Børn og lyde
Fra : mk

Dato : 15-05-06 17:03

I mit lokale supermarked så jeg i dag en mor med to drenge på ca. fire og
seks år. Begge drenge havde "propper" i ørerne og ledninger til hvad jeg
tror var MP3 afspillere.

Det fik mig til at tænke på at jeg godt kunne tænke mig at høre andre
forældres mening om børn med konstant musik i ørerne.

Jeg synes selv at det er synd at de ikke oplever de "naturlige" lyde som er
i et supermarked: snakken, kasseapparater, muzak , og de lyde der nu
engang "hører til". På samme måde synes jeg at de skal høre alle de andre
lyde der er i verden: fugle, træer i vinden, cykelklokker, biler,
flyvemaskine, en hund gøen, latter, bølgeskulp osv osv. ja også det som er
irriterende lyde men som nu engang er en del af vores hverdag.

Jeg ser da også voksne med "propper" både cykle og gå og selvom jeg selv er
(fritids)musiker og elsker musik, kan jeg ikke forstå at der skal være et
konstant lydtapet.

Hvad mener I andre?

mk

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 15-05-06 17:20

On 15/05/06 18:02, in article
4468a631$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "mk"
<ingenpost@tilmiginvalid.dk> wrote:

> [...]
> (fritids)musiker og elsker musik, kan jeg ikke forstå at der skal være et

Jeg er helt enig.
Jeg ville i øvrigt aldrig lade så små børn bruge mp3 mv. - som afgiver
højere lyd end hvad godt er for ørene.

Bortset fra det var en af mine smukkeste oplevelser i naturen tilsat lyd;
jeg var ca. 11 år og på ferie hos min faster i Sverige som havde en stor
skov.
Der var faldet meget sne, så I kan forestille jer hvor smuk skoven var.
Jeg gik derind og tændte så for min walkman med klassisk musik - det var
helt ufattelig smukt...Charlotte i eventyrland :)

Charlotte

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-06 17:49

Charlotte D. Jensen wrote:

> Jeg ville i øvrigt aldrig lade så små børn bruge mp3 mv. - som
> afgiver højere lyd end hvad godt er for ørene.

Err... Det forstår jeg ikke. Kan du uddybe?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-06 18:27

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Err... Det forstår jeg ikke. Kan du uddybe?

De allerfleste MP3/walkmen m.m. kan afgive et skadeligt lydtryk.
Jo yngre brugeren er, jo flere år er der man kan være høreskadet i.

Leif

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-06 19:01

Leif Neland wrote:

> De allerfleste MP3/walkmen m.m. kan afgive et skadeligt lydtryk.

Ah. Det var "kan", der manglede.

> Jo yngre brugeren er, jo flere år er der man kan være høreskadet i.

Det er jeg ganske enig i. Jeg er også med på at yngre brugere har en
stærk tendens til at skrue alt for højt op. Løsningen er enten at finde
en afspiller der ikke går så højt op, eller at sætte en modstand på
høretelefonerne. Men ingen af delene er trivielle.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 15-05-06 20:24

Toke Eskildsen wrote:

> Det er jeg ganske enig i. Jeg er også med på at yngre brugere har en
> stærk tendens til at skrue alt for højt op.

Faktisk er det vist ikke bare yngre brugere. Læste for et stykke tid
siden en artikel om mp3-afspillere og deres skadelige virkning (som nu
ikke var anderledes en tidligere tiders walk- og discmen), og her blev
det anført, at stort set alle skruer så højt op for lyden, at det er
skadeligt. Nogen skruer så selvfølgelig mere for højt op en andre, og
navnlig den unge generation kan måske have en tendens til at være dem,
der skruer mest for højt op.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-06 21:06

Holst wrote:

> [...] stort set alle skruer så højt op for lyden [...]

Jeg erindrer en anden (eller måske den samme?) artikel, der omhandlede
brugen af de høretelefoner, man putter ind i ørerne. Der blev det
angivet at disse var særligt problematiske, grundet nærheden af
øregangen.

Jeg ved man kan få høretelefoner til at putte ind i ørerne, der lukker
helt tæt, så man praktisk talt ikke kan høre lyde udefra. Gad vide om
disse ville bevirke en lavere volumen, da der ikke er konkurrerende
støj?

Jeg bruger til tider høretelefoner til at lukke omverdenen ude og har
et par aktivt støjeliminerende høretelefoner på ønskelisten.
De er ret fikse - der sidder en mikrofon, der optager lydene fra
omgivelsen og sender dem i modfase (tror jeg nok det hedder) i
høretelefonerne. Forhåbentlig vil de betyde at jeg ikke behøver at
skrue op for at få den isolation jeg søger.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Inger

Dato : 16-05-06 19:57

Toke Eskildsen skrev:

> [...]
> helt tæt, så man praktisk talt ikke kan høre lyde udefra. Gad vide om
> disse ville bevirke en lavere volumen, da der ikke er konkurrerende

Jeg har sådan nogle, de fulgte med min sony eriksson med mp3, da jeg
kønbte den. Jeg kan ellers ikke dem der skal ind i ørerne, da jeg bliver
hudløs af dem. Men disse er bløde ligesom ørepropper, så de er til at
holde ud.

