Fladt baghoved
Fra : Nicolai

Dato : 05-05-06 21:13

Hej Forældre

Vi har en dreng på 3 ½ måned, han er begyndt at få en smule tendens
til fladt baghoved. Han sover stort set altid på ryggen, men drejer i
løbet af natten selv hovedet til begge sider. Vi er naturligvis en
smule bange for at det flade baghoved skal forblive permanent. Derfor
vil vi gerne høre om der er nogen som kan komme med ideer, forslag
eller andet om hvordan man evt. kan prøve at ændre hovedfaconen,
eller om det med tiden under alle omstændigheder vil udligne sig selv.

Venlig hilsen Lene

Fra : Sabina H.

Dato : 05-05-06 21:40

Nicolai wrote:
> [...]
> eller andet om hvordan man evt. kan prøve at ændre hovedfaconen,
> eller om det med tiden under alle omstændigheder vil udligne sig selv.

spædbørns hoveder er meget bløde, og kan sagtens blive formet efter hvordan
de ligger.... men jeg vil da sige, at i min erfaring, så er flade baghoveder
mere et resultat af arv, mere end sovevaner*G*

dermed sagt af alle de baghoveder jeg har set, har jeg bemærket en stærk
tendens til at forældre med flade baghoveder også har børn med flade
baghoveder og omvendt*G*

slap af og nyd jeres lille dreng.... hans hovede skal nok rette sig når han
bliver lidt ældre....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : as

Dato : 05-05-06 22:28

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> baghoveder og omvendt*G*
>
> slap af og nyd jeres lille dreng.... hans hovede skal nok rette sig når

Kære Sabine.
Man behøver ikke have en holdning til alt.
Flade baghoveder retter sig sjældent! dog skjules de ofte af hårvækst med
alderen!
As

Fra : Sabina H.

Dato : 06-05-06 04:23

as wrote:

> Kære Sabine.
> Man behøver ikke have en holdning til alt.

nu sidder jeg med folks hoveder i hænderne hver eneste dag ;) så baghoveder
er "what i do".... og når man klipper hele familier, så oplever man et og
andet...

> Flade baghoveder retter sig sjældent! dog skjules de ofte af hårvækst
> med alderen!
> As

jeg har ingen "beviser" set for at baghoveder ikke er mere geneitisk
bestemt, end de er bestemt af hvordan man ligger...
hvor har du dine erfaringer fra??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 06-05-06 08:07

Sabina H. wrote:

> [...]
>
> jeg har ingen "beviser" set for at baghoveder ikke er mere geneitisk
> bestemt, end de er bestemt af hvordan man ligger...

jeg fandt følgende artikel:
http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=4&article=2295
der skriver: Spædbarnets hovedform er blød og eftergiveligt ved fødslen,
bl.a. for at kunne passere ud gennem den smalle fødselsvej. I de første
måneder er kraniet fortsat blødt, og er først mere fast ved fire måneders
alderen, og korrigerbart frem til 7-8 måneders alderen. Skævheder kan derfor
let opstå i denne periode.

i den artikel er også en god vejledning til hvordan man ellers kan undgå
det...

bemærk iøvrigt at jeg blot siger at jeg ikke har oplevet nogen generel
sammenhæng som på mig kunne tyde på at folk får flade kranier af at ligge
ned som små....

faktisk har jeg en hel familie der kommer hos mig, hvor faderen har et MEGET
udtalt fladt baghovede.... sjovt nok har begge hans børn (under 4 år) præcis
samme kranie form, og samme ansigtsform..... og efter en snak med moderen,
så stod det mig klart at hun bestemt havde gjort sit for at forhindre
det.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lise Hansen

Dato : 05-05-06 21:54

"Nicolai" <laketown@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej!

Det flade baghovede retter sig ikke med tiden.
Nu ved jeg ikke, hvad der anbefales af sovemåde fra sundhedsplejerskerne for
tiden. Da mine blev født, skulle de ligge på maven og sove, men det må de
ikke mere. Ligger barnet på ryggen altid, bliver baghovedet fladt. Ligger
det kun på samme side hele tiden, bliver det fladt i siden.
Mit råd er, at barnet i de vågne timer ikke KUN ligger på ryggen eller
sidder i en skråstol eller autostol, for så vil trykket på baghovedet være
der hele døgnet, og risikoen for fladt baghovede øges. Læg ham så meget som
muligt på maven, når han er vågen. Det styrker også hans ryg og armmuskler,
og han får lettere ved at lære at kravle, som igen hjælper ham til en bedre
indlæring senere. Han brokker sig nok lidt over det i starten, hvis han ikke
er vant til det, men væn ham gradvist til det, og inden længe vil han elske
det.Læg ham eventuelt også jævnligt på siden, med en stor dyne til at
støtte, så han ikke triller om på ryggen.

For et par år siden var der en artikel i en avis, hvor der var beskrevet,
hvilke tiltag der var for at afhjælpe et fladt baghovede, der VAR opstået.
Det var noget med en form for bøjle, der blev sat fast til barnets hovede i
stil med det, der bruges, når folk bliver opereret i hovedet. (Håber, jeg
udtrykker mig forståeligt her.) Den skulle barnet have på i mere end 20
timer i døgnet i en lang periode. Jeg tror desværre, jeg har smidt artiklen
ud, selv om jeg på det tidspunkt havde revet den ud af avisen. Jeg har dog
aldrig oplevet nogen børn med sådan en anordning, men jeg har set mange med
fladt baghovede, og det har ikke ændret sig, selv om de nu går i skole.

Held og lykke med det.

Hilsen Lise

Fra : Marianne

Dato : 05-05-06 23:42

> [...]
eller andet om hvordan man evt. kan prøve at ændre hovedfaconen,
eller om det med tiden under alle omstændigheder vil udligne sig selv.

Hej

Vi har en datter, som har/havde samme problem. Hun blev simpelthen lagt til
at sove på maven i stedet, lige som hendes 2 år ældre storebror altid har
gjort. Det gav hende også en meget roligere søvn.

Rådet kræver blot, at man tør trodse sundhedsplejersken

mvh
marianne

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 06-05-06 07:38

HEj

Vi lagde anna lidt på siden. Dvs hun lå skrådt. Stòttet af en dyne
så hun ikke tippede om på maven eller ryggen. Ind i mellem tippede
hun dog alligevel om på ryggen men aldrig maven

Hun lå så hun stadig kunne komme af med varmen fra maven som er så
vigtigt.

Ved men kan kòbe specielle puder til at stòtte

LN

Fra : Prikke

Dato : 06-05-06 07:53

[...]

Da mine to store drenge på 8 og 11 var små skulle børnene ligge på siden, nu
skal de ligge på ryggen og eftersom jeg oplevede (ved det ikke!!) at flere
børn i dag har flade baghoveder, som følge af dette, valgte jeg også at
ligge vores søn på nu 3 år på siden. Jeg ved godt det ikke er det
anbefalede, men hvis man ligger støtte både foran og bagved barnet kan det
efter min erfaring ikke rulle over på maven. Det vil jeg anbefale jer at
gøre (og så skifte side).

Mvh Rikke

Fra : ksk

Dato : 06-05-06 22:15

-----

Jeg har 3 piger en på 16 år , 11 år og en på 10 måneder.
Meget har ændret sig. Min den store skulle ligge på maven.
Den mellemste skulle ligge på siden og i dag skal de ligge på ryggen.
Jeg har gjort det, med den mindst, at jeg har lagt hende til at sove på
sofaen skiftevis på den ene og den anden side med sofaryggen som støtte.
Jeg har ikke haft problemer. (Jo da jeg har. Hun vil nu bare ikke sove i sin
seng. Kun mellem mor og far)
Men nu ligger hun selv skiftevis på den ene og den anden side. (sikkert alt
efter hvem der snorker højst)

Jeg ville ikke gøre så meget ud af det hvis det var mig andet end at nyde
det lille pus og måske som Rikke skriver forsøge med lidt støtte foran og
bagved og se om det lykkes.

Mvh Mai-Britt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 08:46

Nicolai wrote:
> [...]
> eller andet om hvordan man evt. kan prøve at ændre hovedfaconen,
> eller om det med tiden under alle omstændigheder vil udligne sig selv.

Uden at læse de andre indlæg kommer jeg med hvad vi selv har gjort.
Vi lagde en stofble eller et håndklæde i den ene side, så hovedenden
skrånede lidt, og flyttede den fra side til side hver dag.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk