Airbag og børnestol foran
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-06 11:11

Hej NGs.

Jeg ved godt at man skal slå airbag'en fra hvis man har bagudvendt
autostol foran, men hvad hvis man har en forudvendt til 3 punkts sele
af denne type:
http://i.pricerunner.com/prod/0_1_10_16_i50433633s/100x100/product.jpeg
hvor der sidder et 4 års barn i ?
Jeg ville jo alt andet lige mene at så må det da være en fordel med
airbag, men har jeg ret ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-06 11:51

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> hvor der sidder et 4 års barn i ?
> Jeg ville jo alt andet lige mene at så må det da være en fordel med

Svjh er det ikke kun det at babysædet vender "den forkerte vej" der er
problemet, det er ligeså meget det at slaget fra airbaggen er for
kraftigt for små børn - hvilket jo så betyder at det er ligemeget om
barnet vender den ene eller anden vej, det er alderen der afgør det.
Med forbehold for at jeg husker forkert...

--
Henrik Stidsen

Fra : DaFosia

Dato : 04-05-06 12:10

Der gælder nye regler for brug af sikkerhedsseler fra 1. maj. De nye
regler betyder, at børn under 135 cm skal være fastspændt i godkendt
sikkerhedsudstyr (babylift, barnestol, selepuder), der passer til
højde og vægt. Hvis barnet ikke sidder korrekt fastspændt, koster
det et klip i kørekortet. Desuden er det blevet forbudt med
bagudvendte barnestole foran passagerairbag, med mindre den kan
frakobles. FDM bakker op om de nye regler, men opfordrer samtidig
bilisterne til primært at placerer små børn på bagsædet.

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-05-06 12:34

"DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> wrote in message
[...]
> frakobles. FDM bakker op om de nye regler, men opfordrer samtidig
> bilisterne til primært at placerer små børn på bagsædet.

Hvad er grunden mon?

/Jens Ulrik

Fra : Per W.

Dato : 05-05-06 07:51

DaFosia wrote:
> [...]
> frakobles. FDM bakker op om de nye regler, men opfordrer samtidig
> bilisterne til primært at placerer små børn på bagsædet.

Vi har nettopp fått samme regler i Norge, men det som er artig er at det
ikke er lagd puter for denne størrelsen/vekten og det vil iflg. HTS (en
norsk produsent av stoler/puter) ta mange år å få testet og godkjent slike
puter, man må lage testdukker og slikt til denne høyden/vekten. Har spurt
mange plasser og ingen kan gi noen annen forklaring på bruk av pute enn at
det er for at belte skal treffe riktig, men de som da har lagd denne reglen
har jo glemt at det finnes utstyr som kan få belte lenger ned. Ingen har
hittil kunne gitt noe svar på om dette er lovlig, men hvorfor skulle det
være ulovlig? En pute er jo ingen bedring anner enn at belte kommer lenger
ned, puta er jo som regel glattere enn ræva til drittungen som skal sitte
der slik at den har absolutt ingen hensikt annet enn å få barnet opp i rett
høyde, er det ikke da like bra å få belte ned til rett høyde?

/Per W.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-06 12:45

DaFosia wrote:
> [...]
> det et klip i kørekortet. Desuden er det blevet forbudt med
> bagudvendte barnestole foran passagerairbag, med mindre den kan
Alt det ved jeg skam godt, og det er også opfyldt.

> FDM bakker op om de nye regler, men opfordrer samtidig
> bilisterne til primært at placerer små børn på bagsædet.

Man kan jo blive nødt til at sætte største barn forrest ikke ?
Og det er så i sådan et tilfælde at jeg er int. i at vide om jeg
skal slå airbag'en fra eller ej.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 04-05-06 12:50

[...]

Rådet for større færdselssikkerhed skriver dette:

Hvornår må børn sidde på forsædet?

Der er ingen lovmæssige aldersgrænser for, hvornår børn må sidde på
forsædet.

Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler, at børn under 140 cm
ikke sidder på forsædet, hvis der er monteret airbag i passagersiden.

Børn bør mindst være 140 cm høje og kunne bruge bilens almindelige
sikkerhedssele uden supplerende udstyr, før de sidder ved en airbag.

Skub forsædet så langt tilbage som muligt, hvis du placerer barnet på
dette sæde.

Håber du kan bruge svaret.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-06 13:02

On 4 May 2006 04:45:01 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Man kan jo blive nødt til at sætte største barn forrest ikke ?
>Og det er så i sådan et tilfælde at jeg er int. i at vide om jeg
>skal slå airbag'en fra eller ej.