Og ja, jeg synes faktisk at jeg har skruet meget ned, efter jeg fik
dem... Så jeg synes det hjælper.

Inger

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-05-06 22:09

Holst wrote:
Nogen skruer så selvfølgelig mere for højt op en andre, og
> navnlig den unge generation kan måske have en tendens til at være dem,
> der skruer mest for højt op.

Jeg har været ude for at få min egen walkman (som jeg mest bruger, når jeg
kører med toget) overdøvet af en anden i den modsatte ende af kupeen. Gad
vide, hvordan vedkommendes hørelse har det ...

Per V.

--
At standse terror ved at bekæmpe Islam er som at bekæmpe hooligans ved
at forbyde fodbold.

Fra : Holst

Dato : 15-05-06 22:40

Per Vadmand wrote:

> Jeg har været ude for at få min egen walkman (som jeg mest bruger, når jeg
> kører med toget) overdøvet af en anden i den modsatte ende af kupeen. Gad
> vide, hvordan vedkommendes hørelse har det ...

Sikkert ganske fint. Men om nogle år har den det sikkert ikke særlig godt.

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-05-06 22:07

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> finde en afspiller der ikke går så højt op, eller at sætte en
> modstand på høretelefonerne. Men ingen af delene er trivielle.

4-6-års børn kan man faktisk godt som foorældre forhindre i at bruge den
slags.

Hvis man altså gider tage konflikten om, at "alle de andre må."

Per V.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 15-05-06 22:41

On 15/05/06 18:48, in article Xns97C4BF1A03727tokeeskildsen@130.225.247.90,
"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> Err... Det forstår jeg ikke. Kan du uddybe?

Ja. Jeg har i årenes løb læst adskillige undersøgelser/ekspertvurderinger,
der påviser, at ørene tager skade af brug af walkman/mp3/discman - og at
børn ihvertfald ikke bør bruge disse - og at små børn slet ikke bør.
Det er ikke sikkert at det er rigtigt, at det faktisk skader ørene, men jeg
ville under alle omstændigheder ikke lade små børn benytte disse, så hellere
købe dem en båndoptager de kan lytte til musik på.

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-05-06 22:06

Charlotte D. Jensen wrote:

> [...]
> var. Jeg gik derind og tændte så for min walkman med klassisk musik -
> det var helt ufattelig smukt...Charlotte i eventyrland :)

Tja - for mig ville det være en banalisering. Jeg foretrækker virkeligheden
uden underlægningsmusik.

Per V.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 15-05-06 22:47

On 15/05/06 23:06, in article
4468ed3f$0$38712$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Per Vadmand"
<perve@post.tele.dk> wrote:

> Tja - for mig ville det være en banalisering. Jeg foretrækker virkeligheden
> uden underlægningsmusik.
>
> Per V.

Ja, måske var det ekstra smukt fordi jeg kun gjorde det denne ene gang.
Det var fantastisk, som om et helt orkester stod i skoven og spillede...
Det med at foretrække virkeligheden...jeg tror ikke det er godt, altid at
gøre det...

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-05-06 09:08

Charlotte D. Jensen wrote:

> [...]
> gang. Det var fantastisk, som om et helt orkester stod i skoven og
> spillede... Det med at foretrække virkeligheden...jeg tror ikke det

Det var måske også lidt firkantet udtrykt, men jeg synes, at noget af det
mest fascinerende ved fx en skov i sne netop er stilheden - og de meget få,
dæmpede naturlyde, der trods alt er.

"Der er ingenting i verden så stille som sne
Når den sagte gennem luften daler
dæmper dine skridt,
Tysser, tysser blidt
På de stemmer, som for højlydt taler."

(Helge Rode 1896)

Per V.

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-05-06 22:05

mk wrote:
> [...]
> Jeg ser da også voksne med "propper" både cykle og gå og selvom jeg
> selv er (fritids)musiker og elsker musik, kan jeg ikke forstå at der

Hvad voksne og unge angår, er det da bedre, end at de slæber rundt på en
ghettoblaster. Hvad angår 4-6-årige, synes jeg, det er endnu et eksempel på
curling-forældre, der ikke kan sige nej, men blot bevidstløst opdrager
børnene til kritikløse forbrugere af lort.

Per V.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 15-05-06 22:45

On 15/05/06 23:05, in article
4468ed02$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Per Vadmand"
<perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> curling-forældre, der ikke kan sige nej, men blot bevidstløst opdrager
> børnene til kritikløse forbrugere af lort.

Kunne ikke være mere enig :D

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-06 23:31

Per Vadmand wrote:

> [...]
> et eksempel på curling-forældre, der ikke kan sige nej, men blot
> bevidstløst opdrager børnene til kritikløse forbrugere af lort.

Det der er så fordomsfuldt og snævertsynet at jeg ikke kan svare på det
uden at begynde at svine dig til. Jeg stopper derfor her.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-06 23:35

> Det der er så fordomsfuldt og snævertsynet at jeg ikke kan svare på det
> uden at begynde at svine dig til. Jeg stopper derfor her.

Sådan er der så meget...

Jeg er enig med Per V

Leif

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-05-06 09:09

Leif Neland wrote:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er der så meget...
>
> Jeg er enig med Per V

Jeg kunne godt tænke mig at høre blot ét argument for at give en 4-årig en
mp3-afspiller.

Per V.

Fra : Anita

Dato : 16-05-06 11:58

"Per Vadmand" skrev

> Jeg kunne godt tænke mig at høre blot ét argument for at give en 4-årig en
> mp3-afspiller.

Det findes ikke :)

Jeg er enig i at høj musik direkte ind i langt de fleste tilfælde er en
dårlig ide, især ved langvarrig brug.

Men i visse tilfælde er musikken en fordel. Jeg har elever som har store
problemer med at fokusere og koncentrere sig (eks. elever med damp - eller
lign. træk) og ved disse elever har musikken en utrolig god effekt. De
afledes ikke længere af selv den mindste impuls fra klassekammerater og de
får lavet en masse skolearbejde. Så jeg tillader i nogle tilfælde brug af
mp3'er i undervisningen, men det er klart at der ikke skal skrues op så det
dels forstyrrer andre og dels ødelægger hørelsen.

Venligst Anita

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 16-05-06 15:18

On 16/05/06 10:08, in article
44698898$0$38677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Per Vadmand"
<perve@post.tele.dk> wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre blot ét argument for at give en 4-årig en
> mp3-afspiller.

Det kunne jeg også godt!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-05-06 16:10

Per Vadmand wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre blot ét argument for at give en
> 4-årig en mp3-afspiller.

Først fastslår vi at bærbare musikafspillere med hovedtelefoner ikke
blot er idioti, der burde forbydes. Eftersom du selv bruger walkman i
toget, burde det ikke være nødvendigt at argumentere yderligere for
dette.

Dernæst kommer at der findes lydværker til 4-årige, som vi anser for
at være af positiv art. Vi har selv et par Peter Plys oplæsninger af
Thomas Vinding, som jeg mener er rigtig gode og velegnede til den
aldersgruppe. Vi har også et par cd'er med børnemusik i moderne
fortolkninger, som ungerne ynder at høre på anlægget derhjemme.

Nuvel, følgen heraf burde være åbenbar. Bærbare musikafspillere med
hovedtelefoner giver bæreren mulighed for at tage en pause fra
omverdenen. mk's drenge fra supermarkedet kunne være et eksempel på
dette. Hvorvidt de var 4, 14 eller 24 år ser jeg som mindre relevant i
den sammenhæng. Jeg ser ikke, hvorfor de som 4-årige skulle have særlig
grund til at undvære denne pause.

Og bare lige for at afværge de sædvanlige voldsomme overfortolkninger,
der har det med at præge disse tråde her i gruppen: Nej, jeg siger ikke
at det er godt med propper i ørerne for fuld skrue 24 timer i døgnet.
(det var ikke møntet specifikt på dig)

Det bringer os så til min kraftige afstandstagen fra dit udsagn.
Sagen er at det er fuldstændig ligegyldigt om du køber ovenstående
argumentation eller ej. Den er et _eksempel_ på hvad en person (jeg)
opfatter som en begrundelse for et valg, jeg opfatter som positivt for
børnene. Den er ikke bevidstløs. Den er ikke kritikløs. De hører ikke
lort (efter min definition af lort, naturligvis).

Det kan være at du har et indre billede af en mor i joggingbukser med
et par taberunger med dødsmetal i ørerne. Det berettiger dig ikke til
at dømme alle over én kam.

Du kan indvende at du ikke synes at bærbare musikafspillere er en god
ting til 4-årige. Fint, glimrende, ingen problem. Det er en holdning
jeg udmærket kan respektere. En respekt du tydeligvis ikke har for
andres valg.

Og nej, mine børn har ikke bærbare musikafspillere. De har ikke bedt om
det og vi har ikke tænkt på at give dem det. Men jeg vil da overveje om
det ikke ville være en god idé efter denne tråd.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 13:56

mk wrote:
> [...]
>
> Det fik mig til at tænke på at jeg godt kunne tænke mig at høre andre
> forældres mening om børn med konstant musik i ørerne.

Absolut ikke noget jeg ville kunne finde på.

> [...]
> flyvemaskine, en hund gøen, latter, bølgeskulp osv osv. ja også det som er
> irriterende lyde men som nu engang er en del af vores hverdag.

Når vores datter er med på havetraktoren får hun høreværn på, men
ellers er lydniveauet hos os normalt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk