

Hey, har lige været det igennem selv.

Uden at have læst de andre svar for du hermed mit råd.
Hvis det overhovedet er muligt så undgå "systemet"
Det bedste vil altid at klare det selv, dig og din ex, her
tænker jeg på den tid, energi, penge osv som I begge
kunne have brugt på jeres børn.

Hvis I ikke kan det eller vil, skaf lynhurtigt en god advokat med
speciale i disse sager. Jeg kunne selvfølgelig anbefale en, nemlig
min egnen som rejser i hele landet, hvis det var.
Så styrer han det løb.

Og vil du være rigtig deprimeret så gå ind på
http://www.foreningenfar.dk Forum og læs.

Nu vil jeg læse hvad de andre skriver ;)

Mvh Kim