far har taget vores søn
Fra : flyverkost@hotmail.c~

Dato : 10-05-06 08:48

min søn på 12 år, er efter weekend samvær med sin far, ikke blevet
udlevet til mig.

jeg har den fulde forældremyndighed og har haft det siden vores søn
var 1 år.

samkvem med faren har været intet eller meget lidt hele hans liv, - nu
er de så siden nov. 2005 begyndt at se hinanden igen hvilket har
glædet mig meget da vores søn helt sikkert har et stort savn til sin
far.

men så skete katastrofen ! vores søn er blevet manipuleret,
hjernevasket og truet til at skulle blive hos hans far, som pludselig
har fået lyst til at være fuldtids far ! vi har været i fogedretten
hvor dommeren ikke mente det ville være godt for vores søn at skulle
tvangsudleveres så derfor har jeg stadig ikke fået ham hjem - det er
nu 1 ½ måned hvor jeg ikke har haft kontakt med min søn, for faren
vil stadig ikke udlevere ham eller i det mindste lade mig tale med ham
!
vores søn er selvfølgelig blevet hørt i fogedretten hvor han gav
udtryk for at ville blive hos far - men det ved jeg jo er af stor frygt
for at miste sin far igen og han er blevet fyldt med løgn og trudsler.
det nægter faren og dommeren var ikke sikker på hvem af os der taler
sandhed...

jeg er så bekymret for vores søn og hans ellers glade og kærlige
væsen er blevet ændret til trist, bange og indesluttet.

hvad i alverden skal jeg gøre ?

sagen er kærret til landsretten men jeg er så bange for de bare ser
på fogedens afgørelse og ikke gør mere. hvad så ?
har jeg andre muligheder ?
skal han bare blive hos faren til en forældremyndighedssag kan starte
?
og har jeg slet ikke mulighed for at se vores søn ?

kærlig hilsen og et råb om hjælp - mor til 3

Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-05-06 09:55

<flyverkost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

Du skriver, at du har den fulde forældremyndighed - så derfor vil jeg mene,
at du kan kræve din søn udleveret ved politiets hjælp, og at han skal være
hos dig indtil en evt. ny forældremyndighedssag er overstået.

Jeg vil tillige mene, at du kan nægte faderen samkvem - medmindre samkvemmet
er fastsat af statsamtet, og i så fald kan du kræve at samkvemmet alene sker
som beskrevet af statsamtet.

Jeg forstår ikke, hvordan der kan gå 1½ måned - du skal straks kontakte en
advokat. Du kan, hvis din indtægt er lav, søge om "fri proces" og så koster
advokaten intet.

Se at komme i gang.

mange hilsner

Fra : Brian K

Dato : 10-05-06 22:24

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mene, at du kan kræve din søn udleveret ved politiets hjælp, og at han
> skal være hos dig indtil en evt. ny forældremyndighedssag er overstået.

Når det gælder hvor barnet skal opholde sig så er Forældremyndigheden INTET
værd når først barnet passerer 12 år.

Når først Fogden har sagt "Barnet ønsker ikke at komme over til......" så
bliver det sådan uanset hvad forældremyndighedsindehaven så siger -
medmindre landsretten omstøber fogedrettens dom.

> Jeg vil tillige mene, at du kan nægte faderen samkvem - medmindre
> samkvemmet er fastsat af statsamtet, og i så fald kan du kræve at
> samkvemmet alene sker som beskrevet af statsamtet.

Sådan er det desværre ikke - barnet er over 12 år - der SKAL lægges
afgørende vægt på det barnet ønsker/siger

> Jeg forstår ikke, hvordan der kan gå 1½ måned - du skal straks kontakte en
> advokat. Du kan, hvis din indtægt er lav, søge om "fri proces" og så
> koster advokaten intet.

Ja - men fri proces er ikke "kun" bestemt af hvad din indkomst er - kriterie
nr 2 er: "du skal have en overvejende sansynlighed for at vinde sagen" - og
med et barn på 12 år der siger "jeg vil bo hos....." - så ligger den
overvejende sansynlighed altså hos modparten. Men derfor kan du godt være
heldig at alligevel på fri process (hvis de siger "hun er mor...så
naturligvis vinder hun".

Alternativt kan du få en beskikket advokat - det er bestemt udfra hvad du
har i indtægt.

> Se at komme i gang.

Der er nok ikke så meget at "komme igang med" - det er altså et barn på 12
år der tales om - ikke et barn på 5 år.

Med mindre faderen er uegnet / ikke tager sig godt af drengen, så er det
bedste nok at sige "ok - sønnike - så bor du hos din far" - derved fjerner
du kampen og modviljen og sønnike kan igen komme på frivilligt besøg hos
dig. Ved at stritte imod - mister du han totalt.

Ps.
Jeg har lige fået mine børn hjem - så jeg er ikke så aktiv i gruppen i de
næste 5 dage.

Bedste hilsner

Brian

Fra : Brian K

Dato : 10-05-06 23:30

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver det sådan uanset hvad forældremyndighedsindehaven så siger -
> medmindre landsretten omstøber fogedrettens dom.

Retsplejeloven:

§ 536. Bestemmelser om forældremyndighed og udøvelse af samvær kan
fuldbyrdes ved anvendelse af tvangsbøder eller ved umiddelbar
magtanvendelse. Fogedretten er ikke ved valget af fuldbyrdelsesmåden bundet
af rekvirentens anmodning. Fuldbyrdelse kan ikke ske, hvis barnets sjælelige
eller legemlige sundhed derved udsættes for alvorlig fare. I tvivlstilfælde
kan fogedretten udsætte fuldbyrdelsen på indhentelse af en sagkyndig
erklæring.
Stk. 2. Fogedretten kan tilkalde en uvildig person, eventuelt en
repræsentant for kommunen, til at varetage barnets tarv under sagen.
Fogedretten kan efter omstændighederne give en kortere udsættelse af
tidspunktet for barnets udlevering eller samværets udøvelse.
Stk. 3. Skal tvangsbøder anvendes, fastsætter fogedretten daglige eller
ugentlige bøder, der løber, indtil barnet udleveres. Ved fuldbyrdelse af
bestemmelser om udøvelse af samværsret kan dog fastsættes en enkelt bøde,
der forfalder, når en bestemmelse om udøvelse af samværsret på et nærmere
angivet tidspunkt ikke efterkommes.

> Sådan er det desværre ikke - barnet er over 12 år - der SKAL lægges
> afgørende vægt på det barnet ønsker/siger

Forældremyndighedsloven:

§ 29. Er et barn fyldt 12 år, skal der, før der træffes afgørelse i en sag
om forældremyndighed eller samvær, finde en samtale sted med barnet herom.
Samtalen kan dog undlades, hvis det må antages at være til skade for barnet
eller uden nogen betydning for sagen.

Fra Familiestyrelsen:

5. Samtaler med børn

5.1. Generelt
Inddragelse af børn i samværssager er bl.a. behandlet i § 29 i lov om
forældremyndighed og samvær, som lyder:

[...]

Ifølge forarbejderne til § 29 er aldersgrænsen på 12 år ikke absolut. Er
barnet under 12 år og i stand til at udforme sine egne synspunkter, skal der
således også foreligge oplysninger om dets holdning i det omfang, barnets
modenhed og sagens omstændigheder tilsiger det.

Det fremgår endvidere af art. 12 i FN's Konvention om Barnets Rettigheder,
som Danmark har tiltrådt, at et barn skal have ret til at udtale sig i
enhver sag, der vedrører barnet. Barnets synspunkter skal tillægges passende
vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.

Det er ikke muligt at opstille en aldersgrænse for, hvornår børn generelt er
modne nok til at blive inddraget i en sag om samvær og dermed modne nok til
at tage stilling til spørgsmål omkring deres kontakt med den forælder, som
de ikke bor sammen med. Dette skyldes blandt andet, at børns modenhed er
meget forskellig.

Ved vurderingen af, om barnet skal indkaldes til en samtale, tillægges det
afgørende betydning, om barnet må antages at have den fornødne alder,
modenhed og forståelse for sagens karakter, om barnet må antages at være i
stand til at danne og udtrykke sine egne synspunkter herom, og om barnet kan
antages at have evne til at overskue konsekvenserne og rækkevidden af de
forhold, som samtalen skal dreje sig om, f.eks. om barnet kan overskue
konsekvenserne af helt eller delvist at fastholde eller fravælge kontakten
til den ene af forældrene.

> [...]
> ligger den overvejende sansynlighed altså hos modparten. Men derfor kan du
> godt være heldig at alligevel på fri process (hvis de siger "hun er

Fra statsamntet:
http://www.statsamt.dk/site.asp?p=640

Hvad er betingelserne få fri proces?

Det er to betingelser for at få fri proces:

A.
Du kan få fri proces, hvis du opfylder de økonomiske betingelser, og hvis vi
vurderer, at du kan vinde retssagen.

Husstandens samlede indtægt skal ligge under de grænser, der hvert år
bestemmes af Civilstyrelsen. For 2006 er grænsen:

a.. 242.000 kr. for enlige
b.. 307.000 kr., for gifte eller samlevende
Hvis du har hjemmeboende børn under 18 år, forhøjes grænserne med 42.000 kr.
pr. barn. Dette gælder også for stedbørn eller plejebørn.

Grænserne er faste. Det betyder, at du vil få afslag på fri proces, selv om
din indtægt kun er lidt højere end grænserne.

Din indtægt er din personlige indkomst + kapitalindkomst (se de 2 tal øverst
på bagsiden af din årsopgørelse).

Når vi skal finde ud af, om du opfylder de økonomiske betingelser, ser vi på
dine indtægter for det år, der ligger to år tilbage. I 2006 ser vi på din
årsopgørelse for 2004. Hvis din indtægt har ændret sig meget, ser vi dog på
din indtægt i dag.

B.
Hvis de økonomiske betingelser er opfyldt, skal vi vurdere, om retssagen kan
vindes.

Vi ser på om du kan bevise, at du har et krav, eller at den anden part i
sagen kan bevise, at han/hun har et krav mod dig.

Det er dit ansvar, at vi får de oplysninger, vi skal bruge for at træffe en
afgørelse i sagen.

Selvom du ikke opfylder betingelserne, kan du få fri proces, hvis vi
vurderer, at du har særlig brug for hjælp, eller hvis vi vurderer, at sagens
omkostninger bliver meget store.

Civilstyrelsen kan, i helt særlige tilfælde, give dig fri proces. Dette
gælder navnlig i sager, som er af principiel karakter eller af almindelig
offentlig interesse, eller hvis de vurderer, at sagen har stor betydning for
din sociale eller erhvervsmæssige situation.

> Alternativt kan du få en beskikket advokat - det er bestemt udfra hvad du
> har i indtægt.

Kan desværre ikke lige finde linket til reglerne for "beskikket advokat" -
google er din ven

Bedste hilsner

Brian

Fra : mor til 3

Dato : 10-05-06 12:12

jeg har advokat og har kæmpet i nu 1½ måned gennem fogedret, kommune
og politi - politiet siger de ikke kan hjælpe uden fogedretten laver
en tvangs udlevering og det ville de jo ikke - det skal nu afgøres i
landsretten.
jeg forstår bare ikke det kan lade sig gøre at systemet lader faren
bare beholde vores søn og faren tilmed bestemmer jeg end ikke må tale
i telefon e.lign. med ham........

Fra : Bente Hansen

Dato : 10-05-06 12:20

Jeg har sendt en mail direkte til dig.
Har du fået den ?

/Bente

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 07:10

<flyverkost@hotmail.com> skrev
hvad i alverden skal jeg gøre ?

Hvae, har du ikke en advokat ?

Det ville da være den første jeg ville kontakte i en sådan situation.
Især en med speciale i FM, skilsmisse og børnedsager.

Mvh Kim