Jeg troede at moderne børnestole / sædepuder selv deaktiverer
airbag'en. Det gør de i hvert fald i Mazda'en.

Og når først ungerne er vokset fra sædepuden er de store nok til
airbag'en...

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 08-05-06 09:21

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg troede at moderne børnestole / sædepuder selv deaktiverer
> airbag'en. Det gør de i hvert fald i Mazda'en.

Og i Opel, osv.

Men, ulempen er, ihvertfald for Opel:

- Du _skal_ købe stolene hos Opel.
- Der er _ikke_ nogen måde manuelt at slå airbags fra.

Smart set fra fabrikantens side. Ikke så smart, set fra forbrugernes.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening
control of our intellectual property. Why would anyone listen to a sub-CD
quality song when they can easily buy the CD at the local Tower Records?
- RIAA head, Hillary Rosen, March 1997

Fra : ksk

Dato : 08-05-06 11:27

> [...]
> - Der er _ikke_ nogen måde manuelt at slå airbags fra.
>
> Smart set fra fabrikantens side. Ikke så smart, set fra forbrugernes.

Så vil jeg da også dele hvad Volkevogn siger med hensyn til barnestole
foran.
"Børn i barnestole høre ikke til foran i en VW"
Skal man slå airbaggen fra (hvis børn altså skal sidde der) er det ikke
sikkert kun at slå den fra i bilen.
Bilen skal simpelthen til mekanikeren og have airbaggen slået totalt og
fuldstændig fra (afinstalleret).
Airbaggen kan i følge VW aktiveres alligevel, hvis man ikke får den
afinstalleret???
Så kan man jo tænke lidt over det.

Mvh Mai-Britt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-06 13:22

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg troede at moderne børnestole / sædepuder selv deaktiverer
> airbag'en. Det gør de i hvert fald i Mazda'en.

Hvordan skulle de gøre det ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-05-06 13:24

> Jeg troede at moderne børnestole / sædepuder selv deaktiverer
> airbag'en. Det gør de i hvert fald i Mazda'en.

Hvordan skulle de gøre det ?

Isofix monteringsbeslag velsagtens ?

Andreas M. Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-06 13:30

On 4 May 2006 05:22:05 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Hvordan skulle de gøre det ?

Der sker trådløst - Der sidder en chip i stolen der kommunikerer med
en sensor i sædet.

Fra : Steen Andersen

Dato : 04-05-06 17:46

"> Der sker trådløst - Der sidder en chip i stolen der kommunikerer med
> en sensor i sædet.

I instruktionsbogen til vores mazda står der, at dette kun virker ved stole
købt specielt hos mazda. Jeg har ikke turdet spørge om prisen..... sætter
ungerne bag i i stedet.

-Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-06 18:17

On Thu, 4 May 2006 18:45:42 +0200, "Steen Andersen"
<duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]

>købt specielt hos mazda. Jeg har ikke turdet spørge om prisen..... sætter

Det er også det mest sikre - Lige bortset fra at mine unger myrder
hinanden hvis de sidder sammen på bagsædet.

Vi købte stolene sammen med bilen - Så vidt jeg husker fra prisen ikke
afskrækkende....

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-06 21:55

"Michael Rasmussen" <mic@douNO_SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også det mest sikre - Lige bortset fra at mine unger myrder
> hinanden hvis de sidder sammen på bagsædet.
>
> Vi købte stolene sammen med bilen - Så vidt jeg husker fra prisen ikke
> afskrækkende....

Smart - hvis det virker! Men hvor sikre er Mazda's stole så for poderne?

Knald & Luffe - Dét rykker!!!

Fra : Steen Andersen

Dato : 05-05-06 00:24

> Smart - hvis det virker! Men hvor sikre er Mazda's stole så for poderne?

Ve´ jeg ikke, men jeg vil gætte på de har de rigtige E-mærker, så de må jo
have gennemgået div. tests som alle andre godkendte stole.

-Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-06 05:49

Steen Andersen skriver:

> Ve´ jeg ikke, men jeg vil gætte på de har de rigtige E-mærker, så de må jo
> have gennemgået div. tests som alle andre godkendte stole.

Jo, men der er også stor forskel på sikkerheden i E-mærkede stole.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-05-06 11:40

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:445a8cf8$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Ve´ jeg ikke, men jeg vil gætte på de har de rigtige E-mærker, så de må jo
> have gennemgået div. tests som alle andre godkendte stole.

E mærket fortæller blot at producenten står inde for sit produktansvar, ikke
noget om hvilke test der er udført på udstyret.

MVH Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-06 13:24

Dorthe Eshington wrote:
> [...]
> sikkerhedssele uden supplerende udstyr, før de sidder ved en airbag.
>
> Skub forsædet så langt tilbage som muligt, hvis du placerer barnet på

Det forstår jeg som at den skal være slået fra så længe barnet er
under 140 cm.
Jeg kan nu ikke forstå at det skulle være bedre at risikere at banke
ind i instrumentbrættet end en airbag, men sådan er det åbenbart.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 15:57

Den 4 May 2006 05:23:33 -0700 skrev Christian B. Andresen:

> [...]
> Jeg kan nu ikke forstå at det skulle være bedre at risikere at banke
> ind i instrumentbrættet end en airbag, men sådan er det åbenbart.

Instrumentbrættet kommer ikke farende imod ungen med flere hundrede
km/t. Der er det kun ungens egen vægt gange hastighed der giver
skaden.

Det tryk airbag'en kommer farende med er beregnet ud fra vægten af
et voksent menneske.

Mvh
Kent

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-05-06 22:44

[...]

Jeg er af den opfattelse at et barn der sidder på forsædet i almindelig
sele, må man ikke frakoble airbag ved, kun ved brug af bagudvendt barnestol
skal den være frakoblet/afbrudt.

MVH Hans

Fra : Iben Holst

Dato : 06-05-06 09:47

> Jeg er af den opfattelse at et barn der sidder på forsædet i almindelig
> sele, må man ikke frakoble airbag ved, kun ved brug af bagudvendt
barnestol
> skal den være frakoblet/afbrudt.

Men loven siger altså ikke det samme. Børn under 140 må bare ikke
sidde ved en airbag.
Forskellen i at få en airbag skubbet ind i sig eller så slå hovedet på
instrumentbrættet består i at airbaggen simpelthen giver et knald i hele
barnets krop som kan bevirke at barnet kan få indre blødninger eller
den kan forårsage kvælning. Dvs. der er langt større risici for at barnet
får slemme skader eller dør i forhold til hvis det "bare" knalder hovedet
ind i instrumentbrættet.

Iben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-05-06 13:59

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:

> [...]
> Jeg kan nu ikke forstå at det skulle være bedre at risikere at banke
> ind i instrumentbrættet end en airbag, men sådan er det åbenbart.

Angiveligt (iflg. sikkertrafik.dk):

* En airbag bliver pustet op med meget stor kraft og kan ramme
børnene i ansigtet.

* Mindre børn kan ikke nå gulvet med fødderne. De vælter fremover
ved kollision.

Hvad er i øvrigt en fornuftig løsning til "mellemstørrelsen" (altså
under 140cm, men for stor til barnestol)? Selepude, men hvilken type
er god og praktisk?

-pd (cyklist lidt endnu, men måske snart ikke så meget
længere. Ingen børn, men 6 niecer...)

Fra : Klaus A

Dato : 04-05-06 17:40

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er i øvrigt en fornuftig løsning til "mellemstørrelsen" (altså
> under 140cm, men for stor til barnestol)? Selepude, men hvilken type
> er god og praktisk?

En stol der kan justeres i højden (og evt. i bredden) er at foretrække. Den
kan klare de fleste børn op til 140cm
Römer Kid er et godt bud. (Har selv 2).

http://www.babysam.dk/transport.asp?t=1&ID=2856

--
Klaus A

Fra : Per W.

Dato : 05-05-06 08:04

Peter Dalgaard wrote:

> Angiveligt (iflg. sikkertrafik.dk):
>
> * En airbag bliver pustet op med meget stor kraft og kan ramme
> børnene i ansigtet.

Er den ikke lagd slik at den er ferdig oppblåst og på vei tilbake i det man
treffer puten?

/Per W.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-06 08:03

"Per W." skriver:

> Er den ikke lagd slik at den er ferdig oppblåst og på vei tilbake i det man
> treffer puten?

Jo, ved en voksen person....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 15:40

[...]

---------------------------------
Jada en airbag er jo et sikkerhedsudstyr som redder liv i en kollsion
såfremt at forsædepassageren har sele på. Børn hører til på bagsædet i en
autostol.....
Det har aldrig været en fordel for andet end dovenskaben at placere børn på
forsædet, men ok så slipper man jo for besværet á 1 min. med at bruge
bagsædet....plus at man kan sidde og passe på barnet under kørslen hvilket
nogle finder befordrende for opmærksomheden.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-06 10:39

> [...]
> bagsædet....plus at man kan sidde og passe på barnet under kørslen hvilket
> nogle finder befordrende for opmærksomheden.

Gulpladebil, mere end 2 børn i autostol, transport af gods med nedfældet
bagsæde osv ....

Der kan være mange grunde til at placere et barn foran...

Problemet med et barn i et retvendt sæde er bla.

- Afstanden fra airbagen - Barnet kommer nemt til at sidde for tæt på -
Airbag'en er for kraftig og kan medføre skader på barnet.
- Airbag'en er konstrueret til at stoppe en voksen og dermed for kraftig til
et barn. Airbag'en er for kraftig .....

Der er vist almindelig enighed om at den sikreste plads i bilen er midt på
bagsædet - og at højre side er mindre sikker end venstre.

Så er man nødt til at have barnet foran er det helt tilbage med sædet og
passende udstyr til børn der ikke kan bruge selen direkte ...

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-05-06 18:42

<snip>
> [...]
> bagsædet....plus at man kan sidde og passe på barnet under kørslen hvilket
> nogle finder befordrende for opmærksomheden.

Det var dog en dejlig bastant melding at komme med. Det er ret tydeligt, at
du ikke har børn, der lider af køresyge.
Jeg sender gerne bilen ud til dig næste gang junior har brækket sig, fordi
han har siddet på bagsædet. Det sker ikke, når han sidder foran (med
airbag'en deaktiveret!)
Iøvrigt tager det ikke længere tid at sætte ham ind på bagsædet, så det
argument kan jeg heller ikke bruge til noget.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 20:25

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg sender gerne bilen ud til dig næste gang junior har brækket sig, fordi
> han har siddet på bagsædet. Det sker ikke, når han sidder foran (med

Det ændrer ikke på det faktum at bagsædet er det sikreste sted i en
frontalkollision.

> Iøvrigt tager det ikke længere tid at sætte ham ind på bagsædet, så det
> argument kan jeg heller ikke bruge til noget.

Det kommer an på om bilen er med 3 eller 5 døre. I fruens 3 dørs yaris er
det noget mere besværlig at fastgøre vores 1 år søn end det er i min 5 dørs
mondeo.

Som bemærkning til det med at jeg angiveligt aldrig har haft børn med
køresyg kan jeg sige at det har den ældste af drengene lidt af, men vi har
så haft den mulighed at kunne tage højde for det/ hensyn til det. Vi har kun
kørt korte ture med den ældste og med mange legepauser......nu gider han
ikke køre med os mere, men bliver bare alene hjemme.

--
Tom

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-05-06 21:22

> "Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændrer ikke på det faktum at bagsædet er det sikreste sted i en
> frontalkollision.

Trods alt enig

> Det kommer an på om bilen er med 3 eller 5 døre. I fruens 3 dørs yaris er
> det noget mere besværlig at fastgøre vores 1 år søn end det er i min 5
> dørs mondeo.

Vi har kun en 5-dørs, så der gør det ingen forskel.

> [...]
> kun kørt korte ture med den ældste og med mange legepauser......nu gider
> han ikke køre med os mere, men bliver bare alene hjemme.

Det er en 5-årig for lille til.
Korte ture med mange legepauser hjælper ikke nok. Vi håbede, det ville
hjælpe at vi fik aircondition, således at vi kan holde en lav temperatur på
varme dage, men desværre har det kun haft begrænset effekt.
Så hans plads er oppe foran. Så kan vi lade madammerne blive omme på
bagsædet.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-05-06 22:07

Jeg fatter stadig ikke, at det ikke er mindre farligt med en front / side
airbag, end en 4 hjulstrækker der kommer drønende ind i siden?

Jeg indrømmer, at jeg en gang imellem lader den store på 6 sidde på forsædet
(i sin selepude). Bilen (MB) skulle efter sigende også selv, finde ud af, om
der er et barnesæde installeret. Men det er sikkert rigtigt, at for at
systemet skal virke, skal det være en sæde fra MB. (eller lign med chip?)

Men det lyder sgu da utoligt, at en airbag skulle kunne gøre mere skade på
et 6 årigt sundt barn, end på en 77 årig med knogleskørhed?

Skulle der komme en bil direkte ind i siden på os, vil jeg da foretrække at
drengene får en brækket arm af gardin airbag´en frem for at tage hele stødet
fra stolperne. Men jeg har som sagt ikke læst på lektien, og det kunne da
være at jeg skulle placere ham på på bagsædet uanset hvad.

Mht. køresyge kan det være en god idé at installere et sæt DVD skærme i
nakkestøtterne. Manden jeg købte bilen af, havde selv døjet med et barn med
køresyge, men efter de fik installeret DVD forsvandt problemet. (jeg ved
ikke i hvor svær grad barnet led af køresyge). Men det kan jo nemt tænkes,
at det ligesom får dem til at fokusere på et fast punkt, i stedet for at
følge med i trafikken. Da mine drenge ikke lider af køresyge, ved jeg ikke
hvad der fremkalder det, men det kunne måske være et forsøg værd. Køresyge
eller ej, så nyder vi hvert fald DVD´en på bagsædet. Det gør langture
nemmere, og når filmen ikke længere er interessant, kan de bruge lang tid på
at lege med fjernbetjeningen

/Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-06 05:51

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> [...]
> at det ligesom får dem til at fokusere på et fast punkt, i stedet for at

Det plejer ellers at være lige omvendt.

Altså kan du se at du bevæger dig, bliver du ikke køresyg, men kan din
krop mærke bevægelse og ikke se dem (ser film, læser bog osv), så bliver
man køresyg.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-05-06 15:35

> [...]
>
> Altså kan du se at du bevæger dig, bliver du ikke køresyg, men kan din
> krop mærke bevægelse og ikke se dem (ser film, læser bog osv), så bliver

Den forstår jeg heller ikke. Jeg skal bare læse et minuts tid i en bog, så
kommer kvalmen, men sidder jeg og følger med i trafikken (helst fra forsædet
og allerhelst bag rattet) er der ingen problemer.
Jeg er sikker på, det er det samme problem min søn lider af.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-05-06 08:43

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> wrote in message

[...]
> Trods alt enig

Hvad er det for et faktum siden I er så enige?

/Jens Ulrik

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-06 21:56

> [...]

> Jeg sender gerne bilen ud til dig næste gang junior har brækket sig, fordi
> han har siddet på bagsædet. Det sker ikke, når han sidder foran (med

Tag et grundigt kig på din bil, dens affjedring, rudekantes højde og/eller
barnestolen.

Knald & Luffe - Dét rykker!!!

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-05-06 15:33

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Tag et grundigt kig på din bil, dens affjedring, rudekantes højde og/eller
> barnestolen.

Han kan sagtens se ud af sideruderne, men det er ikke optimalt at se
"sidelæns".
Der er noget bedre udsyn fra forsæderne, så han bedre kan følge med og
dermed undgå køresygen.
Mht. til affjedringen går jeg ud fra, at den ikke skal være
amerikanerflyder-blød. Det er den heller ikke.
Barnestolen?
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-06 16:24

Lars Frandsen skriver:

> Han kan sagtens se ud af sideruderne, men det er ikke optimalt at se
> "sidelæns".

Skråt fremad er rigeligt.

> Mht. til affjedringen går jeg ud fra, at den ikke skal være
> amerikanerflyder-blød. Det er den heller ikke.

Støddæmperne har meget at sige.

Svingninger på 0,01 til 14 hz forstyrrer organerne i bughulen og giver
blandt andet køresygen.

Ingefær på tabeletter hjælper gevaldigt. Min søster led meget af
køresygen (og har lige rådført mig med min mor, hun huske
ingefærtabeletterne som et _stort_ hjælpemiddel).

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-05-06 18:55

> Lars Frandsen skriver:

> Skråt fremad er rigeligt.

Ikke for undertegnede og Jr.
Måske er vi specielt sarte?

> Støddæmperne har meget at sige.

Helt sikkert.
Jeg synes også, at temperaturen i bilen har stor betydning. Climatronic'en
står på 21 grader, som er behageligt lavt uden at være så koldt, at man
behøver jakken (nej, jeg har ikke haft jakke på i de 23 grader, Vestjylland
har budt på i dag! ).

> Svingninger på 0,01 til 14 hz forstyrrer organerne i bughulen og giver
> blandt andet køresygen.

Jeg troede, det var ubalance i indtrykkene (f.eks. at balancenerven kan
mærke bevægelse, men at øjet ikke registrerer den samme bevægelse).

> Ingefær på tabeletter hjælper gevaldigt. Min søster led meget af
> køresygen (og har lige rådført mig med min mor, hun huske
> ingefærtabeletterne som et _stort_ hjælpemiddel).

Det kunne være, vi skulle prøve det. Det vil være bedre end
transportsyge-tabletter, som sløver.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Brian

Dato : 05-05-06 19:11

Lars Frandsen wrote:

> Ikke for undertegnede og Jr.
> Måske er vi specielt sarte?

Nope, jeg har/havde det på samme måde. Det eneste middel der har virket
mod min køresyge, var at lægge sig til at sove.

Vi har nogen i familien der har købt en Hyundai Matrix (den med sænkede
ruder) fordi deres unger også lider af køresyge. Det har hjulpet for dem,
men
det er godt nok et stort offer at krybe i sådan en spand

/Brian

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-05-06 20:18

> Nope, jeg har/havde det på samme måde. Det eneste middel der har virket
> mod min køresyge, var at lægge sig til at sove.

"Rart" at vide, man ikke er den eneste. Til gengæld får man set en masse,
andre ikke ser, når de sidder med hovedet i en bog.

> Vi har nogen i familien der har købt en Hyundai Matrix (den med sænkede
> ruder) fordi deres unger også lider af køresyge. Det har hjulpet for dem,
> men det er godt nok et stort offer at krybe i sådan en spand

Ja, så vil jeg hellere smide madammen om på bagsædet og have knægten foran.

(har dog aldrig prøvet Matrix'en!)
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-06 21:51

Lars Frandsen skriver:

> Jeg synes også, at temperaturen i bilen har stor betydning.

Det har det også.

> Jeg troede, det var ubalance i indtrykkene (f.eks. at balancenerven kan
> mærke bevægelse, men at øjet ikke registrerer den samme bevægelse).

Begge dele kan gøre det.

Frekvenserne har jeg fra et forelæsningsskipt omhandlende
jernbanetransport på det tekniske universitet i Graz (underlige tin man
læser

> Det kunne være, vi skulle prøve det. Det vil være bedre end
> transportsyge-tabletter, som sløver.

Jeps

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-05-06 07:59

<snip>
> Frekvenserne har jeg fra et forelæsningsskipt omhandlende
> jernbanetransport på det tekniske universitet i Graz (underlige tin man
> læser

Det lyder "langhåret"

> Jeps

Tak for de gode råd.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-06 20:19

Lars Frandsen skriver:

> Det lyder "langhåret"

Yderst interessant læsning der en gang i mellem udmunder i lidt lærdom
der ender på en vis modelbanes hjemmeside....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-05-06 14:54

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes også, at temperaturen i bilen har stor betydning.

Helt sikker, generelt ubehag, så skal der ikke meget til at
"læsset vælter"

> Jeg troede, det var ubalance i indtrykkene (f.eks. at balancenerven kan
> mærke bevægelse, men at øjet ikke registrerer den samme bevægelse).

Det er nok mere korrekt, at sidde og læse på bagsædet af en feriepakket bil,
er måden at blive køresyg på. Det samme med søsyge, op på dækket, snotten i
vinden, se lidt på horisonten og tage et par dybe indåndinger. Det med
frekvenserne er iflg. BST., jeg er sikkerhedsrepræsentant, en and, som man
ikke kan få en arb.giver hængt op på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-06 20:21

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det med
> frekvenserne er iflg. BST., jeg er sikkerhedsrepræsentant, en and, som man
> ikke kan få en arb.giver hængt op på.

Ikke nødvenduigvis arbejdsgiver - ikke desto mindre tro jeg fuldt og
fast på min kilde, specielt med dens henvisninger til normer inden for
affjedring og komfort på tog.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-06 01:21

> Ikke nødvenduigvis arbejdsgiver - ikke desto mindre tro jeg fuldt og
> fast på min kilde, specielt med dens henvisninger til normer inden for
> affjedring og komfort på tog.

Ind til jeg snakkede med BST, troede jeg fuldt og fast på en vandrehistore
fra VW, om at maskinerne ikke måtte køre med 11 Hz, for så rendte folk på
lokum og produktiviteten faldt. Tror for øvrigt at Mythbusters på Discovery
har afprøvet teorien med en ordentlig R.. fuld subwoofers + PA-trin.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 08:44

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> sele, må man ikke frakoble airbag ved, kun ved brug af bagudvendt barnestol

Det er også min opfattelse, men jeg er blevet mere og mere forvirret.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk